صفر تا صد پروتوتایپ‌های لامبورگینی (بخش دوم)

صفر تا صد پروتوتایپ‌های لامبورگینی (بخش دوم)

Lamborghini photo at LamboCARS.com

آستریون: قدرتمندترین لامبورگینی تاریخ! زمانی که پورشه 918 – مک‌لارن پی 1 و فراری لافراری خودروهای سوپراسپورت و هایپر اسپرت امروزی را وارد عصر جدید کردند که امید ما را برای دیدن خودروهایی هیجان‌انگیز برای چند دهه آینده زنده نگه داشتند ولی جای خالی یک اسمی میان این سه‌گانهٔ مقدس خالی دیده می‌شد! بله ِ لامبورگینی! علاقه‌مندان و هواداران دنیای خودرو می‌خواستند لامبورگینی نیز به این جنگ میان 3 ابرخودرو وارد شود و این نبرد را هیجان‌انگیزتر از گذشته کند ولی گویا لامبورگینی علاقهٔ چندانی به استفاده از سیستم هیبرید ندارد ولی زمانه طوری پیش خواهد رفت که باید خود را با آن تطبیق داد پس لامبورگینی دست روی دست نگذاشت و یک خودروی بنزینی-هیبریدی با نام آستریون را رونمایی کرد ولی هرگز جاده را لمس نکرد.

2014-lamborghini-asterion-lpi-910-4-static-5-2560x1600

آستریون از یک پیشرانهٔ بنزینی 10 سیلندر نشئت گرفته از اوراکان و سه موتور الکتریکی که قدرت تولیدی را به 910 اسب بخار و شتاب 2.5 ثانیه‌ای به ارمغان آورده و بیشتر از آنکه شبیه به یک سوپر اسپرت باشد شبیه به یک خودروی جی‌تی فوق لوکس است که مشابه آن هیچ‌وقت از سنت آگاتا خارج نشده است.

lamborghini-asterion-2014-2

چیزی این خودروی دونفره را متمایز می‌کند این است که می‌تواند 98 گرم در هر کیلومتر گاز کربن دی‌اکسید تولید کند که از یک گوسفند یا تویوتا پریوس هم کمتر است.

Lamborghini-Asterion-11

آستریون به مناسبت بزرگداشت جد خود میورا تولید شده و در نگاه اول بی‌شباهت به آن نیست. البته لامبورگینی اعلام کرد این خودرو فقط برای نشان دادن توانایی‌های لامبورگینی جهت رقابت با خودروهایی مشابه 918-پی 1- لافراری است و هیچ‌گاه از قافله عقب نمی‌ماند و نخواهد ماند. ولی ممکن است در حد یک نسخهٔ تولید محدود و شبیه به همزادهای خود مانند رِوِنتون یا وِننو یا چنتناریو باشد.

Lamborghini urus

اوروس: پروتو تایپی که به واقعیت تبدیل شد. رؤیای تولید یک شاسی‌بلند قوی و پرقدرت با توانایی‌های آفرود قابل توجه این روزها در فکر بسیاری از خودروسازان دنیا وجود دارد و تمایل بنتلی یا می باخ یا رولزرویس به این مسئله نشانگر این موضوع است ولی اینکه یک سوپراسپرت ساز مانند لامبورگینی دست به چنین کاری بزند دور از انتظار بود. پلتفرم لامبورگینی Urus با محصولات شاسی‌بلند فولکس نظیر توراِگ، آئودی Q7 و پورشه کاین و بنتلی بنتایگا یکسان می‌باشد.

Lamborghini urus

اوروس به یک پیشرانه 4 لیتری V8 توئین توربو مجهز خواهد بود که بنابراین نخستین محصول توربوی لامبورگینی لقب می‌گیرد؛ اما گزارش‌های جدیدی نشان می‌دهند که موتور توربوی اوروس قدرتی بیش از 600 اسب بخار و 800 نیوتن‌متر گشتاور خواهد داشت. این نیرو از طریق یک گیربکس دوکلاچه به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند. اوروس همچنین همانند اونتادور S مجهز به سیستم الکترونیکی فرمان‌گیری چهارچرخ و دامپرهای الکترونیکی مجهز خواهد بود. علاوه بر این گفته شده است که لامبورگینی بعدها یک نمونهٔ پلاگین هیبریدی از اوروس را هم تولید خواهد کرد که نخستین ساختهٔ هیبریدی این شرکت خواهد بود. قیمت این ماشین نیز از حدود 180 هزار پوند آغاز می‌گردد؛ بنابراین اوروس که یکی از بحث‌برانگیزترین مدل‌ها در تاریخ 54 ساله لامبورگینی است، قیمتی مشابه اوراکان خواهد داشت و به همان میزان از تکنولوژی‌های این سوپراسپرت بهره‌مند است.

Lamborghini Urus Concept

ایده دیگر SUV لامبورگینی به سال 1986 و معرفی مدل LM002 بازمی‌گردد که تولید آن در سال 1993 خاتمه یافت. سپس بین این روند فاصله افتاد تا زمانی که این سوپراسپرت‌ساز ایتالیایی در نمایشگاه خودروی پکن 2012 نسخه کانسپت اوروس را معرفی کرد.

Lamborghini-Egoista

اکوییستا! جت جنگندهٔ تک نفره! در سال 2011 و درحالی‌که لامبورگینی در حال اجرای ایتالیا گردی به همراه 350 عدد از ماشین‌هایش بود برای پایان دادن به این گردش هیجان‌انگیز تمامی افراد شرکت‌کنندهٔ در این گردش را به یک مراسم خاص و متفاوت دعوت کرد و در آن از عجیب‌ترین و منحصربه‌فردترین محصولش پرده‌برداری کرد.

egoista-5

اِگووییستا نامی بود روی این لامبوی تک نفره گذاشته بودند و درحالی‌که مشتاقان این برند در هیجان رونمایی از وِننو بودند بار دیگر لامبورگینی شوک دیگری را وارد کرد.

Lamborghini-Egoista_Concept_2013_1600x1200_wallpaper_03

اگوییستا از یک موتور 10 سیلندر گایاردو بهر می‌برد و طراح آن والتر داسیلوا طراح اسبق لامبورگینی و کنونی فولکس‌واگن است. در طراحی این خودروی تک نفره از هلیکوپتر جنگی آپاچی الهم گرفته شده و داخل کابین بی شک شبیه به سفینه‌های فضایی ست. کابینی که با صندلی مسابقه‌ای و کمربند 4 نقطه‌ای راننده را درآغوش می‌گیرد. البته برای کابین دری تعبیه نشده است و برای ورود و خروج باید فرمان را از محل نصبش جدا کرد.

Lamborghini-Egoista_Concept_2013_1600x1200_wallpaper_08

Lamborghini-Egoista_Concept_2013_1600x1200_wallpaper_0a

Lamborghini-Egoista_Concept_2013_1600x1200_wallpaper_09

سستو المنتو: خودرویی در احاطهٔ عنصر ششم!

Lamborghini elemento

(سستو المنتو) برای اولین بار در اکتبر 2010 و در نمایشگاه بین‌المللی خودروی پاریس در معرض نمایش قرار گرفت. اسکلت و شاسی این خودرو از فیبرکربن ساخته شده و نام ایتالیایی آن یعنی”عنصر ششم” نیز به عدد اتمی عنصرکربن اشاره دارد.

sesto-elemento-70

سستو المنتو می‌تواند در کمتر از 2.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت رسیده و با حداکثر سرعت 321 کیلومتر در جاده‌ها بتازد. این خودرو با قیمت 1.772 میلیون یورو که حدوداً 170 هزار یورو گران‌تر از بوگاتی ویرون است، به خاطر برخی قوانین موجود اجازه تردد عمومی در برخی کشورها ازجمله انگلیس را نخواهد داشت.

Lamborghini Sesto Elemento

موتور سستو المنتو با حجم 5204 سی‌سی که در 10 سیلندر چهار سوپاپه قرار گرفته، 570 اسب بخار نیرو تولید می‌کند. با وزن حدودی 999 کیلوگرم، سستو المنتو 850 کیلوگرم سبک‌تر از بوگاتی ویرون خواهد بود. راز سبکی فوق‌العاده این خودرو استفاده از یک ترکیب کامپوزیتی جدید است که قطعاً انقلابی در خودروسازی جهان به وجود خواهد آورد. این ترکیب تازه را CFRP می‌نامند که از ترکیب پلاستیک تقویت شده با الیاف کربن حاصل شده و از فولاد محکم‌تر و به مراتب سبک‌تر نیز خواهد بود. CFRP نه‌تنها از قدرت فوق‌العاده، بلکه از ایمنی و شکل‌پذیری بسیار خوبی نیز برخوردار است. طراحی بدنه که شاهکاری درزمینهٔ آئرودینامیک است توسط طراحان بخش تحقیقات لامبورگینی در شهر سنت آگاتا در ایتالیا انجام شده است. انواع دیفیوزرها و هواکش‌های اطراف بدنه و جلوپنجره، حداکثر نیروی عمودی وارده بر خودرو را فراهم می‌کند تا ثبات آن را در سرعت‌های بالای 300 کیلومتر بر ساعت تضمین نماید.

lamborghini sesto elemento

بافت عجیبی که در قسمت انتهایی خودرو دیده می‌شود، با الهام از پوست کوسه طراحی و ساخته شده که با فلس‌هایی پیکان مانند حداقل مقاومت در مقابل هوا را ایجاد کرده و بر سرعت مؤثر خودرو نیز می‌افزاید.

Lamborghini Sesto Elemento

لوله‌های اگزوز و بخش‌های حامی آنها در عقب خودرو از نوعی فیبر شیشه سرامیکی سبک به نام “پیروسیک”ساخته شده که تاب تحمل 900 درجه سانتی‌گراد حرارت را دارد. بدنه زیبا با خطوط بسیار دقیق و زوایای تند به رنگ مشکی است که با یک زیر رنگ قرمز تهیه شده از پودر کریستال، شکوه جالبی به خودرو بخشیده است. همچنین رنگ‌آمیزی سستو المنتو توسط فناوری نانو و چندلایه‌ای صورت می‌گیرد.

lamborghini sesto elemento

ازآنجاکه این خودرو، در اصل یک خودروی مسابقه‌ای است در طراحی داخل خودرو و صندلی‌های فیبر کربنی آن در عین راحتی و استقامت بالا بسیار نازک هستند. جالب است بدانید که صندلی‌ها به شکل یکجا قالب‌ریزی شده‌اند و برای راحتی و ارگونومی سرنشینان، این فرمان و پدال‌ها هستند که به‌صورت برقی جلو و عقب و بالا و پایین می‌شوند.

estoque-16

استوک: یک 4 زیبا و وحشی! 1 اکتبر سال 2008 و موتور شو پاریس لامبورگینی محصولی متفاوت را به معرض نمایش گذاشت که پیش از آن فقط عکس‌هایی محدود از اسکچهای طراحی شده دیده بودیم.

Lamborghini Estoque

با نزدیک‌تر شدن به این خودرو به‌وضوح می‌توان خشم و قدرت را در چهره این خودروی 4 در سوپر سدان مشاهده کرد.

estoque-2

موتور استفاده شده در این نمونهٔ وی شکل 10 سیلندر گایاردو بوده و فضای داخلی آن راحت و دل‌نشین بوده و هیچ‌گونه احساس تنگی یا سفت بودن صندلی‌ها را احساس نخواهید کرد.

Lamborghini Estoque Dashboard

مدیرعامل وقت آن زمان (استفان وینکلمن) در مورد تولید این سوپر سدان گفت: برنامهٔ خاصی درباره تولید و افزایش ظرفیت خود نمی‌بینیم ولی در صورت دریافت نامه‌هایی برای تولید این محصول چرا که نه! حتماً تولیدش خواهیم کرد ولی با پیشرانه‌ای متفاوت که ممکن است هیبریدی یا 8 سیلندر توئین توربو باشد.

صفر تا صد پروتوتایپ‌های لامبورگینی (بخش نخست)

نویسنده: امید پورسعیدی

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *