۴ عادت و رفتار جدید مشتریان که آینده اتومبیل را شکل می‌دهد

۴ عادت و رفتار جدید مشتریان که آینده اتومبیل را شکل می‌دهد

در سال‌های گذشته، تغییرات قابل‌توجهی را در زمینه‌های مختلف صنعتی شاهد بوده‌ایم؛ دگرگونی‌هایی که با توسعه بازارها، نوآوری‌های تکنولوژیک و تغییر اولویت‌های مشتریان همگام بوده است. یکی از صنایعی که بیشترین تأثیر را در این میان پذیرفته، صنعت اتومبیل است؛ موضوعی که برای خیلی‌ها، تعجب چندانی ندارد. مصرف‌کنندگانی که در سایر بخش‌های زندگی‌شان مشکل چندانی ندارند، به راحتی به اطلاعات موردنیاز در مورد خودروها دسترسی پیدا می‌کنند و در عین حال، خواهان بهبود کیفیت محصولات از خودروسازان هستند. از مالکیت انطعاف‌پذیر و سیستم‌های اتوماتیک گرفته تا شفافیت در مراحل تولید، این عادات و رفتارهای مشتریان هستند که تغییرات را در صنعت خودروسازی شکل می‌دهند. امّا سؤال اینجاست که این خواسته‌های مشتریان، چگونه می‌تواند خودروسازان را در سال‌های آینده تحت‌تأثیر قرار دهد؟

سرویس‌های تاکسی اشتراکی

4-uber-launched-its-pittsburgh-pilot-program-that-allows-a-select-few-users-to-hail-a-self-driving-car-allowing-the-public-to-really-see-how-these-cars-will-work-on-public-streets

بسیاری از مشتریان امروزی، اساسی‌ترین تعبیر و انتظار را از «حمل‌‌ونقل» دارند؛ اینکه در هنگام نیاز، آنها از مکانی به مکان دیگر جابجا کند. با توجه به اینکه مالکیت خودرو رفته‌رفته رونق خود را از دست می‌دهد، این خدمات تاکسی اشتراکی است که رشد خود را آغاز کرده است. شرکت‌هایی مانند «اوبر» و «زیپ‌کار» به مشتریان خود اجازه می‌دهند که در یک زمان مشخص، وسیله نقلیه را مطابق با نیازشان انتخاب کنند و مشتریان نیز این حق انتخاب را نسبت به مالکیت یک خودرو ترجیح می‌دهند؛ چرا که انعطاف‌پذیری و صرفه‌جویی زیادی برای آنها فراهم می‌کند.

Uber App

در سال ۲۰۱۶ میلادی، زیپ‌کار یک تحقیق گسترده در سطح کشور امریکا از بین ۱۲۰۰ شهروند انجام داد که در آن عملکرد و رفتار این افراد در محل کار، رفتار مالی، سبک زندگی، تکنولوژی، حمل‌ونقل و وظایف شهروندی مورد مطالعه قرار گرفت. اندرو دالی (Andrew Daley)، معاون بازاریابی زیپ‌کار در این زمینه می‌گوید:

به عنوان یک برند کاملاً «شهری»، درک نحوه زندگی مردم در شهرهای امروزی و اولویت‌های آنها برایمان مهم است.

این مطالعه نشان داد که بخش عمده این شهروندان اهمیت بیشتری به گوشی‌ موبایلشان، نسبت به خودرویشان می‌دهند و تصمیم دارند که در آینده کمتر رانندگی کرده و یا اینکه در ۵ سال آینده، خودرو را به صورت کامل کنار بگذارند. «دالی» در ادامه می‌افزاید:

مأموریت «زیپ‌کار» همیشه برای فراهم کردن یک زندگی شهری ساده و مسئولانه در شهر بوده و نتایج مطالعه‌ای که انجام شده نیز دلگرم‌کننده است. شهروندان این‌روزها در حال بازنگری در مورد مفهوم مالکیت وسیله نقلیه هستند و به تدریج، پذیرای ایده مورد استفاده در خودران‌ها، مخصوصاً از نوع تاکسی و سواری اشتراکی آنها می‌شوند.

رانندگی خودکار

Volvo Self Driving

وسایل نقلیه هوشمند یا متصل به شبکه، پس از حضور بر روی کاغذ و طرح‌های اولیه، به خطوط تولید خودروسازان راه پیدا کرده‌اند. این تکنولوژی‌های جدید که نوید‌بخش خودروهای خودران در آینده هستند، تجربه‌ای از رانندگی خودکار در کنترل برخی عملکردهای خاص در اختیار راننده قرار می‌دهند. به عنوان مثال، کروز کنترل انطباقی، سیستمی است که شرایط ترافیکی واکنش نشان می‌دهد و سیستم‌های پیشگیری از برخورد، مشتریان صنعت خودرو را برای آینده‌ای «اتوماتیک» آماده می‌کند.

ford-aut-0

امّا برای برخی از برندها، «خودران‌های واقعی» نزدیک‌تر از دیگران می‌نمایند. در اوایل سال جاری میلادی، مارک فیلدز (Mark Fields)، مدیرعامل فورد از برنامه این خودروساز برای معرفی ۱۳ وسیله نقلیه الکتریکی جدید که برخی از آنها قابلیت‌های رانندگی خودکار خواهند داشت، ظرف ۵ سال آینده خبر داده است. وی در این باره می‌گوید:

با توجه به اینکه روز به روز بر تعداد مشتریانی که به خودروهای الکتریکی علاقه‌مند می‌شوند، افزوده می‌شود، فورد خودش را متعهد می‌داند تا تبدیل به یکی سرآمدها در ارائه طیف گسترده‌ای از وسایل نقلیه الکتریکی به مشتریان و ارائه خدمات و راحت‌تر کردن زندگی آنها شود. سرمایه‌گذاری‌ها و توسعه خطوط تولید ما، نشان‌دهنده دیدگاه و پیش‌بینی‌مان از بازار جهانی در آینده است؛ جایی که تعداد مدل‌های الکتریکی‌شده صنعت خودرو در طول ۱۵ سال آینده، از تعداد مدل‌های بنزینی فراتر خواهد رفت.

فرآیند و مراحل تولید

vw-factory

همانند سایر صنایع، مشتریان صنعت اتومبیل نیز علاقه رو به رشدی نسبت به دانستن فرآیندهای مورد استفاده در روند تولید پیدا کرده‌اند. آنها اغلب می‌خواهند از روش‌های تولید امن و فرآیندهای سازگار با محیط زیست در این رابطه مطمئن شوند. مهمتر از همه، تأثیر زیست‌محیطی خودرو برای مشتریان اهمیت پیدا کرده است و فشار بیشتر بر روی خودروسازان برای تولید پیشرانه‌هایی با مصرف سوخت بهینه، تجهیزات ایمنی بهتر برای سرنشینان و استفاده از پیشرانه‌های جایگزین است. این اشتیاق برای بهینه‌سای و شفافیت، چیزی است که هر خودروسازی باید خود را برای آن آماده کند.

خرید در برابر لیزینگ

Woman buying a new car

در طول چند سال گذشته در بازار ایالات متحده، تعداد مشتریان طرح‌های لیزینگ به بالاترین سطح خود در طول بیش از یک دهه رسیده است. برای بسیاری از مشتریان، مخصوصاً آنهایی که از «نسل هزاره» می‌آیند، هزینه‌های ماهانه برای هر چیزی، اعم از کرایه خانه، تلفن و خودرو، تبدیل به بخشی از زندگی آنان شده است. امّا «تکنولوژی» ممکن است موجب تقویت روند صعودی مشتری‌های «لیزینگ» شود؛ چرا که با هر مدل جدید، یک ویژگی جدید نیز به وسیله نقلیه اضافه می‌گردد. اَلِک گوتیرِز (Alec Gutierrez)، تحلیلگر ارشد در Kelley Blue Book در این زمینه می‌گوید:

تجهیزات ارائه شده در خودروهای امروزی، با سرعت زیادی تغییر می‌کنند. در نتیجه، برخی مشتریان نمی‌خواهند ۱۰ سال آینده خود را با یکی از آنها سر کنند. با تعویض یک وسیله نقلیه لیزینگی در هر یک یا دو سال، مشتریان همچنان می‌توانند از الگوها و فناوری‌های روز صنعت اتومبیل بهره‌مند شوند.

این عادات و رفتارهای جدید، مسلماً نحوه عملکرد شاغلان در صنعت اتومبیل را در سال‌های آینده تعیین می‌کند. تقاضاهای محدودتر و مشتریان آگاه‌تر موجب دگرگونی و تأثیر بر تمام جنبه‌های این صنعت می‌شود.

منبع: automoblog

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *