ماجرای تکامل سریعترین سوپر اسپرت ژاپن؛ مروری بر تاریخچه نیسان اسکای لاین GT-R

ماجرای تکامل سریعترین سوپر اسپرت ژاپن؛ مروری بر تاریخچه نیسان اسکای لاین GT-R

نیسان اسکای لاین در سال 1955 برای اولین بار توسط کمپانی پرنس prince معرفی شد و از سال 1966 بعد از ادغام نیسان و پرنس تحت نام کمپانی نیسان به بازار عرضه شد.

این خودرو که از زمان عرضه تا هم اکنون نماد قدرت و سرعت برای خودروهای ژاپنی بوده توسط آقای شینیچیرو ساکورای طراحی و مهندسی شده است. نکته ی جالب در مورد آقای ساکورای این است که او تا زمان مرگش در سال 2011 رئیس بخش طراحی و تولید اسکای لاین بوده است.

ماجرای تکامل سریعترین سوپر اسپرت ژاپن؛ مروری بر تاریخچه نیسان اسکای لاین GT-R

حال به معرفی نسل های مختلف اسکای لاین که توسط کمپانی نیسان تولید شدند می پردازیم. البته نیسان اسکای لاین 11 نسل را پشت سر گذاشته است که در این مقاله فقط به معرفی نسل هایی که تحت نام Skyline GT-R تولید می شدند می پردازیم.

نسل اول C10

ماجرای تکامل سریعترین سوپر اسپرت ژاپن؛ مروری بر تاریخچه نیسان اسکای لاین GT-R

در این نسل می توانیمدلربایی کلاسیک ترین اسکای لاین تولید شده را درک کنیم. این هیولای کوچک یکک پیشرانه 6 سیلندر خطی 24 سوپاپ را در خود جای داده و براحتی می تواند یک فورد GT40 افسانه ای را در شتاب پشت سر بگذارد.

نهایت سرعت این خودرو 192 کیلومتر در ساعت بود و می توانست مسافت 400 متر را در عرض 16.1 ثانیه طی کند. اولین مدل اسکای لاین دارای دیفرانسیل لغزش محدود، صندلی های اسپرت و باک بنزین 100 لیتری بود.

ماجرای تکامل سریعترین سوپر اسپرت ژاپن؛ مروری بر تاریخچه نیسان اسکای لاین GT-R

این خودرو از سال 1968 تا 1972 باتیراژ 310.447 دستگاه تولید شد. در سال 1970 تنها تعداد 1945 دستگاه مدل 4 در عرضه شد که به دلیل تیراژ پایین تولید، بیشتر مورد توجه کلکسیونر های خودروهای کلاسیک قرار گرفته است.

در ژاپن، به این خودرو “هاکوسوکا” می گویند که در زبان ژاپنی به معنی “اسکای لاین جعبه مانند” است.

نسل دوم C110

ماجرای تکامل سریعترین سوپر اسپرت ژاپن؛ مروری بر تاریخچه نیسان اسکای لاین GT-R

نسل دوم اسکای لاین در سال 1972 معرفی شد و تا سال 1977 تولید آن ادامه داشت. از این نسل تعداد 670.562 دستگاه تولید شد که به موفقیت بالایی نیز در ژاپن و بیرون از مرزها رسید.

اما دو ماه بعد از عرضه نسل دوم، نسخه 2000 GT-R معرفی شد که نمونه ای قدرتمند تر از مدل استاندارد بود. پیشرانه 2000 سی سی 6 سیلندر خطی که با کد S20 شناخته می شد جایگزین موتور 1.6 لیتری شده بود. این خودرو مجهز به ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ بود که به خوبی از پس این هیولای کوچک ژاپنی بر می آمد. .

ماجرای تکامل سریعترین سوپر اسپرت ژاپن؛ مروری بر تاریخچه نیسان اسکای لاین GT-R

برخلاف نمونه استاندارد که به کشورهای دیگر صادر شد، این خودرو فقط به استرالیا صادر شد و تنها 197 دستگاه از آن در ژاپن فروخته شد. بعد از این خودرو که تا مارس 1973 تولید شد، تولید نمونه جدیدتر GT-R تا سال 1989 به تعویق افتاد. این نسل اسکای لاین معروف به “کنمری” یا “kenmery” بود که نام دو شخصیت محبوب “کین و مری” در تبلیغات این نسل از اسکای لاین بود.

نسل سوم R32

ماجرای تکامل سریعترین سوپر اسپرت ژاپن؛ مروری بر تاریخچه نیسان اسکای لاین GT-R

الفبای سه کاراکتری نیسان بعد از 16 سال سکوت، در سال 1989 با معرفی نسل سوم به دنیای نه چندان بزرگ خودروهای اسپرت بازگشت.

این خودرو دارای موتور 2600 سی سی شش سیلندر خطی بود که به کمک دو توربوشارژر می توانست قدرتی برابر با 276 اسب بخار را تولید کند که آن را به قدرتمند ترین اسکای لاین نسل سوم تبدیل می کند. این خودرو در واقع برای رقابت با پورشه 959 طراحی و تولید شد.

ماجرای تکامل سریعترین سوپر اسپرت ژاپن؛ مروری بر تاریخچه نیسان اسکای لاین GT-R

این خودرو توانست در مسابقات اتومبیل رانی گروه A به موفقیت های بزرگی دست یابد. قدرت نمونه موتوراسپرت اسکای لاین به 600 اسب بخار می رسید که این خودرو را به هیولایی خطرناک در میدان مسابقه تبدیل می کرد.

این خودرو توانست پیست مشهور نوربرگ رینگ را در 8:20 ثانیه طی کند که رکوردی قابل توجه است. از دیگر رکوردهای این اسکای لاین افسانه ای، پیروزی در تمام مسابقات تورینگ کار ژاپن بین سال های 1989 تا 1993 است. این خودرو یکی از موفق ترین نمونه های GT-R است که تاکنون تولید شده است.

نسل چهارم R33

ماجرای تکامل سریعترین سوپر اسپرت ژاپن؛ مروری بر تاریخچه نیسان اسکای لاین GT-R

نسل چهارم در واقع یک نسخه به روز رسانی شده از R32 می باشد که به گیربکس سنکرونیزه، دیفرانسیل لغزش محدود فعال، ترمزهای ABS چهار کاناله و پمپ روغن داخلی مجهز بود. این خودرو که دارای موتور مشترک با نسل قبل بود توانست مسیر پیست نوربرگ رینگ را در 7:59 ثانیه طی کند. از این خودرو تعداد 16.520 دستگاه بین سال های 1995 تا 1998 تولید شد.

نسل پنجم R34

ماجرای تکامل سریعترین سوپر اسپرت ژاپن؛ مروری بر تاریخچه نیسان اسکای لاین GT-R

نسل پنجم اسکای لاین GT-R از سال 1999 تا 2005 تولید شد. این خودرو توانست با قابلیت های فنی بالایی که داشت به اسطوره ای ژاپنی برای خودروهای اسپرت تبدیل شود. مدل GT-R از موتور 2.6 لیتری شش سیلندر خطی سود می برد که به کمک دو توربوشارژر می توانست 276 اسب بخار تولید کند.

ماجرای تکامل سریعترین سوپر اسپرت ژاپن؛ مروری بر تاریخچه نیسان اسکای لاین GT-R

البته نمونه ای که در تصویر می بینید نمونه ای خاص از R34 است که به نام M-spec nur package شناخته می شود که مخصوص رکورد شکنی در پیست نوربرگ رینگ توسعه یافت و تنها 1000 دستگاه از آن تولید شده است و دارای قدرتی برابر با 450 اسب بخار است.

از نسخه GT-R نسل پنجم تعداد 12175 دستگاه تولید شد که به دلیل عملکرد فنی بالا از فروش خوبی برخوردار بود. نکته ای که باعث محبوبیت بیشتر این خودرو می شود، حضور آن در کنار پاول والکر در مجموعه فیلم های سریع و خشن بود که عملکرد عالی این خودرو را نشان می داد.

نسل ششم، نیسان GT-R 2017

ماجرای تکامل سریعترین سوپر اسپرت ژاپن؛ مروری بر تاریخچه نیسان اسکای لاین GT-R

هم اکنون نیسان با معرفی GT-R 2017 در نمایشگاه خودروی نیویورک، قدرت GT-R افسانه ای و با اصالت را به رخ حریفان کشید. این خودرو که مجهز به موتور 6 سیلندر 3.8 لیتری است با کمک دو توربو شارژر می تواند قدرتی برابر با 565 اسب بخار را تولید کنید و در 2.7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد.

ماجرای تکامل سریعترین سوپر اسپرت ژاپن؛ مروری بر تاریخچه نیسان اسکای لاین GT-R

قیمت تعیین شده برای این خودرو 102 هزار دلار است که با توجه به عملکرد عالی این هیولا، قیمتی بسیار کمتر از رقبا محسوب می شود. این خودرو توانایی هایی برابر با سوپر خودروهای مطرح جهان دارد که با قیمت هایی دو یا سه برابر به فروش می رسند.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *