نبرد هاچ‌بک‌های محبوب: فولکس‌واگن گلف، فورد فوکوس و واکسهال آسترا

نبرد هاچ‌بک‌های محبوب: فولکس‌واگن گلف، فورد فوکوس و واکسهال آسترا

فولکس‌واگن گلف، فورد فوکوس و واکسهال آسترا (همان اوپل آسترا که در بریتانیا با برند واکسهال عرضه می‌شود) سه تا از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین هاچ‌بک‌های خانوادگی بازار هستند. این سه خودرو به‌اندازهٔ کافی جادار هستند که بتوان با آن‌ها بچه‌ها را به مدرسه برد و آن‌قدر هم راحت هستند که بتوان صدها کیلومتر را با آن‌ها در بزرگراه‌ها پیمود؛ اما در بین این سه هاچ‌بک پرطرفدار کدام‌یک برتر است؟ برای یافتن پاسخ این سؤال آن‌ها را به مقایسه و رقابتی رودررو دعوت کرده‌ایم.

astra-golf-focus-1

قیمت

فولکس‌واگن گلف با قیمت پایهٔ 17,625 پوند، گران‌ترین خودرو در بین این سه هاچ‌بک است؛ اما با پرداخت این مبلغ به‌صورت استاندارد رینگ‌های آلیاژی، گرم‌کن فرمان و یک صفحه‌نمایش لمسی 6.5 اینچی با سیستم ناوبری دریافت خواهید کرد. بااین‌حال با سفارش تجهیزات بیشتر قیمت گلف به بیش از 20 هزار پوند افزایش میابد.

astra-golf-focus-5

فورد فوکوس با قیمت پایهٔ 16,245 پوند کمی ارزان‌تر از گلف است اما در تیپ پایه فقط با یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری بنزینی ارائه می‌گردد؛ بنابراین تیپ Zetec انتخاب بسیار بهتری خواهد بود چراکه از تجهیزات استاندارد بیشتر و پیشرانهٔ مدرن‌تری برخوردار است ولی قیمت آن به 18,845 پوند افزایش پیدا می‌کند.

astra-golf-focus-4

واکسهال آسترا با قیمتی کمتر از 16 هزار پوند، ارزان‌ترین عضو گروه است. این در حالی است که با پرداخت 700 پوند بیشتر می‌توان مدل Tech Line را خریداری کرد که تجهیزاتی حتی بیشتر از نیاز اکثر رانندگان مانند ناوبری ماهواره‌ای، تهویه مطبوع و سیستم صوتی با شش بلندگو را به‌صورت استاندارد ارائه می‌کند.

astra-golf-focus-6

طراحی بیرونی

بسیاری از خریداران به لطف طراحی ساده و درجه‌یک گلف، مجذوب آن می‌شوند. البته از سوی دیگر خطوط صاف و جزئیات سادهٔ طراحی گلف ممکن است به نظر برخی بیش‌ازحد کسل‌کننده باشد.

astra-golf-focus-15

astra-golf-focus-16

در مقابل فورد دارای طراحی بسیار زاویه‌داری بوده و متمایزتر است. قسمت جلویی فوکوس با جلوپنجره‌ای که از آستون‌مارتین الهام گرفته شده در کنار چراغ‌هایی تیز و کشیده، طراحی زیبایی را در این کلاس ارائه می‌کند. خصوصاً در پکیج ظاهری سفارشی Zetec یا تریم ST-Line که به لطف مجموعه‌ای از رینگ‌های آلیاژی بزرگ‌تر، طراحی جذاب‌تری دارد.

astra-golf-focus-13

astra-golf-focus-12

در سوی دیگر آسترا هم طراحی بیرونی جذابی دارد. جلوپنجرهٔ گستردهٔ این هاچ‌بک آلمانی/آمریکایی موجب شده که چهرهٔ آسترا کمی بیش‌ازحد عریض به نظر برسد اما به‌طورکلی این خودرو از طراحی منظمی برخوردار است. همچنین قسمت عقبی آن‌هم قطعاً طراحی برجسته‌ای داشته و بهبودی بزرگ نسبت به نسل‌های قبلی پیدا کرده است.

astra-golf-focus-10

astra-golf-focus-9

طراحی داخلی

وقتی به داخل گلف می‌رویم متوجه می‌شویم که این هاچ‌بک نمادین به‌وضوح به جزئیات بسیار توجه داشته است. کنترل عملکردهای خودرو به‌سادگی از طریق دکمه‌ها صورت می‌گیرد و احساس بسیار نرم و محکمی دارد. همچنین غربیلک فرمان هم بزرگ به نظر رسیده و احساس خوبی دارد. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی گلف در میان این سه هاچ‌بک برترین است. صفحه‌نمایش ماشین روشن و واضح بوده و امکان استفاده از دکمه‌های میانبر فیزیکی جهت مرور منوها نیز فراهم شده است. البته سازگاری این سیستم با کارپلی اپل و اندروید اتو گوگل به‌صورت آپشن سفارشی ارائه شده و 130 پوند قیمت دارد.

astra-golf-focus-17

فورد در بین اعضای گروه قدیمی‌ترین فضای داخلی را دارد. طراحی داخلی آن نامنظم بوده و ازلحاظ کیفیت متریال هم در پس گلف و آسترا قرار می‌گیرد. فوکوس همچنین در بخش تکنولوژی داخلی هم حرفی برای گفتن ندارد چراکه سیستم اطلاعاتی-سرگرمی Sync 2 آن کُند بوده، صفحه‌نمایش تأخیر داشته و دکمه‌ها رنج‌آورند. بااین‌حال موقعیت راننده کاملاً قابل تنظیم بوده و بسیار راحت است.

astra-golf-focus-19

آسترا اما ازلحاظ تمرکز بر طراحی و کیفیت، پیشتاز این گروه است. داشبورد کاملاً جلوی چشم راننده بوده، همهٔ کنترلرها در دسترس‌اند و احساس لوکسی دارند. البته هرچند سیستم اطلاعاتی-سرگرمی واکسهال به نرمی و روانی سیستم فولکس‌واگن نیست اما گرافیک روشنی دارد، رابط کاربری آن منطقی است و کاملاً پاسخگو است.

astra-golf-focus-18

کاربردی بودن

بر روی کاغذ، صندوق بار 380 لیتری گلف تنها 10 لیتر بزرگ‌تر از آسترا است اما شکل مربعی آن بدین معنی است که به‌طورکلی قابل‌استفاده‌تر و کاربردی‌تر است. همچنین صندوق بار گلف دارای یک طبقهٔ قابل تنظیم است که برای بارگیری اجسام سنگین می‌توان کاملاً آن‌را در بالاترین حالت قرار داد. همچنین هنگامی‌که صندلی‌های عقب تا شوند، فضایی کشیده، هموار و تخت برای قرار دادن اشیاء بزرگ‌تر فراهم می‌شود.

astra-golf-focus-22

درحالی‌که در بخش کاربردی بودن فولکس‌واگن پیشتاز گروه است، فوکوس در پشت سر آن قرار می‌گیرد. ظرفیت 316 لیتری صندوق بار این هاچ‌بک بدین معنا است که دارای یکی از کوچک‌ترین صندوق‌ها در کلاس خود است و از هیچ ویژگی هوشمندانه‌ای هم برای بارگیری آسان‌تر برخوردار نیست اما فوکوس فضای سرنشینان بهتری داشته و فضای پای مناسبی را هم برای سرنشینان عقب ارائه می‌کند. البته در بخش فضای سر، فورد فوکوس در صدر گروه جای نمی‌گیرد.

astra-golf-focus-21

آسترا ازنظر قابلیت‌های کاربردی بسیار به گلف نزدیک‌تر است. فضای سرنشینان عقب آن قابل‌توجه بوده و درهای عقب بیشتر باز می‌شوند که این امر موجب آسان‌تر شدن نصب صندلی کودک می‌شود. در این قسمت تنها شکایتی جزئی در بخش صندوق بار آسترا وجود دارد چراکه هنگام باز کردن درِ صندوق، فضای باریک‌تر از گلف را ارائه می‌کند که موجب دشواری بارگیری اشیاء بزرگ می‌شود.

astra-golf-focus-23

پیشرانه

گلف دارای طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌ها است که شامل 12 موتور مختلف می‌شود ازجمله نسخهٔ تمام الکتریکی e-Golf و نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی GTE. کسانی که به دنبال هاچ‌بکی با عملکرد بالاتری هستند باید سراغ مدل اسپرت GTI و نسخهٔ بسیار سریع و قدرتمند R بروند اما مدل بنزینی 1.4 لیتری کارآمد با تکنولوژی غیر فعال‌سازی سیلندرها احتمالاً برای بسیاری از افراد گزینهٔ مناسب‌تری خواهد بود.

astra-golf-focus-14

فوکوس در میان این سه خودرو گسترده‌ترین طیف موتورها را دارد. این خودرو با 14 سطح قدرت مختلف عرضه می‌شود که حتی گاهی موجب سردرگمی خریداران می‌گردد. مدل‌های عملکرد بالای ST و RS و همین‌طور نسخهٔ تمام الکتریکی فوکوس، ازجملهٔ مدل‌های مختلف این هاچ‌بک آمریکایی هستند. لیست انتخاب‌های فورد فوکوس از یک پیشرانهٔ 1 لیتری اکوبوست آغاز می‌شود که عملکرد مناسب و معقولی را ارائه و مصرف سوخت 3.9 لیتر در صد کیلومتر را ادعا می‌کند. البته اثبات این رقم در دنیای واقعی دشوار است.

astra-golf-focus-11

آسترا در میان این سه هاچ‌بک ساده‌ترین لیست پیشرانه‌ها را دارد و فقط پنج موتور بنزینی و سه نمونهٔ دیزل برای آن ارائه شده است که البته هیچ انتخاب بدی میان آن‌ها وجود ندارد. موتور 1 لیتری بنزینی توربوشارژ واکسهال بهتر از نمونهٔ مشابه فورد است درحالی‌که مدل‌های دیزلی آن‌هم منطقی و آرام بوده و می‌توانند مصرف سوختی تا تنها 3 لیتر در هر صد کیلومتر را ارائه کنند.

astra-golf-focus-8

رانندگی

در جاده‌ها مشخص می‌شود که چرا گلف برای بسیاری از خریداران جذاب است. رانندگی با این خودرو آسان بوده و سواری راحت و روانی دارد به‌طوری‌که از همه لحاظ می‌توان آن‌را فوق‌العاده خوب دانست. همچنین گیربکس‌های دستی و اتوماتیک گلف نیز بسیار روان و بدون مکث دنده‌ها را تعویض می‌کنند و احساس پالایش‌شده‌ای دارند. هرچند ممکن است گلف احساس سرگرم‌کنندهٔ هندلینگ فوکوس را نداشته باشد اما برای بسیاری از رانندگان کافی است.

astra-golf-focus-25

در مقابل حتی نسخه‌های کم قدرت‌تر فوکوس هم هنگام رانندگی در جاده لبخند رضایت را بر لبان راننده می‌آورند. فوکوس برای رفت‌وآمدهای روزانه مناسب است و اگر بزرگ‌ترین رینگ‌های آن‌را سفارش ندهید، سواری نرمی تقریباً مشابه فولکس‌واگن و واکسهال ارائه می‌کند اما متأسفانه سروصدای جاده و باد در فوکوس بیشتر از دیگر رقبا به گوش می‌رسد.

astra-golf-focus-24

چیزی که در آسترا کاملاً مشخص است، بهبود آن نسبت به پیشینیان خود است. البته این خودرو نمی‌تواند در هندلینگ کاملاً با فوکوس و یا در راحتی با گلف رقابت کند اما آسترا در رانندگی آن‌قدر به دو رقیب خود نزدیک است که بهترین عملکرد را در این رقابت ارائه نمود.

astra-golf-focus-26

نتیجه

با وجود هندلینگ خوب و طراحی تیز و شارپ، فورد فوکوس نتوانست در این نبرد مقامی بهتر از سوم کسب کند. این خودرو کمترین پالایش سواری، کوچک‌ترین صندوق بار و حداقل جذابیت کابین را در بین سه هاچ‌بک این رقابت دارد.

astra-golf-focus-7

واکسهال آسترا تقریباً به سرگرم‌کنندگی فوکوس و پالایش‌شدگی گلف است درحالی‌که از هردوی آن‌ها ارزان‌تر است. آسترا خودرویی ایمن، دارای بهترین طراحی داخلی و موتورهای بسیار قدرتمند است بنابراین می‌توان آن‌را یک هاچ‌بک خانوادگی عالی دانست.

astra-golf-focus-3

فولکس‌واگن گلف خودرویی است که به‌سختی می‌توان از آن ایرادی گرفت. این هاچ‌بک آلمانی نه‌تنها در بیرون بسیار خوب است که در داخل هم بسیار راحت بوده و در هنگام حرکت نیز پالایش‌شده است. همچنین نشان معتبر گلف نیز موجب می‌شود که انتخاب شماره یک برای بسیاری از خریداران باشد؛ بنابراین فولکس‌واگن گلف در این رقابت سخت هم توانست در برابر دو رقیب بسیار توانمند خود به پیروزی دست پیدا کند.

astra-golf-focus-2

جدول امتیازات

فولکس‌واگن گلف 8.8
واکسهال آسترا 8.3
فورد فوکوس 8.1
[دانلود ویدئو]

منبع: CarWow

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *