نرخ خرید مجوز طرح ترافیک اعلام شد؛ پرداخت جریمه برای تردد یک ساعته به صرفه است

نرخ خرید مجوز طرح ترافیک اعلام شد؛ پرداخت جریمه برای تردد یک ساعته به صرفه است

شلوغی بی حد و اندازه مرکز شهر و تشدید مشکل ترافیک و آلودگی هوا، دلیل اصلی تعیین محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد در پایتخت بوده است. مطالعات زیادی در مورد تاثیر و نتیجه این طرح نیز انجام شده که البته نتایج منتاقضی را به دنبال داشته است.

به هرحال این طرح همچنان اجرا می شود و تلاش های سال گذشته برای تغییر ورود به طرح ترافیک بر اساس تکنولوژی و میزان گازهای آلاینده خودرو ها نیز به دلیل شمار بسیار زیاد خودروهای قدیمی و آلاینده در تهران، عملا بی نتیجه ماند.

حالا اما نرخ های جدید مجوز آرم ورود به محدوده طرح ترافیک به شرح جدول زیر اعلام شده است.

نرخ خرید مجوز طرح ترافیک اعلام شد؛ پرداخت جریمه برای تردد یک ساعته به صرفه است

بر این اساس،قیمت آرم طرح ترافیک نوع اول 37 هزار و 440 تومان است که شهروندان می‌توانند از ساعت 6:30 صبح تا 17 در محدوده طرح ترافیک تردد کنند.

قیمت ‌آرم‌های طرح ترافیک نوع دوم 28 هزار و 800 تومان است که شهروندان می‌توانند از ساعت 10 صبح تا 17 در محدوده طرح ترافیک تردد کنند. همچنین قیمت ‌آرم طرح ترافیک نوع سوم 18 هزار تومان است که شهروندان می‌توانند با خرید این آرم از ساعت 14 تا 17 در محدوده طرح ترافیک تردد کنند.

و از سوی دیگر جریمه ورود به محدوده طرح ترافیک نیز به ازای هر ساعت، 20 هزار تومان در نظر گرفته شده که نشان می دهد برای دسته ای از افراد که کمتر از دو ساعت به محدوده طرح وارد می شوند، پرداخت جریمه مربوطه نسبت به خرید طرح مزیت اقتصادی دارد.

چنین مشکلی در سال گذشته نیز کما بیش وجود داشت و امید می رفت که با اصلاح نرخ های جریمه یا خرید آرم طرح ترافیک در سال جاری، این مشکل تا حد زیادی حل شود که البته در نهایت اینگونه نشد.

همچنین براساس قیمت های منتشر شده، هزینه تردد کمتر از سه ساعت در ساعات بعد از ظهر (14 الی 17) حدود 18 هزار تومان در نظر گرفته شده است، اما برای همین میزان تردد در ساعات دیگر باید رقم 37 هزار تومان پرداخت شود.

چنین اختلاف قیمتی به معنای فشار وارد کردن به برخی افراد برای قانون شکنی یا به تعویق انداختن تردد صبح گاهی به ساعات بعد از ظهر و پر ترافیک است که خود به نوعی جای بحث و تامل دارد.

نکته دیگر به پیچیدگی استفاده از سامانه پیامکی برای ثبت پلاک خودروها و خرید طرح زوج و فرد از طریق تلفن همراه است که نیازمند طراحی دوباره نرم افزاری در جهت تسهیل روند پیچیده ثبت پلاک در سامانه مربوطه است.

در نهایت ذکر این نکته الزامی است که در راستای کاهش آلودگی هوا، عرضه گسترده کاتالیزور با قیمت مناسب، تسهیل روند دسترسی شهروندان به مراکز مهم از طریق توسعه مترو و خطوط اتوبوس رانی پاک (برقی و هیبریدی) و توجه بیشتر به انجام پروسه های اداری از روش های الکترونیکی و اینترنتی به روش های سنتی نظیر اعمال جرایم برای ورود به طرح ترافیک، اولویت دارد.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *