جیپ و موقعیت اپل در صنعت خودروسازی

جیپ و موقعیت اپل در صنعت خودروسازی

وقتی اپل می‌خواهد یک محصول جدید در فروشگاه‌ها عرضه کند، طرفداران با کارت‌های اعتباری‌شان که آماده در دست دارند، در صف‌های طولانی حاضر می‌شوند. وقتی ایلون ماسک نیز از اضافه‌شدن یک خودروی جدید به خط تولیدش خبر می‌دهد، توجه گروهی مشابه از مشتریان جلب می‌شود. «ماسک» نیز به شکلی هوشمندانه، مدلی را عرضه می‌کند که تقاضاهای زیادی برای آن وجود دارد. به عنوان مثال، میزان سفارش‌ها برای مدل 3 (که هر کدام از مشتریان تنها می‌تواند ۲ دستگاه از آن را سفارش دهد)، تقریباً برابر ۴۰۰ هزار دستگاه است.

2017-tesla-model-3-side-factory-view

«تسلا» یک کمپانی «سیلیکون ولی» است که خواهان زیادی دارد و محصولاتی را تولید می‌کند که تقاضاهای موجود برای آنها، چندان با ویژگی‌های معمول در این زمینه از صنعت همخوانی ندارد. شاید به همین دلیل است که با «اپل» مقایسه می‌شود. اپل از موقعیتی در متمایز در حوزه محصولات تکنولوژیک برخوردار است. به عنوان نمونه، آیا تا به حال شنیده‌اید که کسی برای خرید «ویندوز فون» صف بکشد؟ آیا چیزی به نام زون (Zune) را به خاطر می‌آورید؟

2017-tesla-model-3-2016-tesla-model-x-tesla-model-s-front-three-quarter

بنابراین این تسلا باشد که ویژگی‌هایی شبیه به «اپل» در صنعت خودروسازی داشته باشد. امّا شاید در این مقایسه، یک مسئله نه چندان کوچک را فراموش کرده‌ایم؛ اینکه اپل محصولاتش را در مقیاسی انبوه به فروش می‌رساند. در مقابل، تسلا با اینکه حتی بهترین سه‌ماهه خود را پشت‌سر گذاشته و ۲۵ هزار و ۴۱۸ دستگاه خودرو به مشتریان تحویل داده (یعنی ۶۹ درصد نسبت به سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۶ رشد داشته)، امّا همچنان وقتی با کل صنعت خودروسازی مقایسه می‌شوند، سهم خاصی از بازار را به خود اختصاص می‌دهد.

Jeep Chief concept

امّا شبیه‌ترین برند اتومبیل به اپل، چیزی جز «جیپ» نیست. همانند زبان قابل‌تشخیص طراحی در محصولات اپل (چه در محصولات فیزیکی تلفن‌های همراه و کامپیوترها و چه در رابطه‌های کاربری)، هر کسی می‌تواند جیپ‌ها را به سادگی تشخیص دهد. همانند گروه طرفداران اپل، مجموعه‌ای از افراد نیز وجود دارند که «جیپ» برای آنها صرفاً وسیله‌ای برای جابجایی نیست، بلکه سبکی از زندگی محسوب می‌شود. همانند سایر کمپانی‌ها که آرزو می‌کنند که بتوانند از طرح‌های شبیه به اپل در محصولاتشان استفاده کنند و گاهی هم پایشان به دادگاه می‌کشد!، بسیاری از کمپانی‌های اتومبیل‌سازی هستند که دوست دارند از «جادوی جیپ» در خودروهای خود بهره ببرند.

Jeep Wrangler Unlimited Rubicon Stealth concept

البته مطمئناً در هنگام ارائه یک مدل جدید جیپ، کسی جلوی نمایندگی‌ها صف نمی‌کشد، امّا شور و شوق موجود برای مدل آینده رنگلر احتمالاً می‌تواند با مجموع اشتیاق ۶ مدل از سایر خودروسازها برابری کند.

همانند اپل، جیپ نیز آمار فروش قابل‌توجهی دارد. سال گذشته فیات کرایسلر امریکا (FCA US LLC) تعداد ۹۲۶ هزار و ۳۷۶ جیپ به مشتریان فروخته است. این در حالی است که مجموع فروش برند کرایسلر در سال ۲۰۱۶ برابر ۲۳۱۹۷۲ دستگاه و این رقم برای داج، ۵۰۶ هزار و ۸۵۸ دستگاه بوده است؛ موضوعی که می‌تواند تن والتر پی. کرایسلر و براداران داج را در گورها به لرزه درآورد. جمع فروش کرایسلر و داج به ۷۳۸ هزار و ۸۳۰ دستگاه می‌رسد که در سطحی پایین‌تر از آمار فروش جیپ قرار می‌گیرد.

Jeep Renegade Commander

در مقیاس جهانی، جیپ حدود 1.4 میلیون دستگاه خودرو را به دست مشتریان رسانده و به دنبال آن است که این تعداد را در سال ۲۰۲۰ به رقم ۲ میلیون دستگاه نزدیک کند. این موضوع نه‌تنها به معنای آن است که جیپ قصد دارد بر مدل‌های خط تولیدش اضافه کند (از جمله یک مدل احتمالی بین رنگید و گرند چروکی)، بلکه می‌خواهد تعداد بازارهایی را که در آنها حضور دارد را نیز گسترش دهد.

2017-jeep-compass-first-drive7

در همین حال، یکی از نکاتی که باید به آن اشاره کرد، این است که به عنوان مثال، مدل جدید ۲۰۱۷ جیپ چروکی قرار است که در چهار کارخانه ساخته شود که هیچ‌کدام از آنها در خاک ایالات متحده نیستند. مطمئناً خطرات زیادی برای جیپ در این کشور وجود دارد؛ خطری که می‌تواند موقعیت و «اصالت» جیپ را در بازارهایی غیر از امریکا تحت‌تأثیر قرار دهد. «اصالت» چیزی است که بیش از سایر موارد، «جیپ» را تعریف می‌کند.

jeep

این موضوعی است که برگرفته از گفته‌های مارک آلن (Mark Allen)، با سابقه بیش از ۲۰ سال طراحی برای جیپ، است. وی در یکی از آخرین مصاحبه‌هایش می‌گوید که تمام محصولات جیپ، فارغ از اینکه در چه نقطه‌ای از دنیا ساخته شوند، توسط تیم جیپ در «اوبورن هیلز» طراحی می‌شوند. البته برخی اصلاحات برای معیارهای قانونی حضور وسایل نقلیه در جاده‌های مختلف جهان موردنیاز خواهند بود، امّا این تغییرات به صورت کلی نیستند و جیپ‌ها از دل استودیوی اصلی طراحی این کمپانی بیرون می‌آیند.

منبع: autoblog

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *