همراه با هایما S5، در مسیر ایران‌خودرو

همراه با هایما S5، در مسیر ایران‌خودرو

سام کاویانی: به نظر می‌رسد که ایران‌خودرو عزم آن دارد که به نحوی آرام و بی‌سروصدا بر بازار کراس‌اوورهای کشورمان سلطه یافته و رقبا را از میدان به در کند. هم‌اینک، این خودروساز وطنی، محصولات مونتاژی و وارداتی ازجمله هایما S7 و رنو کپچر را عرضه می‌کند و اگر کارها طبق روال عادی خود پیش رفته و مشکل حادی پیش نیاید پژو 2008 هم به سبد بلندقامتان آن افزوده خواهد شد؛ اما طبق برخی از مندرجات، سازنده وطنی به این حد نیز اکتفا نکرده و در پی آن است که کراس‌اوور کوچک و مدرنی به نام هایما S5 را هم وارد چرخه تولید کند. پس با این تفاصیلی که برشمردیم، آیا این خودروساز توفیق آن را خواهد داشت که این بازار داغ و پررونق را به‌تمامی قبضه کند؟ به نظر بنده، شانس موفقیت آن بسیار زیاد خواهد بود زیرا که هر چه باشد این خودروساز از یک سرمایه بزرگ به‌عنوان «شبکه سراسر خدمات پس از فروش» بهره می‌برد و کمتر شهر و دیاری را در کشور می‌بینیم که نماینده‌ای از ایران‌خودرو در آن دایر مدار نباشد. به‌رغم تمامی گلایه‌ها و شکایاتی که وجود دارد، اغلب هم‌وطنان گوشه چشمی به ساخته‌های این سازنده دیرپای آریایی دارند.

haima_s5_14

هایما S5 که موضوع این مقاله است یک کراس‌اوور جمع‌وجور و نسبتاً جدید است که برای نخستین بار، ماه آوریل سال 2014 میلادی و در خطه پهناور چین پا به عرصه وجود نهاد.

haima_s5_8

برخلاف طراحی بدنه هایما S7 که بیشتر سبکی اروپایی را تداعی می‌کند، هایما S5، از سبکی کاملاً شرقی بهره می‌برد و حتی تااندازه‌ای هم می‌توان شاکله طرح آن را منحصربه‌فرد نیز برشمرد. بیش از همه، این چراغ‌های جذاب و صیقلی بخش جلوی آن است که در همان نگاه اول توجهات آدمی را به‌سوی خود جلب می‌کنند، چراغ‌هایی که طرحشان از روی مرغان دریایی در حال پرواز الهام گیری شده و در دل خود نوار شفافی از LED را جای داده‌اند. در عین حال، جلوپنجره‌ای بزرگ که شمای کلی آن دهان باز کوسه‌ای را به تصویر می‌کشد، نمایی جذاب و جسورانه‌ای را برای پیشانی این خودرو مهیا ساخته و نماد شاخص و مرکز ثقل آن است.

haima_s5_13

در نیمرخ، ما خطوطی ساده‌ای را می‌بینیم که در قالب یک فرورفتگی از انتهای چراغ‌های عقب شروع شده و پس از عبور از دستگیره درب‌های عقب و جلو حالتی کمانی به خود گرفته و با چرخشی معکوس در گلگیرهای عقب محو می‌شوند. همین فرم در جای خود به جذابیت بصری نمایه جانبی این خودرو افزوده و حالتی بدیع و اسپرت را برای آن فراهم آورده است. کار طراحی بر روی ستون C نیز به نحو بارزی چشمگیر است و فرمی جذاب را به آن هدیه داده است. بخش عقب این خودرو از طرح زیبا و صدالبته عامه‌پسندی بهره می‌برد و هندسه چراغ‌ها در آن شباهت بسیاری به برخی از ساخته‌های فورد و هیوندای دارد. البته برخی از نواقص هم در طراحی این خودرو قابل مشاهده است که ازجمله آنها می‌توان به شیشه کوچک عقب اشاره داشت که میدان دید راننده را تا اندازه زیادی محدود می‌کند.

kia_k4_1

داخل کابین هایما S5 از ظاهری مدرن و عامه‌پسند بهره می‌برد. داشبورد آن نیز همچون بدنه این خودرو از طرحی اسپرت و دلنوازی برخوردار است. با آنکه بیشتر متریال موجود در کابین از انواع پلاستیک ارزان‌قیمت هستند ولی به طرز نرمی قالب‌گیری شده‌اند. صندلی‌ها نیز با پوشش چرمی دو رنگ مشکی و نارنجی پوشانده شده و جزییات آلومینیمی هم در اطراف‌واکناف کابین دیده می‌شوند و البته کنسول میانی نیز از تریم پیانو بلک بهره می‌برد. در بخش مرکزی کنسول نیز یک صفحه نمایش لمسی با ابعادی متوسط جای گرفته است. در این میان، فرمان به‌وضوح از یک طرح قدیمی و کهنه برخوردار است، طرحی که بیشتر متناسب با خودروهای یک دهه پیش است تا بلکه امروزی. فضای موجود در کابین نسبتاً در حد مناسبی بوده و پنج سرنشین بزرگسال می‌توانند به‌راحتی در آن جای گیرند؛ اما صندوق عقب چندان جادار نیست و گنجایش آن تنها معادل 320 لیتر است.

haima-s5-2

haima-s5-5

haima-s5-4

haima-s5-1

haima_s5_4

haima_s5_17

haima-s5-03

haima-s5-04

مشخصات کلی هایما S5 (نسخه 1.6 لیتری تنفس طبیعی)

  • پیشرانه 1.5 لیتری توربو
  • حجم موتور: 1497 سی‌سی
  • توان: 163 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
  • گشتاور: 223 نیوتن‌متر در 1800 الی 4000 دور در دقیقه
  • حداکثر سرعت: 170 کیلومتر بر ساعت
  • مصرف ترکیبی سوخت: 8 لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت
  • نوع گیربکس: اتوماتیک CVT
  • پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی
  • حجم موتور: 1591 سی‌سی
  • توان: 122 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
  • گشتاور: 160 نیوتن‌متر در 4000 دور در دقیقه
  • حداکثر سرعت: 165 کیلومتر بر ساعت
  • مصرف ترکیبی سوخت: 7.3 لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت
  • سیستم فنربندی جلو: مستقل، مک‌فرسون استرات با آنتی رول بار
  • سیستم فنربندی عقب: اتصال چندگانه با آنتی رول بار
  • نوع کالیپرهای ترمزهای جلو و عقب: دیسکی
  • استاندارد آلایندگی: یورو 4
  • درجه اکتان بنزین مصرفی پیشرانه: 93 یا بالاتر

ابعاد

  • طول/عرض/ ارتفاع: 4358/1823/1630 میلی‌متر
  • فاصله بین دو محور: 2630 میلی‌متر
  • فاصله کف اتاق از سطح زمین: 200 میلی‌متر
  • وزن خالص: 1435 کیلوگرم (نسخه 1.5 لیتری توربو) و 1350 کیلوگرم (نسخه 1.6 لیتری تنفس طبیعی)
  • شعاع گردش خودرو: 5.45 متر
  • حجم مخزن سوخت: 60 لیتر
  • گنجایش محل بار: 320 لیتر
  • اندازه تایرهای جلو و عقب: 215/60 R 17

haima_s5_11

haima_s5_10

haima-s5-3

تجهیزات رفاهی (نسخه فول)
سانروف برقی حساس به مانع – سیستم ورود بدون کلید (KEY LESS) – کروز کنترل – دوربین 360 درجه کمک راننده – صفحه نمایش لمسی به سایز 7 اینچ – سیستم هدایت GPS – پوشش چرمی صندلی‌ها و فرمان – تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت – تهویه مطبوع اتوماتیک به همراه فیلتر هوای داخل کابین – سیستم نمایشگر فشار باد لاستیک‌ها (TPMS) – بخارزدای شیشه عقب – خروجی برق 12 ولت – سامانه روشنایی در روز- چراغ‌های اتوماتیک جلو – چراغ‌های همراهی سرنشینان در فضای تاریک – آینه‌های جانبی تاشوی برقی مجهز به گرم‌کن – کنترل سیستم صوتی از روی فرمان + CD + MP3 + DVD و درگاه USB/AUX به همراه اتصالات بلوتوث – کامپیوتر سفری – سنسور پارک عقب – رینگ‌های آلومینیمی – آنتن کوسه‌ای و…
توضیح: به تجهیزات ایمنی هایما S5 در داخل متن اشاره شد لذا از تکرار آن پرهیز نمودم.

haima-s5-01

haima-s5-02

haima-s5-05

قیمت

  • در چین: 89,800 الی 113,800 یوآن (نسخه 1.6 لیتری)
[دانلود ویدئو]

منابع:
EN.HAIMA.COM
CHINAAUTOWEB.COM
CARNEWSCHINA.COM
و…

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *