ویکی لیکس: سیا می‌تواند خودروها را هک کند!

ویکی لیکس: سیا می‌تواند خودروها را هک کند!

بار دیگر که سوار وسیله نقلیه ی مدرن و تکنولوژیک خود می‌شوید بدانید که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا CIA می‌تواند از آن برای جنایات و ترورهای غیرقابل‌کشف استفاده کند. حداقل این همان چیزی است که از 8761 سند منتشر شده توسط ویکی لیکس استنباط می‌شود.

vehicle_hacking

طبق این اسناد سیا در سال 2014 خودروها را به عنوان “سطح مأموریت بالقوه” در نظر گرفته و ظاهراً مطالعاتی درباره‌ی امکان‌سنجی هک سیستم‌های خودرویی داشته است. در مرکز این مطالعات نرم‌افزار خودرویی QNX بلک‌بری قرار دارد که هم‌اکنون در بیش از 60 میلیون وسیله‌ی نقلیه کار می‌کند. این اسناد از QNX به عنوان سطح مأموریت ویژه‌ای نام برده که می‌تواند برای شاخه‌ی وسایل جاسازی شده‌ی سیا استفاده شود.

teslahack

باید به این نکته اشاره شود که اسناد فاش شده هیچ نشانه‌ای از استفاده‌ی وسایل نقلیه به عنوان مأموریت‌های کشتار را نشان نمی‌دهد. این ادعاها مستقیماً از سوی ویکی لیکس منتشر شده‌اند اما ما می‌دانیم که وسایل نقلیه‌ی مدرن قابل هک شدن هستند. در سال 2015 شرکت فیات-کرایسلر پس از هک شدن جیپ چروکی و به دست آوردن کنترل سیستم فرمان مجبور شد 1.4 میلیون خودرو را فراخوان کند.

car_hackers

در هر فراخوان سیستم‌های مربوطه به‌روز می‌شوند اما هرکسی که از کامپیوتر استفاده می‌کند می‌داند که به‌روزرسانی‌ها همیشه برای حل مشکلات امنیتی انجام می‌شوند. ما اینجا تئوری توطئه را مطرح نمی‌کنیم. سیا این اسناد را تأیید نمی‌کند اما با این وجود ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که خودروها به اینترنت متصل بوده و ویژگی‌های رانندگی خودکار دارند. حتی در جدیدترین تیزر منتشر شده از سریع و خشن 8 می‌توان استفاده‌ی نامشروع از خودروهای خودران را دید.

vehicle-to-vehicle-communication

ما می‌دانیم که هک خودروها یک خطر است خواه این هکر سیا باشد یا نوجوان همسایه که حوصله‌اش سر رفته است. آیا داشتن کنترل چنین کامپیوترهای نیرومند در وسایل نقلیه‌ی مدرن ارزش ریسک‌های گفته شده را دارد؟!

Self-Driving car hacker

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *