ستاره های دست ساز نمایشگاه خودرو تهران؛ از لامبورگینی ایرانی تا پرشین تایفون [تماشا کنید]

ستاره های دست ساز نمایشگاه خودرو تهران؛ از لامبورگینی ایرانی تا پرشین تایفون [تماشا کنید]

ماجرای خودروهای دست ساز و کارگاهی در کشورمان، روایت تازه ای نیست. در طول تاریخ بیش از 50 ساله صنعت خودرو در ایران، افراد خلاق زیادی کمر همت به ساخت خودروهای مستقل و ایرانی بسته اند که متاسفانه به دلیل نبود بستر قانونی مناسب تقریبا هیچ یک موفق به تولید و فروش محصولات خود نشده اند.

مثال های تاریخی زیادی در این رابطه وجود دارد که شرحش در حوصله این مطلب کوتاه نمی گند، اما شاید جالب باشد که بدانید ساخت اولین خودروهای دست ساز ایرانی به مدت ها قبل از انقلاب اسلامی باز می گردد.

در واقع اگر چنین مشکلی وجود نداشت، هیچ بعید نبود که حالا یک خودروساز مستقل و کوچک واقعا ایرانی با چند دهه قدمت داشته باشیم که توانایی هایش بسیار بیش از مونتاژ خودروهای قدیمی اروپایی به اسم تولید ملی باشد.

به هرحال همچنان مشکل حفره قانونی در این رابطه باقی است و از این رو معمولا خودروهای دست ساز ایرانی پس از کمی سر و صدا به شی ای بی ارزش و فراموش شده در گوشه سوله ها و کارگاه ها مبدل می شوند.

اما با این وجود هستند افرادی که با خلاقیت و تلاش و به امید تغییر در شرایط، چنین خودروهایی را می سازند و در نمایشگاه خودرو شهر آفتاب نیز شاهد نمایش دو نمونه از این خودروها بودیم.

یکی لامبورگینی رپلیکا (مشابه سازی شده) که با استفاده از موتور هشت سیلندر و قطعات فنی خودروهای آمریکایی توسط آقای ریاحی از شهر مشهد شکل گرفته است و پیش از این نیز در نمایشگاه هایی معرفی شده بود اما تاکنون راهی برای تولید یا فروش چنین خودرویی از سوی مسئولین امر باز نشده است.

دیگری هم خودرو پرشین تایفون ساخت گروه مارِد و مهندس مهرداد سید کریمی که برخلاف لامبورگینی مذکور یک خودرو مهندسی شده و آزمایش شده با شاسی مستقل فضایی است و می تواند در صورت دریافت مجوزهای قانونی، نقش اولین خودرو اسپرت ایرانی را بازی کند.

شتاب صفر تا صد کمتر از 7 ثانیه، عملکرد فوق العاده خوب سیستم تعلیق و سهولت تعمیر و نگهداری (با توجه به استفاده از قطعات فنی پژو 206 تیپ پنج) از جمله ویژگی هاییست که می تواند پرشین تایفون را به خودرویی موفق در بازار مبدل کند، اما حیف که تاکنون راهی برای شماره گذاری و استفاده جاده ای از این خودرو باز نشده است.

دیگر مطالب و گزارش های تیم خودرو دیجیاتو از نمایشگاه خودرو شهر آفتاب را می توانید در از طریق این لینک مشاهده فرمایید.

در همین رابطه بخوانید

خوب، بد، زشت نمایشگاه خودرو تهران

رونمایی از تویوتا C-HR در نمایشگاه خودرو شهر آفتاب

چری تیگو 7 به ایران رسید؛ مشخصات فنی و قیمت احتمالی

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *