کوچولوی برقی؛ بررسی اسمارت فورتو الکتریکی 2017

کوچولوی برقی؛ بررسی اسمارت فورتو الکتریکی 2017

با سر زدن به هر نمایشگاه خودرویی و یا نمایندگی‌ها تعدادی از خودروهای الکتریکی جدیدی را مشاهده خواهید کرد که بسیار بهتر از گذشته هستند. به نظر نمی‌رسد که در حال حاضر پایانی برای خودروهای الکتریکی وجود داشته باشد و هم‌اکنون آئودی، فولکس‌واگن و حتی جگوار درصدد ارائه خودروهایی با آلایندگی صفر هستند؛ اما با توجه به حجم تازه‌واردها فراموش کردن آن‌هایی که چندین سال پیش در این عرصه حضور داشته‌اند بسیار آسان شده! یکی از این خودروها اسمارت است.

smart-fortwo-ev-2016

حدود یک دهه است که اسمارت فورتوی الکتریکی در جمع ما حضور دارد و خودرویی که می‌بینید چهارمین نسل کاملاً جدید فورتو می‌باشد. حداقل روی کاغذ بهبودهایی نسبت به نسل قبلی مشاهده می‌شود. محدوده‌ی حرکتی خودرو از 145 به 160 کیلومتر ارتقا یافته و با استفاده از شبکه شارژ سریع، زمان شارژ حدوداً به 2.5 ساعت تقلیل پیدا کرده است.

smart-fortwo-ev-2016-02

همچنین قدرت بیشتری نیز وجود دارد. فورتوی الکتریکی از باتری لیتیوم-یون 17.6 کیلووات ساعتی و پیشرانه‌ی الکتریکی 81 اسب بخاری استفاده می‌کند که شاید قدرت بالایی به نظر نیاید اما وزن آن حدود یک‌تن است؛ و اگر از خودرو برای شهر استفاده کنید، جایی که به همین منظور طراحی و توسعه یافته احتمالاً مشکل چندانی نخواهید داشت چراکه با برد 160 کیلومتری می‌توانید کارهای خود را انجام دهید.

smart-fortwo-ev-2016-09

ازآنجایی‌که این خودرو بر پایه‌ی جدیدترین نسل فورتو ساخته شده بنابراین کابین آن مکانی مناسب‌تر نشان می‌دهد. سیستم اطلاعات سرگرمی 7 اینچی به همراه سیستم ناوبری و همچنین پلاستیک‌های نرم از جمله شاخصه‌های کابین هستند. این خودرو 110 میلی‌متر پهن‌تر از گذشته شده و دیگر نیازی نیست تا شانه‌به‌شانه بنشینید. فورتوی الکتریکی تنها قدرت 81 اسب بخاری و گشتاور 160 نیوتون متری دارد اما شتاب قابل‌توجهی را در هنگام کنده شدن از زمین نشان می‌دهد. اسمارت ادعا می‌کند این خودرو در 11.5 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد که همان زمانی است که از یک هاچبک خانوادگی با قدرت این‌چنینی انتظار دارید؛ اما فورتوی الکتریک در سرعت‌های زیر 70 کیلومتر در ساعت فرز و چابک است و این موضوع در ترافیک‌ها یک مزیت به شمار می‌رود.

smart-fortwo-ev-2016-04

شعاع دور زدن اسمارت 6.95 متر بوده که کوچک‌تر از هر خودروی در حال فروش است؛ اما اگر بخواهید تغییر جهت سریعی داشته باشید شاید ترکیب شتابگری کمی چابک و فرمانی با دایره گردش کم شما را عصبی کند. ماهیت قدرتمند و قوای محرکه‌ی آرام فورتوی الکتریکی آن را به خودروی هیجان‌انگیز در رانندگی بدل کرده است.

smart-fortwo-ev-2016-05

البته جای تعجبی ندارد که راحتی فورتوی الکتریکی در برخی موارد رنگ می‌بازد. در راه‌های نرم و باز باتری خالی خواهد شد و آسایش کابین تحت تأثیر صدای جاده و لاستیک‌ها قرار می‌گیرد. هرچند راندن چنین خودرویی شبیه دیدن کودکتان است که به خوبی ورزش روزانه‌ی خود را انجام می‌دهد و تصمیم می‌گیرد که در المپیک شرکت کند! اسمارت نیز برای جاده‌های پهن‌تر و بزرگراه‌ها ساخته نشده است.

smart-fortwo-ev-2016-03

همانند مدل استاندارد، فورتوی الکتریکی از نسبت به قبل از تنظیمات راضی‌کننده‌تری در سیستم تعلیق دارد. ناله‌ی خفیف پیشرانه‌ی الکتریکی تنها صدایی است که در شهر به گوش شما خواهد خورد. حتی یک هشدار صوتی برای عابران پیاده وجود دارد. البته می‌توانید آن را از مدار خارج کنید.

smart-fortwo-ev-2016-12

هنوز مشخصات و بهای رسمی این خودرو اعلام نشده‌اند. احتمالاً تنها یک تریم برای عرضه وجود خواهد داشت و تجهیزاتی از قبیل صندلی‌های چرمی گرم شونده و سیستم ناوبری را عرضه خواهد کرد. اگر فضای بیشتری نیاز داشته باشید، برای اولین بار اسمارت نسخه‌ی الکتریکی مدل فورفور را نیز ارائه کرده است. همچنین نسخه‌ی پاک کابریو نیز برای دوستداران هوای آزاد تدارک دیده شده است.

smart-fortwo-ev-2016-14

smart-fortwo-ev-2016-13

smart-fortwo-ev-2016-10

smart-fortwo-ev-2016-15

smart-fortwo-ev-2016-11

smart-fortwo-ev-2016-07

smart-fortwo-ev-2016-08

مشخصات اسمارت فورتو الکتریک درایو

قیمت: 16 هزار پوند (تخمینی)
پیشرانه: باتری لیتیوم-یون 17.6 کیلووات ساعتی
قدرت/گشتاور: 81 اسب بخار/160 نیوتون متر
گیربکس: تک سرعته ی اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 11.5 ثانیه
حداکثر سرعت: 130 کیلومتر در ساعت
محدوده‌ی حرکتی: 160 کیلومتر

منبع: autoexpress

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *