از پژو تا هیوندای؛ 5 خودروسازی که برای هدفی متفاوت تاسیس شدند

از پژو تا هیوندای؛ 5 خودروسازی که برای هدفی متفاوت تاسیس شدند

اکثر برندهای خودرویی از همان روز اول کار خود را با تولید اتومبیل آغاز کردند، اما در این بین کمپانی هایی هم هستند که در یک حوزه دیگر مشغول به فعالیت بوده و بعدا رو به تولید خودرو آورده اند. در این نوشتار قصد داریم به معرفی 5 مورد از شرکت هایی که بعدا خودروساز شدند، بپردازیم.

اپل (Opel)

اپل یکی از قدیمی ترین شرکت های خودروسازی است. این شرکت در سال 1862 تاسیس شد، اما تا سال 1899 ارتباطی به صنعت خودرو نداشت. حتما می پرسید در طول این 37 سال اپل به چه کاری مشغول بود؟

داستان اپل از یک طویله در شهر روسلزهایم شروع شد؛ جایی که مقر این کمپانی هم اکنون در آنجا قرار دارد. آقای ادام اپل به کار تولید چرخ خیاطی مشغول بود، او در برخی از دستگاه ها تغییراتی ایجاد می کرد که این تغییرات مورد استقبال مشتریان قرار می گرفت.

مجسمه آقای آدام اپل در Sligo
مجسمه آقای آدام اپل در Sligo

اوضاع برای آقای اپل آنقدر خوب پیش رفت که او به یک ساختمان بزرگ تر نقل مکان کرد. البته قبل از این جابجایی او وارد صنعت دوچرخه سازی نیز شد و شروع به تولید دوچرخه هایی با چرخ های جلویی بسیار بزرگ که به Penny-farthing معروف بودند، نمود.

five-automakers-that-used-to-be-in-a-different-business-before-making-cars_1

دومین محصول آقای اپل نیز با استقبال زیادی روبرو شد و موفقیت های زیادی را برای وی به دنبال داشت. بعد از بدست آوردن سودهای زیاد، آقای اپل به فکر ورود به حوزه خودرو که در آن زمان تازه متولد شده بود افتاد؛ به همین جهت با همکاری فردریش لوتزمان (Friedrich Lutzmann) وارد عرصه خودروسازی شد.

bundesarchiv_bild

اگر چه گام های اولیه چندان موفقیت آمیز نبودند، اما به هر حال اپل با طی مسیری پر پیچ و خم به جایگاه کنونی خود رسیده است.

پژو (Peugeot)

این شرکت فرانسوی که خاطرات تلخ و شیرین زیادی برای ایرانیان رقم زده، کار خود را از اوایل قرن 19 با فروش محصولاتی مثل خرد کن قهوه، فلفل و نمکدان شروع کرد.

جالب اینکه دو محصول اخیر هنوز هم توسط این شرکت تولید شده و پژو جزو بزرگ ترین تولیدکنندگان در این زمینه به شمار می رود.

peugeot_roellinger-spice-mill_silo_rocky-luten_001

فعالیت در حوزه فلزات، شاخه مهم دیگری از فعالیت های پژو در گذشته دور بود. بسته به نیاز آن دوران، این کمپانی در زمینه تولید ابزارآلاتی مثل تیغه اره، چرخ های سیمی، چهارچوب چتر، میله های فلزی و برخی قطعات دیگر فعالیت داشت که بعدها تولید دوچرخه نیز به آن اضافه شد.

1979_peugeot_uo-9_super_sport_road_bike

در طول جنگ جهانی اول این شرکت به تولید جنگ افزارها و خودروهای نظامی رو آورد، سپس در سال 1949 با پایه گذاری صنایع لجستیک Gefco، تجارتی مهم در سطحی جهانی را آغاز نمود. در حال حاضر پژو 25 درصد از مالکیت این شرکت بزرگ را در اختیار دارد.

هیوندای (Hyundai)

تولید خودرو تنها یکی از فعالیت های کمپانی بزرگ گروه هیوندای است. اولین برند کره ای با این نام در سال 1947 تاسیس شد و به سرعت به یکی از بزرگ ترین شرکت های فعال در حوزه ساخت و ساز تبدیل گشت.

five-automakers-that-used-to-be-in-a-different-business-before-making-cars_3

بعد از موفقیت چشمگیر در این زمینه، هیوندای فعالیت های خود را گسترش داد. قبل از تولید خودرو، این شرکت به تولید مواد مورد نیاز در ساخت و ساز و حمایت از تولید تجهیزات زیرساختی مشغول بود.

بعد از تاسیس بخش خودرو در سال 1967، هیوندای کماکان به پیشرفت خود ادامه داد و در سال 1973 بخش صنایع سنگین را نیز پایه گذاری کرد که نتیجه آن تولید اولین کشتی در سال 1974 بود.

hyundai_ambition_v1

در حال حاضر هیوندای در عرصه های مختلفی مثل کشتی سازی، الکترونیک، تجارت و بیمه، تحقیق، ساخت آسانسور و هوافضا فعالیت دارد. این شرکت همچنین مالک بخش نیمه هادی ال جی (LG Semi-Conductor) که یکی از بازیگران اصلی دنیای الکترونیک است،محسوب می شود.

hyundai-steel

شایان ذکر است بعد از درگذشت بنیانگذار گروه هیوندای، این شرکت بزرگ به اجزای کوچکتر تقسیم شد.

اشکودا (Skoda)

داستان ورود اشکودا به صنعت اتومبیل بسیار جالب است. این شرکت اهل جمهوری چک که اخیرا زمزمه هایی مبنی بر ورود محصولات آن به کشور شنیده شده، 120 سال پیش توسط یک کتاب فروش و یک مهندس به نام های واکلاو کلمنت (Václav Klement) و واکلاو لورین (Václav Laurin) بنیانگذاری شد.

laurin__klement_founders_1985

روزی از روزها آقای کلمنت دوچرخه ای از یک شرکت آلمانی به نام Seidel & Naumann خریداری می کند، اما ظاهرا این دوچرخه ایرادی داشته و او با نوشتن نامه ای به شرکت سازنده این مساله را گزارش می دهد.

پاسخی که آلمانی ها به آقای کلمنت داده بودند به اندازه ای باعت خشم او می شود که وی به همراه آقای واکلاو لورین تصمیم به راه اندازی یک کارگاه تعمیر دوچرخه می گیرد.

آلمانی ها گفته بودند: “اگر دوست دارید که پاسخی به نامه شما داده شود، باید سعی کنید به زبانی بنویسید که ما توانایی فهمیدن آن را داشته باشیم.”

autostadt-wolfsburg-by-ralfr-301

فعالیت این دو رفته رفته گسترش پیدا کرده و به دلیل ساخت دوچرخه های بهتر در عرصه رقابت پیروز شده و سرانجام به یک کارخانه بزرگ دوچرخه سازی تبدیل می شوند.

از اینجا به بعد آنها ابتدا وارد صنعت ساخت موتور سیکلت و سپس از اوایل قرن بیستم وارد عرصه ساخت اتومبیل شدند.

تویوتا (Toyota)

جای تعجب و شگفتی دارد که یکی از بزرگ ترین و مورد اعتمادترین شرکت های خودروسازی جهان، تجارت خود را بجای تولید اتومبیل با ساخت دستگاه های بافندگی آغاز کرده است.

محصولات تویوتا در آن زمان به دلیل خودکار بودن بسیار پرطرفدار بودند؛ به همین جهت این شرکت موفقیت های زیادی را کسب کرد.

toyota_loom_mass_production_bertel_schmitt

بنیانگذار تویوتا آقای ساکیچی تویودا حق اختراع خود را به یک کمپانی بریتانیایی فروخت و بعد از آن مراحل ساخت و توسعه اتومبیل پایه ریزی شد.

تولید نخستین خودروی این برند معروف ژاپنی، در سال 1933 تحت رهبری فرزند آقای تویودا آغاز شد و در سال 1937 تویوتا موتور با جدا شدن از کمپانی مادر، به یک شرکت مستقل تبدیل گشت.

toyoda_standard_sedan_aa_1936_bertel_schmitt

در ابتدا خودروها با نام تویودا فروخته می شدند اما اندکی بعد به تویوتا تغییر یافت. دلیل تغییر نام این بود که تویوتا به زبان ژاپنی با 8 حرکت نوشته می شد و عدد 8 در فرهنگ این کشور بسیار خوش یمن است؛ همچنین با این تغییر تلفظ نام کمپانی نیز بهتر و راحت تر شد.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *