محک مزدا MX-5 RF جدید

محک مزدا MX-5 RF جدید

مزدا MX-5 همیشه یک رودستر دو نفره ی سقف نرم با عملکردی مثال‌زدنی بوده است؛ اما این امر مزدا را از ارائه‌ی مدل‌های گوناگون، کانسپت و نسخه‌های مخصوص باز نداشته است. برای اولین بار در 10 سال گذشته این کمپانی ژاپنی نسخه‌ای کوپه و کانورتیبل را ارائه کرده که MX-5 RF نامیده می‌شود. حروف RF به Retractable Fastback اشاره دارد که اساس یک خودرو با سقف سخت بوده که به‌صورت الکتریکی باز و بسته می‌شود.

Mazda MX-5 RF 2017

ایده‌ی معرفی RF از همان ابتدای تولید خودرو مطرح بوده و ازآنجایی‌که 80 درصد فروش نسل قبلی MX-5 در انگلستان از نوع رودستر کوپه بوده بنابراین تولید این خودرو چندان جای تعجب نبوده است.

Mazda MX-5 RF 2017

زمانی که سقف بسته باشد خودرو شبیه یک کوپه است اما با گذشت 13 ثانیه شما یک خودروی اسپورت روباز و زیبا خواهید داشت. فرایند انجام این کار یک رویداد واقعی بوده و نگاه کردن به آن لذت خاصی دارد.

Mazda MX-5 RF 2017

برخلاف سقف نرم شما مجبور نیستید تا با دست سقف را از شیشه‌ی جلوی جدا کنید تا فرایند باز شدن سقف شروع شود. این فرایند کاملاً خودکار بوده و حتی در حال حرکت نیز می‌توان آن را انجام داد البته نباید از سرعت 10 کیلومتر در ساعت فراتر روید!

Mazda MX-5 RF 2017

به علت مکانیسم این سقف حدود 45 کیلوگرم به وزن خودرو اضافه شده اما در تبدیل مدل سقف نرم به سقف سخت تغییرات چندانی صورت نگرفته است. به عنوان نتیجه RF یک خودروی چابک و لذت‌بخش باقی مانده و مطمئناً هر کسی را شیفته‌ی سواری خود خواهد کرد.

Mazda MX-5 RF 2017

داخل کابین شاهد همان موقعیت رانندگی نسبتاً عجیبی خواهید بود که در مدل سقف نرم می‌بینید. برای مثال غربیلک فرمان را نمی‌توان تنظیم نمود و از سویی فضای سر برای راننده‌های قدبلند در هنگام بسته بودن سقف محدود خواهد بود. معماری پایه‌ی کابین نیز با مدل سقف نرم یکسان است اگرچه که RF به منظور آرامش داشتن بیشتر نسبت به MX-5 طراحی شده است بنابراین شما می‌توانید روکش چرم جدیدی را برای داشبورد سفارش دهید.

Mazda MX-5 RF 2017

دیگر تغییر کوچک RF گزینه‌ی استفاده از گیربکس اتوماتیک است که به‌طور معمول آن را در برادر سقف نرم نمی‌بینید. هرچند هنوز هم گیربکس 6 سرعته ی دستی با پیشرانه‌ی قدرتمندتر 2 لیتری 158 اسب بخاری همراه است. استفاده از گیربکس اتوماتیک حدود 2 هزار پوند دیگر را به بهای خودرو اضافه می‌کند.

Mazda MX-5 RF 2017

همان‌گونه که می‌دانیم، قوای محرکه‌ی این خودرو عملکرد مناسبی دارد. در دورهای بالای 3 هزار پیشرانه روی دیگر خود را نشان داده و شما را به فشار بیشتر روی پدال گاز تشویق می‌کند. اضافه وزن اندک خودرو تاثیری جزئی روی کارایی خودرو دارد (شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 7.4 ثانیه‌ای) اما اگر کسی این را به شما نگوید هرگز آن را نخواهید دانست.

Mazda MX-5 RF 2017

یک تغییر واضح بین مدل RF و سقف نرم در بزرگراه دیده می‌شود. اگرچه که بخش عقبی سقف شاید جزئی از آن به نظر آید اما در سرعت‌های بالا این بخش تلاطم زیادی را ایجاد می‌کند به گونه‌ای که برای صحبت با سرنشین کناری باید صدای خود را بالا ببرید و در نهایت هم تصمیم می‌گیرید که سقف را ببندید. در این حالت فضای آرامی خواهید داشت.

Mazda MX-5 RF 2017

اما یک خودروی اسپورت در راه‌های پرپیچ‌وخم خود را نشان می‌دهد. به منظور خنثی کردن اضافه وزن فرمان خودرو بازنگری و سیستم تعلیق سفت‌تر شده اما هنوز هم کاملاً نرم و لذت‌بخش است. همانند MX-5 استاندارد با رسیدن به پیچ شاهد تکان‌های زیاد بدنه خواهید بود اما همین امر به شما اجازه می‌دهد بفهمید که دقیقاً چسبندگی خودرو تا چه حد بوده و چه مقدار می‌توان آن را تحت فشار گذاشت.

Mazda MX-5 RF 2017

از نظر کاربردی RF محدودتر از نسخه‌ی استاندارد است. صندوق‌عقب 130 لیتری خودرو عمیق بوده اما پهنای زیادی ندارد و کابین نیز از نظر فضاهای ذخیره‌ای نامناسب ارزیابی می‌شود.

Mazda MX-5 RF 2017

Mazda MX-5 RF 2017

Mazda MX-5 RF 2017

Mazda MX-5 RF 2017

Mazda MX-5 RF 2017

مشخصات مزدا MX-5 RF

قیمت: 25695 پوند
پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری بنزینی
قدرت/گشتاور: 158 اسب بخار/200 نیوتون متر
گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل عقب
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 7.4 ثانیه
حداکثر سرعت: 215 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 6.9 لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *