مصاف فورد فوکوس RS و مرسدس-ای‌ام‌جی A45

مصاف فورد فوکوس RS و مرسدس-ای‌ام‌جی A45

هاچبک های داغ را فراموش کنید. اگر دنبال سریع‌ترین و قدرتمندترین خودروی 5 درب خانوادگی هستید باید نگاهی به کلاس هایپر هاچبک‌ها بیندازید!

ford-focus-rs-mountune-vs-mercedes-amg-a-45

دو خودرویی که در این مطلب شاخ‌به‌شاخ می‌شوند کاملاً قوی هستند. در یک طرف رینگ فورد فوکوس RS را داریم که از کیت Mountune FPM375 سود می‌برد. این کیت باعث شده قدرت پیشرانه از 345 به 370 اسب بخار برسد.

ford-focus-rs-mountune-vs-mercedes-amg-a-45-01

در طرف دیگر مرسدس-ای‌ام‌جی A 45 را داریم. زیر کاپوت این خودرو قدرتمندترین پیشرانه‌ی 4 سیلندر توربوی دنیا قرار دارد: نسخه‌ای 2 لیتری با خروجی 376 اسب بخار. هرچند، این قدرت ارزان نیست و ساخته‌ی مرسدس 9166 پوند گران‌تر از فوکوس است. آیا مرسدس ارزش اضافه پرداخت برای این قدرت اضافه را دارد؟ یا اینکه مردم می‌توانند قهرمان دیگری را انتخاب کنند؟

شاخ‌به‌شاخ

مدل

فورد فوکوس RS Mountune FPM375 مرسدس-ای‌ام‌جی A 45 4MATIC
قیمت (پوند) 32664

41830

پیشرانه

4 سیلندر 2.3 لیتری توربو 4 سیلندر 2 لیتری توربو
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) 370/510

376/475

گیربکس

6 سرعته دستی، چهار چرخ محرک 7 سرعته دوکلاچه اتوماتیک، چهار چرخ محرک
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه) 4.9

4.3

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

267 250
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) 12.4

14.2

آپشن ها

رنگ متالیک (745 پوند)، پکیج لوکس (هزار پوند)، رینگ‌های 19 اینچی فورج کاری شده (975 پوند)، صندلی‌های ریکارو RS (1145 پوند)، محافظ درب (85 پوند)، کالیپرهای رنگی ترمز (100 پوند)

رنگ متالیک خاص Designo (1795 پوند)، پکیج ای‌ام‌جی دینامیک پلاس (1395 پوند)، پکیج ای‌ام‌جی نایت (1595 پوند)، اگزوز پرفورمنس ای‌ام‌جی (510 پوند)

  • فورد فوکوس RS Mountune

نقاط قوت: ارزش در برابر بهای پرداختی، تکنولوژی سیستم چهار چرخ محرک، کیت FPM375 با هزینه کم
نقاط ضعف: مشکلات سیستم اطلاعات سرگرمی SYNC3 جدید، فضای صندوق محدود، موقعیت رانندگی

ford-focus-rs-mountune-04

اولین بار که فورد فوکوس RS را در آغاز سال 2016 تست کردیم توجهات زیادی به این خودرو جلب شد و چندی بعد کیت قدرت Mountune FPM375 که با هزینه‌ی 899 پوندی در دسترس است باعث افزایش قدرت خودرو گردید.

ford-focus-rs-mountune-05

اما مواردی که این کیت به خودرو اضافه می‌کنند دربردارنده‌ی فیلتر هوای جدید و برنامه‌ریزی ویژه‌ی ECU و همچنین سوپاپ گردش جدید است. در کل این کیت باعث شده قدرت فوکوس RS از 345 به 370 اسب بخار برسد. جدای از این موضوع، تنظیمات مکانیکی خودرو همان تنظیمات قبلی است اما این چیز بدی نیست زیرا شاسی RS چسبندگی بیش از حد کافی برای تحمل قدرت اضافی را دارد.

ford-focus-rs-mountune-02

شایان ذکر است پیشرانه‌ی 4 سیلندر 2.3 لیتری توربوی فوکوس RS به کمک کاسورث توسعه یافته و گشتاور 510 نیوتون متری خودرو از دور 2000 به بالا کاملاً خود را نشان می‌دهد. تا زمانی که توربو به سرعت کافی برسد، پاسخ پدال گاز نرم است اما زمانی که توربو وارد عمل شد پرفورمنس وحشی را شاهد خواهیم بود.

ford-focus-rs-mountune-01

تفاوت فوکوس RS Mountune با نسخه‌ی عادی را به سختی می‌توان متوجه شد زیرا بازنگری‌ها به خوبی کالیبره شده‌اند و البته شتاب‌گیری خودرو در سرعت‌های بین 80 تا 112 کیلومتر در ساعت با مرسدس برابری کرده و 5.3 ثانیه است.

ford-focus-rs-mountune-03

متأسفانه به علت شرایط بد در خلال تست، شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت خودرو در 4.9 ثانیه ثبت شد اما فورد ادعا می‌کند شتاب رسمی فوکوس RS Mountune برابر با 4.5 ثانیه است؛ اما شکی وجود ندارد که لانچ کنترل و سیستم چهار چرخ محرک به این خودرو کمک می‌کنند. این سیستم که توسط شرکت بریتانیایی GKN توسعه یافته سیستمی هوشمند بوده و می‌تواند تا 70 درصد گشتاور را به اکسل عقب بفرستد و در آنجا دیفرانسیل عقب می‌تواند تمامی گشتاور را تنها به یک چرخ برساند.

ford-focus-rs-mountune-13

ford-focus-rs-mountune-14

ford-focus-rs-mountune-06

پدال گاز را پیش از رسیدن به رأس پیچ در دنده‌ی دوم فشرده و شما می‌توانید احساس کنید که RS قدرت خود را به چرخ بیرونی انتقال می‌دهد. اگرچه این حالت باعث انعطاف‌پذیری خودرو می‌شود اما گاهی اوقات احساس می‌کنید فوکوس در حال جنگیدن با خودش است. با این وجود حالت دریفت یک سیستم هوشمند برای هاچبکی با پیشرانه‌ای در جلو است.

ford-focus-rs-mountune-07

ford-focus-rs-mountune-08

ford-focus-rs-mountune-09

ford-focus-rs-mountune-10

ford-focus-rs-mountune-11

ford-focus-rs-mountune-12

نظرات آزمایش‌کننده‌ها

تکنولوژی: سیستم اطلاعات سرگرمی فوکوس قابل رقابت با حریفان نیست. خواه این سیستم از نوع SYNC2 باشد یا SYNC3.

فرمان: حالت‌های نرمال، اسپورت، پیست و دریفت وزن فرمان و پاسخ پدال گاز را تنظیم می‌کنند.

مواد بکار رفته: علیرغم استایل بیرونی گیرا، کابین RS همچنان از همان مواد پایه اما بادوام فوکوس استاندارد استفاده کرده است.

  • مرسدس-ای‌ام‌جی A 45

نقاط قوت: شتاب فوق‌العاده، چسبندگی زیاد، کارایی بالای گیربکس، استفاده‌ی آسان
نقاط ضعف: صدای نه چندان دل‌چسب اگزوز، احساس و کیفیت کابین، مصرف سوخت

mercedes-amg-a-45-04

قدرت و سرعت هرگز در نسخه‌های پیشین هاچبک پرفورمنس مرسدس-ای‌ام‌جی به‌صورت یک مشکل نبوده‌اند اما افزایش قدرت از 355 به 376 اسب بخار در این نسخه‌ی بهبود یافته به معنی سریع‌تر شدن است. هرچند، قدرت عظیم این خودرو از دل پیشرانه‌ی 4 سیلندر و 2 لیتری بیرون می‌آید.

mercedes-amg-a-45-05

عمده گشتاور A 45 از دور حدود 1750 شروع می‌شود اما زمانی پیشرانه واقعاً از خواب برمی‌خیزد که دور آن به 2 هزار برسد. در دور 2250 که تمام گشتاور 475 نیوتون متر به دست می‌آید احساس قدرت حکم‌فرما می‌شود. این احساس تا دور 5 هزار پایدار بوده و حداکثر قدرت در هزار دور بالاتر تولید می‌شود.

mercedes-amg-a-45-02

در مقایسه با فوکوس RS، پیشرانه‌ی مرسدس با بی‌میلی به ردلاین نزدیک می‌شود که برای پیشرانه‌ای توربو غیرعادی است. حالت مسابقه را انتخاب کرده و پدال سمت راستی را فشار دهید و با روشن کردن اگزوز پرفورمنس 510 پوندی، A 45 تقریباً با هر بار سبک شدن دنده فریاد می‌زند.

mercedes-amg-a-45-01

دنده‌ها به سرعت سبک می‌شوند اما در معکوس‌ها کمی احساس عجیبی به وجود می‌آید. به علاوه در سرعت‌های بالا صدای اگزوز تبدیل به وز وز می‌شود. البته با درگیر شدن لانچ کنترل شاهد یک تئاتر واقعی خواهید بود و ای‌ام‌جی همانند یک خودروی مسابقه‌ای به نظر می‌رسد. این خودرو در 4.3 ثانیه از زمین کنده شده و به سرعت 96 کیلومتر در ساعت می‌رسد.

mercedes-amg-a-45-03

آپشنی که ما قطعاً انتخاب می‌کنیم پکیج ای‌ام‌جی دینامیک پلاس 1395 پوندی است. شاید بهای آن گران به نظر رسد اما اضافه شدن دامپرهای تطبیق‌پذیر باعث می‌شوند استفاده‌ی روزمره از خودرو بسیار آسان‌تر شود.

mercedes-amg-a-45-13

mercedes-amg-a-45-14

mercedes-amg-a-45-06

هرچند، خودرو هنوز هم در برخی دست‌اندازها ناراحت بوده و فرمان حساس به سرعت بازخورد زیادی را ارائه نمی‌کند. برخی دست اندازهای موجود در مسیر کمی کیفیت سواری را تحت تأثیر قرار می‌دهند اگرچه که صندلی‌های پاکتی آن حمایت زیادی را از بدن به عمل آورده و راحتی زیادی دارند.

mercedes-amg-a-45-10

mercedes-amg-a-45-09

mercedes-amg-a-45-08

mercedes-amg-a-45-07

mercedes-amg-a-45-11

mercedes-amg-a-45-12

نظرات آزمایش‌کننده‌ها

سواری: گیربکس دوکلاچه مرسدس نسبت به گیربکس فورد برتری داشته و صندلی‌های پاکتی نیز به راحتی خودرو می‌افزایند.

تکنولوژی: صفحه‌نمایش 8 اینچی خودرو نسبت به لمس حساس نیست و کیفیت گرافیکی آن می‌توانست بهتر باشد. البته از اپل کارپلی و اندروید اتو بهره برده شده است.

طراحی: ارگونومی و طراحی داشبورد خودرو در پسِ رقبا قرار می‌گیرد اما فضای صندوق به کاربرد A 45 می‌افزاید.

قضاوت نهایی

  • رتبه اول: فورد فوکوس RS Mountune

RS مجهز به کیت یاد شده تقریباً با قدرت خروجی مرسدس برابری می‌کند اما هزینه‌ی کمتری دارد. اگرچه که این خودرو به اندازه‌ی A 45 کاربردی نیست اما این موضوع در کلاس هاچبک ها خیلی اهمیت ندارد. فوکوس درگیر کننده تر بوده و چسبندگی زیادی دارد. این خودرو نسبت به مرسدس بسیار ارزان‌تر است.

  • رتبه دوم: مرسدس-ای‌ام‌جی A 45

شکی وجود ندارد که A 45 یک موشک بالستیک است اما این شتاب هزینه‌بر بوده است. با توجه به کیفیت کابین این خودرو نمی‌توان برتری ظاهری آن نسبت به فوکوس را خیلی توجیه نمود. اگرچه مرسدس کاربردی‌تر است اما هزینه‌های سواری بیشتری دارد. هرچند، A 45 به اندازه‌ی فوکوس RS درگیر کننده یا تنظیم‌پذیر نیست.

[دانلود ویدئو]

منبع: autoexpress

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *