سه پادشاه 8 سیلندر

سه پادشاه 8 سیلندر

با پوز خندی که از پشت کلاه ایمنی نمایان است، استیو پین قهرمان سابق مسابقات imsa در مورد این سه می گوید: ZR1 خودرویی است که چرخ های عقب آن رانندگی را سخت می کند و خودرویی مشت زن و همیشه آماده رقابت است. اما در مورد مک لارن: توربو در سکوت کامل با ساختمانی از جنس سرعت اما بعد BAAM! ترمز گیری سخت. تعویض دنده خودکار و ترمز هوایی. فراری؟ درنده پیست. تعادل پویا و مجموعه ای مسحور کننده از موتور V8 و موسیقی متن شگفت انگیز. این هم بخش احساسی ارزیابی مان که به سراغ 3 سوپر کار V8 رفته به همراه موتورهایی که با اغراق می توان بهترین های کره خاکی را نام برد. با قدرت و… دارای دو صندلی و مقدار کمی جای بار.

سه پادشاه 8 سیلندر

و شجره موثر است ZR1، آهنگ قوی‌تر شده C6 است. به همراه موتور معروف Ls9 که 6.2 لیتر حجم دارد. صدایی بم بعلاوه لایه هایی از ناله سوپرشارژر خود به همراه دارد. بسته عظیم 638 اسب بخاری جای هیچ حرفی نمی گذارد. اما مک لارن با رویه ای کاملا متفاوت با موتوری 3.8 لیتری V8 به نظر ضعیف می رسد. اما به همراه توربو شارژر 592 اسب تولید می کند فراری؟ V8 که در دور 9000 به ردلاین می رسد! و قدرتی معادل 570 اسب دارد. اسبی با 4.5 لیتر حجم و….
همه آنها سریع، فوق‌العاده و عالی هستند اما رانندگی بک تو بک (پشت به پشت) نقاط ضعف و قوت را نمایان می کند.

سه پادشاه 8 سیلندر

رده سوم: مک لارن MP4-12C
افراد فرمول یک کار با ذهن درخشان خود همچون ران دنیس و گوردون میوری باید قادر به ساخت سوپر کار های عالی باشند. آنها با الگویی همچون F1 و ادامه دهنده ان یعنی mp4-12c آمده اند. خودرویی با خطوط صاف و قدرتمند. موتور V8 ان در پشت سر راننده با فاصله قرار گرفته و در های gullwing unlatched که با کشیدن دست خود در زیر ان در باز می شود و می توان فیبر کربن را در پوسته ان مشاهده کرد. همان‌طور که معلوم است اینجا با شتاب وحشیانه ای روبه رو هستیم. هم فراری هم مک لارن 0 تا 60 مایل را در 3 ثانیه تجربه می کنند و شتاب 1/4 مایل یکسان 10.9 ثانیه دارند. اما فراری از موتور عادی یا همان تنفس طبیعی استفاده می کند. تفاوت در این است که مک لارن از توربو برای تقویت موتور استفاده کرده و یکی از دلایل زمان‌های مساوی تأخیر فراوان در شتاب اولیه است.

سه پادشاه 8 سیلندر

برتری مک لارن در ارائه قدرت در دور پایین است. پین می گوید:پشت مک لارن واقعا به جاده چسیبده است و گاهی برای خروج از پیچ ها دچار under steer (کم فرمانی) می شوید. اگر چه این مقدار کم است و شتاب جانبی 1.03=g در مقابل 1.01g فراری به کمک آن می آید. مک لارن بیشتر خودروی مناسب پیچ های آرام است و بعد از ترک پیچ به سرعتهای بالاتر دست یابد. پین می گوید: من می توانم بگویم که بشدت نمی توانم از این خودرو دفاع کنم. استرس از نوع های مختلف به اردوگاه مک لارن وارد می شود وقتی که تایم های پیست چک شد مهندسان مک لارن ECU را در حال over boost گذاشته اند. اما 1.24 ثانیه آهسته تر از دشمن خود یعنی فراری است.

سه پادشاه 8 سیلندر

توربو در ارتفاع 2830 فوتی یک نوع مزیت نسبت به تنفس طبیعی فراری است اما گرمای هوا از مهمترین دلایل از بین رفتن اسب های مک لارن است. بنابراین امتیاز های زیادی در پیست نصیب مک لارن نمی شود. اما مک لارن وقتی می درخشد که آن را به جاده برمی گردانیم. موقعیت صندلی آن عالی است به گونه ای که انگار سوار بر نوک موشکی به همراه جعبه دنده 7 سرعته دوکلاچه شده اید. طراحی فرمان ساده و جعبه دنده پدالی که سمت راست آن برای رفتن به دنده بالاتر و سمت چپ برای دنده های پایین تر است. در حالت پیش فرض سواری نرمی همچون لوتوس اوورا دارد. به دور از گریه و زاری برای تنظیمات مختلف سیستم تعلیق ترکشن کنترل(طعنه زدن به سخت بودن وکامپیوتری بودن بیش از حد آن) شما می توانید این مرد انگلیسی را در جاده های بارانی کشور خود و در جاده های ناهموار با خونسردی کامل برانید.

سه پادشاه 8 سیلندر

در داخل کوروت احساس می کنید همه چیز دنیوی است. اما مک لارن هنر خود را در طراحی داخلی نشان داده است. چرم از نوع سفارشی است. کنسول مرکزی لاغر دیده می شود. اما گرافیک صفحه نمایش بیش از حد بالینی است. نشانگر ها بیش از حد کوچک هستند با این حال می توان رمز گشایی کرد(اشاره به کوچک بودن نشانه ها از قیبل کنترل اب وهوا..)

سه پادشاه 8 سیلندر

همینطور موقعیت درها به نظر غیر استاندارد می آید. شیشه عقب با طراحی آیرودینامیک خود به نظر خوب طراحی شده است اما نتیجه کار معکوس است. برای سال 2013 مک لارن کامپیوتر موتور را به کل رفرش کرده و قدرت را به 616 اسب رسانده است. با شما شرط می بندم که این تغییر باعث سریع تر شدن و روان تر شدن آن در پیست خواهد شد.

رده دوم : شورلت کوروتZR1
سوپرکار شورلت مانند یک اسلحه میان جراحان است. شاسی آن متعلق به سال 2005 است و پیکر بندی موتور از نوع push-rod است.گشتاور 604 lb-ft به مانند ضربه زدن با یک پتک به گیلاس قرمز است. چگونه می تواند 1.4 مایل را در مدت زمان 11.4 ثانیه طی کند و 0تا60 مایلی معادل 3.4 ثانیه داشته باشد؟ باورش سخت است. اما این اعداد شگفت انگیز در مورد این خودرو صحت دارند. ZR1 جای هیچ عذر و بهانه ای نمی گذارد و از اعداد ثبت شده می توان به آن رسید. به طوریکه تاج دار بخش اسلالوم با ثبت حداکثر سراعت 77.9 مایل شده و در اسکیدپاد1.08=g را ثبت کرده. ZR1 دارای بزرگترین لاستیک های آزمون است 285mm در جلو و 335mm در عقب. تایرهای میشلین پایلوت اسپورت دارای هماهنگی مناسبی هستند. اما باز هم می توان از تایرهای پیشنهادی شرکت بولینگ گرین استفاده کرد.

سه پادشاه 8 سیلندر

دراطراف شهر در حال جفتک انداختن و حمله به شما به صورت دائم است به خصوص در هنگام پارک کردن در جایی تنگ. اما در حلقه پیچ های کوه به خوبی به زمین چسبیده است. پین می گوید: تعادل خوبی دارد و متفاوت با زمانی است که آن را در کوچه و خیابان معمولی می راندم. ترمز های کربن سرامیک آن به نظر از استقبال ما سوءاستفاده کرده است. چه درخیابان و چه در پیست انتقال قدرت به تمام و کمال صورت می گیرد. جعبه دنده 6سرعته قابل اطمینان است. اما فرمان و شاسی دچار یک احساس دو گانگی هستند.

سه پادشاه 8 سیلندر

وقتی که در حال سرعت گرفتن هستید سیستم تعلیق و لاستیک های آن احساس فوق العاده ای به شما می دهند. درون ZR1 به واقع آشناست خیلی آشنا است! به مانند مدل 2005 با همان مدل سرعت سنج و کنسول و….معماری آن به واقع به یک دهه قبل بر می گردد. فضای سخاوتمندانه ای برای پا و زانو نیز وجود دارد.

سه پادشاه 8 سیلندر

صندوق آن در عین این که کم عمق به نظر می رسد اما جای کافی برای حمل کیسه های گلف شما و سرنشین کناریتان را دارد. اگر شما به دنبال مسابقه دادن هستید به مانند عکس برگردانی از تاریخ عظیم خود است البته با چاشنی فیبر کربن. خطوط زیبای کناره خودرو و موتور 6.2 لیتری آن می تواند آرامش همگان را برهم زند. در حال حاضر ZR1 از نظر قیمت برنده است زیرا با پول فراری یا مک لارن می توان دو عدد از آن را خرید!

سه پادشاه 8 سیلندر

رده اول : فراری 458 ایتالیا
در نزدیکی دیواره پیت استاپ من قسم می خورم که در چشمانم چیزی جز تعجب وجود ندارد. چگونه ممکن است که یک ماشین اینقدر شور و شوق و هیجان داشته باشد و به نظر می رسد که این قلب انسان است که آن راتحت کنترل دارد. با آهنگی برخواسته از ایتالیا هرگز نفس خود را هدر نمی دهد. اولین برتری آشکار در این سفر از ردلاین 9000 rpm آن شروع شد.

سه پادشاه 8 سیلندر

اجازه دهید این طور شروع کنم که موتور 4.5 لیتری V8 که 570 اسب تولید می کند جدا از شتاب شگفت انگیزش وقتی دور موتور به 9000 می رسد به مانند یک حیوان وحشی در حال فریاد زدن است. و مکمل آن گیربکس 7 سرعته دو کلاچه است. این مدل دارای کلیدی به اسم منتینو است که 5 حالت مختلف را داراست و برای کسانی است که رانندگی تهاجمی مثل ما می خواهند. حالت ریس بیشترین قدرت موتور و سریعترین حالت گیربکس را به همراه دارد.

سه پادشاه 8 سیلندر

بدون هیچ ادعایی و با خلوص کامل تقریبا چهره ای از یک رانندگی کامل را به ارمغان می آورد. اگر در پیچ ها بیش از حد عجول باشید و سعی در خارج شدن هرچه سریع تر داشته باشید، هرگز جواب شما را نمی دهد. و باید همه چیز را بر طبق اصول و قاعده خود به جلو ببرید. پین می گوید: تعادل در آن مثال زدنی است و پدال ها گوش به فرمان انگشتان پا هستند و حتی اگر عقب آن دچار لغزش شود باز هم قابل کنترل است. گرچه نمی توان ترمز گیری های عمیق کوروت را در این خودرو گرفت اما باز هم پرتاب شدن به این ور آن ور صندلی را دوست دارم.

سه پادشاه 8 سیلندر

این حقیقت است که 458 درحالی سریع ترین زمان پیست را داراست که کمترین قدرت را در بین 3 خودرو دارد و در پایدار ترین حالت هم قادر به تحمل بیش از 1g شتاب جانبی است. بدون شک بهترین خودروی آزمایش ما 458 ایتالیا است. دقت فراری در پیچ ها و آمادگی شاسی آن باعث شده که در هر سرعتی می توان از آن لذت برد. فرمان سرزنده است و نه بیش از حد دچار سنگینی است و نه دچار سبک وزنی و در بهترین حالت وزنی خود قرار دارد. صندلی مسابقه ای با روکش چرم زیبای الکانترا حفاظت خوبی از طرفین را داراست. در کل از فیبرکربن و چرم به خوبی در داخل خودرو استفاده شده است.

سه پادشاه 8 سیلندر

گرچه از منظر ما به زیبایی داخل مک لارن نیست ولی باز هم بسیار از کوروت در طراحی داخلی پیشگام تر است. این همه خاص بودن و پر روح بودن در یک دستگاه بی جان. چگونه می تواند ممکن باشد؟؟؟!!! اگر 458 ایتالیا یک عیب داشته باشد آن است که بیش از حد همه چیز را عالی انجام می دهد. کوروت و مک لارن با ارئه عملکرد شگفت انگیز خود عالی بودند اما فراری در پایان مشت محکمی را به آنها وارد می کند.

سه پادشاه 8 سیلندر

این dings(به معنای فراری کوچک نسبت به 12 سیلندرها) کوچک باشکوه برنده ما خواهد بود و پرونده بسته شده است. اما نباید از تلاش مهندسان مارانلو و کوشش مداوم برای ایجاد یک راه کار جدید چشم پوشی کرد.
نتیجه از زبان پین : از مک لارن این انتظار می رفت که ماشین فوق العاده ای به خصوص برای جاده بسازد. البته توربو دو قلو و جعبه دنده خوب و راحت از دیگر مزایای آن است.
اما چرا باید به جای پرداخت 130 هزار دلاری برای خرید یک ZR1، دویست هزار دلار بیشتر خرج کرد؟ بدون تردید موتور فراری و شاسی و فرمان آن و ناله ای که از اگزوز آن برمی خیزد ارزش این پول پرداختی را دارد. انتخاب من فراری 458 است.

تهیه و ترجمه : پویا بهرامی

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *