باردو؛ شاهزاده پارسی

باردو؛ شاهزاده پارسی

»»»»‌ اسطوره‌ای از دیار پارس؛ شایستهٔ اعتماد ایرانی ««««

اگر به دنبال خودرویی رؤیایی می‌گردید که تمامی توقعات شما را فراهم کند…

اگر به دنبال خودرویی می‌گردید که چند برابر پول پرداختی شما برایتان امکانات فراهم کند…

اگر به دنبال آرامش واقعی و خودرویی ایده‌آل می‌گردید، کمی به اطراف توجه کنید…

کمی بیشتر…

بیشتر…

اگر چیزی ندید حتماً مشکل بینایی دارید…

اوج ظرافت و شکوه صنعت ایرانی، شایستهٔ مردمان پارسی، آخرین بازماندهٔ پیکان اینجاست.

زمانی که ایران خودرو تصمیم گرفت پیکان را از رده خارج کند موج گسترده‌ای از اعتراضات کشور را فرا گرفت چون این آشنای قدیمی که قدمت آن حتی از سن پدر بزرگ‌های ما بیشتر است جزئی جدا نشدنی از زندگی ایران و ایرانی است.

باردو؛ شاهزاده پارسی

باردو؛ شاهزاده پارسی

باردو؛ شاهزاده پارسی

مردم از اقصی نقاط کشور خود را به تهران رساندند و اعتراض خود را نشان دادند. اما طبق قانون اول، پیکان به وجود می‌آید ولی از بین نمی‌رود و از شکلی به شکل دیگر تبدیل می‌شود…!

باردو؛ شاهزاده پارسی

باردو؛ شاهزاده پارسی

پس تولید کنندگان دست به کار شدند و پاسخ، شور بی مانند مردم را با ادامهٔ تولید این زیبای ایرانی دادند. ثمرهٔ تلاش تولید کنندگان، به ماندگاری اثری ارزشمند، آخرین بازماندهٔ پیکان، یعنی پیکان وانت منجر شد.

پیکان وانت از موتور قدرتمند با گیربکس دو دستی، 4 دنده، مجهز به کروز کنترل پایی با قدرت 10 اسب بخار برخوردار است. دندهٔ چهارم مخصوص سرپایینی تعبیه شده است که به محض جارفتن آن، غرش بی مانند موتور، برق را از سر سکان دار می‌پراند. موتور بهینه کار می‌کند و به پشتوانهٔ طراحی مهندسان، این محصول با مصرف 17 لیتر در هر صد کیلومتر با خودروهای روز دنیا نظیر لامبورگینی در زمینهٔ مصرف سوخت رقابت می‌کند. از فن آوری های جدیدی که در این خودرو به کار رفته است، سیستم تعلیق مستقیم است. با وصل شدن مستقیم لاستیک به بدنه با لوله، شما احساس رانندگی را به زیبایی لمس خواهید کرد. در این خودرو احساس می‌کنید که بر روی جاده به وسیلهٔ موتور پر قدرت در حال کشیده شدن هستید و هر لحظه از شدت هیجان پرواز شوکه می‌شوید. شتاب صفر تا صد این خودروی لوکس 5 دقیقه تخمین زده شده و هنگامی که از سوخت طبیعی گاز استفاده می‌کنید به 10 دقیقه هم می‌رسد. گرچه کیلومتر شمار آن تا 200 کیلومتر بر ساعت مدرج شده اما حداکثر سرعت آن به 110 کیلومتر برساعت می‌رسد که این نشانهٔ اعتماد به نفس تولید کنندگان محترم و اعتماد آنها به شعور مشتری است. به همین دلیل، ایران خودرو از دیرباز مورد حمایت مصرف کنندگان قرار داشته و هر ساله با دریافت تندیس برترین شرکت در زمینهٔ جلب رضایت مشتری، دوستدارانش را شوکه می‌کند.

بدنهٔ ظریف این خودرو با طراحی آیرودینامیک و زیبایی مثال زدنی، بینندگان را به حیرت فرو می‌برد. سپر ماشین از آهن تقویت شده است که با انتقال مستقیم نیروی وارد شده به آن در هنگام تصادف به موتور، از آسیب زیاد به سپر جلوگیری می‌کند. کوچک اما با دوام؛ این شعار طراحان سپر است.

باردو؛ شاهزاده پارسی

چراغ‌های بزرگ مستطیلی، شکوه تولید کننده را به رخ مشتری می‌کشد. شاید الگو برداری بدنه از روی قوطی کبریت بوده است. در هر حال اصالت طراحی لمس می‌شود.

باردو؛ شاهزاده پارسی

»»»» مشتری مداری ««««

وقتی درب ماشین باز می‌شود طاقت نمی‌آورید. با استارت زدن و صدای دلنشین موتور، وسوسهٔ احساس معلق بودن در هوا رهایتان نمی‌کند. البته زمانی لازم است تا به حداکثر سرعت برسید؛ نهایتاً 10 دقیقه. اما فقط حرفه‌ای‌ها در حداکثر سرعت جان سالم به در می‌برند. سیستم ترمز آن از نوع 3D می‌باشد. چون زمانی که ترمز می‌گیرید به دلیل اختلاف نیروی اعمالی ترمز طرفین، ماشین به یک طرف منحرف می‌شود. پس با گرفتن ترمز، فرمان را باید در جهت مخالف بچرخانید.

باردو؛ شاهزاده پارسی

در یک ترمز ساده تمامی عضلات بدنتان فعالیت می‌کنند. تنها حرفه‌ای‌ها می‌توانند این اسب سرکش را مهار کنند. پس اگر حرفه‌ای نیستید دنبال محصولات آماتور بی‌کیفیت، نظیر پورشه و بی‌ام‌و بروید. با دوستان خود خداحافظی کنید، حلالیت بطلبید، سپس سوار این هیولا شوید! چون سوار شدن با شما و پیاده شدنتان با ایران خودرو است!

»»»» طراحی داخلی ««««

طراحی داخلی احساس دههٔ 20 را در شما زنده می‌کند. درون خودرو هیچ چیز به شما کمک نمی‌کند جز فکرتان. هنگام پاشیدن گل و کثیفی شیشه و هنگامی که احساس می‌کنید از جلو هیچ چیز معلوم نیست، این شمایید که باید تصمیم بگیرید که به سمت راست بپیچید و یا چپ. تنها یک اشتباه کافی است که غزل زیبای خداحافظی را بخوانید چون از سیستم برف پاکن خبری نیست. طراحان ضررورتی برای تعبیهٔ کمربند ایمنی ندیده‌اند. به همین دلیل برای جلوگیری از آسیب، می‌توانید از کلاه موتور سیکلت در داخل ماشین استفاده کنید. برای کنترل این ابر ماشین احتیاج به شاگرد راننده هم هست. مثلاً برای تهویه شما نمی‌توانید مدام شیشه را پایین و بالا ببرید. این کار را همکارتان انجام می‌دهد. کامپیوتر ماشین هم مغز خوتان هست. هرچه باهوش‌تر باشید از موانع بهتر عبور می‌کنید. به همین دلیل تنها افراد تیزهوش برای خرید این خودرو اقدام می‌کنند. شاهکار مهندسین ایرانی به اینجا ختم نمی‌شود. این خودرو با فراهم آوردن آپشن های بی نظیر برای مشتریان خود، رضایت آن‌ها را جلب کرده است. از آپشن های مهم این خودرو دستهٔ بالابر شیشه است که در صورت تمایل مشتری روی آن نصب می‌شود. و اگر نخواهید، ایران خودرو چیزی را به شما تحمیل نمی‌کند. صندلی‌های این سوپراسپورت، با حافظهٔ داخلی دائمی می‌تواند یک گزینه را برایتان فراهم کند و آن زاویهٔ 90 درجه قسمت تکیه گاهی است. فن‌آوری نوینی که برای اولین‌بار در این خودرو به کار گرفته شده و بیانگر هوشمندی ماشین در چرخش است، سیستم عدم تعادل آن در پیچ‌هاست. بدین منظور هنگامی که در سر پیچ هستید، ماشین پیچ را احساس می‌کند و با کوچک‌ترین اشاره به فرمان، به جای پیچیدن با سر ماشین، ته ماشین در جهت عکس منحرف می‌شود و بدین وسیله شما از ته دور می‌زنید.

»»»» اگر شانس سوار شدن آن را ندارید، حداقل در جاده از آن دوری کنید ««««

حتماً تا به حال در اتوبان با آن مواجه شدید. احساس معلق بودن آن در هوا به روشنی مشخص است. مانند موشکی که از فضا، مشروبات الکلی مصرف کرده و تعادل خود را از دست داده می‌ماند. معمولاً رانندگان این خودرو در لاین سبقت هستند و اجازهٔ عبور هیچ احدی را از خود نمی‌دهند. اگر روزی پیشنهاد رقابت و مسابقه دریافت کردید، پیشنهاد ما این است که جانتان را در دست بگیرید و فرار کنید، چون در آخر هیچ کدامتان به خط پایان نمی‌رسید! اما در فضای داخلی، صندلی بسیار راحت است، مخصوصاً با انحنایی که در وسط آن است به تقویت عضلات کتف و کمر کمک می‌کند. حالت کمانی آن باعث می‌شود که هنگام پیاده شدن راننده از ماشین پس از طی مسافت‌های طولانی، کمرش به شکل هلال ماه در بیاید، به همین دلیل رانندگان این خودرو از زیبایی اندام مخصوص خودشان بهره می‌برند و از دیگر رانندگان متمایز اند.

»»»» جلو داشبرد ««««

امروزه دخانیات جای خودش را در زندگی ایران و ایرانی باز کرده است و در همین راستا، ایران خودرو برای حمایت از این محصول مفید، جاسیگاری بزرگی را درست در قلب ماشین یعنی کنسول میانی منظور کرده است. کنسول به طرز خیره کننده‌ای زیباست و 5 دکمهٔ افسانه‌ای روی آن خود نمایی می‌کند. البته در کل، فقط 2 دکمهٔ آن دارای کاربری می‌باشد و 3 دکمهٔ دیگر نشان دهندهٔ تخیلات طراح و علاقه به بسط و گسترش امکانات خودرو است که محقق نشده است. از نکات قابل توجه در این خودرو، فراموش شدن چراغ داخلی است. در پیکان این چراغ در وسط سقف بود و چون پیکان وانت، وسط به عقب را ندارد، طراح ترجیح داده که چراغ را هم با بقیه سقف حذف کند. پس اگر چیزی درون ماشین افتاد تا صبح صبر کنید و بعد پیدایش کنید.

»»»» اگر کاست ندارید به سایر محصولات فکر کنید ««««

اگر غرق در تکنولوژی شده‌اید و با هر تغییر ناچیز در وسایل الکترونیک، روند زندگی خود را تغییر می‌دهید به سراغ پیکان نیایید، چون اصولاً اصالت این خودرو اجازهٔ تغییر محسوس در آن را نمی‌دهد و هنوز مسئولین به این نتیجه نرسیده‌اند که فاصلهٔ تکنولوژیکی میان پیکان با خودروهای دیگر وجود دارد. سیستم صوتی آن همراه با پشتیبانی از نوار کاست با دو باند هندوانه‌ای و سابووفر چهار سیلندر در دور موتور 4000 است. نکتهٔ قابل توجه این است که رئیس ایران خودرو اعلام کرده: خط قرمز ایران خودرو، استفاده از تکنولوژی است و ما با تمام قوا با آن مبارزه می‌کنیم.

اما رنگ بندی این خودرو، همگان را به تحسین وا داشته است. دایرهٔ وسیعی از رنگ‌ها و رنگ بندی متنوع، حق انتخابی است که ایران خودرو برای شما قائل شده است. وقتی چند ماه از خرید خودرو گذشت و رنگ آن برایتان یکنواخت شد، نگران نباشید چون ماشین یک بار پوست می‌اندازد و با ریختن رنگ بعضی از نقاط نظیر کاپوت تنوع را برایتان فراهم می‌کند. سیستم تهویه از نوع فصلی می‌باشد. در این خودرو تهویه در زمستان تبدیل به کولر و در تابستان تبدیل به بخاری می‌شود و شما لذت هر فصل را در میابید. البته دلیل این همه پیشرفت ایران خودرو، رقابت تنگاتنگ با خودش هست و تصمیم سازان کشور دریافته‌اند که خودرو سازان سایر نقاط دنیا توان رقابت با غول خودرو سازی ایران را ندارند پس سعی کرده‌اند با اعمال تعرفه جلوی رقابت بی مورد شرکت‌های تازه به دوران رسیده را با ایران خودرو بگیرند.

باردو؛ شاهزاده پارسی

اما متاسفانه هر ساله تعداد زیادی از راکبین این وسیلهٔ ارزشمند جان خود را در هنگام رانندگی از دست می‌دهند، ولی باید توجه کرد که اگر قسمت آنها مرگ باشد، حتی پیکان هم نمی‌تواند جان آنها را نجات دهد.

باسپاس فراوان از نویسنده این متن: سهیل حسینی

……………………………………………………………………………………………..

لازم به یادآوری نیست که «گروه پدال» همیشه موضع روشنی درقبال مسائل خودرویی کشور داشته و در سایر موارد نیز تا جای ممکن هیچگونه جهت‌گیری خاصی از خود نشان نمی‌دهد! ما همچون گذشته منتظر شنیدن نظرات خوانندگان محترم خواهیم ماند.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *