پرنده آتشین؛ بررسی پونتیاک TRANS AM کلاسیک

پرنده آتشین؛ بررسی پونتیاک TRANS AM کلاسیک

دهه 70 در بازار آمریکا مصادف با عرضه خودروهای اسپرت با پیشرانه های پر حجم بود که عطش قدرت و سرعت در جوانان آمریکایی را سیراب می کرد.

شورولت با عرضه کامارو، فورد با موستانگ و پونتیاک با سرباز همیشه آماده اش یعنی فایربرد به جنگ این بازار تشنه رفتند. تولید نسل دوم فایربرد در سال 1970 آغاز شد و تا سال 1981 روی خط تولید باقی ماند.

طراحی ظاهری مدل های 1979 به بعد پونتیاک فایربرد که در بخش دماغه تفاوت عمده ای را نسبت به مدل های قبلی نشان می دهد.
طراحی ظاهری مدل های 1979 به بعد پونتیاک فایربرد که در بخش دماغه تفاوت عمده ای را نسبت به مدل های قبلی نشان می دهد.

این خودرو آنچنان مورد توجه علاقمندان قرار گرفت و به نمونه ای پر فروش بدلشد، حتی علاقمندان به خودروهای کلاسیک آمریکایی نیز از این خودرو به عنوان اسطوره ای تکرار نشدنی یاد می کنند.

hppp_1002_11_o-1979_pontiac_trans_am-atlantis_blue

با توجه به جذابیت های خاص این مدل و وجود تعداد قابل توجهی از آن ها در ایران، تصمیم گرفتیم تا در این مطلب به صورت اختصاصی به بررسی فنی این پونیتاک کلاسیک فوق العاده بپردازیم.

تاریخچه و طراحی

اولین نسل این اتومبیل زیبا در سال 1967 به بازار عرضه شد و در پی موفقیت نسل اول، کمپانی پونتیاک در سال 1970 نسل دوم فایربرد را به بازار فرستاد.

نسل اول فایربرد از بدنه، شاسی و سیستم تعلیق مشترک با شورولت کامارو بهره می برد. اما در سال 70 میلادی با ارائه نسل دوم فایربرد، علاقمندان به خودروهای پرقدرت آمریکایی با اسطوره ای جدید در رده پانی کارهای آمریکایی مواجه شدند. خودرویی زیبا که از نظر فنی از رقبا چیزی کم نداشت.

hppp_1002_13_o-1979_pontiac_trans_am-shaker_design

نسل دوم فایربرد بعد از چند سال تولید با فیس لیفت مواجه شد که با طراحی مدرن تر و خشن تر همراه بود. این هیولا دیگر چراغ های گرد خود را از دست داده بود و مجهز به 4 چراغ مستطیلی شده بود.

نقش عقاب که بال های خود را گسترانده نیز با باطن پرخاشگر این هیولای آمریکایی کاملا هم خوانی دارد. باله عقب نیز در هماهنگی کاملا با فرم بدنه می باشد و این هماهنگی تا نوک درپوش موتور که مانند منقار عقاب به پایین خم شده ادامه دارد.

مدل سقف بازشو با طرح T TOP که از محبوب ترین گونه ها در بین طرفداران خودروهای آمریکایی و کلکسیونرها محسوب می شود
مدل سقف بازشو با طرح T TOP که از محبوب ترین گونه ها در بین طرفداران خودروهای آمریکایی و کلکسیونرها محسوب می شود

پیشرانه و مشخصات فنی پونتیاک ترنس AM

پونتیاک برای این خودرو در نمونه های مختلف پیشرانه های هشت سیلندر به حجم های 4.3، 4.9، 5.0، 5.7، 6.6 و 7.5 لیتری و موتورهای شش سیلندر 4.1 خطی و 3.8 V شکل را در نظر گرفته بود.

نمونه مورد بررسی ما نیز دارای پیشرانه 6.6 لیتری هشت سیلندر خورجینی است و می تواند نیروی در حدود 220 اسب بخار تولید کند.

hppp_1002_06_o-1979_pontiac_trans_am-camshaft

شتابی که برای این خودرو عضلانی توسط مجله Car And Driver ثبت شده زمان 6.7 ثانیه برای رسیدن به سرعت 96 کیلومتر در ساعت است که ترنس AMرا به خودرویی سریع در حد خودروهای مدرن امروزی تبدیل می کند.

برای مثال جالب است بدانید که عدد اعلامی نشریهCar And Driver برای شتاب گیری پونتیاک ترنس AM چندان تفاوتی با عملکرد اتومبیل مدرنی نظیر هیوندای جنسیس کوپه ندارد و اختلاف این دو خودرو کمتر از یک ثانیه است.

فضای داخلی ساده اما فوق العاده جذاب پونتیاک TRANS AM با سقف T TOP که بعد از گذشت قریب به 40 سال همچنان زیبا به نظر می رسد.
فضای داخلی ساده اما فوق العاده جذاب پونتیاک TRANS AM با سقف T TOP که بعد از گذشت قریب به 40 سال همچنان زیبا به نظر می رسد.

تجربه رانندگی با پونتیاک کلاسیک

نشستن بر پشت فرمان ترنس ای ام همان طور که قابل حدس است، با افزایش تپش قلب همراه خواهد بود. با چرخاندن سوییچ غرش پیشرانه هشت سیلندر ترنس ای ام انسان را به وجد می آورد و اشتیاق برای فشردن پدال گاز را دوبرابر می کند.

صندلی خودرو کاملا حالت اسپرت دارد و راننده را کاملا در خود جای می دهد. شتاب خودرو با فشردن لحظه ای پدال گاز فوق العاده است و همه انتظارات راننده را از پیشرانه 6.6 لیتری هشت سیلندر برآورده می کند.

پشت فرمان این خودرو آنچنان اعتماد به نفسی به راننده تزریق می شود که برای انجام هرگونه سبقتی جای شک باقی نمی گذارد.

hppp_1002_12_o-1979_pontiac_trans_am-hood_decal

فنربندی عملکردی نرمی دارد و صدای موتور دیوانه کننده و فراموش نشدنی است، با این وجود هندلینگ این پونتیاک مانند اکثر خودروهای آمریکایی دهه 70 چندان تعریفی نیست و سیستم فنربندی عقب به گونه ای است که اشتباهات کوچک راننده ممکن است بسیار گران تمام شوند.

گشتاور موتور در دورهای پایین بسیار زیاد است و از این رو نباید قدرت اعلامی 220 اسب بخار موتور این پونتیاک را با موتور خودروهای مُدرنی چون نیسان ماکسیما مقایسه کرد که قدرت خود را در دورهای بالا ارائه می دهند.

trans-3

با این حساب دود کردن تایرهای عقب آسان تر از آنچه فکرش را می کنید قابل انجام است و نحوه انتقال قدرت توسط گیربکس به گونه ایست که باید در هنگام رانندگی بر روی مسیر های خیس یا لغزنده نهایت دقت خود را بکار ببندید.

trans-4

در نهایت این خودرو تمام انتظارات مالک از یک خودروی اسپرت را برآورده می کند، اما متاسفانه مالکان این گونه خودروهای ارزشمند و کلاسیک نمی توانند در شهرهای شلوغی مانند تهران از تمام توان این خودروها استفاده کنند. حتی در شرایط کنونی خروج از پارکینگ نیز محدود به صبح های جمعه شده است.

trans-2

قیمت پونتیاک TRANS AM

با یک جستجوی ساده در وب سایت های خارجی می توانید متوجه اختلاف قیمت این خودرو با بازار بین المللی شوید.

در انگلستان نمونه ای که نیاز به بازسازی محدود دارد قیمتی در حدود 3 الی 4 هزار پوند دارد که به ریال مبلغی در حدود 15 الی 20 میلیون تومان می شود. البته اگر به دنبال نمونه ای سالم در حد ایده آل باشید باید 10 الی 12 هزار پوند کنار بگذارید که به ریال 50 الی 60 میلیون تومان می شود.

trans-1

حال با نگاه به آگهی های این خودرو در وب سایت های وطنی متوجه اختلاف قیمتی در حدود 30 تا 60 میلیون تومان می شوید. در بازار خودروهای کلاسیک ایران، یک دستگاه پونتیاک ترنس ای ام سالم قیمتی در حدود 80 تا 120 میلیون تومان دارد، البته بعضا برخی از این خودروها برای رسیدن به شرایط ایده آل به حدود 10 میلیون تومان خرج اضافه نیاز دارند.

hppp_1002_08_o-1979_pontiac_trans_am-steering_wheel

از بازاری که در آن بین قیمت کارخانه و قیمت بازار خودروهای تازه تولید اختلافی بعضا زیاد وجود دارد نمی توان انتظار قیمت های منطقی درمورد خودروهای کلاسیک داشت و مالک این گونه خودروها هر قیمتی که بخواهد می توانند روی خودروی خود بگذارد و نهاد و موسسه ای وجود ندارد که از بروز این حباب های کاذب در بازار جلوگیری کند.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *