بررسی کامل نسل جدید سوزوکی سوئیفت 2017

بررسی کامل نسل جدید سوزوکی سوئیفت 2017

پس از حاصل شدن برجام و گشایش‌هایی که در بخش صنعت خودرو صورت گرفت، از خودروسازان فراوانی برای حضور در ایران نام برده می‌شد که یکی از آن‌ها برند سوزوکی است. یکی از خودروهای شاخص این برند مدل سوئیفت است که گمانه‌زنی‌هایی درباره‌ی عرضه‌ی آن به بازار کشورمان وجود دارد. به تازگی نسل جدید این خودرو با مدل 2017 به بازارهای جهانی عرضه شده و نشریه‌ی اتواکسپرس این شانس را داشته تا برای اولین بار آن را آزمایش نماید. با هم همراه می‌شویم تا ببینیم که درک این مجله از جدیدترین ساخته‌ی سوزوکی چه بوده است.

new-suzuki-swift-2017-08

سوزوکی به سرعت در حال توسعه‌ی طیف پیچیده‌ای از خودروهای کوچک است. ما قبلاً تحت تأثیر سوزوکی بالنو بوده‌ایم و البته مدل جدید و عجیب ایگنیس نیز خودرویی متفاوت نسبت به دیگران است؛ اما حالا زمان آن رسیده که نسل جدید سوپرمینی سوزوکی یعنی سوئیفت را تست کنیم.

new-suzuki-swift-2017-11

سوزوکی سوئیفت از سال 2005 تاکنون به خانه‌ی 127 هزار مشتری بریتانیایی راه یافته است. هم‌اکنون این برند اهداف برجسته‌ای را برای نسل جدید این خودرو در سر می‌پروراند. سوزوکی می‌خواهد در هر سال حداقل 20 هزار سوئیفت جدید را به مشتریان بریتانیایی بفروشد و از اشکودا فابیا و سئات ایبیزا سبقت گرفته و در لیست 10 سوپرمینی پرفروش بازار رتبه‌ی درخوری داشته باشد.

new-suzuki-swift-2017-09

جدیدترین نسل سوئیفت از همان ساختار سبک‌وزن بالنو استفاده کرده بنابراین در مقایسه با نسل قبل خود حدود 10 درصد سبک‌تر است. در واقع وزن خالص این خودرو 890 کیلوگرم است که در میان سبک‌ترین‌های کلاس قرار می‌گیرد.

new-suzuki-swift-2017-10

در روی کاغذ ابعاد خودرو جالب‌توجه است. سوئیفت جدید از نظر طولی حدود 10 میلی‌متر کوتاه‌تر از نسل قبلی بوده اما موضوع مهم اینکه فاصله‌ی بین محورها 20 میلی‌متر بیشتر است که به منظور بهبود فضای کابین این کار صورت گرفته است. فضای صندوق نیز با 54 لیتر افزایش به 264 لیتر رسیده است. اگرچه که از نظر فضای محفظه بار در پسِ حریفانی چون فورد فیستا، کیا ریو و داچیا ساندرو قرار می‌گیرد.

new-suzuki-swift-2017-cargo

تنها دو پیشرانه‌ی بنزینی برای این خودرو ارائه می‌شود. نسخه‌ی سطح پایه پیشرانه‌ی 4 سیلندر 1.2 لیتری Dualjet با قدرت 89 اسبی و گشتاور 120 نیوتون متری است. سوئیفت با این پیشرانه در 11.9 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد.

new-suzuki-swift-2017-engine

دیگر پیشرانه‌ی ارائه شده از نوع 3 سیلندر 1 لیتری بوسترجت توربو است که خروجی 110 اسبی و گشتاور 170 نیوتون متری در دورهای بین 2 هزار تا 3500 را ارائه می‌کند. شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت این خودرو در 10.6 ثانیه ثبت می‌شود. هرچند سوئیفت با این پیشرانه کاملاً کم‌مصرف نیست و مصرف 4.6 لیتری را بر جای می‌گذارد.

new-suzuki-swift-2017-07

در بالاترین مدل سوئیفت سیستم هیبریدی ملایم سوزوکی SHVS برای هر دو پیشرانه ارائه می‌شود. باتری لیتیوم-یونی سیستم زیر صندلی سرنشین جلو نصب شده و از انرژی ترمزهای احیا شونده و ژنراتور استارتر یکپارچه استفاده می‌کند. این موضوع در زمان شتاب گیری به خودرو کمک کرده و باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود.

new-suzuki-swift-2017-06

SHVS در پیشرانه‌ی 1.2 لیتری با سیستم چهار چرخ محرک همراه می‌شود که آلایندگی خودرو اندکی افزایش می‌یابد. البته این سیستم با همراهی پیشرانه‌ی 1 لیتری باعث تولید پاک‌ترین مدل سوئیفت می‌شود (تولید 97 گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر).

new-suzuki-swift-2017-18

گیربکس استاندارد تمامی مدل‌ها از نوع 5 سرعته دستی است. هرچند، شما می‌توانید مدل 1 لیتری غیر هیبریدی را در فول ترین تریم با گیربکس 6 سرعته ی اتوماتیک سفارش دهید. در حقیقت این مدل سریع‌ترین سوئیفت تولیدی بوده و شتاب 10 ثانیه‌ای دارد.

new-suzuki-swift-2017-interior

مدل‌های سوئیفت جدید با تریم SZ3 آغاز می‌شود که تنها با پیشرانه‌ی 1.2 لیتری همراه است. در این مدل شما تجهیزاتی چون رادیو DAB، بلوتوث، سیستم تهویه مطبوع، چراغ‌های روز روشن LED و غربیلک فرمان چرمی را دریافت می‌کنید. رینگ‌های 15 اینچی و شیشه‌های عقب دستی از دیگر شاخصه‌های این تریم هستند.

new-suzuki-swift-2017-05

یک پله بالاتر مدل SZ-T قرار دارد که تنها با پیشرانه‌ی 1 لیتری بوسترجت عرضه می‌شود و انتظار می‌رود 40 درصد فروش سوئیفت را تشکیل دهد. در این مدل شاهد اضافه شدن سیستم اطلاعات سرگرمی 7 اینچی با اندروید اتو و اپل کارپلی، دوربین عقب، رینگ‌های 16 اینچی و مه شکن‌های جلو هستیم.

new-suzuki-swift-2017-15

فول ترین مدل که SZ5 نام دارد با نسخه‌ی هیبریدی هر دو پیشرانه عرضه شده و البته مدل غیر هیبریدی 1 لیتری گیربکس اتوماتیک را نیز می‌تواند داشته باشد.

new-suzuki-swift-2017-12

تجهیزات این مدل عبارت‌اند از: صفحه LDC با اندازه 4.2 اینچی بین نشانگرها، سیستم ناوبری ماهواره‌ای، سیستم تهویه مطبوع، رینگ‌های پولیش خورده، چراغ‌های جلو و عقب LED، کروز کنترل تطبیقی، شیشه‌های برقی، ورود بدون کلید، تنظیم کامل غربیلک فرمان و آینه‌های جانبی برقی. در این مدل تجهیزات ایمنی بیشتری نیز وجود دارد که از آن جمله می‌توان به دوربین دید جلو و حسگرهای لیزری اشاره کرد که هشدار خروج از خط و دستیار نوربالا را به همراه ترمز اضطراری خودکار ارائه می‌کنند.

new-suzuki-swift-2017-13

انتظار می‌رود بهای نسل جدید سوئیفت نسبت به قبل اندکی افزایش یابد. شایان ذکر است تولید تریم قدیمی SZ2 و نسخه‌ی سه درب ارزان‌تر در این نسل متوقف شده است. جزئیات بهای این خودرو در ماه می اعلام خواهد شد اما قبلاً می‌دانستیم که بهای آغازین 9 هزار پوندی نسل قبل به حدود 11 هزار پوند خواهد رسید.

new-suzuki-swift-2017-02

ما نسخه‌ی 1 لیتری بوسترجت هیبریدی را در تریمی خارجی که بسیار مشابه SZ5 بریتانیا بود آزمایش کردیم. شما صدای شخصیت دار پیشرانه سه سیلندر را متوجه می‌شوید اما پیشرانه به حد کافی نرم بوده و وجود توربو به این معنی است که گشتاور مفیدی از دور زیر 2 هزار در دسترس است بنابراین نیازی به کار کشیدن سخت از پیشرانه وجود ندارد. در حقیقت بهترین عملکرد خودرو تا دور 4 هزار است.

new-suzuki-swift-2017-04

زمانی که سرعت خودرو بالا می‌رود صدای پیشرانه‌ی بوسترجت به پس‌زمینه منتقل می‌شود. در سرعت 130 کیلومتر در ساعت تقریباً صدایی از پیشرانه نخواهید شنید. دلیل این موضوع ورود صدای باد زیاد از ستون A و آینه‌های جانبی است.

new-suzuki-swift-2017-03

در کل تمامی شاخصه‌های اساسی خودرو وضعیت خوبی دارند. سیستم فرمان خودرو بالانس وزنی خوبی داشته و پایدار است و گیربکس 5 سرعته ی دستی نیز تعویض‌های دقیق و سریعی دارد. شاسی خودرو نیز خوب ساخته و پرداخته شده و سوئیفت چابک حس می‌شود. زمانی که از یک پیچ عبور می‌کنید دماغه‌ی خودرو ثابت و تخت باقی می‌ماند. هرچند خنثی‌کننده‌ی این موضوع مثبت، پیکربندی سیستم تعلیق است. تنظیمات مک فرسون در جلو و میله‌ای در عقب در سطوح ناهموار اندکی ناهنجاری را نشان می‌دهند.

new-suzuki-swift-2017-19

کابین خودرو فضای کافی برای 4 سرنشین بالغ را دارد اگرچه که در صورت حضور افراد قدبلند در خودرو، زانوی سرنشینان عقب به پشت صندلی‌های جلو فشرده خواهد شد. صندلی‌های پشتی به‌صورت 60:40 تا می‌شوند اما اصلاً به‌صورت کاملاً تخت درنمی‌آیند. در حقیقت شاهد پله‌ای بزرگ در کف خودرو خواهید بود بنابراین قرار دادن اشیای سنگین‌تر در عقب خودرو آسان نخواهد بود.

new-suzuki-swift-2017-20

کل محیط داخلی احساس چفت شدن خوبی دارند و در کابین شاهد استفاده از سوئیچ‌های مناسبی هستیم؛ اما موضوع منفی اینکه حتی مدل فول نیز دارای پلاستیک‌های مشکی سخت است و تنها عناصر تک‌رنگی در داشبورد برای روشن‌تر شدن فضا بکار رفته است. البته برخی مواد نرم هم بکار رفته که اگرچه باعث افزایش احساس باکیفیت بودن می‌شوند اما نشان زیادی از لوکس بودن وجود ندارد.

new-suzuki-swift-2017-14

شاید فکر کنید که سیستم اطلاعات سرگرمی جدید می‌تواند سیستمی متفاوت باشد اما دراین‌باره ناامید خواهید شد. این سیستم عملکردهای خوبی داشته و یکپارچه‌سازی خوبی با گوشی هوشمند صورت می‌گیرد اما خود صفحه‌نمایش اگرچه اندازه مناسبی دارد اما رزولوشن آن پایین است. همچنین به نظر نمی‌رسد پردازنده‌ی سیستم به خوبی انجام‌وظیفه کند؛ برای مثال شما باید منتظر پاسخ خودرو پس از انتخاب هر حرف در زمان تایپ آدرس یک مقصد باشید.

new-suzuki-swift-2017-17

این سیستم بهتر از نمونه‌های بکار رفته در محصولات کیا و هیوندای نیست و به نظر می‌رسد هنوز هم در پسِ سیستم‌های اشکودا فابیا، فورد فیستا و سئات ایبیزا قرار می‌گیرد.

new-suzuki-swift-2017-16

سوزوکی سوئیفت را می‌توان به سادگی دوست داشت. این خودرو دارای طراحی هوشمند و نماهای جذاب نسل قبلی است؛ اما کیفیت کابین خودرو خیلی بهتر از حد متوسط این کلاس نیست. سواری خودرو خیلی خوب نیست و سیستم اطلاعات سرگرمی سوئیفت نیز کند است. اگر سوزوکی می‌خواهد بالاتر از هیوندای i20 و کیا ریو قرار گیرد و رقبای فوق‌العاده‌ای چون اشودا فابیا و سئات ایبیزا را به چالش بکشد، قیمت‌گذاری و روش‌های مالی فروش یک موضوع کلیدی خواهد بود.

مشخصات سوزوکی سوئیفت 1.0 بوسترجت SHVS SZ5

  • قیمت: 13750 پوند (تخمینی)
  • پیشرانه: 3 سیلندر 1 لیتری توربو
  • قدرت/گشتاور: 110 اسب بخار/170 نیوتون متر
  • گیربکس: 5 سرعته ی دستی، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 10.6 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 195 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: 4.6 لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *