بررسی اجمالی فولکس واگِن گلف GTI مدل 2017

بررسی اجمالی فولکس واگِن گلف GTI مدل 2017

مهمان این قسمت “بررسی اجمالی” فولکس واگِن گلف GTI فیس لیفت 2017 است. با پدال همراه باشید.

Volkswagen Golf GTI facelift 2017

در دنیای هاچبک‌ها همه‌چیز خیلی سریع تغییر می‌کند. اولین نسل فولکس واگن گلف GTI که سال 1975 معرفی شد قلب 1.6 لیتری 109 اسب بخاری داشت که اصلاً رقم چشمگیری نیست. اما امروز پس از 42 سال تقریباً دو برابر قوی‌تر شده و با بلوک 2 لیتری توربو استاندارد خود 210 اسب بخار قدرت تحویل می‌دهد. این مقدار نه‌تنها در مقایسه نسل اول افزایش پیدا کرده، بلکه نسبت به مدل پیش از فیس لیفت نسل کنونی هم 10 واحد بیشتر است. البته که هم‌اکنون در بازارهای بین‌المللی هاچبک‌های 300 اسب بخاری هم وجود دارند، اما فلسفه گلف تنها روی قدرت تمرکز نداشته و برقراری تعادل بین زمینه‌های مختلف یکی از ارکان اصلی آن به شمار می‌رود.

Volkswagen Golf GTI facelift 2017

از ویژگی‌های ظاهری مدل فیس لیفت شده می‌توان به گرافیک جدید چراغ‌ها، بهره‌گیری از نورپردازی LED و سپرهای جدید جلو و عقب اشاره کرد. داخل اتاق اما تغییرات بزرگ‌تری به چشم می‎‌خورد. نشان‌دهنده‌های پشت فرمان از نوع دیجیتالی هستند. برای سامانه اطلاعات و سرگرمی (موسوم به Discovery Navigation Pro) یک نمایشگر 9.2 اینچی جدید به‌صورت سفارشی عرضه می‌گردد. طبق ادعای فولکس واگِن این سامانه توانایی تشخیص حرکات دست را داشته و برای کنترل آن حتماً نباید صفحه‌نمایش را لمس کنید، اما در عمل چنین نیست. توضیح آن‌که پس از اشاره دست بازخورد مناسبی از نمایشگر دریافت نمی‌کنید و در خیلی از موارد عمل موردنظرتان انجام نمی‌شود؛ درست مثل این‌که رهبری یک گروه ارکستر متشکل از کودکان چهار و پنج ساله را بر عهده گرفته باشید! از دیگر خصائص سامانه اطلاعات و سرگرمی جدید می‌توان به حذف تمامی دکمه‌ها و ابتنای کامل بر صفحه لمسی اشاره کرد که بنا به سلیقه رانندگان مختلف ممکن است امری خوب یا بد تلقی گردد. البته حواستان باشد که برای داشتن کل این مجموعه باید 1.325 پوند ناقابل هم بپردازید!

Volkswagen Golf GTI facelift 2017

Volkswagen Golf GTI facelift 2017

Volkswagen Golf GTI facelift 2017

Volkswagen Golf GTI facelift 2017

حین رانندگی هم همه‌چیز دقیقاً به قرار قبل می‌باشد. آرامش، هندلینگ و سواری خودرو در سرعت‌های پایین فوق‌العاده است و بیشتر به مرسدس بنز کلاس S می‌ماند تا سیویک تایپ R. همچنان که در آغاز نوشتار اشاره شد، برقراری تعادل بین زمینه‌های مختلف یکی از ارکان اصلی گلف GTI به شمار می‌رود، درنتیجه مهندسان و تیم سازنده آن علاوه بر کارایی درخور، مسائلی از این قبیل را نیز مورد توجه قرار داده‌اند تا همه‌چیز برای استفاده‌های درون‌شهری، برون‌شهری و داخل پیست مهیا باشد.

Volkswagen Golf GTI facelift 2017

قلب 2 لیتری توربو (به همراه جعبه‌دنده شش سرعته DSG) در نهایت نرمی و آرامش کار می‌کند و از این نظر اصلا با دیگر رقبا قابل‌مقایسه نیست. این واحد برای ثبت شتاب اولیه (صفر تا یکصد کیلومتر بر ساعت) کمتر از 7 ثانیه زمان می‌خواهد که نه‌تنها برای یک هاچبک اسپرت عدد خوبی به نظر می‌رسد، بلکه در خیلی از موارد بیشتر از چیزی است که بدان نیاز دارید. اما اگر اهل بحث‌وجدل کلامی با دیگران هستید و می‌خواهید اعداد دهن پُرکُن در چنته داشته باشید، بهتر است سراغ سیویک تایپ R بروید. از طرفی جعبه‌دنده شش سرعته DSG سفارشی (به ارزش 1.415 پوند) دقت، سرعت و بازدهی بسیار خوبی دارد و وظیفه خود را بی‌سروصدا و بدون نیاز به دخالت راننده انجام می‌دهد.

Volkswagen Golf GTI facelift 2017

طی رانندگی معمول و متعادل بخش جلویی خودرو به‌ خوبی تحت امر بوده و با حساسیت بالایی به تغییرات فرمان پاسخ می‌دهد. حرکات بدنه در حالت اسپرت کاملاً تحت کنترل است. توازن و تعادل GTI سر پیچ‌ها مناسب بوده و کنترل آن به‌آسانی صورت می‌گیرد. در مدل استاندارد سامانه XDS+ جای خالی دیفرانسیل لغزش محدود جلو را پر کرده و هنگام ورود به داخل پیچ ترمزهای جلو را کمی درگیر می‌کند تا خودرو دچار کم‌ فرمانی نشود. کوچک‌ترین کاهش گاز یا فشردن ترمز در میانه پیچ روی بخش عقب تأثیر گذاشته و حرکات جزئیِ این قسمت را به دنبال دارد. همه این‌ها در کنار اطلاعات دقیقی که شاسی از موقعیت چرخ‌ها به‌دست می‌دهد، رانندگی پرسرعت و حساب‌شده با این آلمانی اصیل را به تجربه‌ای لذت‌بخش و ماندگار بدل ساخته‌اند. تنها نکته منفی این است که اگر با سرعت زیاد وارد پیچ شوید کاهش چسبندگی محور جلو به سطح مسیر کاملاً محسوس خواهد بود.

Volkswagen Golf GTI facelift 2017

جدای از همه موارد فنی، گلف GTI یک هاچبک جادار، راحت و اقتصادی هم هست. صندوق عقب 380 لیتری فضای بسیار خوبی برای حمل بار ارائه می‌کند. زیر کف خودرو محفظه‌ای به اندازه خرده‌ریز و خرت‌وپرت‌های کوچک تعبیه شده است. همچنین در هردو مدل پنج درب و سه درب، ردیف عقب فضای کافی (سر و شانه) برای سه نفر دارد؛ البته با این تفاوت که مدل سه درب خیلی به درد مسافت‌های طولانی نمی‌خورد.

Volkswagen Golf GTI facelift 2017

درمجموع باید گفت فولکس واگِن گلف GTI فیس لیفت 2017 یک هاچبک قدرتمند، کاربردی و اقتصادی با قابلیت استفاده روزمره می‌باشد که ازنظر کیفیت در کلاس خود جزو بهترین‌هاست. خیلی کم پیش می‌آید به خودرویی برخورد کنید که این‌قدر قابل‌تحسین عمل می‌کند و در هر زمینه‌ای حرف‌های خوبی برای گفتن دارد. البته در خانواده‌اش نسخه‌هایی همچون GTI کلاب‌اسپرت و کلاب‌اسپرت S نیز متولد شده‌اند که سبک‌تر، سریع‌تر، تواناتر و هیجان‌انگیزتر هستند.

Volkswagen Golf GTI facelift 2017

Volkswagen Golf GTI facelift 2017

Volkswagen Golf GTI facelift 2017

Volkswagen Golf GTI facelift 2017

Volkswagen Golf GTI facelift 2017

Volkswagen Golf GTI facelift 2017

  • نوع خودرو: هاچبک پنج درب – پیشرانه جلو
  • طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر): 4267 / 1798 / 1442
  • فاصله بین دو محور: 2631 میلی‌متر
  • وزن خشک: 1374.83 کیلوگرم
  • پیشرانه: چهار سیلندر خطی 1982 سی‌سی – دارای توربو شارژر و خنک‌کننده داخلی
  • حداکثر قدرت: 210 اسب بخار در 4500 دور بر دقیقه
  • بیشینه گشتاور: 350 نیوتون‌متر در 1500 دور بر دقیقه
  • نسبت تراکم: 9.6 به 1
  • جعبه‌دنده: شش سرعته خودکار DSG (سفارشی)
  • وضعیت انتقال قدرت: محور جلو
  • ابعاد رینگ و لاستیک: 225/40 R18
  • شتاب اولیه: 6.4 ثانیه
  • سقف سرعت: 154 مایل بر ساعت / 247.8 کیلومتر بر ساعت
  • مصرف سوخت شهری/جاده‌ای/ترکیبی (لیتر در یکصد کیلومتر): 9.4 / 6.5 / 8.4
  • آلایندگی: 148 گرم کربن دی‌اکسید در هر کیلومتر
  • قیمت پایه: 25,595 دلار

منبع: autoexpress

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *