هیولای مهارنشدنی، نخستین تجربهٔ رانندگی با بوگاتی شیرون

هیولای مهارنشدنی، نخستین تجربهٔ رانندگی با بوگاتی شیرون

در حال حرکت با سرعت 160 کیلومتر در ساعت در دندهٔ چهار هستم. صدای هوهوی باد به گوش می‌رسد و نیروگاه 8 لیتری W16 در پشت سر من نعره می‌کشد درحالی‌که چهار توربوشارژر در هر ثانیه 990 لیتر هوا را با بوست 26.8 psi به داخل موتور پمپاژ می‌کنند. پمپاژ آب در موتور این هیولا به‌اندازه‌ای سریع صورت می‌گیرد که می‌تواند وان حمام را در 11 ثانیه پُر کند. هنگام تخت گاز رفتن نیز پمپ سوخت ظرف حدود 7 دقیقهٔ تمامی حجم 100 لیتری باک سوخت را خالی می‌کند. ناگهان دوباره به سرعت‌سنج نگاه می‌کنم و از دیدن سرعت 320 کیلومتر در ساعت شگفت‌زده می‌شوم.

bugatti-chiron-11

مهندسان بوگاتی میگویند که شیرون در کمتر از 2.5 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر در ساعت، در کمتر از 6.5 ثانیه به 200 کیلومتر در ساعت و در کمتر از 13.6 ثانیه به سرعت 300 کیلومتر در ساعت می‌رسد. در صندلی راننده با وجود 1500 اسب بخار قدرت و 1600 نیوتن متر گشتاور احساس می‌شود که جزءجزء این هیولا سریع است. برای جاده‌های عمومی حداکثر سرعت شیرون به‌صورت الکترونیکی روی 420 کیلومتر در ساعت محدود شده است اما مطمئناً سریع‌تر از این بوده و به‌راحتی خواهد توانست رکورد سرعت 431 کیلومتر در ساعت ویرون سوپراسپرت را بشکند.

bugatti-chiron-5

bugatti-chiron-6

bugatti-chiron-4

بوگاتی شیرون خودروی واقعاً فوق‌العاده‌ای است. نه‌فقط به خاطر اینکه از ویرون که برای بیش از یک دهه شاخصی برای سرعت در بین هایپرکارها محسوب می‌شد سریع‌تر و قدرتمندتر است. یا نه به خاطر قیمت نزدیک به 3 میلیون دلاری آن بلکه به این خاطر که شیرون تمامی معیارهای یک هایپرکار را بازنویسی کرده و نرم‌تر، پالایش‌شده‌تر و مهم‌تر از آن، برای راندگی سرگرم‌کننده‌تر از سلف خود است. ویرون خودرویی بود که فقط برای سرعت طراحی شده بود اما شیرون چابکی را هم به این ویژگی اضافه کرده و آمیزه‌ای از تکنولوژی و لاکچری را هم ارائه نموده است.

bugatti-chiron-front-three-quarter-in-motion-12

برای ساخت شیرون، آقای فردیناند پیچ، مدیرعامل سابق فولکس‌واگن و پدر ویرون به رئیس بوگاتی آقای «Wolfgang Dürheimer» یک دستور ساده داد: آن‌را از همه لحاظ بهبود دهید! دستوری که بوگاتی در انجام آن کاملاً موفق شد. آن‌ها پروژه را از موتور آغاز کردند. هرچند ساختار کلی این موتور بدون تغییر باقی‌مانده است اما نیروگاه W16 ویرون دوباره طراحی شده که 8 درصد قدرت و 9 درصد گشتاور بیشتری از ویرون سوپراسپرت تولید می‌کند. همچنین از این پیشرانه صدای بلندتری هم برمی‌خیزد چراکه توربوشارژرهای آن 69 درصد بزرگ‌تر از ویرون سوپراسپرت هستند اما این تمام ماجرا نیست.

bugatti-chiron-engine-02

در دورهای پایین، گازهای خروجی از اگزوز هر بلوک هشت سیلندر موتور فقط یک توربوشارژر در هر بلوک را تغذیه می‌کند. سپس از دور 3800 rpm به بعد فلپ‌هایی در منیفولد اگزوز باز شده و توربوشارژرهای دوم را هم تغذیه می‌کند. درنتیجه منحنی گشتاور موتور از دور 2000 rpm تا 6000 rpm کاملاً یکنواخت و تخت بوده و شیرون را مانند یک موشک بالستیک به جلو میراند. این موتور در بدنه‌ای از فیبر کربن مونوکوک با مقامت ساختاری 50 هزار نیوتن متر قرار گرفته است که با خودروهای LMP1 مسابقات لمانز قابل‌مقایسه است.

bugatti-chiron-1

bugatti-chiron-9

تعلیق خودرو قابلیت تنظیم ارتفاع داشته و کمک‌فنرها تطبیقی هستند، نیروی کمکی فرمان به‌صورت الکترونیکی تنظیم می‌شود، گشتاور میان هر چهارچرخ توزیع می‌شود و از آئرودینامیک فعال نیز سود می‌برد. مهندسان بوگاتی پنج حالت رانندگی مختلف را برای شیرون طراحی کرده‌اند که شامل Lift، EB، اتوبان، هندلینگ و حداکثر سرعت می‌شود. چهار حالت از این حالات از طریق یک کنترل‌کنندهٔ دوار در سمت چپ فرمان قابل انتخاب هستند. EB حالت رانندگی استاندارد است. حالت Lift نیز جهت بارگیری خودرو در کامیون یا هواپیما و یا عبور از سطوح شیب‌دار، ارتفاع آن‌را 1 سانتیمتر بیشتر می‌کند.

bugatti-chiron-drive-mode

حالت اتوبان اما که از سرعت 180 کیلومتر در ساعت به‌طور خودکار فعال می‌شود، جهت بهبود زاویهٔ آئرودینامیکی خودرو در سرعت‌های بالا، ارتفاع آن‌را 2 سانتیمتر کم کرده، فرمان را سفت‌تر می‌کند و اسپویلر عقب را هم بالاتر می‌برد؛ و درنهایت حالت هندلینگ هم تعلیق را سفت‌تر کرده و بال عقب را برای ایجاد داون‌فورس بیشتر تنظیم می‌کند. در هنگام حرکت با سرعت 320 کیلومتر در ساعت، شیرون مانند یک صخره پایدار احساس می‌شود، به طرز خارق‌العاده‌ای آرام است و دقیقاً همان عملکردی را دارد که از خودرویی که از کمتر از 75 درصد پتانسیل خود استفاده می‌کند انتظار می‌رود.

bugatti-chiron-front-three-quarter-in-motion-e1490296099531

در حالت اتوبان و هندلینگ نهایتاً می‌توان تا سرعت 380 کیلومتر در ساعت حرکت کرد و برای حرکت با سرعت‌های بالاتر باید حالت حداکثر سرعت را انتخاب کرد که از طریق یک دکمهٔ جداگانه فعال می‌شود. با فعال شدن این حالت، سیستم عصبی شیرون تمامی اجزاء و قطعات را برای سرعت تنظیم می‌کند. جلوی خودرو 1.5 سانتیمتر و عقب 3 سانتیمتر پایین‌تر می‌آید و به‌طورکلی ماشین به سطح جاده نزدیک‌تر می‌شود. سپس برای کاهش ضریب آئرودینامیک، اسپویلر عقب با زاویهٔ کمتر تنظیم می‌شود. در این حالت شیرون قادر خواهد بود به حداکثر سرعت محدودشدهٔ 420 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

bugatti-chiron-8

اما برای اشخاص یا مالکانی که می‌خواهند حتی از این هم سرعت بالاتری را تجربه کنند، بوگاتی به آن‌ها کمک می‌کند که با شیرون خود یا یک نمونهٔ متعلق به کارخانه با نصب مجموعه‌ای از لاستیک‌های مخصوص و چرخ‌های فوق‌العاده بالانس‌‍شده به همراه یک باطری و سنسورهای اضافه که توسط تکنسین‌های کارخانه نصب می‌شوند، با حداکثر سرعت نهایی شیرون حرکت کنند. زمانی که پشت فرمان این شاهکار صنعت خودروسازی قرار دارید، جدای از اینکه هر زمانی بر پدال گاز فشار وارد کنید با افزایش بی‌امان سرعت به‌صورت کاملاً پایدار مواجه می‌شوید، پاسخ پدال گاز نیز بسیار سریع و واضح است. همچنین شاسی حساسیت بیشتری داشته و فرمان نیز اطلاعات بیشتر و واضح‌تری از لاستیک‌ها و سطح جاده را ارائه می‌کند؛ اما این بدان معنا نیست که شیرون خودروی کوچکی است چراکه عرضی مشابه یک کادیلاک اسکالید و وزنی به‌اندازهٔ یک آئودی A8 دارد.

bugatti-chiron-2

اما شیرون فقط برای سرعت سرسام‌آور و حرکت کروز در بزرگراه‌ها ساخته نشده است چراکه این هیولا در خیابان‌های شهر و هنگام حرکت با سرعت‌های 30 تا 70 کیلومتر هم عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. شیرون در اینجا خودرویی گوش‌به‌فرمان، آرام و راحت است و تعلیق آن به طرز تعجب‌آوری بر مسیر مسلط است. گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچهٔ ریکاردو نیز کاملاً روان اقدام به تعویض دنده می‌کند درحالی‌که فرمان سبک و دقیق بوده و پدال ترمز که دیسک‌های کربن سرامیکی غول‌پیکر را فعال می‌کند هم احساس خوبی دارد.

bugatti-chiron-10

bugatti-chiron-3

در داخل شیرون نیز فضایی بسیار راحت برای دو نفر تدارک دیده شده است. خط منحنی قوسی شکل ستون خودرو در داخل کابین هم کشیده شده و در انتهای آن کنترلرهای تهویه مطبوع قرار گرفته است درحالی‌که سمت دیگر آن به کنسول وسط می‌رسد. همچنین غیر از صفحه آمپر اصلی، چهار نمایشگر دیجیتال کوچک نیز در میانهٔ داشبورد تعبیه شده که اطلاعات به نمایش درآمده روی آن‌ها را می‌توان با فشردن یک دکمه تغییر داد. در هنگام حرکت با سرعت 328 کیلومتر در ساعت، این نمایشگرها نشان دادند که من با دور موتور 6556 rpm در حال حرکت بوده و دقیقاً در حال استفاده از 1437 اسب بخار از توان پیشرانه هستم؛ اما هنوز 63 اسب بخار نیرو باقی‌مانده بود که البته برای استفاده از آن‌ها باید تلاش بیشتری می‌کردم.

bugatti-chiron-front-interior

اما غیرازاین نمایشگرهای کوچک، دو صفحه‌نمایش دیجیتال با وضوح بالا هم در طرفین سرعت‌سنج آنالوگ بزرگ خودرو که تا 500 کیلومتر در ساعت درجه‌بندی شده است (در نمونه‌های مخصوص بازار ایالات‌متحده این سرعت‌سنج تا 300 مایل در ساعت را نشان می‌دهد) قرار گرفته‌اند که تمامی اطلاعاتی موردنیاز مانند فشار روغن، دمای آب، فشار باد تایرها، ناوبری و… را به نمایش درمی‌آورند؛ اما چرا در شیرون از سرعت‌سنج آنالوگ استفاده شده است؟ رئیس بوگاتی در پاسخ این سؤال گفته است که چون این سرعت‌سنج در هنگام خاموش بودن خودرو محو نمی‌شود و زمانی که مردم داخل شیرون را نگاه می‌کنند می‌توانند بفهمند که این خودرو تا چه سرعتی می‌تواند حرکت کند.

bugatti-chiron-steering-wheel

bugatti-chiron-interior

bugatti-chiron-center-console

بوگاتی شیرون ترکیبی جذاب از هایپرکار و گرند تورر است. شما می‌توانید با این هیولا بسیار سریع رانندگی کنید بدون آنکه احساس ترس و ناراحتی داشته و قلبتان به تپش‌های شدید بیفتد. شیرون مانند یک کشتی جنگی قدرت زیادی دارد که آن‌را در آرامش ارائه می‌کند. البته کسانی ممکن است بگویند که هرچند شیرون خودرویی سریع و قدرتمند است ولی قیمت بسیار گرانی دارد؛ اما در پاسخ باید گفت این مبلغی است که برای دستاوردهای مهندسی حیرت‌انگیز بوگاتی و در صدر آن فولکس‌واگن پرداخت می‌شود تا جایی که رئیس بوگاتی می‌گوید این اوج توانایی‌ها و ظرفیت پیشرانه‌های درون‌سوز است و اگر بخواهیم در آینده جایگزینی برای شیرون تولید کنیم ناچاراً باید سراغ قوای محرکهٔ هیبریدی عملکرد بالا برویم.

bugatti-chiron-7

شیرون خودرویی است که برای رسیدن به سرعت‌های بالا و به عبارت ساده شکستن رکورد سرعت ساخته شده است. سرعتی که برای بسیاری از سوپراسپرت‌ها و حتی هایپراسپرت‌ها یک رؤیا محسوب می‌شود. شاید شیرون چابکی یک فراری 488 یا لامبورگینی اوراکان را نداشته باشد اما این ماشینی است که برای ارائهٔ نهایت سرعت در کنار نهایت راحتی طراحی شده است. راحتی‌ای که در هیچ‌یک از هایپرکارهای رقیب پیدا نمی‌شود. همچنین بوگاتی شیرون به‌زودی رکورد سرعت رسمی خود را ثبت خواهد کرد و مانند ویرون بار دیگر سریع‌ترین خودروی تولیدی دنیا لقب خواهد گرفت. این یک شاهکار تکنولوژی و مهندسی است که به‌احتمال‌زیاد حتی هایپرکارهای آیندهٔ مرسدس و آستون‌مارتین نیز نمی‌توانند به سقف سرعت آن نزدیک شوند.

bugatti-chiron-badge

bugatti-chiron-headlamps

bugatti-chiron-wheels

bugatti-chiron-tailpipe

مشخصات فنی

Bugatti Chiron 2018
قیمت پایه 2,998,000 دلار
ترکیب موتور وسط، چهارچرخ محرک
ظرفیت سرنشین 2 نفر
پیشرانه 8 لیتری W16 چهار توربو
قدرت 1500 اسب بخار
گشتاور 1600 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعته اتوماتیک
وزن خالص 1995 کیلوگرم
فاصلهٔ محور 2.71 متر
طول/عرض/ارتفاع 4.54/2.0/1.21 متر

منبع: MotorTrend

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *