بررسی دیجیاتو؛ اولین تجربه رانندگی با توسان IX35 2016 در خیابان های تهران

بررسی دیجیاتو؛ اولین تجربه رانندگی با توسان IX35 2016 در خیابان های تهران

چندسالی است که سلیقه بازار به سمت خودروهای کراس اور متمایل شده و شرکت های واردکننده خودرو برای کسب این رده در بازار رقابت شدید با یکدیگر دارند.

یکی از همین کراس اورهای پرفروش در بازار هیوندای توسان یا ix35 بوده که از همان ابتدای تولیدش تاکنون شاعد حضورش در بازار بوده ایم. توسان کراس اوری متوسط و شهریست که از ابتدا برای رقابت با برادر ناتنی خود یعنی کیا اسپورتیج، مسیر سخت و دشواری را پیش روی داشته است.

TUSAN-22

اما با این وجود بازهم توانست به آمار فروش خوبی دست یابد و به یکی از گزینه های محبوب در میان خودروهای این رده تبدیل شود. اگر بخواهیم نموداری برای روند رو به رشد هیوندای توسان درنظر بگیریم، یقینا درمی یابیم که این خودرو از روزی که پا به عرصه تولید گذاشت و تاکنون که سه نسل از آن راهی بازار شده، روند صعودی و رو به رشدی را پیش گرفته است.

TUSAN-9-w600

این موضوع نشان می دهد توسان نیز مانند برخی دیگر از محصولات هیوندای به آن اصل طراحی رسیده و راه خود را برای موفقیت در میان رقیبان پیدا کرده است.

چند وقتی است که در میان محافل خودرویی صحبت از ورود نسل جدید توسان به کشور می شود اما تاکنون فقظ شاهد ورود و تردد این خودرو در مناطق آزاد کشور بوده ایم، اما چند روز قبل، بالاخره انتظارها به پایان رسید و نخستین دستگاه از این هیوندای تازه ارتقا یافته موفق به کسب پلاک ملی شد.

ما نیز به همین بهانه به سراغ تنها نمونه پلاک شده در کشور رفته و به بررسی فنی آن پرداخته ایم که در ادامه به جزئیات آن خواهیم پرداخت.

TUSAN-10-w600

طراحی چشم گیر و تهاجمی بدنه هیوندای توسان جدید

حدودا دو سالی است شاهد تحولی اساسی در طراحی محصولات هیوندای هستیم، این رویه در توسان جدید بسیار ملموس تر از بقیه بوده. به گونه ای که تشخیص نام و مدل این خودرو از روی ظاهرش در ابتدا کمی دشوار به نظر می رسد.

گویی خودرویی جدید به سبد محصولات هیوندای اضافه شده باشد. هیوندای توسان TL اواخر سال 2015 تحت عنوان توسان 2016 راهی بازار شد و از همان ابتدا که در نمایشگاه ژنو 2015 به همگان معرفی شد، توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

TUSAN-25

توسان در آخرین نسل ارائه شده از نظر ظاهری دستخوش تغییراتی عمده شده که افزایش سایز و تغییر زبان طراحی را شامل می شود. طراحي محكم و منسجم و در عين حال روان هيوندای، به توسان جديد ظاهر اسپرت تر و مدرن تري نسبت به توسان های فعلی موجود در بازار داده است.

TUSAN-8-w600

همه چيز از جلوي خودرو شروع مي شود، جایی که جلوپنجره و چراغ ها که تاحدودی به نماد اصلی كمپاني بدل شده اند قرار گرفته اند.

نمای جلویی توسان بسیار زیبا و تهاجمی است. باوجود شباهت های زیادی که به برادر بزرگ تر خود یعنی سانتافه دارد، اما در برخی جزئیات از آن پیشی گرفته و به نظر برخی از کارشناسان چهره زیباتری نسبت به سانتافه دارد.

چراغ های مخصوص روز LED یکی از ویژگی های اصلی در ظاهر این خودروست. سپر جلوي توسان ظاهر بال مانند دارد که با استفاده از خطوط كشيده شده به عقب ظاهری سیال و روان به آن بخشیده است.

TUSAN-14

خطوط برجسته و محسوسی که روی بدنه نقش بسته اند، بیش از پیش این خودرو را حجیم تر و عضلانی تر نشان می دهند که همین موضوع سبب شباهت آن با سانتافه شده است.

نمای جانبی کمتر تغییراتی به خود دیده، اما از همین نمای جانبی نیز بازهم با چهره ای جدید رو به رو هستیم. چراغ های کاملا متحول شده در عقب یکی از نکاتی است که توسان 2016 را از نسل های قبلی متمایز کرده و ظاهری خاص به آن بخشیده است.

TUSAN-18

افزایش ابعاد در بدنه این خودرو به منظور بهبود فضای کابین صورت گرفته که این موضوع بر ابهت توسان نیز افزوده است.

کابین ارتقا یافته و مدرن توسان جدید

کابین توسان نیز مانند بدنه و ظاهرش دچار تغییر و تحولات اساسی بوده که در نتیجه حس و حال مدرن تر و کارآمد تری را به راننده و سرنشینان القا می کند.

TUSAN-2-w600

متریال به کار رفته در کابین نسبت به گذشته از کیفیت بالاتری برخوردار بوده که تاحدودی لوکس تر شدن این خودرو رانشان می دهد. اما نکته ای که همچنان کمی نا امید کننده به نظر می رسد، بوی پلاستیک داخل کابین بوده که به محض ورود به مشام می رسد.

کابین جدید از یک طرح پویا و با نشاط پیروی کرده که شامل چند رنگ در تودوزی و داشبورد می شود. فرم کلی داشبورد بیش از هر چیز ما را به یاد سوناتا LF میاندازد که همین نکته نیز باز هم مساله لوکس تر شدن توسان را گوشزد می کند.

TUSAN-26

از آن جایی که خودروی مورد بررسی یکی از فول ترین نمونه های وارد شده به کشور است، در جای جای کابین شاهد امکانات رفاهی چشم گیری هستیم. در همان ابتدا که وارد کابین می شویم، رنگ زیبای تودوزی و صندلی ها در کنار سقف تمام شیشه پانوراما توجه را به خود جلب می کنند.

TUSAN-21

TUSAN-17

TUSAN-16

صندلی ها نسبت به گذشته ارگونومیک تر و راحت شده که در بخش جلو دارای سیستم تهویه، گرم کن و سردکن بوده. همچنین صندلی های عقب نیز قابلیت تنظیم در چند جهت را دارند.

TUSAN-6-w600

کنسول میانی و بخش مرکز کنترل توسان کاملا متحول شده و چهره ای مدرن به خود گرفته که در راستای آن فرمان جدید پوشیده شده از چرم قرار گرفته است.

TUSAN-20

به محض ورود به کابین می توان بهبود فضا را مشاهده کرد که در نتیجه آن راحتی و آسایش سرنشینان تامین می شود. از امکانات و آپشن های هیوندای توسان جدید (2016 و 2017) می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، رادار خطی، رادار نقطه کور، کروز کنترل فعال، سیستم صوتی و تصویری جدید با ساب جلو و عقب، درب صندوق برقی، اتوپارک، اتوهلد، شیب سنج، قفل دیفرانسیل، کول باکس، سیستم اتوماتیک روشن شدن چراغ ها، ترمز پارک الکترونیکی، گرمکن فرمان ،صفحه کیلومتر سوپرویژن با نمایشگر رنگی 2/4 اینچی، کی لس و استارتر.

TUSAN-3-w600

مشخصات فنیهیوندای توسان جدید

تغییرات در توسان جدید تنها به بخش طراحی بدنه و کابین ختم نمی شود. بلکه دگرگونی در نوع پیشرانه را هم در بر می گیرد. این خودرو در آخرین نسل خود چند نوع پیشرانه بنزینی و دیزلی را به مشتریان عرضه می کند که پر بازده ترین و قوی ترین نمونه آن موتور 1.6لیتری توربوی T-GDI بوده که توانایی تولید 176 اسب بخار نیرو را دارد.

TUSAN-12

پیشرانه دیگری که از سوی هیوندای عرضه می شود، موتور دو لیتری چهار سیلندری است که در بهترین حالت توان تولید 164 اسب بخار نیرو و 204 نیوتن متر گشتاور را دارد، خودروی مورد نظر نیز دارای همین پیشرانه دو لیتری است.

TUSAN-11-w600

جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی، وظیفه انتقال نیرو را برعهده دارد. همچنین سیستم چهار چرخ متحرک یکی از گزینه هایی است که برتوانایی های توسان جدید می افزاید.

تجربه رانندگی با هیوندای توسانجدید

هنگامی که پشت فرمان توسان 2016 می نشینید اولین نکته ای که توجه شما را به خود جلب می کند، وجود ادوات و کلید های زیاد روی کنسول و فرمان است که حس کنجکاوی را در شما تهییج می کند.

TUSAN-19

صندلی به خوبی شما را در برگرفته و موقفیت استانداردی را برای شما فراهم می کند. همچنین دید کافی از اطراف نکته مثبتی است که در اغلب کراس اورها این موضوع وجود ندارد.

با استارت زدن پیشرانه دو لیتری، به خوبی متوجه می شوید که با یک خودروی آرام و مطیع سروکار دارید. موتور بسیار نرم و بی صدا کار کرده و کم ترین صدایی به کابین منتقل نمی شود. البته این نکته فقط تا زمانی مستدام است که موتور با دور پایین کار کند. زیرا در دورهای بالا شاهد بروز کمی لرزش و ورود صدای پیشرانه به فضای کابین خواهید بود.

TUSAN-4-w600

باوجود کاهش حجم و قدرت موتور نسبت به گذشته، چندان با کاهش شتاب رو به رو نیستیم. به لطف سیستم تعلیق پیشرفته نصب شده روی این خودرو، سواری و هندلینگ قابل قبولی را تجربه خواهید کرد.

همین امر شما را مجاب کرده تا از کاهش قدرت نسبت به گذشته صرف نظر کنید. سیستم های کمک راننده به خوبی وظایف خود را انجام داده و شما می توانید با خیالی آسوده در خایابان های شلوغ تردد کرده. همچنین ایمنی بالای توسان 2016 یکی دیگر از نکات مثبتی است که به شما اطمینان خاطر می دهد.

TUSAN-13

توسان در شهر به خوبی عمل کرده و توقعات را تا حدودی برآورده می کند. از سوی دیگر امکانات رفاهی متعددی که روی این خودرو نصب شده، کمک می کند تا در سفرهای طولانی سرنشینان کمتر احساس خستگی کنند و از سواری با آن لذت ببرند.

TUSAN-5-w600

قیمت و شرایط بازار هیوندای توسان جدید

شاید به جرات بتوان گفت که توسان نسل جدید به خودرویی فراتر از انتظار تبدیل شده که همین موضوع موجب افزایش قیمت آن نیز شده است. باوجود این که هنوز خرید و فروش این خودرو در بازار شروع نشده، اما قیمتی حدود 160 تا 170 میلیون تومان برای آن درنظر گرفته شده است و همین امر کمی موجب دلسردی مشتریان می شود.

TUSAN-24

در حالی که قیمت نمونه های صفر کیلومتر و فول آپشن هیوندای سانتافه در بازار از 220 میلیون تومان فراتر رفته است، قیمت 160 – 170 میلیونی برای توسان جدید چندان هم غیر منطقی به نظر نمی رسد، اما نکته اینجاست که قیمت این مدل در بازار های جهانی نسبت به نسل قبلی افزایش نیافته است و طبق معمولا اختلاف قیمت نمونه جدید و قدیمی به جیب وارد کنندگان ایرانی می رود.

TUSAN-23

از طرف دیگر با چنین قیمتی می توان نمونه های دست دوم نسبتا کم کارکرد از سانتافه را خرید و یا به سراغ گزینه های دیگر رفت، به خصوص که احتمالا ظرف چند ماه آینده شاهد عرضه نسل تازه کیا اسپرتیج و رنو کولئوس در بازار خواهیم بود که هر دو خودروهای شایسته ای برای رقابت با توسان جدید محسوب می شوند.

با این وجود توصیه می کنیم که اگر به جای اپشن و امکانات رفاهی به دنبال شتاب و مشخصات فنی بهتر در این رده قیمتی هستید، به سراغ MG GS بروید که با رقمی در حدود 160 میلیون تومان عرضه می شود و با شتاب صفر تا صد حدود 8.7 ثانیه نزدیک به 4 ثانیه از هیوندای توسان جدید سریعتر است.

TUSAN-7-w600

به هر حال انتظار می رود که شاهد استقبال خوبی از این کراس اور زیبا باشیم. در پایان از محمد فتحی مالک محترم جهت در اختیار قرار دادن خودرو به منظور تهیه گزارش تشکر و قدردانی می کنیم.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *