چری تیگو3 یا ام‌وی‌ام X33 S، همراه با تحول فراگیر

چری تیگو3 یا ام‌وی‌ام X33 S، همراه با تحول فراگیر

سام کاویانی: چندی پیش، شرکت مدیران خودرو از جدیدترین محصول خود که همانا یک خودروی کراس‌اوور است رونمایی نمود. این خودرو در بازارهای جهانی با نام چری تیگو 3 و در داخل کشورمان با نام MVM X33s فروخته می‌شود.

Chery-Tiggo-2016-Argentina

نخستین سری از تیگو که امروزه با نام تیگوی کلاسیک از آن یاد می‌شود اواخر دهه هشتاد شمسی وارد کشورمان شد. این خودرو با بهای 28 میلیون تومانی خود در آن دوره سروصدای زیادی به راه انداخت و خیل قابل‌توجهی از هم‌وطنان مشتاق را هم به گرد خود جمع نمود؛ اما این خودرو به سبب مشکلات کیفی متعددی که با آن دست‌به‌گریبان بود خیلی زود تصویر مطلوب اولیه خود را نزد عامه هم‌وطنان از دست داد؛ اما این مسئله در جای خود مانعی در برابر ورود نسخه فیس‌لیفت تیگو ایجاد نکرد، فیس‌لیفتی که با نام “X33 نیو” وارد بازار شد و انصافاً کیفت بهتری را برای تیگو به ارمغان آورد و تصویر مخدوش پیشین آن را نیز تا حدی بازسازی نمود. مهم‌ترین تغییر حائز اهمیت در این فیس‌لیفت، تغییراتی نسبتاً ملایم در بدنه و کابین و نیز تجهیز این خودرو به گیربکس اتوماتیک CVT بود. به‌رغم تمامی فرازوفرودها، انواع تیگو در ایران نسبتاً موفق ظاهر شدند و تاکنون نیز بیش از 50 هزار دستگاه از این کراس‌اوور شرقی در کشورمان به فروش رفته است.

Chery Tiggo

اما چری تیگو 3 که در ایران با نام ام‌وی‌ام X33s فروخته می‌شود دومین یا واپسین فیس‌لیفت از تیگوی کلاسیک محسوب می‌شود و برای نخستین بار، در ماه می سال 2014 میلادی در بازار چین رونمایی شد. در تیگو 3، پلت‌فرم تیگوی کلاسیک کماکان حفظ شده ولی فرم ظاهری بدنه و داخل کابین آن دستخوش تحولاتی اساسی و یا فیس‌لیفت ماژور شده است.

tiggo-chery

نمای خارجی
چری تیگو 3 را شاید بتوان یکی از نمونه‌های مثال‌زدنی از فیس‌لیفتی صحیح در دنیای امروز خودروسازی برشمرد. همه المان‌هایی از بدنه که در نخستین سری از تیگو تا حدی ناشیانه، ناهماهنگ و تا حدی زشت به نظر می‌رسیدند جای خود را با المان‌هایی جذاب، هماهنگ و مدرن تعویض نمودند. تنها کافی است که سری اول تیگو را در کنار نسخه فعلی آن جای دهید تا تکامل در مسیری درست را شاهد باشید.

tigo-subiendo

در قیاس با سری اول، تمامی اجزای بدنه نسخه فیس‌لیفت تا ستون A دستخوش تحولی اساسی شده است. در وهله نخست، این چراغ‌های باریک، کشیده و لنزهای شفاف درون آن است که به همراه جلوپنجره شش‌وجهی این خودرو توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند. در کنارش، سپری کاملاً متمایز را می‌بینیم که جهت سهولت حرکت هوا و نیز خنک کاری بهتر پیشرانه، در دل آن یک شکاف نسبتاً بزرگ جای گرفته است. در کناره‌های سپر نیز دو مه شکن زیبا نصب شده‌اند، مه شکن‌هایی که اینک گرداگردشان را هوزینگ های کرومی فرا گرفته است و در درخشش نور خورشید سخت دلبری می‌کنند. فرم برجسته و عضلانی کاپوت نیز، از دیگر اجزایی است که به جذابیت بیش از پیش ناحیه جلویی این خودرو مدد رسانده است.

frente-tiggo

همچون دیگر خودروهای فیس‌لیفت، در بخش کناری تیگو 3 ما هیچ‌گونه دگرگونی خاصی را شاهد نیستیم و شاید تنها بتوان زه‌های کرومی ضخیم، رکاب‌های جدید و رینگ‌های آلومینیمی 17 اینچی را از موارد تأثیرگذار در جذابیت بصری این بخش دانست. با آنکه بخش عقب آن به وضوح از تویوتا RAV4 نسل دوم الهام گرفته است ولی با این وجود، طراحی آن به نحو درخوری صورت پذیرفته و هر چند اندک، حالت و روحیه یک آفرودر توانمند را از این خودرو خود بازتاب می‌دهد. چراغ‌ها نیز، گرافیک متفاوتی به خود دیده است و طلق پلاستیکی پررنگی‌تری برای آنها در نظر گرفته شده است. همین خود کمی روح تازگی را در این قسمت تزریق نموده است. در نهایت نیز، کاور یدک با ظاهری اسپرت بخش پشتی این خودرو را تکمیل می‌کند.

chery-tiggo3-04

اما آنچه به جذابیت بدنه این خودرو سخت مدد رسانده است، رنگ‌آمیزی دوگانه بدنه آن است، امری که امروزه می‌رود که به سنتی فراگیر در اکثر کراس‌اوورهای مدرن بدل شود و نکته جالب اینجاست که تمامی نسخه‌های تیگو 3 مونتاژ کشورمان به‌طور استاندارد مجهز به این آپشن هستند.

MVM X33s

MVM X33s

کابین
بی‌شک، متریال موجود در کابین سری نخست تیگو از کیفیت پایینی رنج برده و عمده اجزای آن به نحو ناشیانه‌ای به هم جفت‌وجور شده بودند اما در تیگو 3، شاکله کابین رنگ تحولی ژرف را به خود دیده است و کیفیت متریال به کار رفته و مونتاژ قطعات نیز، به‌مراتب نسبت به نسخه‌های پیشین تیگو بهبود یافته است.

chery-tiggo3-08

chery-tiggo3-09

seguridad-tiggo

int-chery

blaupunkt

از دیگر سوی، شیشه بزرگ جلو، آینه‌های بغل با ابعادی شایان توجه و پنجره‌های پهن این خودرو، هر نقطه‌ای کوری را به بهترین نحو ممکن در خود حذف نموده و یک دید فوق‌العاده از مناظر پیرامونی را در اختیار راننده قرار می‌دهند. با ویل به یسی معادل 2510 میلی‌متر – کمی کوتاه‌تر از ویل به یس 2670 میلی‌متری رنو داستر – چری تیگو فضای کافی برای حمل چهار سرنشین بزرگسال را در راحتی کامل داراست.

interior-tiggo

baul-chery

پیشرانه
در دل کاپوت این کراس‌اوور شرقی، یک پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری نصب شده است. پیشرانه‌ای که از توانی معادل 136 اسب بخار و گشتاوری برابر با 180 نیوتن برخوردار است. با تکیه بر چنین پیشرانه‌ای و با بهره‌گیری از یک گیربکس اتوماتیک 7 مرحله‌ای CVT، چری تیگو 3 شتاب نسبتاً خوبی، آن‌هم با بالا بردن آوای پیشرانه، در مسیر روبه‌جلو از خود به‌جای می‌گذارد.

motor-caja-chery

بنابر ادعای برخی از نشریات و وب‌سایت‌های خودرویی، عملکرد ترمزها در چری تیگو 3 در قیاس با سری‌های پیشین تیگو، بهبود شایان توجهی یافته است و ترمزها به اندک اشاره‌ای خودرو را متوقف می‌کنند. چرخ‌های جلوی این خودرو به دیسک‌های ترمز خنک شونده مجهز هستند و چرخ‌های عقب آن نیز به دیسک‌های معمولی. این دیسک‌ها به سرعت گرمای حاصل از عمل ترمزگیری را از خود دفع نموده و درمجموع، در فرایند ترمزگیری پایدار هستند. ترکیب سامانه‌های ترمز ABS و EBD، آمادگی این خودرو را در شرایط ترمز اضطراری به‌خوبی تضمین می‌کند.

tablero-chery

سیستم تعلیق این خودرو از نرمی درخوری برخوردار است و حتی در مسافت‌های طولانی نیز مسافران را خسته نمی‌کند. گرچه فرمان آن از دقت بسیار خوبی بهره برده و سیستم تعلیق مستقل آن نیز در شرایط سخت و دشوار رانندگی، میزان قابل‌توجهی از چسبندگی را از خود ارائه می‌دهد، ولی بااین‌حال، گیربکس CVT آن در هنگام شتاب گیری تا حدی از لذت رانندگی می‌کاهد.

aceleracin-tiggo

یکی از معایب چری تیگو 3 از نظر برخی از سایت‌های خودرویی، ارقام متغیر مصرف سوخت در آن است. مثلاً اگر این خودرو در معرض گرمای شدید فصل تابستان و یا تحت فشار دائمی باشد حتی مصرف سوخت آن از رقم 17 لیتر نیز بالاتر می‌رود که در جای خود سخت شگفت‌انگیز است. این موضوع نیز در یکی از تست‌هایی که از این خودرو در ماه مرداد امسال و در یکی از کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس صورت پذیرفت، دیده شده که البته صحت‌وسقم این ادعا برای ما به اثبات نرسیده است. با آنکه ارتفاع چری تیگو 3 از سطح زمین معادل 190 میلی‌متر است ولی به سبب طرح تک دیفرانسیل محور آن و نبود دنده کمکی و قفل دیفرانسیل نمی‌توان به آن به یک چشم یک خودروی آفرود واقعی همچون تویوتا پرادو و یا میتسوبیشی پاجرو و… نگریست. چری تیگو 3 تنها یک کراس‌اوور شهری است و بس!

داوری نهایی
چری تیگو 3 خودرویی است که در سرزمین مادری خود تا حد زیادی موفق ظاهر شده است، مثلاً در بین 100 کراس‌اوور پرفروش این کشور در ماه نوامبر سال 2016 میلادی، مقام نوزدهم را با فروشی معادل 14,329 دستگاه به دست آورده است. فروشی که تنها در عرض یک ماه صورت گرفت است.

chery-tiggo3-06

chery-tiggo3-05

chery-tiggo3-03

chery-tiggo3-02

مشخصات فنی چری تیگو 3

حجم موتور: 1971 سی‌سی
ضریب تراکم: 10:1
توان: 136 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه
گشتاور: 180 نیوتن متر در 4300 الی 4500 دور در دقیقه
حداکثر سرعت: 175 کیلومتر بر ساعت
سیستم فنربندی جلو: مستقل، مک‌فرسون استرات با فنر پیچشی و میله نگه‌دارنده و ضد لغزش
سیستم فنربندی عقب: مستقل، اتصال چندگانه (MULTI LINK) با فنر پیچشی
حداقل شعاع چرخش خودرو: 5.5 متر
نوع گیربکس: 7 سرعته CVT
استاندارد آلایندگی: یورو 5

opticas

ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: 4419/1765/1651 میلی‌متر
فاصله بین دو محور: 2510 میلی‌متر
حجم باک بنزین: 55 لیتر
اندازه تایرهای جلو و عقب: 215/60 R 17
وزن خالص: 1420 کیلوگرم

lateral-tiggo

ایمنی
نسخه اولیه تیگو و یا همان تیگوی کلاسیک در آزمون تصادفی که در ماه اکتبر سال 2011 میلادی بر روی آن در موسسه ایمنی ANCAP استرالیا صورت پذیرفت تنها توانست 2 ستاره را از آن خود نماید که در جای خود امتیاز ضعیفی محسوب می‌شود؛ اما ازآنجایی‌که در چری تیگو 3 به بهبود و تقویت کلی ساختار بدنه اقدام شده است می‌توان انتظار نتایج بهتری را داشت.
2 عدد کیسه هوای ایمنی (سفارش ایران)- نسخه فول این خودرو در بازار چین با 4 عدد کیسه هوا عرضه می‌شود.
سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
کمربندهای ایمنی سه‌نقطه‌ای برای سرنشینان جلو و عقب

chery-doblando

تجهیزات (نسخه مونتاژ ایران)
این خودرو در دو تیپ X33S و X33 SPORT در بازار ایران عرضه می‌شود. تنها تفاوت بین آنها نیز مربوط به وجود یک کیت اسپرتی در بدنه است.
کیت اسپرت بدنه (فقط در نسخه X33 SPORT)
کروز کنترل + سوئیچ آن بر روی غربیلک فرمان
مجهز به دوربین دید عقب و قابلیت نمایش آن بر روی صفحه نمایش لمسی
طراحی‌تریم داخلی به دو رنگ قرمز و مشکی
صندلی‌های چرمی
سانروف برقی دو حالته
تهویه مطبوع هوشمند
صفحه نمایش لمسی به سایز 8 اینچ
قابلیت رانندگی در حالت مصرف بهینه سوخت (ECO MODE) و حالت پرشتاب (SPORT)
قابلیت اشتراک‌گذاری محتویات موبایل و تبلت بر روی صفحه نمایش چندرسانه‌ای خودرو MOBILE MIRROR LINK
کنترل سیستم صوتی بر روی غربیلک فرمان
کنترل سیستم صوتی از روی فرمان + MP3 با پورت USB و بلوتوث
4 بلندگو استریو
سیستم نمایش اطلاعات خودرو (مسافت، مصرف سوخت و…)
طراحی داخل دو رنگ قرمز و مشکی
تنظیم صندلی راننده در 6 جهت و کنار راننده در 4 جهت به صورت دستی
سنسور پارک
تنظیم برقی آینه‌های جانبی
قفل مرکزی با ریموت
مه شکن جلو و عقب
سیستم ضد سرقت الکترونیکی (IMMOBILIZER)
و…

frenada-chery

قیمت در ایران: 76.7 میلیون تومان (تیپ معمولی) و 78.7 میلیون تومان (تیپ اسپرت) در امارات: 45,900 درهم (نمایندگی رسمی چری در دوبی)

abs-chery

منابع: WIKIPEDIA.COM CARNEWSCHINA.COM YALLAHMOTOR.COM و…

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *