گروه صنعتی ماموت (Mammut) که از چند وقت پیش مذاکراتی فشرده را با کمپانی اسکانیا آغاز کرده، در نمایشگاه بینالمللی خودروی تهران نیز حضور پررنگی داشت و انواع مختلف کامیونها، کشندهها و تریلرهای اسکانیا را در یک سالن اختصاصی و باشکوه به نمایش عموم درآورد. ازجمله مدلهای موجود میتوان به P250، P310، P360، P410، G410، G460، R440 و R460 اشاره کرد. اما در این میان حضور چند دستگاه از گونه پرقدرت و مجهز R560 استریملاین (StreamLine) با قلب V8 و اتاق تاپلاین بسیار چشمگیر بود.
برای تمییز این نسخه باید نگاهی به نوشتههای V8 و R560 روی جلوپنجره و بعضی امکانات داخل کابین بیاندازید، چراکه اتاق تاپلاین در دیگر گونهها هم عرضه میشود و نمیتواند بهعنوان ملاک شناسایی مورد استفاده قرار گیرد.
جدای از مسائل فنی و ظاهری، کابین R560 یکی از نقاط عطف آن به شمار میرود. فضای بسیار فراخ و جادار، دو تخت خواب بزرگ، تعلیق اختصاصی صندلیها، امکان اتصال بخاری و کولر درجا و کیفیت خوب مواد بکار رفته از مواردی هستند که پیمایش مسیر را برای هر رانندهای تسهیل میکنند؛ موضوعی که دقیقاً یکی از مهمترین ملاکهای خرید کشنده برای فعالان این حرفه است.
ورود کامیونها و کشندههای جدید و قوی علاوهبر زیباسازی جادههای کشور میتواند موجب افزایش بازدهی سامانه حملونقل زمینی بین شهری و بینالمللی گردد. امیدواریم با ادامه روند کنونی در چند سال آینده شاهد حضور انواع خودروهای سنگین بهروز دنیا در خاک ایران باشیم.
بد نیست باهم نگاهی به جوانب مختلف این بزرگمرد سوئدی بیاندازیم.
ابعاد و ظرفیت
- طول/عرض (میلیمتر): ۵۹۵۵ / ۲۶۰۰
- ارتفاع (بدون بادگیر): ۳۸۶۲ میلیمتر
- فاصله محوری: ۳۷۰۰ میلیمتر
- مرکز محور عقب تا انتهای شاسی: ۷۷۵ میلیمتر
- ظرفیت مجاز محور جلو: ۷۵۰۰ کیلوگرم
- ظرفیت مجاز محور عقب: ۱۱۵۰۰ کیلوگرم
پیشرانه
- نوع: DC16 18 – V8
- حجم: ۱۶ لیتر
- تعداد سیلندر: ۸
- حداکثر قدرت: ۵۶۰ اسب بخار در ۱۹۰۰ دور بر دقیقه
- بیشینه گشتاور: ۲۷۰۰ نیوتونمتر در ۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰ دور بر دقیقه
- استاندارد آلایندگی: یورو ۵
- سامانه کاهش آلایندگی: SCR
- تجهیزات: کاتالیزور هوشمند – سامانه کنترل NOx – توربوشارژر – خنککننده داخلی – سامانه تزریق مستقیم سوخت (یونیت انژکتور)
جعبهدنده
- مدل: GRSO605R
- تعداد دندهها: ۱۲ دنده جلو (Overdrive) – ۲ دنده کرال – ۲ دنده عقب (سنکرونیزه)
- دارای روغن سردکن
- تعویض هوشمند دندهها (مجهز به اُپتیکروز)
برقرسانی
- ولتاژ باتری: ۲۴ ولت
- ظرفیت باتری: ۱۸۰ آمپر ساعت
- ظرفیت دینام: ۱۰۰ آمپر
سامانه تعلیق
- جلو: پارابولیک؛ دارای دو لایه فنر، میل موجگیر و کمکفنر
- عقب: بادی؛ دارای دو بالن و کمک فنر، ریموت تنظیم ارتفاع و حافظه
ترمزها
- جلو و عقب دیسکی
- مجهز به ABS و EBS
- ترمز کمکی: ریتاردِر پنج مرحلهای با گشتاور کاهنده ۳۵۰۰ نیوتونمتر (همان ترمز جعبهدنده) – ترمز اگزوز (خفهکننده پیشرانه) با تنظیم دستی و خودکار
چرخها
- رینگ یک تکه فولادی با ابعاد ۹″ × ۲۲٫۵″
- لاستیک رادیال با ابعاد ۳۱۵/۸۰
اتاق
- اتاق تاپلاین (سقف بلند) سری R از جنس فولاد گالوانیزه با پوشش مخصوص ضدزنگ – دو عدد تخت خواب – دو عدد جک بالابر هیدرولیکی با زاویه خم حدوداً ۷۰ درجه – داشبورد با طرح چوب – تعلیق اتاق بادی
تجهیزات استاندارد
بادگیر سقف و کنار اتاق / دریچه سقف / مه شکن و گلگیر جلو و عقب / پروژکتور سپر جلو / پروژکتور آفتابگیر بیرونی / پیش گرمکن سوخت / قفل دیفرانسیل / فن ترموستاتیک / بوق بادی / ترمز تپه / دنده پنج / قطع کننده باتری داخل کابین / مجموعه ابزار / بخاری درجا / دنده پنج / لاستیک زاپاس / بوق دنده عقب / آینههای جانبی برقی با گرمکن / سیمکشی کولر درجا / تعلیق تمامخودکار صندلی راننده و شاگرد با قابلیت تنظیم دستی / مبدل ۲۴ ولت به ۱۲ ولت / تهویه صندلی راننده / یخچال و فریزر / چراغ مطالعه / تهویه مطبوع خودکار / شیشه بالابر برقی راننده و شاگرد / روکش صندلی چرمی / زیر پایی پارچهای / غربیلک فرمان طرح چوب / میز غذاخوری سمت شاگرد / دو عدد تخت خواب / سیستم صوتی پیشرفته با نمایشگر ۵ اینچی و پشتیبانی از تلفن همراه