بررسی ب‌ام‌و 540i M Sport مدل 2017

بررسی ب‌ام‌و 540i M Sport مدل 2017

ما اخیراً اوقات خوشی را در لیسبون پرتغال سپری کرده‌ایم. هرچند این گذران وقت از روی دل‌خوشی و یا کارهای دیگر نبوده چراکه ما عمده وقت خود را روی بررسی نسل جدید ب‌ام‌و سری 5 گذاشته‌ایم. این خودرو از نوع 540i M Sport بوده است.

2017-bmw-540i-sdrive-10

هفتمین نسل سری 5 روبروی ماست. سری 5 دومین خودروی پرفروش ب‌ام‌و بوده و نسل جدید آن با استانداردهای جدیدی عرضه شده است. به نظر می‌رسد 540i M Sport همه‌ی چیزهایی را که می‌خواهیم در چنته دارد.

2017-bmw-540i-sdrive-13

کودک وسط ب‌ام‌و از پیشرانه‌ی 6 سیلندر خطی 3 لیتری با کد داخلی B58 استفاده می‌کند. این پیشرانه یکی از بهترین‌های شرکت است. با قدرت 340 اسب بخاری و گشتاور 450 نیوتون متری،540i می‌تواند ظرف مدت 4.9 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت برسد. این شتاب برای خودرویی در این سگمنت بسیار چشمگیر بوده و به نظر می‌رسد با استفاده از گیربکس 8 سرعته اتوماتیک از پس هر رقیبی برآید.

2017-bmw-540i-sdrive-14

خودروی حاضر در تست به پکیج M Sport نیز مجهز بود. این خودرو طراحی دیفرانسیل عقب داشته و بنابراین نسخه‌ی اسپورت تری از 540i معمولی است؛ و پکیج M Sport واقعاً سواری اسپورت تری را به نمایش می‌گذارد. این پکیج باعث کم ارتفاع‌تر شدن سیستم تعلیق و خشکی اندک آن می‌شود و همین امر باعث می‌شود سواری خودرو سفت‌تر از دیگر مدل‌های سری 5 شود؛ اما این موضوع ناراحتی را ایجاد نمی‌کند بلکه موضوعی جذاب و هیجان‌انگیز است. 540i M Sport قطعاً تمرکز بیشتری روی راننده دارد.

2017-bmw-540i-sdrive-16

سیستم فرمان نسل جدید G30 بسیار بهتر از سری 5 قبلی است. این خودرو به سیستم فرمان متغیر جدیدی مجهز شده است. در نسل‌های گذشته‌ی این سیستم، از فاکتورهای مختلفی برای استفاده از نسبت فرمان بهره برده شده است. این سیستم کمی غیرقابل‌پیش‌بینی بوده و بسیاری از طرفداران آن را رد می‌کنند و همان تنظیمات ثابت استاندارد را ترجیح می‌دهند.

2017-bmw-540i-sdrive-17

هرچند این سیستم جدید بسیار ساده‌تر و بهتر است. این سیستم با افزایش سرعت چرخش فرمان، سرعت فرمان پذیری خودرو را افزایش می‌دهد؛ بنابراین هرچه بیشتر فرمان را بچرخانید، فرمان سریع‌تر عکس‌العمل نشان می‌دهد. سیستم فرمان جدید ساده، پیش‌بینی پذیر و بسیار مؤثر است.

2017-bmw-540i-sdrive-19

فرمان خودرو همچنین بالانس وزنی خوبی دارد. این سیستم در مقایسه با فرمان‌های مکانیکی نسبتاً سبک است؛ اما در کل بسیار تیز و دقیق بوده و برای این کلاس بیش از حد نیاز اسپورت است. مشتریان ب‌ام‌و بیشتر از این احساس فرمان را نمی‌خواهند، آن‌ها خواهان فرمانی نرم و راحت با بالانس وزنی خوب و دقیق هستند. این همان چیزی است که ب‌ام‌و شنیده و در نسل جدید سری 5 عرضه کرده است. شاید احساس سیستم فرمان این خودرو در مقایسه با M2 انتقاد شما را در پی داشته باشد.

2017-bmw-540i-sdrive-46

نسل قبلی سری 5 در بین طرفداران محبوبیت بالایی داشته و به همین دلیل یکی از پرفروش‌ترین خودروهای ب‌ام‌و بود؛ اما خودروی یاد شده محبوب خبرنگاران یا ماشین بازها نبود چراکه احساس می‌کردند وزن، ابعاد و فقدان دینامیک آن باعث شده تا خیلی لوکس‌تر و خسته‌کننده‌تر باشد. نسل جدید این خودرو بسیار بهتر بوده مخصوصاً اگر نسخه‌ی 540i M Sport را برانید. دینامیک سواری نسل جدید سری 5 نسبت به نسل قبلی بسیار بهبودیافته و هیجان بیشتری دارد. این خودرو یک M2 یا حتی 340i نیست اما قطعاً در این کلاس هندلینگ بسیار خوبی دارد. 540i M Sport نشان می‌دهد که پایه‌ای فوق‌العاده برای M5 آینده است.

2017-bmw-540i-sdrive-54

وقتی حالت راحت را انتخاب کنید در عبور از پیچ‌ها شاهد تکان‌های بدنه خواهید بود اما در حد بدی نیست. سواری خودرو بهتر از نسل قبلی بوده و راحت‌تر است. با کابینی خونسرد، آرام و لوکس،540i M Sport هنوز هم خودروی لوکس عالی برای رانندگی‌های روزانه است. در حقیقت این خودرو به حدی آرام است که به ندرت می‌توانید صدای پیشرانه را بشنوید. هرچند این موضوع جای خوشحالی ندارد زیرا پیشرانه‌ی B58 صدای زیبایی دارد.

2017-bmw-540i-sdrive-67

اما آرامش داخل کابین به راننده و سرنشینان اجازه می‌دهد تا از خودرو لذت ببرند. کابین سری 5 بسیار شبیه برادر بزرگ‌تر و لوکس‌تر یعنی سری 7 بوده اما تغییراتی نسبت به آن دارد. همین شباهت باعث شده کابین سری 5 احساس گران‌بهاتری نسبت به انتظارات داشته باشد. مواد بکار رفته در کابین بسیار بهتر از قبل بوده و تکنولوژی‌های آن واقعاً احساس‌برانگیز هستند.

2017-bmw-540i-sdrive-63

سری 5 جدید همان سیستم iDrive سری 7 را به همراه کنترل حرکتی، قابلیت صفحه لمسی و تشخیص صدای طبیعی را دارد. البته این سیستم به‌روزرسانی‌هایی داشته که از آن جمله می‌توان به تشخیص حرکت‌های بیشتر سیستم اشاره کرد. البته این موارد در نسخه‌های آینده‌ی سری 7 نیز وجود خواهند داشت.

bmw-g30-5-series-luxury-line-exterior-22

با وجود 26 حسگر و 4 دوربین، سری 5 جدید قابلیت‌های رانندگی خودکار بیشتری از سری 7 دارد. اگرچه این سیستم اساساً همان است و می‌تواند خودرو را بین لاین ها نگه داشته و رانندگی را در بزرگراه‌ها بر عهده بگیرد، این توانایی را هم دارد که بتواند مسافت‌های طولانی را بدون دخالت راننده طی کند. حسگرهای بکار رفته در سری 5 جدید بیشتر از سری 7 بوده بنابراین بهتر می‌تواند خودروهای دیگر را تشخیص دهد؛ اما همین سیستم به شما اجازه می‌دهد که دست‌های خودتان را برای فواصل بیشتری از روی فرمان بردارید.

bmw-g30-5-series-luxury-line-exterior-23

ب‌ام‌و همچنین به‌صورت جدی روی تشخیص صدای طبیعی کار کرده است. بدین معنی که شما مجبور نیستید دقیقاً همان جملات را به سیستم iDrive بگویید. فقط کافی است چیزی شبیه “من گرسنه‌ام” را بگویید و سیستم ناوبری شروع به یافتن رستوران‌های محلی خواهد کرد.

2017-bmw-540i-sdrive-62

در کل ب‌ام‌و 540i M Sport شاید در حال حاضر بهترین نسخه‌ی سری 5 برای طرفداران دو آتشه باشد. این خودرو هندلینگی فوق‌العاده، فرمان تیز، پیشرانه‌ای سریع و نمایی جذاب دارد. نسل جدید سری 5 خودرویی بسیار توانا بوده و دقیقاً همه‌ی انتظارات را برآورده می‌کند.

bmw-g30-5-series-luxury-line-exterior-26

منبع: bmwblog

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *