وقتی برندهای لوکس وانت می‌سازند!

وقتی برندهای لوکس وانت می‌سازند!

پیکاپ یا وانت به‌عنوان یک وسیلهٔ نقلیهٔ کاری شناخته می‌شود که این یعنی به‌طورمعمول از قیمت پایینی برخوردار است؛ اما چند وقتی است که این رویه تغییر کرده است. این روزهای برندهای خودروسازی معمولی همواره قیمت پیکاپ‌های خود را بالا و بالاتر برده‌اند. به‌عنوان‌مثال جی‌ام‌سی سی‌یرا دنالی، دوج رم Laramie Longhorn یا تویوتا تاندارا پلاتینوم حتی در نسخه‌های سبک 1500 نیز قیمت‌هایی تا 50 هزار دلار دارند. بااین‌حال هرچند این وانت‌ها توسط خودروسازانی با تولیدات انبوه به بازار عرضه می‌شوند اما این‌ها هنوز هم برندهای لوکسی نیستند؛ اما دراین‌بین استثناءهایی وجود دارد زیرا وانت‌هایی توسط خودروسازان لوکس دنیا هم ساخته شده است که دارای نشان‌های باپرستیژ، پیشرانه‌های روان و بی‌صدا و کابین‌هایی مجلل هستند و همهٔ این‌ها در قالب یک پیکاپ ارائه شده است. این‌ها وانت‌هایی هستند که توانایی حمل بارهای سنگین و بزرگی را دارند اما ممکن است این امر را هنگام نشستن در کابین لوکس آن‌ها و یا حتی نگاه کردن به لوگوی میان غربیلک فرمان متوجه نشوید.

کادیلاک اسکالید XET

cadillac-escalade-2007-ext-01

کادیلاک تاکنون اسکالید را با بدنه‌های مختلفی ارائه کرده است. در حال حاضر نسل چهارم این SUV لوکس در دو نسخهٔ استاندارد که بر اساس شورلت تاهو ساخته شده و نسخهٔ کشیدهٔ ESV که بر اساس شورلت سابربن عرضه ساخته شده است عرضه می‌گردد؛ اما در نسل دوم و سوم اسکالید علاوه بر این دو نسخه، مدل دیگری هم بنام EXT ارائه شد. این مدل یک پیکاپ بود که بر اساس شورلت آوالانچه ساخته شده بود و در پشت خود بجای سقف و کابین یک فضای بار کوتاه داشت. هر دو خودروی شورلت آوالانچه و کادیلاک اسکالید EXT در سال 2013 پس از دو نسل و 12 سال حضور در بازار از خط تولید کنار گذاشته شدند.

لینکلن بلک‌وود و مارک LT

lincoln_mark_lt

همانند مدل نویگیتور که سه سال قبل معرفی شده بود، لینکلن در سال 2001 با معرفی مدل بلک‌وود به بازار وانت‌های لوکس وارد شد. این پیکاپ که بر اساس فورد F150 دو کابین ساخته شده بود، یک فضای بار در قسمت عقبی خود داشت که دارای درهایی افقی بود که به طرفین باز می‌شدند، دیواره‌ها و کف آن کاملاً با پوششی لوکس پوشیده شده بودند و یک پوشش سخت نیز روی فضای بار قرار گرفته بود. در سال 2006 پیکاپ دیگری بنام مارک LT به‌عنوان جایگزین بلک‌وود معرفی شد و سیستم چهارچرخ محرک هم برای آن ارائه شد اما به دلیل کاهش فروش در ایالات‌متحده، تولید مارک LT در سال 2008 متوقف شد.

لامبورگینی LM002

lamborghini_lm002_us-spec_5

مدت‌ها قبل از اسکالید و بلک‌وود و یا حتی اوروس، لامبورگینی پیکاپی را با نام LM002 تولید کرد. این خودرو که تا حدودی به هامر شباهت داشت، مجهز به یک پیشرانهٔ 5.2 لیتری V12 بود که از سوپراسپرت کانتاش قرض گرفته شده بود درحالی‌که یک فضای بار کوتاه نیز در پشت خود داشت. حتی در برخی مدل‌ها لامبورگینی موتور بزرگ‌تر 7.2 لیتری V12 را هم روی LM002 نصب کرد. این پیکاپ با فاصلهٔ زیاد از دیابلو VT که نخستین سوپراسپرت چهارچرخ محرک لامبورگینی است، اولین خودروی چهارچرخ محرک این شرکت محسوب می‌شد. LM002 که با نام Rambo Lambo هم شناخته می‌شد، مسلماً بیشتر از اولین خودروهای اسپرت لامبورگینی مانند 350GT و میورا به ریشه‌های تراکتوری این خودروساز مدیون است. از این پیکاپ بین سال‌های 1986 تا 1993 تنها 328 دستگاه تولید شد.

برابوس رنجروور Startech

range-roverpickup-startech

لندروور نسخه‌های وانت متعددی از مدل دیفندر را تولید کرده است اما محصولات لوکس این شرکت یعنی رنجروور تنها به‌صورت SUV ساخته شدند و هیچ‌گاه شاهد ارائهٔ یک رنجروور پیکاپ نبوده‌ایم. ولی شرکت معروف تیونینگ یعنی برابوس چند سال پیش نمونهٔ پیکاپی از پرچم‌دار رنجروور را توسط بخش Startech خود معرفی نمود. در رنجروور وانت فاصلهٔ محوری و طول کلی نسخهٔ استاندارد رنجروور حفظ شده بود اما سقف قسمت صندوق بار حذف شده بود که منجر به ایجاد فضای بار کوچکی در پشت خودرو شده بود. همچنین برای کاهش صدای باد نیز یک اسپویلر روی لبهٔ سقف نصب شده بود.

مرسدس بنز X کلاس

mercedes-benz-x-class_picku

مرسدس بنز همواره وانت‌های زیادی در طول تاریخ خود ساخته است به‌گونه‌ای که در حال حاضر نیز نسخهٔ وانت ون اسپرینتر را تولید می‌کند و حتی چند سال پیش پیکاپ فوق‌العاده‌ای بنام G63 AMG 6×6 را هم معرفی کرد؛ اما این شرکت قصد دارد با عرضهٔ مدل جدید X کلاس برای اولین بار به بازار وانت‌های معمولی وارد شود. با توجه به شراکت دایملر با گروه رنو-نیسان، مرسدس بنز X کلاس مانند رنو آلاسکان بر اساس نیسان ناوارا ساخته شده و پیش‌بینی می‌شود رقیبی برای فولکس‌واگن آماروک باشد. هرچند X کلاس در بازار آمریکای شمالی عرضه نخواهد شد اما وعده داده است که به‌اندازهٔ کافی از همتای ژاپنی خود متمایز باشد که لیاقت نشان ستارهٔ سه پر روی دماغهٔ خود را داشته باشد. همچنین گفته شده است که X کلاس از دیگر محصولات تجاری مرسدس بنز مانند اسپرینتر نیز متمایز خواهد بود. انتظار می‌رود نسخهٔ تولیدی X کلاس تا پایان سال جاری معرفی گردد اما انتظار نداریم که این آخرین وانتی باشد که توسط یک خودروساز لوکس تولید می‌شود.

منبع: Carscoops

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *