خودروسازانی که در بازار ایران غایب هستند (قسمت دوم)

خودروسازانی که در بازار ایران غایب هستند (قسمت دوم)

بازار خودروی ایران از پتانسیل زیادی برخوردار بوده و با توجه به نیروی انسانی جوان و منابع عظیم می‌تواند یکی از قطب‌های خودروسازی در خاورمیانه و حتی آسیا باشد. در مطلب جداگانه‌ای به پتانسیل‌های بالقوه‌ی صنعت خودروی کشورمان پرداخته شده و ان شالله در آینده شاهد این مطلب خواهید بود.

در سال 2016 بازار خودروی کشورمان با تولید بیش از یک میلیون و سیصد هزار دستگاهی در رتبه‌ی پانزدهم جهانی قرار گرفته و همین امر نشان دهنده‌ی ظرفیت‌های آن است. از طرفی مصرف‌کنندگان علاقه‌ی فراوانی به بهره بردن از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دارند و این موضوع را به خوبی می‌توان در بازار خودرو دید. هرچند، متأسفانه به خاطر قدرت خرید پایین، بخش زیادی از هم‌وطنان قادر به پرداخت بهای بیشتر برای خرید این‌گونه خودروها نیستند. به نظر می‌رسد خودروسازانی می‌توانند در این بازار موفق شوند که خودروهایی ارزان‌قیمت با تکنولوژی نسبتاً مناسبی داشته باشند.

اما در این نوشتار نگاهی خواهیم انداخت به خودروسازان و خودروهایی که می‌توانستند وارد بازار شوند اما تاکنون راه به جایی نبرده‌اند. شاید هم در آینده شاهد جولان آن‌ها در خیابان باشیم!

  • سه تفنگدار آمریکایی

Camaro Mustang Challenger 2016

فورد، شورولت و داج! این سه برند معروف که سازنده‌های عضلانی‌های افسانه‌ای بوده‌اند. فورد موستانگ، شورولت کامارو و داج چلنجر طرفداران فوق‌العاده زیادی در کشورمان دارند و این موضوع را می‌توان از حضور آن‌ها در مناطق آزاد فهمید. البته همان‌طور که خودتان بهتر از ما می‌دانید دیگر امکان ورود این خودروها حتی به مناطق آزاد نیز وجود ندارد.

2017 Chevrolet Bolt EV

البته جدای از این خودروهای اسپورت و حجیم، شورولت مدلی با نام بولت را نیز تولید می‌کند که بسیار کم‌مصرف و پاک بوده و چندین جایزه‌ی مهم را از آنِ خود کرده است.

  • آلفارومئو

stelvio-01

این برند افسانه‌ای ایتالیایی چندی پیش حضوری نصفه و نیمه در بازار خودروی ایران داشت و این روزها در عرصه‌ی جهانی با مدل جیولیا و شاسی‌بلند استلویو دوباره نام خود را سر زبان‌ها انداخته است. امیدواریم جیولیا وارد کشور شود تا دوستداران خودروهایی پرفورمنس که از بنز و ب‌ام‌و خسته شده‌اند(!) با آن خودنمایی کنند.

  • اوپل

Opel Adam 2016

اوپل این روزها در برزخ به سر می‌برد زیرا تحت تملک پژو-سیتروئن درآمده و معلوم نیست در آینده چه سرنوشتی خواهد داشت. اوپل از دیرباز در کشورمان برندی خوش‌نام بوده و در صورت وارد شدن به کشورمان می‌تواند معامله‌ای برد-برد را ترتیب دهد به گونه‌ای که از ظرفیت‌های بازار ایران استفاده کرده و هم مصرف‌کننده‌ها صاحب برند خوش‌نام آلمانی شوند.

  • جگوار

Jaguar F-Pace

برند پر سابقه و کلاسیک بریتانیایی ظاهراً نمایندگی خود در تهران را تأسیس کرده است. جگوار که این روزها خوب روی غلتک افتاده می‌تواند با خودروهای جذابی نظیر XE و اف پیس دل خریداران متمول ایرانی را برباید!

  • کادیلاک

2017-cadillac-ct6-china-1

کادیلاک یکی از معروف‌ترین برندهای خارجی در کشورمان بوده و قدیمی‌ها خاطرات زیادی با آن دارند. کادیلاک سویل که معرف حضور همه است! کادیلاک دوباره احیا شده و به خودروهایی لوکس و البته اسپورت به جنگ رقبای آلمانی خود رفته است. هرچند، این برند نیز نظیر هم‌وطنان خود در لیست سیاه ورود به ایران قرار دارد.

  • فراری، لامبورگینی

ferrari-vs-lambo

چراکه نه! مطمئناً افراد زیادی قدرت خرید این سوپراسپورت های ایتالیایی را دارند و البته اگرچه به احتمال زیاد ما نمی‌توانیم آن‌ها را بخریم اما حداقل از رژه‌ی آن‌ها در خیابان‌های پایتخت مسرور می‌شویم! ذکر این نکته هم مهم است که به دلیل قانون ممنوعیت ورود خودروهایی با حجم پیشرانه‌ی بیشتر از 2500 سی‌سی، این سوپراسپورت ها را نمی‌توانیم در ایران ببینیم.

  • تویوتا

2017-toyota-prius-prime-advanced-008-1

یکی از مشهورترین برندهایی که در کشورمان طرفداران فوق‌العاده زیادی دارد تویوتاست. این برند که سابقاً در ایران خوش درخشیده بازار خودروهای وارداتی را به کره‌ای‌ها واگذار کرده و البته به نظر می‌رسد رغبت چندانی به حضور در کشور ما ندارد. دلایل عدم حضور رسمی و مستقیم تویوتا در کشورمان در نوشتاری مفصل در پدال چاپ شده اما به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین دلایل روابط و فروش بالای تویوتا در آمریکا است و تویوتا نمی‌خواهد ریسک کرده و بازار خود را به خطر بیندازد.

Toyota Corolla 2017

ساخته‌های تویوتا به جان‌سختی و کیفیت بالا مشهور هستند و محصولات این شرکت در صورت مونتاژ در کشور می‌توانند فروش بالایی را تجربه کنند.

به نظر شما جای کدام برندها و خودروها در بازار خودروی کشورمان خالی است؟ دوست دارید کدام خودروها را در خیابان‌های شهر ببینید؟ البته می‌توانید هر خودرویی را نام ببرید زیرا تخیل و آرزو حدومرزی ندارد!

خودروسازانی که در بازار ایران غایب هستند (قسمت اول)

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *