نگاهی به دنیای خودرو در هفته ای که گذشت

نگاهی به دنیای خودرو در هفته ای که گذشت

206

Mercedes G500

طبق معمول این هفته با بحث های مربوط به قیمت خودرو آغاز شد. از یک سو پافشاری تولیدکنندگان و اصرار روی افزایش قیمت خودرو به بهانه زیان ده بودن تولیدات و از سویی مقاومت صوری سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده برای آماده کردن جو روانی بازار برای افزایش قیمت ها. نهایتا این بازی با اعلام افزایش قیمت تعدادی خودرو از 2 تا چهار درصد به نیمه رسیده و بقیه خودروها نیز بزودی قیمتهای جدید را بر خود خواهند دید. این درحالیست که قرار بود با آزادسازی یارانه ها، و حمایت از تولید داخلی شاهد کاهش قیمت هم باشیم! اصلا هم کسی به روی خود نمی آورد که زیان ده بودن فرضی خودروسازان (به فرض محال) از سوء مدیریت ناشی می شود نه از نرخ ارز و آزادسازی یارانه ها . و در این حال باید مدیران را ارتقا داد نه قیمت ها را. در همین ایام که ذهن ما درگیر چند میلیون افزایش ناقابل قیمت ها بود، اعلام شد که سفارت ترکیه دو عدد مرسدس بنز G500 ضد گلوله به قیمت ناقابل 343 هزار دلار را وارد کشور کرده و رکورد قیمت وارداتی ها را جابجا کرده است. در همین راستا آقای مختلس 3000 میلیاردتومانی قصد وارد کردن بوگاتی 3 میلیون دلاری را داشت که فعلا ناکام مانده است!

طبق معمول این هفته با بحث های مربوط به قیمت خودرو آغاز شد. از یک سو پافشاری تولیدکنندگان و اصرار روی افزایش قیمت خودرو به بهانه زیان ده بودن تولیدات و از سویی مقاومت صوری سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده برای آماده کردن جو روانی بازار برای افزایش قیمت ها. نهایتا این بازی با اعلام افزایش قیمت تعدادی خودرو از 2 تا چهار درصد به نیمه رسیده و بقیه خودروها نیز بزودی قیمتهای جدید را بر خود خواهند دید. این درحالیست که قرار بود با آزادسازی یارانه ها، و حمایت از تولید داخلی شاهد کاهش قیمت هم باشیم! اصلا هم کسی به روی خود نمی آورد که زیان ده بودن فرضی خودروسازان (به فرض محال) از سوء مدیریت ناشی می شود نه از نرخ ارز و آزادسازی یارانه ها . و در این حال باید مدیران را ارتقا داد نه قیمت ها را. در همین ایام که ذهن ما درگیر چند میلیون افزایش ناقابل قیمت ها بود، اعلام شد که سفارت ترکیه دو عدد مرسدس بنز G500 ضد گلوله به قیمت ناقابل 343 هزار دلار را وارد کشور کرده و رکورد قیمت وارداتی ها را جابجا کرده است. در همین راستا آقای مختلس 3000 میلیاردتومانی قصد وارد کردن بوگاتی 3 میلیون دلاری را داشت که فعلا ناکام مانده است!

ایران خودرو هنوز از تولید روآ ناامید نشده و از یک طرف تولید آن را بصرفه نمی داند و در عین حال دلش برای قشر ضعیف هم که قادر به خرید محصولات با کیفیت این شرکت نیستند، می سوزد. حالا ایران خودرو و نیروی انتظامی هر کدام درحال زور زدن در این قضیه هستند!

در این هفته بحث بازنگری بر واردات خودرو هم گرم بود و سرانجام تصمیم بر این شد که قوانین این بخش بازنگری شود. اما اگر شما تغییری در این قوانین دیدید، ما را هم مطلع کنید.
سازمان خنده دار حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان (باور کنید همچین سازمانی وجود دارد) تصمیم دارد برای رونق بخشی به واردات شرایطی مثل الزام گارانتی 5 ساله یا واردات مستقیم از مبدا تولید و پاس کردن استانداردهای اروپایی را بی خیال شود. اما خیالتان راحت که عوارض سرجمع حدود 120 درصدی تکان نخواهد خورد. پس آسوده بخوابید و خواب خودروهای ملی ببینید.

آخر هفته هم با افزایش قیمت ادامه دار خودروها مخصوصا 206 و تندر ویتارا و اسپورتیج و مگان و تینا و موهاوی و سوناتا و قشقایی و لکسوس و ماشین مشتی ممدلی و … به خوبی و خوشی پایان یافت.
بزرگترین نمایشگاه خودرو جهان نیز در فرانکفورت گشایش یافته و اخبار ویژه آن را نیز می توانید در همین سایت مشاهده بفرمایید.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *