اولین خودرو برقی بازار ایران چینی خواهد بود؛ معرفی ون بزرگ BYD E6

اولین خودرو برقی بازار ایران چینی خواهد بود؛ معرفی ون بزرگ BYD E6

چه کسی فکر می کرد که اولین خودرو برقی بازار ایران، چینی باشد؟

بی وای دی، برندی که اخیرا توسط یکی از زیر مجموعه های کرمان خودرو به اسم کارمانیا عرضه می شود در اولین اقدام خود در سال ۹۵ قصد دارد تا یک خودرو برقی را در بازار ایران عرضه کند، ون پنج نفره ئی شش که با توجه به طراحی ون مانند، تا حدی زیادی با سایر ماشین های موجود در خیابان متفاوت است و طبق اطلاعات اولیه می تواند با یکبار شارژ کامل باتری هاش حدود ۴۰۰ کیلومتر را طی کند.

اولین خودرو برقی بازار ایران چینی خواهد بود؛ معرفی ون بزرگ BYD E6

البته پروسه شارژ این باتری ها با برق شهری بین ۶ تا ۸ ساعت طول می کشد. قدرت ۲۶۸ اسب بخار و قیمت حدودی ۳۵ هزار دلار از مشخصات این خودرو در بالاترین مدل هستند.

با توجه به تعرفه ۴ درصدی و عوارض جانبی بعید نیست که قیمت این مدل در ایران به حدود ۱۵۰ میلیون تومن برسد. هرچند BYD E6در مدل های پایه با قیمت کمتر هم در بازار چین عرضه می شود.

اولین خودرو برقی بازار ایران چینی خواهد بود؛ معرفی ون بزرگ BYD E6

جالب است بدانیدکه مدل ۳۵ هزار دلاری BYD E6 صفر تا صد قابل توجهی در حدود ۸ ثانیه دارد، اما شتاب گیری مدل پایه حدود ۱۴ ثانیه به طول می انجامد و تفاوت این دو رقم، تفاوت یک خودرو سریع خانوادگی با یک ون کُند و ملال آور است.

به هرحال با توجه به عرضه نسل جدید تویوتا پریوس با قیمت حدودی ۱۵۰ میلیون تومان و پیچیدگی های نگهداری و شارژ کردن خودروهای برقی در ایران، تصور موفقیت بی وای دی ئی ۶ کمی سخت است.

اولین خودرو برقی بازار ایران چینی خواهد بود؛ معرفی ون بزرگ BYD E6

BYD E6 در سگمنت ون های چند منظوره یا MPV قرار می‌گیرد. این درحالیست که بی وای دی یک سدان برقی بسیار موفق را نیز در بازار چین می فروشد و تیراژ بالای محصولات، این شرکت را بدل به بزرگترین تولید کننده انبوه خودروهای چینی در سطح جهان کرده است.

اولین خودرو برقی بازار ایران چینی خواهد بود؛ معرفی ون بزرگ BYD E6

شرکت BYD از سال ۲۰۰۳ میلادی در پی خریداری شرکت خودروسازی سیچوان توسط وانگ چوان- فو راه‌اندازی شدو هم اکنون دهمین خودرو ساز برتر جمهوری چین است.

ابعاد کلی این مینی ون در طول ۴۵۶۰ میلی متری، عرض ۱۸۲۲ میلی متری، ارتفاع ۱۶۴۵ میلی متری با فاصله بین دو محوری ۲۸۳۰ میلی متری خلاصه می‌شود که از این سایز بدنه، حداقل وزن خشک ۲۸۳۰ کیلوگرمی بدست آمده است.

طراحی ظاهری این خودرو در قسمت جلوپنجره بیشتر شبیه به محصولات هوندا بخصوص هوندا اودیسه است، ولی در کل اگر بخواهیم در مورد طراحی آن صحبت کنیم، می‌توان یک طراحی نسبتاً خوب را برای آن توصیف کرد.

اولین خودرو برقی بازار ایران چینی خواهد بود؛ معرفی ون بزرگ BYD E6

برخلاف طراحی ظاهری نسبتاً متوسط این ون، می‌توان قسمت مولد قدرتی آن را یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های یک خودرو در ایران دانست. البته بیشتر به خاطر اقتصاد و بهره‌وری سوخت که کم کم تبدیل به نگرانی های بزرگ کشور شده.

مدل پایه این ون در باطن خود از پیشرانه‌ای محرک تمام الکتریکی از نوع مگنتی سود می‌برد که با باطری‌های ۶۱٫۴ کیلووات برساعتی، توانایی تولید قدرتی ۱۲۱ اسب بخاری در کنار ماکزیمم گشتاوری ۴۵۰ نیوتن متری را دارد.

اولین خودرو برقی بازار ایران چینی خواهد بود؛ معرفی ون بزرگ BYD E6

مصرف موتورهای الکتریکی و مقدار انرژی کشیده شده از باطری‌ها نیز حدود ۱۹٫۵ کیلووات در هر صد کیلومتر اعلام شده که می‌توان در جاده‌های شهری حدود ۴۰۰ کیلومتر بدون شارژ مجدد با آن رانندگی کرد.

مدت زمان شارژی باطری‌ها با شارژر سریع ۳۰ کیلووات ساعتی حدود ۲ ساعت اعلام شده است و این در حالیست که برای شارژ کامل باتری‌ها با ولتاژ استاندارد، مابین ۸ الی ۹ ساعت زمان نیاز است.

اولین خودرو برقی بازار ایران چینی خواهد بود؛ معرفی ون بزرگ BYD E6

در مورد قیمت احتمالی این خودرو هنوز اطلاعاتی در دسترس نیست و باید منتظر اعلام رسمی مشخصات و قیمتآن توسط شرکت کارمانیا باشیم اما امیدواریم با حمایت های صورت گرفته از سوی دولت بتواند جایگاه مناسبی برای خودروهای الکتریکی بدست آید و رفته رفته شاهد حضور پررنگ تر این نوع خودروها در سطح کشور باشیم.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *