۸ تکنولوژی ایمنی برجسته و تاثیرگذار خودروها

۸ تکنولوژی ایمنی برجسته و تاثیرگذار خودروها

هر چیزی که می‌خواهید در مورد نقش دولت‌ها در مورد دخالت در توسعه وسایل نقلیه جدید بگویید، ولی همواره قوانین نقش بزرگی در پیشرفت تکنولوژی‌های مرتبط با ایمنی خودرو بازی کرده‌اند. درحالی‌که روز به روز خودروها بزرگ‌تر، سنگین‌تر و قدرتمندتر می‌شوند، آن‌ها همچنین ایمن‌تر از همیشه شده‌اند: می‌توانند یک تصادف را پیش‌بینی نمایند، از خطر دوری کنند و آسیب‌های احتمالی را به سرنشینان کاهش دهند. مواردی که در این مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم، تنها نکاتی برجسته از ۱۰۰ سال اخیر دنیای خودروها هستند.

safety-technology

seatbelts

کمربند ایمنی در سال ۱۹۶۸، دولت ایالات‌متحده آمریکا آنچه را که برخی رانندگان، خودروسازها و ایالت نیویورک پیشنهاد داده بود را به رسمیت شناخت. شما اگر کمربند ایمنی را ببندید داخل خودرو امنیت جانی بیشتری خواهید داشت. کمربند ایمنی که روی شکم قرار می‌گرفت بر اساس قانون اجباری شدند. تنها ۵ سال دیگر زمان برد تا دولت کمربندهای سه‌تکه‌ای را برای سرنشینان جلو اجباری کند و شش سال بعد مقامات دولت فدرال سعی کردند تا اجبار بیشتری برای استفاده از کمربندهای ایمنی برای رانندگان اعمال کنند.

درحالی‌که کمربندهای ایمنی تا اواخر دهه ۶۰ میلادی به یکی از تجهیزات استاندارد خودروها تبدیل شده بود، استفاده از آن تا سال ۱۹۸۴ در ایالات‌متحده آمریکا اجباری نبود. اولین ایالتی که قانون استفاده اجباری از کمربند ایمنی را تصویب کرد نیویورک بود و اکثر ایالت‌ها نیز پس از آن نسخه‌های مختص خود را از این قانون به تصویب رساندند. امروزه، تنها ایالتی که استفاده از کمربند ایمنی در آن اجباری نیست ایالت نیوهمپشایر می‌باشد.

crash-standards

استانداردهای تصادف در سال ۱۹۶۸ میلادی، استانداردهای ۲۰۳ و ۲۰۴ ایمنی وسایل نقلیه موتوری فدرال دستورالعمل کلی مقاومت خودروها و کامیون‌های جدید در برابر تصادف را در جاده‌ها ابلاغ کردند. طبق اعلام اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگ‌راه، “تمامی خودروهای سواری بعد از سال ۱۹۶۸ و همچنین بسیاری از مدل‌های ۱۹۶۸، با استانداردهای مذکور هم‌خوانی دارند.” یک خبر خوب در سگمنت خودروهای لوکس: جنسیس G۸۰ بالاترین نمره ایمنی را موفق شد از موسسه بیمه برای ایمنی بزرگ‌راه کسب کند.

active-emergency-braking

ترمز اضطراری فعال برای این‌که بتوان یک رقیب قوی در بازاری پر رقیب بود، یک خودروی لوکس باید به سرنشینان خود به اندازه عابران پیاده اهمیت قائل باشد. به همین خاطر است که سیستم ترمز اضطراری فعال که از سنسورهای نصب شده در جلوی خودرو برای تشخیص و جلوگیری از تصادفات احتمالی و هشدار به راننده در مورد خطرهای موجود استفاده می‌کند، در بسیاری از خودروهای جدید به‌طور استاندارد وجود دارد. آن را به‌عنوان یک پیشرفت در برابر سپرها و مجموعه ترمز در نظر بگیرید. به دنبال یک کمربند ایمنی به تکامل رسیده هستید؟ نگاهی به سیستم کمربند ایمنی فعال بیندازید، سیستمی که قادر به پیش‌بینی یک تصادف بوده و حین ترمزگیری‌های شدید یا زمانی که خودرو کنترل خود را روی جاده از دست می‌دهد فعال شده و کمربند را سفت می‌کند.

haptic-steering-wheel

فرمان لمسی همانند بسیاری از تکنولوژی‌های پیشرفته در صنعت اتومبیل، کنترل‌های لمسی نیز نخستین بار در هواپیماها به کار گرفته شدند. امروزه، تکامل تکنولوژی لمسی به این معنی می‌باشد که خودروی شما می‌تواند هنگامی‌که از لاین خارج می‌شوید بدون هشدار تصویری یا صوتی، فقط با یک لرزش کوچک روی فرمان شما را باخبر کند. سیستم کمکی حفظ لاین را در جنسیس جی ۹۰ فعال کنید و به خودرو اجازه دهید تا بقیه کار را انجام داده و ادامه مسیر را به‌دقت داخل لاین باقی بماند. هرچقدر هم شما تمرکز داشته باشید، خروج از لاین هنگام رانندگی موضوعی است که بسیار برای رانندگان اتفاق می‌افتد.

airbags

کیسه‌های هوا پس از نیمه دوم قرن بیستم میلادی بود که نخستین بار بحث کیسه‌های هوا در محافل خودرویی به‌عنوان یکی از تجهیزات ایمنی مطرح شد. در سال ۱۹۹۰، استفاده از نخستین نسل ایربگ‌ها برای خودروهای جدید اجباری شد، قانونی که خودروسازان را مجبور کرد تا طراحی‌های فعلی خود را در راستای رسیدن به استانداردهای بالاتر تغییر دهند. استفاده از دو ایربگ برای سرنشین‌های جلو در خودروهای مدل ۱۹۹۸ اجباری شد، ولی خودروسازان امروزی تکنولوژی ایربگ‌ها را گسترش داده و بسیار پیچیده‌تر کرده‌اند. هر مدل جنسیس سرنشینان خود را با ۹ ایربگ استاندارد محاصره می‌کنند.

abs

ترمز ضد قفل تجهیز خودرو به یک سیستم و مجموعه ترمز خوب خود به اندازه استفاده از کمربند ایمنی و ایربگ مهم است. در سال ۲۰۰۴، سیستم ترمز ضد قفل در تمامی خودروهای جدید به‌صورت یک آپشن استاندارد درآمد و در شرایط رانندگی سخت و همچنین سرعت‌های بالا به میزان زیادی ریسک تصادفات را کاهش داد. (تقریباً یک دهه بعد سیستم کنترل پایداری الکترونیکی نیز به‌عنوان یک آپشن استاندارد روی خودروها اجباری شد.)

driver-attention-alert

سیستم هشدار حواس‌پرتی راننده انجام سفرهای طولانی با خودرو یک سنت آمریکایی محسوب می‌شود. بیدار ماندن راننده یکی از ملزومات اصلی این نوع سفرها می‌باشد. ریشه‌های سیستم هشدار حواس‌پرتی راننده به همین نیاز برای تمرکز بالا حین رانندگی بازمی‌گردد. با تجزیه‌وتحلیل رفتار راننده، شامل ورودی‌های سیستم فرمان و تغییرات در مسیر حرکتی خودرو، این سیستم می‌تواند بگوید که آیا زمان استراحت برای راننده فراهم رسیده است یا نه، چنین سیستم‌هایی به افزایش امنیت و همچنین سفرهای جاده‌ای کمک زیادی می‌کند.

blind-spot-monitoring

سیستم نظارت بر نقاط کور از سال ۲۰۱۴ به این سمت، دولت آمریکا وجود این سیستم را بر روی تمامی خودروها و کامیون‌ها اجباری کرد. سیستم نظارت بر نقاط کور هوشمند دید جامع بر جاده را یک گام جلوتر می‌برد. زمانی که خودرویی دیگر وارد نقطه کور خودرو می‌شود، چراغی کوچک روی آینه بغل آن روشن می‌شود و فیدبک‌های لرزشی روی فرمان اطمینان حاصل می‌کند که راننده تغییرات لاین ایمن و درستی داشته باشد.

منبع: roadandtrack

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *