شورولت کوروِت گرند اسپورت در برابر پورشه 911 کاررا S

شورولت کوروِت گرند اسپورت در برابر پورشه 911 کاررا S

در این نوشتار قصد داریم دو مرکب اصیل آمریکایی و آلمانی را روبروی هم قرار دهیم: پورشه 911 کاررا S مدل 2017 و شورولت کوروت گرند اسپورت 2017.

2017-chevrolet-corvette-grand-sport-vs-2017-porsche-911-carrera-s-front-three-quarter

911 کاررا S در فیس لیفت اخیر خود، تغییرات جزئی ظاهری و پیشرانه جدید دریافت کرد. بلوک شش سیلندر خطی با خروجی 420 اسب بخار و 499 نیوتون‌متر به ترتیب 20 و 58 واحد نسبت به قبل قوی‌تر شده است. افزایش وزن 45.3 کیلوگرمی علی‌رغم این که به‌خودیِ‌خود یک نقطه‌ضعف محسوب می‌شود، اما همزمان توزیع وزن بین دو محور را نیز بهبود می‌بخشد. کابین بازطراحی شده، جعبه‌دنده دو کلاچه، سامانه تعلیق به‌روزتر، سامانه پویای کنترل شاسی و سامانه سفارشی فرمان ‌پذیری چرخ‌های عقب نیز از دیگر ویژگی‌های آن هستند.

2017-chevrolet-corvette-grand-sport-vs-2017-porsche-911-carrera-s-front-rear-three-quarter

در آنسوی میدان یکی از جذاب‌ترین ویرایش‌های کوروت با نام گرند اسپورت قرار دارد که بر پایه C7 مدل 2014 تولید شده و از قطعات مدل استینگرِی و Z06 بهره می‌برد. قلب این نسخه همان LT1 هشت سیلندر V است و با توان و گشتاور به ترتیب 460 اسب بخار و 630.5 نیوتون‌متر در مقایسه با نمونه LS3 قبلی به میزان 24 اسب بخار و 50 نیوتون‌متر پربازده‌تر عمل می‌کند. در چارچوب آن غالبا از آلومینیوم استفاده شده است. ترمزها از نوع کربن سرامیکی بوده و با دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی همکاری دارند. تعدیل‌های انطباقی magnetorheological استاندارد، بسته آئرودینامیکی Stage II متعلق به کد Z06 و لاستیک‌های میشِلین پایلوت کاپ 2 نیز سایر ویژگی‌های آن را تشکیل می‌دهند. تمامی این‌ها همزمان سبب افزایش وزنی برابر با 40.8 کیلوگرم و بهبود نسبت قدرت به وزن خودرو شده‌اند.

2017-chevrolet-corvette-grand-sport-vs-2017-porsche-911-carrera-s-front-three-quarter-in-motion

وقتی بحث قیمت به میان می‌آید، کوروت به گزینه‌ای تحریک کننده بدل می‌گردد. پورشه 911 هرچقدر هم که خودروی بسیار خوب و ایده ‌آلی باشد باز هم گران است. هم اکنون برای کوروت گرند اسپورت باید 66,445 دلار بپردازید (10,000 دلار گران‌تر از قبل)، درحالی‌که نمونه پایه کاررا S به میزان 104,450 دلار (افزایش 7,000 دلاری نسبت به مدل پیشین) از حسابتان کسر خواهد کرد. نکته‌ای که درباره هردو خودرو جالب به نظر می‌رسد، فهرست عریض و طویل موارد سفارشی است. ارزش پولی مجموع آپشن‌های قابل انتخاب برای 911 و کوروت به ترتیب برابر با 25,000 و 36,000 دلار می‌باشد که با یک خودروی شهری ارزان‌قیمت اروپایی یا آمریکایی برابری می‌کند!

2017-chevrolet-corvette-grand-sport-vs-2017-porsche-911-carrera-s-rear-end-in-motion-02

کمی از اعداد و ارقام فنی بگوییم. کوروت قدرت بیشتری دارد اما پورشه سریع‌تر است. شتاب اولیه 3.1 ثانیه‌ای فرزند اشتوتگارت که با تکیه بر جعبه‌دنده بسیار سریع و حضور 63 درصد وزن خودرو در عقب میسر شده، با بسیاری از سوپرماشین‌ها برابری کرده و برای یک کوپه دیفرانسیل عقب با توان کمتر از 500 اسب بخار فوق‌العاده به نظر می‌رسد. در مقابل، گرند اسپورت با استفاده از جعبه‌دنده دستی خود و متانت تمام ظرف 3.9 ثانیه به مرز 96 کیلومتر بر ساعت دست می‌یابد و مسافت یک‌چهارم مایل را در 12.2 ثانیه با بیشینه سرعت 186.6 کیلومتر بر ساعت پشت سر می‌گذارد که در مقایسه با رکورد 11.5 ثانیه‌ای و 194 کیلومتری کاررا S کندتر است.

2017-chevrolet-corvette-grand-sport-vs-2017-porsche-911-carrera-s-rear-end-in-motion

فرزند پورشه علی‌رغم وزن کمتر و ترمزهای بزرگ‌تر به مسافت بیشتری برای ایست کامل از سرعت 96 کیلومتر بر ساعت احتیاج دارد که به نظر می‌رسد علت آن در لاستیک‌های گامبال (Gumball) کوروت نهفته باشد! در بحث تحمل شتاب جانبی ، 911 و کوروت به ترتیب اعداد 1.05 و 1.18 جی را به ثبت رساندند. نتایج طی مسیر 8 نیز به همین منوال بوده و آمریکایی جسور با زمان 22.3 ثانیه و شتاب جانبی متوسط 0.91 جی در برابر زمان 23.1 ثانیه و شتاب 0.91 پورشه پیروز میدان بود. بد نیست اشاره‌ای بکنم که اعداد بدست آمده توسط کوروت مشابه Z06 و وایپر ACR بوده و تنها یک رتبه پایین‌تر از پورشه 918 اسپایدر جای می‌گیرد. همچنین باید در نظر داشته باشید که نمونه مورد بحث در این نوشتار جعبه‌دنده دستی دارد و انواع خودکار احتمالاً می‌توانند رکورد بهتری بر جای بگذارند.

2017-chevrolet-corvette-grand-sport-driver-side

هر دو خودرو هنگام طی مسیرهای تنگ و پرپیچ‌وخم مزایا و معایب خود را دارند و نمی‌توان یکی را به‌عنوان برنده مطلق انتخاب کرد. مهندسی پورشه مشابه خودروهای موجود در مسابقات له‌مانز و فرمول یک است و تلاش شده تا بازده فنی تا آخرین سطح ممکن بالا برود. سرعت آن در پشت سر گذاشتن پیچ‌ها فوق‌العاده بوده و حقیقتاً باعث تعجبتان می‌شود. در مقابل، کوروت با سواری آتشین خود آنقدر آدرنالین خون راننده را بالا می‌برد که ناخودآگاه تمامی تمرکزش معطوف رانندگی می‌گردد. فرمان‌پذیری آن کاملاً دقیق و سریع است، به‌طوری که می‌توانید با سرعت‌های بسیار زیاد نیز وارد پیچ شده و به‌راحتی از آن عبور کنید، بدون این‌که کوچک‌ترین کم فرمانی در هدایت دماغه محسوس باشد. اگر کاهش بیش فرمانیِ معروف موجود نسل‌های پیشین را هم بدان اضافه کنیم، می‌توان گفت گرند اسپورت کنونی یکی از بهترین‌ کوروت‌های تولیدشده تا به امروز است.

2017-porsche-911-carrera-s-driver-view

جیسون کامیسا (Jason Cammisa) از دست‌اندرکاران مجله معتبر موتور ترند در توصیف آن می‌گوید: قبل از به دست گرفتن سکان هدایت کوروت، باید نحوه رانندگی خود را از نو سازماندهی کنید، چراکه بیشتر اوقات سرعت عمل و کاهش میدان دید مشکل اصلی‌تان خواهد بود. فرمان پذیری در مرکز پیچ غیرقابل‌باور بوده و هرگز با کم فرمانی مواجه نمی‌شوید.

2017-porsche-911-carrera-s-front-three-quarter-in-motion-02

شخصیت پورشه به نیکی لائودا (Niki Lauda) در دنیای فرمول یک شبیه است اما شورولت بیشتر به دِیل اِرنهارت (Dale Earnhardt) می‌ماند. در کابین 911 اصلاً خبری از تکان‌های موجود در کوروت نیست. واکنش پدال گاز در پورشه، به لطف سامانه ضد لَگ (anti-lag system) بی‌نظیر بوده و در مقایسه با کوروت برتری قاطع دارد. همین نکته باعث شده هنگام خروج از پیچ نیز علی‌رغم تقسیم وزن 63/37 (عقب/جلو) جسورتر و تأثیرگذارتر عمل کند و در برابر توصیفاتی که از رفتار کوروت شد چیزی کم نداشته باشد.

2017-chevrolet-corvette-grand-sport-front-three-quarter-in-motion-02

کمی هم از نکات منفی دو رقیب آلمانی و آمریکایی بگوییم. دنده‌های کوروت همانند گذشته طولانی‌اند و دیر تعویض می‌شوند، درنتیجه نسبت به 911 زمان بیشتری برای رسیدن به قله گشتاور و دور مناسب پیشرانه می‌طلبد. در آن‌سوی میدان، عملکرد دُردانه اشتوتگارت در میانه پیچ با اندکی کم فرمانی همراه است. شاید این نکته در بسیاری دیگر از خودروها به چشم نیاید، اما در چُنین پرمدعایی واقعاً آزاردهنده ظاهر می‌شود. درحالی‌که کوروت تا آخرین لحظه به پیچیدن ادامه می‌دهد، 911 بخاطر تایرهای جلوی خود از یک نقطه به بعد دیگر به اندازه کافی تحت کنترل نیست.

2017-porsche-911-carrera-s-rear-three-quarter-in-motion

اگر اهل رانندگی روزمره با کوپه وحشی خود هستید، 911 به دلیل راحتی بیشتر، سواری نرم‌تر و نمای زیباتر اتاق گزینه بهتری خواهد بود. کوروت علی‌رغم ضعف در این موارد، می‌تواند با سقف تارگا استاندارد و کیت بدنه عریض خود توجه بیشتری جلب می‌کند، که به نظر نمی‌رسد نکات قابل‌توجهی برای استفاده روزانه باشند!

2017-chevrolet-corvette-grand-sport-rear-three-quarter-in-motion

سه نکته درباره شورولت بسیار ناامید کننده است: صدای نه‌چندان جالب، کیفیت پایین‌تر اتاق در مقایسه با پورشه و استیکرهای بی‌کیفیت روی گلگیرهای جلو. چُنین نقاط ضعفی به‌خودی‌خود برای یک کوپه عضلانی آمریکایی یک فاجعه محسوب می‌شوند، چه برسد به این‌که صدای فوق‌العاده حاصل از بلوک توربو 911 را شنیده و کیفیت ساخت فوق‌العاده کابین آن را نیز دیده باشید. هرچه که باشد کوروت یک خودروی معمولی نیست و مسئولان کمپانی باید هرچه زودتر درصدد رفع این موارد برآیند.

2017-chevrolet-corvette-grand-sport-vs-2017-porsche-911-carrera-s-rear-end-view

2017-porsche-911-carrera-s-cockpit

2017-chevrolet-corvette-grand-sport-cockpit

2017-porsche-911-carrera-s-interior-driver-seat

2017-chevrolet-corvette-grand-sport-driver-side-seat

2017-porsche-911-carrera-s-cockpit-2

2017-chevrolet-corvette-grand-sport-steering-wheel

2017-porsche-911-carrera-s-instrument-cluster

2017-chevrolet-corvette-grand-sport-instrument-cluster

2017-porsche-911-carrera-s-center-console

2017-chevrolet-corvette-grand-sport-gear-shifter

2017-porsche-911-carrera-s-steering-wheel

2017-chevrolet-corvette-grand-sport-steering-wheel-badge

2017-porsche-911-carrera-s-drive-modes

2017-chevrolet-corvette-grand-sport-interior-carbon-fiber-details

2017-porsche-911-carrera-s-exhaust-controls

2017-chevrolet-corvette-grand-sport-interior-details

2017-chevrolet-corvette-grand-sport-vs-2017-porsche-911-carrera-s-rear-three-quarter-in-motion

2017-porsche-911-carrera-s-front-hood-badge

2017-chevrolet-corvette-grand-sport-front-badge

2017-porsche-911-carrera-s-engine

2017-chevrolet-corvette-grand-sport-engine-02

2017-porsche-911-carrera-s-taillight

2017-chevrolet-corvette-grand-sport-rear-taillight

2017-porsche-911-carrera-s-wheels-02

2017-chevrolet-corvette-grand-sport-headlamp

2017-porsche-911-carrera-s-rear-badge-02

2017-chevrolet-corvette-grand-sport-rear-badges

2017-porsche-911-carrera-s-rear-vents

2017-chevrolet-corvette-grand-sport-hood-vents

2017-porsche-911-carrera-s-wheels

2017-chevrolet-corvette-grand-sport-wheels

2017-porsche-911-carrera-s-tailpipe

2017-chevrolet-corvette-grand-sport-tailpipe

2017-porsche-911-carrera-s-front-end-in-motion

2017-porsche-911-carrera-s-center-stack

2017-porsche-911-carrera-s-engine-vents

2017-porsche-911-carrera-s-shifter-details

2017-porsche-911-carrera-s-paddle-shifter

2017-chevrolet-corvette-grand-sport-front-end-in-motion-e1481226752599

2017-chevrolet-corvette-grand-sport-center-stack

2017-chevrolet-corvette-grand-sport-drive-mode

2017-chevrolet-corvette-grand-sport-interior-view

2017-chevrolet-corvette-grand-sport-interior-seats

2017-chevrolet-corvette-grand-sport-interior-seat

2017-chevrolet-corvette-grand-sport-front-interior-decals

2017-chevrolet-corvette-grand-sport-front-vents

2017-chevrolet-corvette-grand-sport-engine

2017-chevrolet-corvette-grand-sport-exterior-vents-02

2017-chevrolet-corvette-grand-sport-exterior-details

شورولت کوروت گرند اسپورت 2017

نوع خودرو: کوپه دو درب، پیشرانه جلو، دیفرانسیل عقب
طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر): 4493 / 1966 / 1234
فاصله بین دو محور: 2710 میلی‌متر
وزن خشک: 1571.2 کیلوگرم
توزیع وزن (جلو/عقب): 50 درصد / 50 درصد
ظرفیت: دو نفر
شعاع گردش: 11.49 متر
ظرفیت صندوق بار: 424.7 لیتر
پیشرانه: بلوک V8 آلومینیومی با زاویه 90 درجه / OHV / دو سوپاپ در هر سیلندر
حجم دقیق پیشرانه: 6.162 سی‌سی
نسبت تراکم هوا به سوخت: 11.5 به 1
بیشینه قدرت: 460 اسب بخار در 6.000 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور: 630.4 نیوتون‌متر در 4.600 دور بر دقیقه
جعبه‌دنده: هفت سرعته دستی
شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت: 3.9 ثانیه
سامانه تعلیق (جلو/عقب): بازوهای کنترلی، فنر تخت عرضی، شوک‌های قابل‌ تنظیم و میله ضد غلتش / چند اتصالی، فنر تخت عرضی، شوک‌های قابل ‌تنظیم و میله ضد غلتش
ترمزها: دیسکی کربن-سرامیکی خنک شونده در جلو و عقب
مصرف سوخت (شهری/جاده‌ای/ترکیبی): 14.7 / 9.4 / 12.3
قیمت پایه: 66,445 دلار

2017-chevrolet-corvette-grand-sport-vs-2017-porsche-911-carrera-s-front-end-in-motion-low

پورشه 911 کارِرا اِس 2017

نوع خودرو: کوپه دو درب، پیشرانه وسط، دیفرانسیل عقب
طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر): 4498 / 1808 / 1296
فاصله بین دو محور: 2451 میلی‌متر
وزن خشک: 1520.8 کیلوگرم
توزیع وزن (جلو/عقب): 37 درصد / 63 درصد
ظرفیت: چهار نفر
شعاع گردش: 10.6 متر
ظرفیت صندوق بار: 144.4 لیتر
پیشرانه: بلوک شش سیلندر تخت آلومینیومی / DOHC / چهار سوپاپ در هر سیلندر
حجم دقیق پیشرانه: 2.966 سی‌سی
نسبت تراکم هوا به سوخت: 10 به 1
بیشینه قدرت: 420 اسب بخار در 6500 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور: 499 نیوتون‌متر در 1700 دور بر دقیقه
جعبه‌دنده: هفت سرعته دو کلاچه خودکار
شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت: 3.1 ثانیه
سامانه تعلیق (جلو/عقب): استرات، فنر لول، شوک‌های قابل‌ تنظیم و میله ضد غلتش / چند اتصالی، فنر لول، شوک‌های قابل ‌تنظیم و میله ضد غلتش
ترمزها: دیسکی کربن-سرامیکی خنک شونده در جلو و عقب
مصرف سوخت (شهری/جاده‌ای/ترکیبی): 10.6 / 8.4 / 9.7
قیمت پایه: 104,450 دلار

منبع: motortrend

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *