وقتی چینی ها خودروهای ایرانی را هم کپی می کنند؛ بائوجین 630 مخلوقی عجیب با لوگوی ایران خودرو

وقتی چینی ها خودروهای ایرانی را هم کپی می کنند؛ بائوجین 630 مخلوقی عجیب با لوگوی ایران خودرو

اولین خودرو چینی که همه ی ما به خاطر داریم ام وی ام 110 با موتور 0.8 لیتری و 1.1 لیتری با طراحی کپی شده از روی دوو ماتیز بود که دیدنش روحیه هر ماشین دوستی را بد می کرد.

اما امروز خودرو های چینی در مقایسه با صنعت خودرو چند دهه ای ما بسیار سریع پیشرفت کرده اند و در سال های اخیر از کپی کردن خودروهای دیگر دست برداشته و می توان گفت که خود را به استاندارد های جهان نزدیک تر کرده اند، اما هنوز راه بسیاری دارند تااز نظر مسائل تکنیکی و مهندسیبه شرایط مطلوب برسند .

وقتی چینی ها خودروهای ایرانی را هم کپی می کنند؛ بائوجین 630 مخلوقی عجیب با لوگوی ایران خودرو

خودروسازی که در چند روز گذشته در شبکه های اجتماعی خبر ساز شده بائوجین ، یکی از شرکای جنرال موتورز است خودروسازی که با استفاده از برند ایرانخودرو اتومبیل هایش را روانه بازار می کند.
بائوجین 630 که دقیقا بر اساس پلتفرم بیوک اکسل ساخته شده و در کشورهای همچون مصر و الجزیره با نام شورلت اپترا به نمایش در آمده است.

این خودرو چینی – آمریکایی با برند ایرانی، در سال 2014 رونمایی شد و در سه ماهه ی آغازین سال 2016 بهمراکز فروش راه یافته است.

وقتی چینی ها خودروهای ایرانی را هم کپی می کنند؛ بائوجین 630 مخلوقی عجیب با لوگوی ایران خودرو

در بحث طراحی خارجی کاپوت نسبتا کشیده و چراغ های بزرگ جلو کاملا یادآور حجم های اغراق شده در خودرو های آمریکایی است اما در نمای عقب کاملا خودروی وطنی ما یعنی رانا که خود برداشتی آزاد از 206 صندوق دار است را تداعی می کند.

محل قرار گیری چراغ ها شیب و فرم شیشه عقب و برجستگی بخش بالای درب صندوق عقب همه به همراه کله اسب کرومی روی صندوق نشان از خودرویی آشنا برای ایرانیان دارند .

وقتی چینی ها خودروهای ایرانی را هم کپی می کنند؛ بائوجین 630 مخلوقی عجیب با لوگوی ایران خودرو

پیشرانه‌های نصب شده در این خودرو، چهار سیلندر هستند که در دو حجم متفاوت 1.5 و 1.8 لیتری عرضه می‌شوند.

توان خروجی این دو پیشرانه به ترتیب معادل 110 و 143 اسب بخار و گشتاورشان نیز برابر با 146 و 177 نیوتن متر است.

البته در این میان، نسخه‌ای 1.5 لیتری هم به نام P-TEC وجود دارد که از لحاظ گشتاور و توان نیم الی یک و نیم واحد نسبت به نسخه معمولی (1.5 لیتری) آن قوی‌تر است.

به لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو با دو جعبه‌دنده متفاوت 5 سرعته دستی و نیز 6 سرعته اتوماتیک عرضه می‌شود.

وقتی چینی ها خودروهای ایرانی را هم کپی می کنند؛ بائوجین 630 مخلوقی عجیب با لوگوی ایران خودرو

در این مقطع دقیقا نمی توان گفت که آیا باید به بلوغ طراحی خارجی خودرو در کشور افتخار کرد که سرلوحه ی طراحان چینی قرار گرفته اند و یاصرفا شباهتبائوجین 630 با خودروهای ایرانی را حادثه و تصادف قلمداد کرد.

اما آنچه واضح است اینکه در دنیای خودرو ابتکار و مهندسی جای خود را به ترفند های کپی برداری داده و رقابت کمپانی های درجه دو به خلاقیت برای تقلب از یکدیگر تبدیل شده است.

در هر حال طراحی این خودرو، خبر خوشی برای مدیران ایران خودرو است، چرا که در صورت واردات آن به کشور حتی لازم نیست زحمت تعویض لوگو را بکشند و می توانند بائوجین 630 را بدون هیچ تغییری به نام خود راهی بازار کنند.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *