مدیر عامل فیات-کرایسلر: توافق ما با آلفابت مبهم و محدود است

مدیر عامل فیات-کرایسلر: توافق ما با آلفابت مبهم و محدود است

گرچه پیش از این گفته می شد آلفابتو فیات-کرایسلر، بر سر تولید خودروی بدون راننده گوگل به توافق رسیده اند، اما به نظر می رسد هنوز یک مورد مهم نامشخص مانده است؛ این که کدام شرکت حق استفاده از اطلاعات حاصله از تردد روزمره این خودروها را در اختیار خواهد داشت.

آقای سرجیو ماریکونه (Sergio Marchionne)مدیرعامل کمپانی فیات-کرایسلر معتقد است که پیش از نهایی شدن قرارداد، می بایست تکلیف مالکیت این اطلاعات روشن شود. او می گوید: «ما باید به مرحله ای برسیم که از ادامه حیات این فناوریاطمینان حاصل کنیم. در آن زمان است که می توانیم در خصوص منافع این کار صحبت کنیم. ما هنوز به این مرحله نرسیده ایم.»

اوایل همین هفته بود که خبر رسید، گوگل و فیات-کرایسلر توافق کرده اند تکنولوژی خودران گوگل بر روی ۱۰۰ دستگاه مینی ونPacifica کرایسلر نصب شود. این اولین بار است که شرکتی تکنولوژیک از دره سیلیکون، با یک خودروساز سنتی برای ساخت خودروی بدون راننده شریک می شود.

ماریکونه می گوید که هنوز جنبه های زیادی از همکاری با آلفابت نامعلوم مانده است، مثلچگونگی توسعه یک پلتفرم نرم افزاری متن باز برای اشتراک گذاری با دیگر تولید کننده ها. از دیدگاه او توافق فعلی میان شرکت او و آلفابت، دارای محدودیت هاییست و او تمایل دارد که این شراکت توسعه بیشتری بیابد.

«هدف فاز اول این همکاری کاملاً محدود شده است؛ نصب تکنولوژی خودران گوگل روی مینی ون ها. این هدف بسیار واضح است و زمانبندی کاملاًمحدودی دارد. هنوزقدم بعدی مشخص نیست.»

مدیرعامل فیات-کرایسلر اذعان دارد که شرکتش تا به امروز، تعمداً در مقابل وسوسه خرید یکی از کمپانی های دره سیلیکون، برای تسریع بخشیدن به پروسه توسعه اتومبیل بدون راننده اختصاصی خودشمقاومت کرده است. در حالی که تعداد قابل توجهی از خودروسازان بزرگ دست به اقدامی مشابه زده اند.

کمپانی بزرگ جنرال موتوز در ماه مارس استارت آپCruise Automation را از آن خود کرد.کنسرسیومی متشکل از دایملر،BMW و فولکس واگن نیز سال پیش اپلیکیشن نقشهHERE را برای تسریع در روند توسعه خودروی بدون راننده خود خریداری نمودند. هفته گذشته نیز فورد سرمایه گذاری قابل توجهی را در شرکت پیووتال انجام داد تا قابلیت های نرم افزاری خود را بیش از پیش بهبود بخشد.

ماریکونه فرصت شراکت با گوگل را بسیار مغتنم می داند، اما فاش می سازدکه مسئله مالکیت داده های حاصله از اتومبیل های بدون راننده،باعث شده که دیگر کمپانی های خودروساز تمایلی به همکاری با گوگل دراین پروژه نداشته باشند. او معتقد است:«برای تعیینبرنده واقعی این معامله دوطرفه هنوز بسیار زود است.»

باید منتظر ماند و دید تصمیم فیات-کرایسلر برای همکاری با گوگل، به جای تلاش جهت توسعه خودروی بدون راننده اختصاصی، چه نتیجه ای را برای این شرکت چند ملیتی به دنبال خواهد داشت.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *