گزارش رضایتمندی مشتریان ایرانی از خدمات پس از فروش خودروهای سواری

گزارش رضایتمندی مشتریان ایرانی از خدمات پس از فروش خودروهای سواری

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به‌عنوان نهاد ثالث و معتمد وزارت صنعت، معدن و تجارت، برای نهمین سال پیاپی به اندازه‌گیری میزان رضایتمندی مشتریان در حوزه خدمات پس از فروش خودروهای سواری پرداخته و گزارش حاصل از بررسی‌های خود را منتشر کرده است.

repair

طی این تحقیق مصاحبه‌هایی با 562,328 نفر از کسانی که به نمایندگی‌های مجاز 22 شرکت عرضه‌کننده خدمات پس از فروش مراجعه کرده‌اند انجام شده و مشخص گردیده که رضایت مشتریان در مقایسه با شش ماهه دوم سال 1394، به میزان 0.9 درصد افزایش یافته است، اما متوسط افزایش رضایتمندی اختلاف معنی‌داری با دوره قبل ندارد.

q2

طبق گزارش مذکور، متوسط امتیاز کسب‌شده توسط شرکت‌ها 691 از 1000 بوده و در این میان، ایرتویا و گلرنگ موتور با کسب به ترتیب 767 و 780 امتیاز مقام نخست را به ترتیب بین شرکت‌های دارای بیشتر و کمتر از 10 نمایندگی فعال بدست آوردند. در ادامه نگاهی به رتبه‌های اول تا سوم هر گروه می‌اندازیم و مشروح امتیازات را در جداول جداگانه مرور می‌کنیم.

q3

شرکت‌های دارای بیش از 10 نمایندگی خدمات پس از فروش فعال در این دسته ایرتویا (تویوتا) با کسب 767 امتیاز بر سکوی نخست ایستاد. اطلس خودرو (کیا) و آسان موتور (هیوندای) نیز با 742 و 735 امتیاز به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را از آن خود کردند.

q4

شرکت‌های دارای کمتر از 10 نمایندگی خدمات پس از فروش فعال این گروه اعضای کمتری نسبت به دسته پیشین دارد. بهترین اعضای آن نیز گلرنگ موتور (هوندا CR-V)، معین موتور (پورشه) و پرشیا خودرو (ب‌ام‌و) با امتیاز به ترتیب 780، 738 و 715 می‌باشند. در نمودار ذیل همچنین روند ارزیابی متوسط امتیاز رضایتمندی مشتریان را در سه دوره اخیر مشاهده می‌کنید.

q1

بد نیست اشاره‌ای بکنم که این مطالعه شاخص‌هایی نظیر زمان صرف‌ شده برای انجام تعمیرات، نحوه برخورد و پاسخ‌گویی، کیفیت و کمیت شبکه توزیع خدمات پس از فروش، کیفیت خدمات و هزینه پرداختی را در نظر داشته و با کمک فرآیند نیازسنجی از مشتریان در صنعت خودرو صورت گرفته است.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *