کمپانی چینی BAIC یکی از پلت فرم های قدیمی مرسدس بنز E CLASS را خرید

کمپانی چینی BAIC یکی از پلت فرم های قدیمی مرسدس بنز E CLASS را خرید

گروه فیات کرایسلر در سال های اخیر عمدتا از پلت فرم LX در ساخت محصولات معروف خود از جمله کرایسلر 300، دوج چلنجر و دوج چارجر استفاده کرده است.

بخش های اصلی این پلت فرم در واقع متعلق به مرسدس بنز بوده و احتمالااین قضیه ریشه درهمکاری پیشین دایملر و کرایسلردارد؛ اتفاقی که البته در صنعت خودرو مرسوم بوده و کمپانی های مختلف بعضا از پلت فرم های مشترک استفاده می کنند.

Dodge-Challenger-1

اخیرا کمپانی چینی بایک (BAIC) که شریک تجاری دایملر محسوب می شود، توانسته با جلب رضایت این شرکت اجازه استفاده از پلت فرم قدیمی مرسدس بنز E کلاس را در توسعه محصولات جدید خود کسب کند.

اگر چه هنوز معلوم نیست که دقیقا کدام پلت فرم از دایملر به امانت گرفته شده، اما آن چیزی که مشخص است این است که اولین خودرو با استفاده از این پلت فرم در سال 2018 برای بازار داخلی چین تولید خواهد شد.

این خودرو یک سدان سایز متوسط خواهد بود، اما به دنبال آن اتومبیل های شاسی بلند و چندمنظوره (MPV) نیز بر روی این پلت فرم ساخته می شوند.

BAIC to tap old Mercedes platform (7)

اما نکته جالب اینکه پیشرانه این خودروها، همان هایی خواهد بود که مرسدس بنز در اتومبیل های خود استفاده می کند. این پیشرانه ها شامل یک نمونه 1.8 لیتری توربوشارژ بنزینی و یک نمونه 3 لیتری تنفس طبیعی می شوند که با یک گیربکس شش دنده خودکار ترکیب خواهند شد.

سدان ها و شاسی بلندهایی که روی پلت فرم مرسدس بنز ساخته شوند تحت برند بایک سنوا و خودروهای چند منظوره با برند ویوانگ (Weiwang) ارائه خواهند شد.

چینی ها در سال های گذشته به همکاری با کمپانی های بزرگ و نام آشنا مثل مرسدس بنز، بی ام وی، فولکس واگن، هیوندای، پژو-سیتروئن و چند خودروساز شناخته شده دیگر رو آورده و سعی دارند با انتقال تکنولوژی ره صد ساله را در عرض چند سال طی کنند.

اگر بخواهیم مثال هایی در این زمینه ذکر کنیم باید به همکاری FAW و مزدا، دانگ فنگ و پژو-سیتروئن و همچنین بایک و مرسدس بنز اشاره کنیم.

هرچند گاهی این همکاری ها لزوما به تولید محصولات مشترک ختم نمی شود، برای مثال تاکنون برلیانس هیچ محصولی را با پلت فرمب ام و معرفی نکرده است.

BAIC to tap old Mercedes platform (3)

شایان ذکر است بایک موتور در واقع زیرمجموعه گروه اقتصادی بزرگ بایک (BAIC Group) بوده و علاوه بر تولید خودروهای مستقل، بصورت مشارکت انتفاعی (Joint Venture) محصولات هیوندای و مرسدس بنز را نیز برای بازار داخلی چین مونتاژ می کند.

در 7 ماه گذشته از سال 2016، این کمپانی موفق به فروش 232,000 خودروی سبک شده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل 43 درصد افزایش پیدا کرده است.

BAIC to tap old Mercedes platform

کمپانی بایک با خودروهای سنوا و سابرینا تجربه حضور در ایران را نیز دارد اما به دلایل متعدد از جمله ضعف در تبلیغات، تاخیر در تحویل خودروها، خدمات پس از فروش ضعیف و قیمت گذاری غیرمنطقی با شکست روبرو شده است.

وضعیت محصولات این شرکت در ایران به حدی وخیم است که حتی قطعات ساده لوازم یدکی نظیر تیغه برف پاک کن بایک سنوا که یک سدان 100 میلیونی مجهز به موتور 2.3 لیتری توربوچارجر است، در بازار وجود ندارد.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *