دهگانه خطرناک ترین خودروهای حاضر در بازار آمریکا

دهگانه خطرناک ترین خودروهای حاضر در بازار آمریکا

به دلیل رشد و پیشرفت روزافزون تکنولوژی و همچنین سخت گیرانه تر شدن استانداردها، خودروهای امروزی از لحاظ ایمنی در سطح بسیار مطلوبی نسبت به گذشته قرار دارند. اما حتی در کشورهای پیشرفته نیز تعداد زیادی از خودروها متعلق به دهه قبل بوده و طبیعتا با تکنولوژی به مراتب پایین تری ساخته شده اند و در خیابان ها تردد می کنند.

crash-test3

بر اساس تحقیقات موسسه 24/7 Wall St خودروهای سبک حاضر در خیابان های آمریکا به طور میانگین مدل سال 2003 و 2004 هستند. این مساله نشان می دهدکه تعداد زیادی از خودروهای در حال تردد در آمریکا از استانداردهای ایمنی بروزی برخوردار نبوده و در صورت تصادف می توانند باعث وارد شدن آسیب های جدی به سرنشینان شوند.

به همین جهت این موسسه سعی کرده تا به کمک داده های IIHS (یکی از معتبرترین مراکز انجام تست تصادف) نا امن ترین و یا به عبارت بهتر خطرناک ترین خودروها را مشخص کند. در ادامه به لیست ارایه شده و ده اتومبیل حاضر در آن نگاهی گذرا خواهیم داشت.

  1. ساترن L-Series مدل 2005-2002

2004-saturn-l300

برند ساترن که در سال 2010 منحل شد، با سدان L-Series مدل 2005-2002 در این لیست حضور دارد. این اتومبیل که با هدف رقابت در بخش سدان های سایز متوسط و رویارویی با محصولاتی چون هوندا آکورد تولید شده بود، در بحث ایمنی حرفی برای گفتن نداشته و در ارزیابی های انجام شده عمدتا امتیاز ضعیف را کسب کرده است.

علاوه بر ایمنی این خودرو از مشکلات عدیده فنی نیز رنج برده و از کیفیت ساخت مناسبی برخوردار نبود.

  1. پونتیاک Grand Am مدل 2005-1999

2001-pontiac-grand-am

بر اساس اطلاعات سازمان NHTSA، کوپه ساخت پونتیاک بین سال های 2002 تا 2005 هر ساله در قبال هر یک میلیون خودروی ثبت شده، باعث مرگ 160 راننده شده است. نسل پنجم پونتیاک گرند ام در تصادفات نمایش چندان خوبی نداشته و احتمال ضربه شدید به سر در برخوردهای شاخ به شاخ بسیار زیاد است. پونتیاک نیز به سرنوشت ساترن دچار شده و از سال 2010 دیگر اتومبیلی با این برند تولید نمی شود.

  1. نیسان سنترا 2006-2000

2004-nissan-sentra

قبل از سال 2000، سنترا اتومبیلی بسیار کوچک در کلاس subcompact بود. اما با ورود به قرن 21 نیسان تصمیم گرفت این خودرو را در کلاس کامپکت ارایه کند. نسل پنجم سنترا نیز در تست های تصادف عملکرد بدی داشت، طوری که سر آدمک راننده و سرنشین با برخورد به شیشه یا قسمت های دیگر متحمل ضربات شدیدی می شدند.

خوشبختانه در آخرین نسل سنترا که نسل هفتم محسوب می شود، کمپانی نیسان از لحاظ ایمنی بسیار عالی عمل کرده و این خودرو بالاترین درجه (Top Safety Pick+) را از موسسه IIHS دریافت کرده است.

  1. مزدا مینی ون 2006-2002

2004-mazda-mpv

امروزه مینی ون های مزدا به تعداد زیاد در جاده ها حضور ندارند، چرا که چند سالی است شرکت ژاپنی شاسی بلندها و کراس اوورهای خود را جایگزین آنها کرده است. مینی ون مزدا در اکثر تست ها ضعیف ظاهر شده و در برخورد از کنار منجر به شکستگی دنده یا آسیب به لگن سرنشین می شود.

  1. کیا ریو 2009-2006

2006-kia-rio

بر اساس نظرسنجی های مختلف محصولات برند کیا در حال حاضر جزو قابل اعتمادترین خودروها هستند. اما حدود یک دهه قبل وضعیت کاملا برعکس بود و اتومبیل های ساخت کیا به نا امنی معروف بودند.

ریوی نسل اول که با گذشت سال ها هنوز محبوبیت خاصی در بازار ایران دارد، در نسل دوم به یکی از نا امن ترین خودروهای آمریکا بدل شده بود. این سدان کره ای در بخش های مختلف تست تصادف ضعیف ظاهر شده و توانایی چندانی در حفاظت از سرنشینان خود ندارد.

نکته جالب توجه و پندآموز اینکه با سرمایه گذاری های کیا، ریوی نسل سوم در زمینه ایمنی بهبودهای چشمگیری داشته و امتیازات بسیار بالایی را در تست تصادف کسب کرده است.

  1. کیا اپتیما 2005-2001

2001-kia-optima

همانند ریو، نسل های ابتدایی اپتیما به هیچ وجه از لحاظ ایمنی وضعیت خوبی نداشتند. نسل اول این سدان کره ای در اکثر تست ها مخصوصا تست تصادف از کنار به شدت ضعیف بود. اما با پیشرفت برند کیا، ایمنی در طی سه نسل بعدی ارتقا پیدا کرد؛ طوری که اپتیمای نسل چهارم جزو امن ترین سدان های سایز متوسط به شمار می رود.

  1. هیوندای اکسنت 2011 -2006

2010-hyundai-accent

باز هم یک کره ای دیگر! علی رغم امتیازهای نه چندان خوب در بخش ایمنی، هیوندای اکسنت نسل سوم جزو پرفروش ترین اتومبیل های کوچک در زمان خود بود. این به معنای آنست که هنوز هم می توان نمونه هایی از آن را در خیابان های آمریکا مشاهده کرد.

تست تصادف مدل 2007 اکسنت مشخص کرد که این خودرو در برخورد از کنار توانایی خوبی در حفاظت از لگن راننده و سرنشین کناری ندارد.

  1. جی ام سی سیرا 1500 مدل 2006-2001

2004-gmc-sierra-1500

سیرا 1500 تنها پیکاپ موجود در این لیست است. این پیکاپ در مدل های تولید شده بین 2006-2001 به دلیل اشکال در پشت سری ها و حفاظت حداقلی در برخورد از جلو وارد این لیست شده است. بعد از این نسل سازنده آمریکایی ایمنی وانت خود را ارتقا داده و در مدل های 2016 مشکل حادی از این لحاظ دیده نمی شود.

  1. جی ام سی سافاری 2005-1996

2005-gmc-safari

این ون که تحت برند شورولت نیز ارایه شده همانند سایر اتومبیل های حاضر در این لیست در زمان تولید وضعیت مناسبی از لحاظ ایمنی نداشت. تست های موسسه IIHS بر روی نسل دوم سافاری حاکی از آن بود که در تصادف از جلو احتمال وارد شدن آسیب به پاهای راننده بسیار زیاد است.

علی رغم ایمنی پایین، سافاری بین سال های 2002 و 2005 کمترین میزان مرگ و میر را به خود اختصاص داد که البته نوع کاربری اتومبیل و عادات رانندگان در استفاده از چنین خودروهایی در ثبت این آمار بی تاثیر نبوده است.

  1. داج نئون 2005-2000

2003-dodge-neon

خطرناک ترین اتومبیل حاضر در خیابان های آمریکا خودرویی است که با برندهای داج، کرایسلر و پلیموث ارایه شده است. نسل دوم این خودرو در تصادف از کنار ضعیف بوده و توانایی چندانی در حفاظت از سر نداشت. بین سال های 2002 و 2005 به ازای هر یک میلیون خودروی ثبت شده، هر سال 161 راننده نئون جان خود را از دست داده اند. IIHS درباره ایمنی این خودرو گفته بود که “نئون یک فاجعه تمام عیار است”!

بعد از نتایج ناامید کننده تست تصادف و آمار وحشتناک مرگ و میر، نئون در سال 2005 از خطوط تولید خداحافظی کرد. با گذشت 11 سال از آن تاریخ، فیات-کرایسلر تصمیم به احیای نئون گرفته و فیات تیپو را در برخی بازارها مثل مکزیک با نام نئون ارایه می کند.

حضور محصولات نام آشنای کره ای در این لیست اصلا جای تعجبی ندارد، زیرا خودروهای کره ای در گذشته محصولاتی ارزان قیمت، بی کیفیت، نا امن و غیرقابل اعتماد محسوب می شدند. اما در زمان کنونی وضعیت کاملا متفاوت بوده و اتومبیل های کره ای شخصیتی قابل احترام پیدا کرده اند.

sonata-generations

بعد از تقریبا یک دهه، نقاط ضعف اتومبیل های هیوندای و کیا اکنون به نقاط قوت آنها بدل شده است؛ اتفاقی که درس های زیادی برای یاد گرفتن دارد.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *