به یاد مرسدس بنز W126؛ پرفروش ترین S CLASS تاریخ

به یاد مرسدس بنز W126؛ پرفروش ترین S CLASS تاریخ

بسیاری متخصصان دنیای خودرو بر این باروند که ماشین های ساخت دهه 80 و 90 میلادی قرن گذشته، تافته ای جدا بافته در تاریخ صنعت خودروسازی محسوب می شوند.

این دسته از خودروها حالا پس از گذشت حدود 30 سال در گروه کلاسیک مدرن قلمداد می شوند اما فارغ از سن و سال آنچه باعث تفاوت ساخته های اواخر قرن بیستم نسبت به خودروهای دیگر شده، نکات فنی و مهندسی مربوط به آن هاست.

126-7

مرسدس بنز W126 را می توان مثال کاملی از این دسته خودروها دانست، این مدل لقب پر فروش ترین مرسدس S CLASS تاریخ را نیز یدک می کشد و هنوز در برخی کشورها به عنوان خودرو تشریفات به کار گرفته می شود.

اما با توجه به پیشرفته دائمی مرسدس بنز چه نکته ای W126 را محبوب تر از اسلاف و نوادگانش کرده است؟ پاسخ را می توان در شرایط خاص بازار خودرو در دهه 80 و 90 میلادی و دانش فنی و مهندسی آن دوران یافت.

EPSON MFP image

در آن سال ها هنوز برندهای نوظهوری نظیر لکسوس وارد بازی بزرگان صنعت خودرو نشده بودند و خودروسازانی چون مرسدس بنز و ب ام و از نظر قیمت گذاری و شرایط فروش تحت فشار رقبا قرار نداشتند، از این رو مرسدس بنز می توانست فارغ از نگرانی در مورد میزان فروش و قیمت تمام شده، تمام دانش و توان فنی و مهندسی خود را برای ساخت خودرویی بی رقیب با بیشترین کیفیت به کار گیرد.

126-8

از این زاویه شاید بی راه نباشد که کیفیت W126 را با خودرویی چون رولزرویس یا مرسدس می باخ های فعلی مقایسه کنیم. در آن دوران از خودروهای مصرفی با عمر محدود خبری نبود و بنز به راستی این مدل را با بالاترین استانداردهای کیفی قابل تصور تولید کرده و شاید به همین دلیل هم عمر و دوام و عملکرد W126 حتی از بسیاری خودروهای جدید نیز بالاتر است.

126-3

126-13

زاویه فنی و مهندسیW126 نیز به میزان توسعه علوم کامیپوتر و الکترونیک در زمان شکل گیری این محصول مربوط می شود. در سال های ابتدایی دهه 90 هنوز خودروها به شکل امروزی تحت تاثیر دانش الکترونیک قرار نگرفته بودند و اکثر بخش های مکانیکی در عمل از طراحی ساده تر و عمر بیشتری نسبت به خودروهای مُدرن برخوردارند.

126-11

تلفیق این دو عامل در کنار طراحی زیبا و با پرستیژ W126 باعث شده که کنار گذاشتن این خودرو برای بسیاری از مالکانش بسیار دشوار باشد.

126-12

W126 در کشورمان نیز محبوب است و این روزها با قیمت هایی در حدود 25الی 100 میلیون تومان برای نمونه های بسیار معمولی تا کلکسیونی در بازار یافت می شود.

126-2

در واقع شاید بتوان این محصول را در میان 5 خودرو برگزیده تاریخ مرسدس بنز قلمداد کرد، نمادی تمام عیار از شکوه و مهندسی یک مرسدس بنز واقعی.

126-1

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *