حراج آخرین دستگاه بیوک GNX با کارکردی بسیار کم

حراج آخرین دستگاه بیوک GNX با کارکردی بسیار کم

در سال 1978 بیوک نسل دوم مدل ریگال خود را معرفی کرد؛ اما در سال 1982 بیوک نسخهٔ ویژه‌ای از نسل دوم ریگال را با نام گرند نشنال معرفی کرد که بر اساس نمونهٔ کوپهٔ ریگال ساخته می‌شد. ولی بازهم نسخهٔ خاص‌تری از این خودرو در راه بود چراکه بیوک در سال 1987 یعنی آخرین سال تولید نسل دوم ریگال، مدلی بسیار منحصربه‌فرد از این خودرو را با نام GNX معرفی کرد. خودرویی که بر اساس قوی‌ترین نسخهٔ گرند نشنال ساخته شده بود و منحصربه‌فردترین نسخهٔ آن‌ محسوب می‌شد زیرا در طول یک سال تنها 547 دستگاه از GNX تولید شد.

final-buick-gnx

اما جالب‌ترین نکته در مورد بیوک GNX، همکاری مک‌لارن در ساخت آن است. بله درست خواندید مک‌لارن! بیوک برای ساخت این خودروی بسیار ویژه در آن سال با مک‌لارن همکاری نمود به‌گونه‌ای که بیوک مدل گرند نشنال 547 (قوی‌ترین نسخهٔ گرند نشنال که GNX بر اساس آن ساخته می‌شد) را به‌صورت کامل و با تریم داخلی تکمیل‌شده تولید می‌کرد و سپس جهت تبدیل و ارتقاء به GNX، آن‌ها را به بخش Performance Technologies مک‌لارن می‌فرستاد.

final-buick-gnx4

final-buick-gnx3

GNX به‌عنوان نسخه‌ای خاص و قدرتمند، در اصل خداحافظی باشکوهی برای بیوک گرند نشنال بود. همان‌طور که گفته شد، نسخهٔ معمولی گرند نشنال با پیشرانهٔ 3.8 لیتری V6 در میشیگان تولید می‌شد و سپس جهت نصب توربوشارژ و اینترکولر ساخت مک‌لارن، به این شرکت فرستاده می‌شد. با تغییراتی که مک‌لارن در پیشرانهٔ GNX ایجاد می‌کرد، قدرت و گشتاور آن طبق اعلام بیوک به 276 اسب بخار و 488 نیوتن متر افزایش میافت که برای آن سال‌ها رقم بسیار قابل‌توجهی است؛ اما خروجی واقعی موتور GNX بسیار بیشتر از این اعداد اعلامی بیوک است به‌گونه‌ای که این موتور دست‌کم 300 اسب بخار قدرت و 570 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

final-buick-gnx8

عملکرد بیوک GNX با این پیشرانه، فوق‌العاده بود تا جایی که در شتاب صفرتاصد و پیمودن مسافت 400 متر حتی از سوپراسپرت‌های فراری F40 و پورشه 930 هم سریع‌تر بود. بیوک GNX در 4.6 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسید که به ترتیب 0.3 ثانیه و 0.8 ثانیه از F40 و 930 سریع‌تر بود. همچنین این کوپهٔ خارق‌العادهٔ آمریکایی مسافت 400 متر را در 12.7 ثانیه طی می‌کرد که حدود 0.4 ثانیه از سوپراسپرت‌های مذکور سریع‌تر بود. با وجود 276 اسب بخار قدرت و 488 نیوتن متر گشتاور در زیر کاپوت و لباسی تمام مشکی و شیطانی، GNX بدون شک یکی از هیجان‌انگیزترین خودروهایی است که تاکنون توسط بیوک تولید شده است.

final-buick-gnx2

تغییرات ظاهری GNX نسبت به گرند نشنال شامل نصب ورودی‌های هوا در سپر جلو و منافذی روی گلگیرهای جلو جهت افزایش خنک‌کنندگی پیشرانه، بدنهٔ عریض‌تر و رینگ‌های 16 اینچی مشبک مشکی‌رنگ می‌شد درحالی‌که در داخل هم در صفحه آمپر آن تجدیدنظر شده و یک نشانگر آنالوگ بوست توربو به آن اضافه شده بود. یک شماره‌سریال حک‌شده روی یک پلاک نیز روی داشبورد GNX نصب می‌شد. علاوه بر این، تعلیق خودرو هم توسط مک‌لارن بهینه‌سازی شده بود و برای افزایش کشش نیز یک بازوی گشتاور در پوشش دیفرانسیل سفارشی آن نصب شده بود.

final-buick-gnx9

final-buick-gnx7

final-buick-gnx10

final-buick-gnx6

حال یک دستگاه بیوک GNX به حراج گذاشته شده است که از آخرین نمونهٔ ساخته شده از این خودرو است. این خودرو که دارای شمارهٔ «547 از 547» است، تاکنون فقط دو مالک داشته است و کارکرد بسیار پایینی دارد. باوجودی که این GNX متعلق به سه دهه پیش است اما فقط 110 کیلومتر کارکرد داشته و در شرایط بسیار بکر و دست‌نخورده‌ای قرار دارد. آخرین دستگاه GNX ماه آینده در رویدادی که توسط Mecum برگزار می‌شود، به حراج گذاشته شده و تخمین زده می‌شود که با قیمتی بین 175 هزار تا 250 هزار دلار به فروش رود که به‌واقع برای چنین خودروی بارزشی، رقم معقولی محسوب می‌شود.

final-buick-gnx5

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *