شاخ‌به‌شاخ چشم‌بادامی‌ها! مقایسه هیوندای الانترا اسپورت و هوندا سیویک تورینگ

شاخ‌به‌شاخ چشم‌بادامی‌ها! مقایسه هیوندای الانترا اسپورت و هوندا سیویک تورینگ

هوندا سیویک در سال 2016 خودروی سال نشریه‌ی اتوگاید شده و حالا در سه فرم بدنه‌ی کوپه، سدان و هاچبک تولید می‌شود.

hyundai_honda_comparo-04

این خودرو کارایی، کاربرد و تکنولوژی بالایی داشته به گونه‌ای که شکست دادن این خودروی کامپکت محبوب کاری بسیار سخت به شمار می‌رود. سیویک همیشه دینامیک رانندگی خوبی داشته است. خب حالا خریداران در یک دوراهی قرار گرفته‌اند. مصرف‌کننده‌ها کدام خودروی کامپکت اسپورت را باید بخرند؟ پاسخ هیوندای خودروی الانترا اسپورت است. الانترای توربو به یادآورنده مدل‌های سیویک Si گذشته است. این خودرو طراحی گیرا، پیشرانه‌ی قوی و تنظیمات سیستم تعلیق منحصربه‌فردی را ارائه می‌کند. ما این خودرو را در برابر سیویک توربو قرار داده‌ایم تا ببینیم که توانایی‌های الانترا اسپورت در چه حدی است و آیا می‌توان آن را به نسل بعدی سیویک Si ترجیح داد یا خیر.

hyundai_honda_comparo-02

واضح است که هوندا سیویک در کلاس خودروهای کامپکت یک سنگ محک محسوب می‌شود. این خودرو از نظر ابعادی طویل‌تر از الانترا اسپورت بوده و از نظر طراحی نیز شکل اسپورت بک گونه‌ی آن به نوعی آئودی A7 را به یاد می‌آورد که البته چیز خوبی است.

hyundai_honda_comparo-07

در روی جاده ابعاد بزرگ‌تر سیویک به این خودرو کمک می‌کنند که احساس پایدار و رانندگی آسانی داشته باشد. فرمان خودرو به لطف سیستم متغیر نسبت‌ها سبک حس می‌شود. سیستم تعلیق نیز به گونه‌ای شناور است اما به منظور کاهش کم فرمانی در سیویک از سیستم برداری ترمز استفاده شده است.

hyundai_honda_comparo-15

زیر کاپوت خودرو پیشرانه‌ی 4 سیلندر 1.5 لیتری توربو با قدرت 174 اسب بخار و گشتاور 220 نیوتون متری جای گرفته است. با اعداد خیلی بزرگی طرف نیستیم و به نظر می‌رسد که خودرو با هر تأخیر توربو وا می‌رود. یک نکته‌ی خوب درباره‌ی گیربکس CVT سیویک این است که در سرعت‌های بالا آرام بوده و آرامش کابین را به هم نمی‌زند. این گیربکس همچنین به بهبود مصرف سوخت کمک می‌کند. سیویک حاضر در مقایسه در شهر/بزرگراه/ترکیبی مصرف سوخت 7.4/5.6/6.6 لیتر در هر صد کیلومتر دارد.

hyundai_honda_comparo-09

نکته‌ی برجسته‌ی سیویک این است که برای هر نوع راننده‌ای ساخته شده است. دید اطراف خوب، سهولت پارک کردن، کابینی راحت و تکنولوژی‌های مدرن زیاد از جمله اندروید اتو و اپل کارپلی از مشخصه‌های این خودرو هستند. تجهیزات دیگری نیز وجود دارد. کروز کنترل تطبیقی، دوربین دید لاین ها و هشدار برخورد جلو از تجهیزات ایمنی سیویک به شمار می‌روند. فضاسازی کابین نیز خیال‌انگیز بوده و نه‌تنها فضای زیادی برای سرنشینان وجود دارد بلکه فضاهای زیادی نیز برای اشیا تدارک دیده شده است.

hyundai_honda_comparo-03

اما هیوندای الانترا هم دست‌خالی به میدان نیامده و حقه‌های مخصوص خود را دارد. برای نمونه می‌توان گفت این خودرو بسیار سرگرم‌کننده‌تر از هوندای معمولی است هرچند تا زمان ارائه‌ی مدل Si باید صبر کرد. برخلاف نسل‌های گذشته‌ی الانترا این مدل جدید فرمان فوق‌العاده‌ای دارد. همچنین بازخورد مناسبی از آن به دست می‌آید و دقیق‌تر و ارتباطی‌تر از فرمان سیویک است.

hyundai_honda_comparo-08

زیر کاپوت الانترا اسپورت پیشرانه‌ی 4 سیلندر 1.6 لیتری توربو با قدرت 201 اسب بخار و گشتاور 264 نیوتون متر خفته است. این خروجی نسبت به سیویک بیشتر است اما شکی وجود ندارد که هوندا با ارائه‌ی مدل Si بسیاری از معادلات کنونی را به هم خواهد زد.

هیوندای الانترا اسپورت

برنده

هوندا سیویک تورینگ

201 اسب بخار

الانترا اسپورت

174 اسب بخار

264 نیوتون متر

الانترا اسپورت

220 نیوتون متر

گیربکس 6 سرعته دستی/7 سرعته DCT

گیربکس CVT

مصرف سوخت 10.7/7.8/9.4 لیتر در هر صد کیلومتر

سیویک

مصرف سوخت 7.4/5.6/6.6 لیتر در هر صد کیلومتر

1420 کیلوگرم

سیویک

1326 کیلوگرم

25985 دلار

الانترا اسپورت

27435 دلار

گیربکس 6 سرعته دستی الانترا اسپورت عملکرد خوب و مناسبی دارد. البته گیربکس 7 سرعته دوکلاچه نیز در دسترس است که باعث بهبود مصرف سوخت خودرو می‌شود.

هرچند سیویک همیشه مصرف سوخت بهتری داشته چراکه هیجان کمتری دارد.

  • فاکتور لذت و هیجان

اگرچه که هیوندای مصرف سوخت بیشتری دارد اما در مقابل لذت رانندگی بیشتری را ارائه می‌کند. قطعات اسپورت متعددی در این خودرو بکار گرفته شده است. مدل اسپورت الانترا ترمزها و میله‌های پایدارکننده‌ی بزرگ‌تر و… دارد. صدای تولیدی از پیشرانه نیز جذاب‌تر بوده و شاهد غرش‌هایی همانند خودرویی رالی هستیم.

hyundai_honda_comparo-06

hyundai_honda_comparo-10

  • تجهیزات و ویژگی‌ها

در بحث کابین الانترا اندکی پایین‌تر از سیویک قرار می‌گیرد. این خودرو طراحی داخلی محافظه‌کارانه‌تر اما خوبی دارد ولی در مقایسه با سیویک فضای کابین محدودتر است. هر دو خودرو از سیستم‌های اندروید اتو و اپل کارپلی بهره‌مند هستند.

hyundai_honda_comparo-11

الانترا با پکیج پریمیومی قابل سفارش است که سیستم ناوبری، سیستم صوتی ارتقا یافته، سانروف برقی و سیستم تشخیص نقاط کور را به خودرو اضافه می‌کند. این خودرو هنوز فاقد برخی تجهیزات سیویک است که هشدار خروج از خط و هشدار برخورد از جلو از جمله‌ی این تجهیزات هستند.

hyundai_honda_comparo-05

الانترا همچنین فضای بار کمتری نسبت به سیویک دارد. باید اشاره کرد هیوندای در بخش جلو و عقب فضای سر کمی بیشتر دارد اما فضای پای سرنشینان عقب کمتر است. اگر معمولاً افراد در صندلی‌های عقب خودروی شما می‌نشینند سیویک انتخاب بهتری است.

hyundai_honda_comparo-13

سیویک حاضر در تست با تجهیزات فراوان خود بهای زیر 28 هزار دلار دارد و البته همه‌ی آپشن ها را نیز در اختیار دارید. از طرف دیگر الانترا نیز هنگام سفارش با گیربکس دستی بهای زیر 26 هزار دلاری را نشان می‌دهد.

  • قضاوت نهایی

واضح است که چرا هوندا سیویک به چنین موفقیتی دست یافته است. این خودرو به خاطر طراحی چشمگیر، سواری آسان و مصرف سوخت عالی باب میل همه‌ی افراد است. سیویک تکنولوژی بالایی نیز داشته اما هنوز مدل Si عرضه نشده بنابراین باید منتظر این خودرو بمانیم.

hyundai_honda_comparo-12

برای راننده‌هایی که دنبال تجربه‌ی رانندگی اسپورت هستند، الانترا اسپورت همانی است که منتظرش بوده‌اند. این خودرو نه‌تنها ظاهر گیرایی دارد بلکه به خاطر پیشرانه‌ی قدرتمند و سیستم تعلیق شگفت‌انگیز خود سواری بسیار خوبی دارد. این یک معامله‌ی فوق‌العاده است. اگر نمی‌توانید منتظر هوندا سیویک Si بمانید پس هیوندای الانترا اسپورت انتخابی خیال‌انگیز برای شماست.

hyundai_honda_comparo-01

  • هوندا سیویک تورینگ

نقاط قوت: سواری آسان، مصرف سوخت کم، کابین جادار
نقاط ضعف: سواری خسته‌کننده، هیجان کمتر، بهای بیشتر

  • هیوندای الانترا اسپورت

نقاط قوت: هیجان رانندگی، فرمان عالی، صدای فوق‌العاده
نقاط ضعف: مصرف سوخت، کابین محافظه‌کارانه، فضای بار کم

[دانلود ویدئو]

منبع: autoguide

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *