نبرد سدان‌های کوپهٔ نورسیده، فولکس‌واگن آرتئون یا کیا استینگر؟

نبرد سدان‌های کوپهٔ نورسیده، فولکس‌واگن آرتئون یا کیا استینگر؟

مرسدس بنز در سال 2004 با معرفی نسل نخست مدل CLS برای اولین بار کلاس جدید سدان کوپه را بنیان نهاد. در ابتدا در مورد موفقیت این خودرو شک و تردیدهای زیادی مطرح شد و بسیاری امیدی به موفقیت آن نداشتند اما گذشت زمان و استقبال بالای بازار نشان داد که مرسدس بنز تصمیم صحیحی گرفته و در راه درستی قدم گذاشته است. بدین ترتیب پس از موفقیت چشمگیر CLS، دیگر خودروسازان نیز برای ساخت خودرویی در این کلاس وسوسه شدند. اولین شرکتی که پس از مرسدس بنز اقدام به معرفی یک سدان کوپه نمود، فولکس‌واگن با مدل پاسات CC بود که بعداً پاسات از ابتدای نامش حذف شد. سپس آئودی با مدل A7 و ب‌ام‌و با مدل سری 6 گرن کوپه به این جمع پیوستند و حتی بعداً با معرفی آئودی A5 اسپرت‌بک، ب‌ام‌و سری 4 گرن کوپه و مرسدس بنز CLA، سدان‌های کوپه به کلاس‌های پایین‌تری هم گسترش یافتند. این بازار پُر کشش موجب شد که شرکت کره‌ای کیا هم به فکر ساخت چنین خودرویی بیفتد که سرانجام نمونهٔ تولیدی آن با نام استینگر در نمایشگاه دیترویت 2017 رونمایی شد. استینگر سدان کوپهٔ اسپرتی است که ادعای رقابت با بزرگان این کلاس یعنی ژرمن‌ها را دارد؛ اما در سوی دیگر فولکس‌واگن نیز چندی بعد در نمایشگاه ژنو 2017 نسل جدید مدل CC را با نام آرتئون معرفی کرد تا کلاس سدان‌های کوپه جذاب‌تر و رقابتی‌تر از همیشه گردد. حال در این مطلب قصد داریم مقایسه‌ای داشته باشیم بین جدیدترین خودروهای این کلاس یعنی دو سدان کوپهٔ اسپرت، جذاب و نورسیدهٔ کیا استینگر و فولکس‌واگن آرتئون.

volkswagen-arteon-vs-kia-stinger

طراحی خارجی

مثل همیشه مقایسه را با طراحی بیرونی دو خودرو آغاز می‌کنیم یعنی جایی که با ظاهرهایی زیبا، جذاب و البته اسپرت مواجهیم. آرتئون را می‌توان انقلابی در طراحی فولکس‌واگن تلقی کرد چراکه کاملاً از فرم ساده و محافظه‌کارانهٔ ساخته‌های قبلی این شرکت خوش‌نام آلمانی فاصله گرفته است؛ بنابراین آرتئون با استایل کوپه مانند، جلوپنجرهٔ بزرگ با چراغ‌هایی که درون آن کشیده شده‌اند و تلفیقی از خطوط منحنی و تیز بدنه، نمایی گیرا و جذاب را ارائه می‌کند درحالی‌که همچنان فولکس بودن خود را نیز نشان می‌دهد.

1-kia-stinger

1-volkswagen-arteon

در سوی دیگر کیا استینگر قرار دارد که ثمرهٔ دستان هنرمند طراح آلمانی کیا یعنی پیتر شرایرر است و در نمایشگاه دیترویت هم توجهات زیادی را به خود جلب کرد. در این خودرو جلوپنجرهٔ نمادین کیا معروف به پوزهٔ ببر به همراه ویژگی‌های طراحی نوینی به چشم می‌خورد درحالی‌که در قسمت جانبی و همین‌طور فرم سپر جلو تا حدودی به اپتیما شباهت داشته و در عقب هم کمی دوچ چارجر و آئودی A7 را یادآوری می‌کند. بااین‌حال این موارد نکتهٔ منفی نبوده و کلیت طراحی استینگر جذاب و متناسب از آب درآمده است اما هنگامی‌که آن‌را در کنار آرتئون خصوصاً نسخهٔ اسپرت R-Line قرار می‌دهیم در استایل ظاهری کلی، تا حدودی اوضاع به نفع رقیب آلمانی است.

4-kia-stinger

4-volkswagen-arteon

طراحی داخلی

در کابین آرتئون نیز همچنان شاهد همان طراحی معروف فولکس‌واگن هستیم یعنی طراحی ساده و درعین‌حال زیبا. بااین‌حال با بکار گیری غربیلک فرمان جدید با قسمت پایینی صاف سعی شده بر ماهیت اسپرت خودرو تأکید شود درحالی‌که قرارگیری یک ساعت آنالوگ در بالای داشبورد نیز نشان از لوکس و پریمیوم بودن فرزند جدید ولفسبورگ دارد. کیا نیز زمان زیادی را صرف طراحی کابین ساختهٔ جدید خود کرده است که آن‌هم مانند آرتئون از نمایی اسپرت و درعین‌حال لوکس برخوردار شده است. در استینگر برخلاف آرتئون نمایشگر لمسی در قسمت بالایی داشبورد قرار گرفته و دریچه‌های تهویهٔ دایره شکل که برخی آن‌ها را الهام گرفته از محصولات مرسدس بنز می‌دانند در پایین آن تعبیه شده‌اند.

7-volkswagen-arteon

7-kia-stinger

طول، عرض و ارتفاع کیا استینگر به ترتیب برابر با 4.83، 1.87 و 1.40 متر اعلام شده است که از رقبای اصلی آن یعنی آئودی A5 اسپرت‌بک و ب‌ام‌و سری 4 گرن کوپه بزرگ‌تر است. علاوه بر این، استینگر با فاصلهٔ محوری 2.90 متری نیز یکی از کشیده‌ترین فاصله‌های محوری را در بین رقبای خود دارد و کیا ادعا کرده است که در کلاس خود بیشترین فضای داخلی را ارائه می‌کند. از سوی دیگر آرتئون دارای 4.86 متر طول، 1.87 متر عرض و 1.42 متر ارتفاع است که حتی از استینگر هم بیشتر بوده و بزرگ‌ترین خودروی این کلاس لقب می‌گیرد. همچنین فاصلهٔ محوری این سدان کوپهٔ آلمانی نیز برابر با 2.84 متر است که هرچند کمی کمتر از استینگر است اما فولکس‌واگن هم ادعا می‌کند که آرتئون بهترین فضای داخلی را در کلاس خود ارائه نموده و می‌تواند تا پنج نفر را به‌راحتی حمل کند؛ بنابراین هر دو خودرو از لحاظ فضای داخلی جزء مدعی‌ها و بهترین‌های این کلاس هستند.

6-volkswagen-arteon

6-kia-stinger

پیشرانه

اما می‌رسیم به یکی از مهم‌ترین قسمت‌های این رقابت یعنی پیشرانه و مشخصات فنی. کیا این محصول جدید خود را به‌عنوان یک سدان اسپرت معرفی کرده و به همین دلیل لازمه‌های اصلی این عنوان یعنی سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب و پیشرانهٔ پرتوان V6 را برای آن در نظر گرفته است تا استینگر پس از سدان لوکس کیوریس، دومین ساختهٔ دیفرانسیل عقب کیا لقب گیرد. در بالاترین مدل این سدان اسپرت یک موتور 3.3 لیتری V6 بای‌توربو ارائه شده است که 365 اسب بخار قدرت دارد و استینگر را به سریع‌ترین ساختهٔ کیا تبدیل می‌کند؛ اما در سطحی پایین‌تر یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربو نیز قابل انتخاب است که 255 اسب بخار قدرت دارد درحالی‌که برای بازار اروپا یک پیشرانۀ 2.2 لیتری توربو دیزل نیز ارائه شده است.

2-kia-stinger

فولکس‌واگن اما برخلاف کیا، برای آرتئون تنها موتورهای چهار سیلندر را در نظر گرفته درحالی‌که سیستم انتقال قدرت آن نیز از نوع دیفرانسیل جلو است. به همین دلیل در این مقایسه، آرتئون را در برابر نسخهٔ چهار سیلندر استینگر قرار می‌دهیم تا شاهد رقابت عادلانه‌ای باشیم. برای آرتئون در کل یک موتور 1.5 لیتری بنزینی پایه و دو پیشرانهٔ 2 لیتری توربو بنزینی و دیزل اما با سطوح قدرت مختلف در نظر گرفته شده است. قوی‌ترین گزینهٔ این لیست، موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربو بنزینی با 280 اسب بخار قدرت است که نمونهٔ موردنظر ما هم همین قلب را در سینه دارد. نیروی این موتور نیز توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک DSG انتقال پیدا می‌کند. البته همان‌طور که گفتیم آرتئون خودرویی دیفرانسیل جلو است اما این مدل 280 اسبی به‌صورت استاندارد مجهز به سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Motion است.

2-volkswagen-arteon

در استینگر اما نیروی موتور توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک در حالت استاندارد به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کند درحالی‌که سامانهٔ چهارچرخ محرک برای آن قابل سفارش است. هنوز آمار و ارقام عملکرد نسخهٔ 2 لیتری استینگر اعلام نشده است اما کیا شتاب صفرتاصد نسخهٔ شش سیلندر را 5.1 ثانیه اعلام کرده است. این در حالی است که شتاب صفرتاصد آرتئون با موتور چهار سیلندر 5.6 ثانیه اعلام شده است که جای تحسین دارد. هنوز اطلاعات فنی بیشتری مانند مصرف سوخت از این خودروها اعلام نشده است.

3-kia-stinger

3-volkswagen-arteon

تجهیزات ایمنی و رفاهی

هر دو سدان این نبرد قصد رقابت با خودروهای پریمیوم را داشته و خود را نیز پریمیوم می‌دانند. به همین دلیل هر دو به طیف گسترده‌ای از تجهیزات ایمنی و رفاهی مجهز شده‌اند که تعدادی از آن‌ها را در اینجا ذکر می‌کنیم. در آرتئون بسته به هر تیپ مواردی چون صندلی‌های برقی شش جهتهٔ جلو با گرم‌کن و سیستم صوتی با هشت بلندگو به‌صورت استاندارد ارائه می‌شوند درحالی‌که صفحه آمپر تمام دیجیتال، نمایشگر سربالا و صفحه‌نمایش مرکزی 9.2 اینچی با قابلیت تشخیص حرکت دست نیز از تجهیزات سفارشی هستند. در بخش ایمنی نیز فولکس‌واگن فرزند جدید خود را به سیستم‌های ایمنی فراوان و پیشرفته‌ای مجهز کرده است که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به آخرین نسخه از کروز کنترل تطبیقی فولکس‌واگن، نسخهٔ جدیدی از سیستم نور در پیچ این شرکت و نسل دوم دستیار اضطراری فولکس‌واگن اشاره کرد.

8-volkswagen-arteon

از طرف دیگر در استینگر نیز شاهد تجهیزاتی چون سیستم تعلیق الکترونیکی قابل تنظیم با پنج حالت رانندگی مختلف، ساب ووفر ، سیستم هشدار توجه راننده، سیستم کمکی جلوگیری از برخورد جلو با ترمز اضطراری خودکار و قابلیت تشخیص عابر پیاده، سیستم کمک به حفظ حرکت میان خطوط و یک سیستم اطلاعاتی-سرگرمی با نمایشگر لمسی 7 اینچی لمسی هستیم.

8-kia-stinger

نتیجه

هر دو خودروی استینگر و آرتئون از برترین محصولات سازندگان خود هستند و امید زیادی به موفقیت دارند. در ابتدا برای نتیجه‌گیری بهتر است نگاهی به قیمت دو خودرو داشته باشیم. قیمت استینگر هنوز اعلام نشده است اما گفته می‌شود که قیمتی بین 40 تا 50 هزار دلار خواهد داشت. همچنین گفته شده که قیمت نسخهٔ شش سیلندر آن زیر 50 هزار دلار خواهد بود که در این صورت به انتخابی مقرون‌به‌صرفه تبدیل می‌شود. در سوی دیگر قیمت پایهٔ نسخهٔ 2 لیتری 280 اسبی آرتئون از نزدیک به 50 هزار یورو معادل حدود 54 هزار دلار آغاز می‌شود که به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از نسخهٔ چهار سیلندر استینگر است. همچنین معرفی استینگر با سروصدای زیادی همراه بود و توجهات بسیاری را به خود جلب کرد اما بااین‌حال آرتئون می‌تواند به مشکل بزرگی برای استینگر تبدیل شود و اگر فولکس‌واگن یک پیشرانهٔ شش سیلندر را هم برای آن ارائه کند می‌تواند کاملاً فرزند جدید کیا را تحت‌الشعاع قرار دهد؛ بنابراین در این رقابت نیز با بررسی این موارد می‌توان فولکس‌واگن آرتئون را حتی با وجود قیمت بیشتر لااقل از نسخهٔ چهار سیلندر استینگر برتر دانست اما مطمئناً اظهارنظر نهایی و حرفه‌ای را باید به زمان عرضهٔ دو خودرو به بازار، اعلام مشخصات کامل و آزمایش عملی موکول کرد. بااین‌حال نظر شما در این رابطه چیست و کدام‌یک از این دو سدان کوپۀ اسپرت را برتر می‌دانید؟

5-volkswagen-arteon

5-kia-stinger

مشخصات فنی

فولکس‌واگن آرتئون کیا استینگر
پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر توربو 2 لیتری 4 سیلندر توربو
قدرت 280 اسب بخار 255 اسب بخار
گشتاور 380 نیوتن متر 352 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعته اتوماتیک DSG 8 سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ عقب
طول/عرض/ارتفاع 4.86/1.87/1.42 متر 4.83/1.87/1.40 متر
فاصلهٔ محوری 2.84 متر 2.90 متر
قیمت 54 هزار دلار حدود 45 هزار دلار

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *