مصاف فلفل‌های تند! فوکوس RS در برابر سیویک تایپ R و گلف R

مصاف فلفل‌های تند! فوکوس RS در برابر سیویک تایپ R و گلف R

هاچبک‌های جذاب و پرقدرت قاتل‌های غول دنیای خودرو هستند. استایل وحشی، قدرت زیاد و هندلینگی تندوتیز باعث شده تا این دسته از خودروها سرعت کافی برای به چالش کشیدن بزرگ‌ترها را در راه‌های شهری داشته باشند. فورد فوکوس RS، هوندا سیویک تایپ R و فولکس‌واگن گلف R داغ‌تر از گوشی سامسونگ نوت 7 هستند اما خب انتخاب شما کدام است؟ ما در انتخاب خودروی بهتر به شما کمک می‌کنیم.

ford-focus-rs-vs-honda-civic-type-r-vs-vw-golf-r-00

  • قیمت

فورد فوکوس RS حقیقتاً یک معامله‌ی ارزان است. خودروهای کمی می‌توانند با 31 هزار پوند کارایی‌ای در این حد را عرضه کنند. این بها در مقایسه با رقبای کم‌توان‌تر در محدوده‌ای میانی قرار می‌گیرد.

ford-focus-rs-2016

بهای فولکس گلف R سه درب از 31685 پوند آغازمی شود اما برای سفارش مدل پنج درب باید 655 پوند دیگر نیز بپردازید. همچنین نسخه‌ی استیت این خودرو با بهای 34455 پوند در دسترس است.

volkswagen-golf-r

هوندا سیویک تایپ R در دو نسخه عرضه می‌شود. نسخه‌ی پایه بهای آغازین 30 هزار پوندی دارد درحالی‌که مدل GT با داشتن تجهیزاتی چون سیستم صوتی با 8 بلندگو، سیستم ناوبری ماهواره‌ای و حسگرهای پارک جلو و عقب بهای 32300 پوندی دارد.

honda-civic-type-r-06

  • استایل و طراحی

یک نگاه سریع به فوکوس RS نشان می‌دهد که این خودرو فرسنگ‌ها با نسخه‌ی معمولی تفاوت دارد. این خودرو دارای بال‌های بزرگ، سپرهای عمیق‌تر و رینگ‌های 19 اینچی خاص است که تفاوت‌های زیادی را نشان می‌دهد. شاید برخی افراد تغییرات انجام شده را کمی نامناسب بدانند اما یک هاچبک داغ نباید خجالتی و بازنشسته به چشم آید.

Hennessey-Ford-Focus-RS-grille

Hennessey-Ford-Focus-RS-badge

honda-civic-type-r-15

honda-civic-type-r-14

vw-golf-gti-clubsport-16

vw-golf-gti-clubsport-17

  • کابین

در میان سه خودرو این فورد فوکوس RS است که ناامیدکننده‌ترین کابین را به نمایش می‌گذارد. تغییرات کابین RS نسبت به مدل معمولی تنها به نشان‌دهنده‌های بالای داشبورد، اهرم دنده و فرمان D شکل محدوده شده است. البته صندلی‌های اسپورت خودرو فوق‌العاده بوده و با سفارش صندلی‌های ریکارو این موضوع بهتر هم می‌شود.

2017-ford-focus-rs-coty-13

کابین سیویک تایپ R هیجان‌انگیزترین نمونه است. حتی سیویک های معمولی نیز طراحی داشبورد گیج‌کننده‌ای دارند اما موارد زیادی در کابین تایپ R وجود داشته که نشان می‌دهد این یک سیویک معمولی نیست. صندلی‌ها، کمربندها و غربیلک فرمان از رنگ قرمز روشن استفاده کرده‌اند تا جذاب‌تر بودن این خودرو را گوشزد کنند. اهرم دنده‌ی تیتانیومی این خودرو جالب از کار درآمده و در دست گرفتن آن احساس خوبی ایجاد می‌کند. کیفیت ساخت کلی مجموعه نیز عالی است. نقطه‌ضعف اصلی این خودرو سیستم اطلاعات سرگرمی ضعیف هوندا است.

Honda Civic Type R Interior

کابین گلف گران‌بهاترین نمونه احساس می‌شود اما همانند ظاهر خودرو، کابین گلف با استانداردهای یک هاچبک داغ همخوانی ندارد. صندلی‌های استاندارد خودرو اگرچه بدن را به خوبی حمایت می‌کنند اما ساده به نظر رسیده و کمک کمی به بهبود استایل کلی خودرو می‌کنند.

2016-volkswagen-golf-r-8

  • کاربردی بودن

از نظر فضای صندوق فورد قافیه را به دو رقیب دیگر می‌بازد. همین داستان درباره‌ی صندلی‌های عقب نیز وجود دارد. صندلی‌های عقبی خوب هستند اما به اندازه‌ی گلف و سیویک جادار نیستند.

ford-focus-rs-vs-honda-civic-type-r-vs-vw-golf-r-01

سیویک هاچبک به لطف باک بنزینی که زیر صندلی‌های عقب قرار گرفته یکی از بزرگ‌ترین صندوق‌ها را در این کلاس دارد. فضای زیادی برای سر و پاها نیز وجود داشته و کف کابین کاملاً صاف است بنابراین فردی که در وسط می‌نشیند نیز احساس جاداری خواهد کرد.

honda-civic-type-r-12

honda-civic-type-r-13

2016-volkswagen-golf-r-11

  • پیشرانه‌ها

هر سه خودرو از پیشرانه‌ی 2 لیتری توربو استفاده می‌کنند اما به روش خاص خود خروجی‌های متفاوتی دارند.

ford-focus-rs-vs-honda-civic-type-r-vs-vw-golf-r

فوکوس قدرتمندترین خودروی حاضر در تست بوده و قدرت 350 اسب بخاری و گشتاور 441 نیوتون متری دارد. این نیرو از طریق گیربکس 6 سرعته دستی به هر چهار چرخ منتقل می‌شود. شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت فوکوس RS تنها در 4.7 ثانیه ثبت شده و حداکثر سرعت آن نیز 265 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. صدای پیشرانه فوکوس RS گیراترین است.

2017-ford-focus-rs-coty-14

سیویک در خط مستقیم از فورد شکست می‌خورد زیرا تمامی قدرت 306 اسبی آن تنها به چرخ‌های جلو فرستاده می‌شود. به عنوان نتیجه سیویک برای شتاب گیری نرم به تقلا افتاده بنابراین یک ثانیه دیرتر از فورد به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد. البته مزیت عدم استفاده از سیستم چهار چرخ محرک کاهش وزن است. سیویک 1382 کیلویی حدود 165 کیلوگرم سبک‌تر از فوکوس است بنابراین علیرغم قدرت کمتر این خودرو به ندرت کند احساس می‌شود.

Civic Type R

شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 4.9 ثانیه‌ای گلف R (5.1 ثانیه با گیربکس دستی) بین دو رقیب دیگر قرار می‌گیرد. این خودرو همانند فورد سیستم چهار چرخ محرک داشته بنابراین کشش آن بالاست. با قدرت 296 اسب بخاری، گلف R کم‌توان‌ترین خودروی حاضر در تست است.

2016-volkswagen-golf-r-4

2016-volkswagen-golf-r-5

2016-volkswagen-golf-r-6

  • سواری

کارایی بالستیک مانند فوکوس RS در خط مستقیم در پیچ‌ها نیز تکرار می‌شود. سیستم چهار چرخ محرک این خودرو توانایی باورنکردنی‌ای را برای عبور از پیچ‌ها ایجاد می‌کند و البته در جاده‌های مستقیم نیز کمتر خودرویی می‌تواند به پای فورد برسد. برخلاف بسیاری از خودروهای چهار چرخ محرک، تقریباً هیچ کم فرمانی‌ای دیده نمی‌شود. اکثر اوقات فوکوس RS همانند یک خودروی اسپورت دیفرانسیل عقب احساس می‌شود.

ford-focus-rs-vs-honda-civic-type-r-vs-vw-golf-r-03

یک جاده‌ی درست احتمالاً فاقد دست‌انداز خواهد بود. در اکثر اوقات سیستم تعلیق خودرو به خوبی کنترل شده اما در ناهمواری‌های بزرگ باید منتظر برخی ناملایمت ها بود. اگر ایده‌ی لذت بردن از راه‌های پرپیچ‌وخم را در سر دارید احتمالاً گلف R مناسب‌تر خواهد بود.

Honda-Civic-Type-R-018

موضوعی که فوراً در سیویک تایپ R جلب‌توجه می‌کند خوب عمل کردن همه‌ی بخش‌ها است. فرمان دقیق، ترمزهای سفت و یکی از بهترین گیربکس‌های دستی باعث می‌شود که حتی در سرعت‌های پایین نیز با خودرویی خاص طرف باشیم. البته سیویک در مقایسه با فوکوس حیله‌گری کمتری دارد. این موضوع زمانی که دکمه‌ی R را فشار دهید به‌کلی تغییر می‌کند. این حالت باعث تیزتر شدن پاسخ‌های پدال گاز شده و صدای پیشرانه را اسپورت تر کرده و نشان‌دهنده‌ها نیز رنگ قرمز را به خود می‌گیرند. بزرگ‌ترین تغییر در سیستم تعلیق رخ می‌دهد که به حدی سفت شده که راندن آن به غیر از پیست جالب نخواهد بود.

honda-civic-type-r

اما در حالت عادی این خودرو به‌طور باورنکردنی‌ای هیجان‌انگیز بوده و به ویژه وزن کم آن به چابکی بیشتر خودرو کمک می‌کند. علیرغم تک دیفرانسیل بودن، استفاده از قدرت پیشرانه به نرمی صورت پذیرفته اما آن مقدار از زیرکی و حیله‌گری که فوکوس دارد در تایپ R دیده نمی‌شود.

ford-focus-rs-vs-honda-civic-type-r-vs-vw-golf-r-02

درست همانند استایل خودرو، گلف R فهمیده‌ترین و متمدن‌ترین احساس را در جاده دارد. با سفارش دامپرهای تطبیق‌پذیر سفارشی این خودرو بسیار نرم و خوش‌رفتار می‌شود. در حالت راحت تفاوت چندانی بین سواری آرام گلف R و معمولی وجود ندارد. این خودرو واقعاً در جاده‌های سخت می‌درخشد و احساس سریع‌تر و خاص‌تری دارد. راننده‌های حرفه‌ای‌تر گیربکس 6 سرعته دستی این خودرو را ترجیح خواهند داد اما گیربکس دوکلاچه آن نیز سریع و نرم است.

2016-volkswagen-golf-r-1

2016-volkswagen-golf-r-2

  • قضاوت نهایی

هر سه هیولای حاضر در این مصاف کارایی فوق‌العاده‌ای دارند اما هرکدام به روش خاص خود می‌درخشند.

ford-focus-rs-vs-honda-civic-type-r-vs-vw-golf-r-05

گلف برای زندگی روزانه آسان‌ترین مدل بوده اما برای برخی افراد این رانندگی یک نقطه‌ضعف بوده و در هنگام رانندگی آرام احساس خاصی را ایجاد نمی‌کند؛ بنابراین اکثر اوقات احساس متفاوتی نسبت به گلف معمولی ندارد. البته در نقطه مقابل قابلیت استفاده‌ی گلف هم به عنوان خودرویی سریع و هم به عنوان خودرویی پرفورمنس مورد علاقه‌ی افراد زیادی خواهد بود.

Civic Type R

Civic Type R

ford-focus-rs-vs-honda-civic-type-r-vs-vw-golf-r-04

هرچند در مجموع فورد فوکوس RS برنده‌ی این مصاف است. شاید یک یا دو ایراد درباره‌ی این خودرو وجود داشته باشد اما هیجانی‌ترین سواری را داشته و راحت و سریع است و البته بهایی رقابتی نیز دارد.

[دانلود ویدئو]

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *