YEMA T70، چینی گمنام در بازار ایران

YEMA T70، چینی گمنام در بازار ایران

سام کاویانی: قرار است که در آینده‌ای نزدیک، خودروی جدیدی به نام YEMA T70 توسط شرکت «آریان خودروسازان طوس» وارد کشورمان شود. لذا به این بهانه سعی نمودیم که نگاه مختصری به پیشینه برند سازنده و نیز، این محصول جدیدالورود داشته باشیم.

YEMA T70

یما (YEMA)، صنعتگری نسبتاً جوان است که از سال 2002 میلادی وارد عرصه تولید انواع وسائل نقلیه موتوری شد. دفتر مرکزی این شرکت در شهر چنگدو از ایالت سیچوآن (SICHUAN) چین واقع شده است و فعلاً نیز، تنها به ساخت و عرضه محصولاتی چون اتوبوس، خودروهای شاسی‌بلند،MPV و نیز خودروهای پاک اشتغال دارد. محصولات بلندقامت این شرکت شامل چهار مدل T70،T80،F12 و F16 می‌گردد.

yema-t70-suv-china-debut-3

در این میان، مدل T70 که موضوع این مقاله است، یک کراس‌اوور میان‌سایز با ابعادی مشابه با هیوندای توسان و کیا اسپورتیج است. این خودرو، برای نخستین بار، ماه آگوست سال 2014 میلادی و در نمایشگاه شهر چنگدوی چین پا به عرصه وجود نهاد و اندکی بعد، یعنی در ماه ژانویه سال 2015 میلادی فروش آن آغاز گردید. یما T70، نخستین محصول کاملاً جدید این شرکت از سال 2008 میلادی بدین طرف است و از یک پلت‌فرم کاملاً نوین نیز سود می‌برد. بنا بر ادعای وب‌سایت شرکت، یک تیم بین‌المللی بر تحقیق و توسعه یما T70 نظارت نمودند. تنظیمات شاسی آن توسط موسسه بریتانیایی MIRA صورت پذیرفته است و برای کنترل کیفیت آن از شرکت کره‌ای DEPECO و برای مهندسی عمومی آن نیز، از شرکت تویوتای ژاپن مدد گرفته شده است.

2015-540833-yema-t701

نمای ظاهری یما T70، از فرمی عمدتاً اروپایی سود می‌برد و کمتر شباهتی به دیگر هم‌قطاران چینی خود دارد. در طراحی بدنه آن به نحو هوشمندانه‌ای از فولکس‌واگن، آئودی و رنجروور الهام گرفته شده است و درمجموع زیبا و جوان‌پسند است. قالب جلوپنجره آن که عیناً از انواع رنجروور اخذ شده، به نحو زیبایی با طرح “فولکس‌واگن مانند” ناحیه جلویی بدنه تلفیق شده و در میانه آن نیز، آرم شرکت سازنده سخت جلوه گری می‌کند. فرم چراغ‌ها، چه در بخش جلو و چه در عقب، شباهت عجیبی به انواع بلندقامت فولکس‌واگن ازجمله مدل توراِگ دارد. نیمرخ آن نیز از قالبی عضلانی اما نرم و با خطوطی ساده و جذاب سود می‌برد. درمجموع، یما T70 از ظاهری اصیل، ماندگار و عامه‌پسند سود می‌برد و عاری از هر نوع زرق‌وبرق اضافی و غیرموجه است.

YEMA T70

کابین این خودرو نیز به‌تبع بدنه آن از طرحی مشابه با محصولات فولکس‌واگن بهره می‌برد. طرحی ساده با ارگونومی مناسب و جذابیتی درخور. البته در این میان تفاوتی نیز وجود دارد و آن نیز به موضوع کاهش هزینه برمی‌گردد. مثلاً به‌جای چوب‌های کاملاً طبیعی از انواع مصنوعی آن در گوشه و کنار کابین استفاده شده است و پلاستیک‌های به کار رفته در داشبورد نیز عمدتاً سخت و ارزان‌قیمت هستند. فرمان سه پره و عقربه‌های پشت آمپر هم از طرحی بسیار سنتی بهره بوده و چندان مدرن و به‌روز نیستند. در میانه داشبورد، یک صفحه نمایش لمسی جای گرفته است که قابلیت سازگاری با تلفن همراه، رادیو، سامانه مسیریاب ماهواره‌ای، مدیا پلیر، درگاه USB و کارت حافظه SD را دارد. اتاق این خودرو نیز از فضای نسبتاً جاداری بهره می‌برد و سه سرنشین به سهولت قادرند خود را در صندلی عقب آن جای دهند.

yema-t70-suv-china-debut-1a

این خودرو، عمدتاً با پیشرانه‌های 1.8 لیتری تنفس طبیعی با توانی معادل 133 اسب بخار و گشتاوری برابر با 170 نیوتن‌متر و 1.8 لیتری توربو با توانی برابر با 160 اسب بخار و گشتاوری برابر با 215 نیوتن‌متر به بازار می‌شود اما اخیراً، یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو با توانی معادل 150 اسب بخار نیز به این دو ملحق شده است. نسخه وارداتی به کشورمان، قوی‌ترین نسخه، یعنی 1.8 لیتری توربو می‌باشد. این نسخه از پیشرانه که با کد K 4518 عرضه می‌شود، از سری پیشرانه‌های کاواچی شرکت SAIC چین می‌باشد که بر پایه پیشرانه‌های سری K شرکت روور بریتانیا تکوین و توسعه یافته است. این پیشرانه در MG550 و در حال حاضر، در MG6 نیز به کار می‌رود. همین موضوع در جای خود می‌تواند خبر خوبی برای مشتریان ایرانی یما T70 باشد زیرا اشتراک قطعات پیشرانه آن با خودرویی چون MG6 می‌تواند امکان دسترسی بیشتر به قطعات یدکی و سهولت تعمیرات را سبب گردد. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو با گیربکس‌های 5 سرعته دستی و اتوماتیک CVT تولید می‌شود که مدل وارداتی به کشورمان از گیربکس اتوماتیک CVT بهره می‌برد.

YEMA T70

YEMA T70

YEMA T70

YEMA T70

yema-t70-suv-china-debut-1

با آنکه از زمان عرضه یما T70 به بازار مدت زیادی نمی‌گذرد ولی درمجموع این خودرو توانسته است در بازار داخلی چین فروش نسبتاً خوبی را تجربه نماید. در سال 2016 میلادی، در کل 37,818 دستگاه از یما T70 در این بازار به فروش رفته است که از ارقام مربوط به مزدا CX-4 و شورولت ترکس نیز بیشتر است و از این حیث، جایگاه هفتادویکم را در میان 100 شاسی‌بلند پرفروش بازار چین اشغال نموده است.

yema-t70-suv-china-debut-5-660x484

به لحاظ ایمنی، یما T70 در سطح متوسطی جای گرفته است و تنها توانسته است 3 ستاره از موسسه ایمنی C-NCAP چین دریافت نماید. نسخه‌های صادراتی این خودرو به ایران به طور استاندارد از 6 عدد کیسه ایمنی هوا بهره می‌برند.

yema-t70-suv-china-debut-2-660x513

خودروی وارداتی یما T70 با تکیه بر طراحی عامه‌پسند و نیز پیشرانه نسبتاً توانمند خود، در صورت عرضه با بهایی مناسب و معقول می‌تواند رقابت تنگاتنگی را با رقبای کهنه‌کاری همچون جک S5 و چری تیگو 5 رقم زند و جایگاه خود را در بازار داخلی کشورمان کاملاً تثبیت نماید؛ اما چنانچه این خودرو با بهای گزافی مثلاً بالای 100 میلیون تومان عرضه شود احتمال توفیق آن در بازار بسیار اندک خواهد بود، زیرا که دیگر گزینه‌های موجود، هم برای مصرف‌کننده ایرانی شناخته‌شده‌تر هستند و هم شبکه خدمات پس از فروش نسبتاً گسترده‌ای در سرتاسر کشور دارند. البته همین‌جا باید گفت که بازار خودروی کشورمان کمتر پیش‌بینی‌پذیر است و ممکن است تمامی این احتمالاتی را که برشمردیم کاملاً غلط از آب درآید و این خودرو حتی با برچسب قیمتی بالا هم بتواند فروش خوبی را در این دیار عجایب از آن خود کند!

[دانلود ویدئو]

منابع:
YEMAGLOBAL.COM
CARNEWSCHINA.COM
WIKIPEDIA.COM
و…

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *