روش فورد برای ساخت خودروهای رباتیک؛ بدون فرمان، بدون پدال و بدون قابلیت فروش

روش فورد برای ساخت خودروهای رباتیک؛ بدون فرمان، بدون پدال و بدون قابلیت فروش

این روزها خودروسازان بزرگ و سنتی به خوبی دریافته اند که آینده صنعت خودرو همان مسیری است که تسلا ترسیم کرده است و باید خواه یا ناخواه در راستای ساخت خودروهای هوشمند و پاک با سیستم اشتراک گذاری گام بردارند.

در شرایطی که خودروسازان آلمانی تمرکز ویژه ای را بر روی ساخت خودروهای تمام برقی و پاک قرار داده اند، فورد دست به کار توسعه تکنولوژی هایی برای هوشمند سازی تقریبا کامل خودروهای خود (در سطح چهار هوشمند سازی) شده است.

فورد برخلاف برخی رقبا در این زمینه دست باز عمل کرده است و قصد دارد از تکنولوژی های نرم افزاری و سخت افزاری سایر کمپانی ها برای تسریع در روند اجرایی شده پروژه خود اقدام کند.

این شرکت ها از اوبر و گوگل تا کمپانی های تحقیق و توسعه کوچک یادگیری ماشین و توسعه سخت افزاری را شامل می شوند.

روش فورد برای ساخت خودروهای رباتیک؛ بدون فرمان، بدون پدال و بدون قابلیت فروش

هدف فورد از این اقدام نه فروش خودروهای تمام خودکار، بلکه دست یابی به تکنولوژی خودروهای رباتیک برای استفاده در سیستم های حمل و نقل عمومی است.

شاید بدانید که فورد یکی از بزرگترین تامین کنندگان تاکسی در آمریکای شمالی محسوب می شود و این کمپانی قصد دارد تا سال 2021 نسل تازه ای از تاکسی های هوشمند خود را بدون فرمان و پدال گاز و ترمز برای خدمات رسانی هوشمند و 24 ساعته راهی خیابان ها کند.

در قدم اول این خودروها به افراد عادی فروخته نخواهند شد و درامد حاصل از فعالیت های تاکسی رانی و خدمات شهری نصیب فورد می شود، اما پس از توسعه همه جانبه تکنولوژی و رفع عیوب احتمالی، طبیعتا فروش خودروهای شخصی هوشمند نیز محتمل خواهد بود.

فورد اهداف محیط زیست دوستانه ای نیز برای توسعه این تکنولوژی خود دارد، براساس نتایج یک برآورد، خودروهای عادی در حدود 90 درصد اوقات در پارکینگ ها یا کنار خیابان بلا استفاده هستند و این به معنای هدر رفت عظیم مواد اولیه (جهت ساخت خودرو) و منابع طبیعی است که اینگونه بلا استفاده مصرف و مستهلک می شود.

روش فورد برای ساخت خودروهای رباتیک؛ بدون فرمان، بدون پدال و بدون قابلیت فروش

اما در پی توسعه خودروهای برقی و هوشمند، می توان در اغلب اوقات روز از آنها به شیوه اشتراک گذاری استفاده کرد. به عبارت دیگر آینده صنعت خودرو نه به سمت تولید خودروهای شخصی برای پُر کردن پارکینگ ها، بلکه به سمت تولید خودروهای اشتراکی برای استفاده 24 ساعته پیش می رود.

فورد و هر کمپانی دیگری که زودتر به چنین تکنولوژی ای دست یابد، از شانس بیشتری برای رقابت در بازار آینده خودرو برخوردار خواهد بود. در واقع ممکن بازار خودرو از نظر تعداد فروش در دهه های آینده کوچک شود و مشتریان به جای انبار کردن سرمایه خود در جهت خرید خودروهای شخصی، به استفاده از خودروهای اشتراکی روی آورند.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *