موتور ب ام و در سینه تویوتا؛ تحقق یک رویا یا تراژدی فاجعه بار؟

موتور ب ام و در سینه تویوتا؛ تحقق یک رویا یا تراژدی فاجعه بار؟

امروزه خودروسازان مختلف در کنار رقابت هایی که با یکدیگر دارند، به منظور کاهش هزینه ها یا دستیابی به تکنولوژی های بالاتر همکاری هایی نیز با یکدیگر دارند.

یکی از بهترین مثال ها در این زمینه به همکاری تویوتا و سوبارو در تولید خودروی اسپرت جی تی 86 یا سوبارو BRZ مربوط می شود؛ خودرویی که در بخش فنی وامدار تجربیات سوبارو در مسابقات رالی و همچنین تبحر این شرکت در ساخت موتورهای باکسر (تخت)بوده است.

toyota-86-v-subaru-brz-front-on

toyota-86-v-subaru-brz-rears

در کنار سوبارو، تویوتا اخیرا همکاری هایی را نیز با ب ام و شروع کرده است. توسعه یک خودروی اسپرت مشترک – مثل پروژه 86 – که گفته می شود به تولد نسل جدید یا جانشین سوپرا منجر خواهد شد، یکی از نتایج این همکاری است. استفاده از موتورهای ساخت ب ام و در محصولات تویوتا ظاهرا یکی دیگر از اهداف طرفین این مشارکت است.

یکی از تصاویر جاسوسی منتسب به سوپرا
یکی از تصاویر جاسوسی منتسب به سوپرا

به تازگی گزارشی در یکی از سایت های خبری حوزه خودرو منتشر شده که بر اساس آن کرولای نسل بعد حداقل با یک موتور ساخت ب ام و ارائه خواهد شد. طبق این گزارش موتور مورد نظر چهار سیلندر بوده و همانند اکثر نمونه های امروزی از فناوری توربوشارژر بهره خواهد برد.

bmw-engine

پیش از این تصور می شد که این دو شرکت ژاپنی و آلمانی فقط برای تولید جانشین سوپرا یا Z4 با هم همکاری خواهند نمود، اما گزارش حاضر از توسعه محصولات مشترک بیشتر حکایت دارد.

با گذشت ماه ها از زمان علنی شدن همکاری این دو کمپانی در پروژه جانشین سوپرا، هنوز معلوم نیست که آیا ب ام و فقط تامین کننده موتور خواهد بود یا در ساخت شاسی و سیستم تعلیق هم نقشی بر عهده خواهد داشت. با این حساب در گزارش منتشر شده نیز به دست داشتن ب ام و در بهبود خصوصیات دینامیکی کرولای نسل بعد اشاره ای نشده است.

bmw_toyota

کرولا اگر چه همواره در کلاس خود جزو پر فروش ترین ها بوده اما عملکرد موتور آن پیوسته در پس رقبا قرار داشته است. به همین جهت تویوتا می تواند با بهره گیری از موتور ساخت ب ام و این نقطه ضعف را جبران کند.

civic-vs-mazda-3

نسل بعدی کرولا بر روی پلت فرم یکپارچه تویوتا ساخته خواهد شد. این پلت فرم که پریوس جدید نیز بر روی آن ساخته شده از لحاظ کیفیت سواری و هندلینگ به مراتب بهبود یافته و در صورت استفاده از موتور ساخت ب ام و می تواند از لحاظ فنی کرولا را به رقیبی جدی برای سیویک و مزدا 3 تبدیل کند. تولید نسل بعدی کرولا از سال 2018 به بعد آغاز خواهد شد.

2017-toyota-corolla

البتهتاکنون هیچ یک از کمپانی های تویوتا و ب ام و، به گزارش اخیر منتشر شده و شایعات موجود در آن واکنشی نشان نداده اند. اما جالب است بدانید که تضادی عظیم در این همکاری نهفته است.

براساس آمار های موجود محصولات تویوتا معمولا در زمرهکم هزینه ترین و با دوام ترین خودروهای جهان قرار می گیرند و ب ام و درست در نقطه مقابل همواره به دلیل استفاده از آخرین تکنولوژی ها به استهلاک زیاد و هزینه نگهداری قابل توجه محکوم می شود.

از این رو استفاده از موتور ب ام و برای یکی از اقتصادی ترین محصولات تویوتا از یک سو می تواند به معنای دمیدن روح هیجان و سرعت به کالبد ملال آور خودروهای تویوتا باشد و از سوی دیگر ویژگی مثبت دوام فوق العاده تویوتا کرولا را بدل به نقطه ضعف اصلی آن در برابر رقبا کند.

BMW N57S Diesel
BMW N57S Diesel

از این رو باید منتظر سرانجام این پروژه ماند، در صورت موفقیت بعید نیست شاهد نسل تازه ای تویوتا های هیجان انگیز و یا حتی ب ام و های با دوام باشیم، ولی در صورت شکست، قطعا تویوتا بیشتر از ب ام و آسیب خواهد دید.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *