آپدیت سخت افزاری عظیم تسلا؛ گامی بلند برای دستیابی به سطح 5 رانندگی هوشمند

آپدیت سخت افزاری عظیم تسلا؛ گامی بلند برای دستیابی به سطح 5 رانندگی هوشمند

تسلا تنها در زمینه تبلیغات و مطرح کردن محصولاتش قدرتمند نیست، بلکه این کمپانی به لطف بلندپروازی های هوشمندانه ایلان ماسک، در عمل هم چند قدم جلوتر از سایر خودروسازان قرار دارد و درصدد است تا این فاصله را نسبت به خودروسازان سنتی و قدیمی حفظ کند.

تسلا در این راستا ساعاتی پیش طی یک کنفرانس خبری از ارائه یک آپدیت سخت افزاری بسیار کامل خبر داده است، مجموعه سخت افزاری جدید این شرکت، نسبت به مجموعه های قبلی یک انقلاب در زمینه تکنولوژی خودروهای هوشمند به حساب می آید.

برخی از اجزای این به روز رسانی شامل، جایگزینی هشت دوربین به جای یک دوربین موجود در مدل های فعلی با پوشش 360 درجه و مسافت قابل دید 820 فیت (250 متر)، 12 سنسور اولترا سونیک با قابلیت شناسایی موانع سخت و نرم، یک رادار دید جلو جدید با قابلیت دید در باران، مه و گرد و غبار و یک کامیپوتر جدید بر مبنای نویدیا تیتان X می شود که 40 برابر سریعتر از کامپیوتر فعلی خودروهای تسلاست.

TESLA-20

مسلما چنین مجموعه ارزان قیمت نیست و از این رو باید انتظار افزایش قیمت تمام شده خودروهای تسلا را داشته باشیم، با این حال تسلا این تکنولوژی را نه فقط در خودروهای جدید خود بلکه برای مدل های قدیمی تر نیز نصب می کند، اما نکته بسیار مهم در این رابطه به فعال نبودن برخی از قابلیت های فعلی خودروهای تسلا بعد از آپدیت سخت افزاری جدید است.

قابلیت هایی نظیر کروز کنترل فعال، ترمز گیری خودکار، سیستم حفظ خودرو مابین خطوط و پیشگیری از وقوع تصادف هنوز با این مجموعه سخت افزاری کالیبره نشده اند و بنابراین تا مدتی پس از این آپدیت غیر فعال خواهند بود.

Tesla Lineup

در واقع مالکین فعلی تسلا نباید انتظار داشته باشند که نصب این سخت افزارها، به یکباره باعث متحول شدن سطح رانندگی خودکار خودرو آن ها شود، بلکه تسلا این مجموعه را به عنوان پلت فرم برای توسعه نرم افزاری بعدی خود ارائه کرده است و ارتقاء سیستم اتوپایلوت به سطح 5 رانندگی خودکار نیازمند طی میلیون ها مایل دیگر توسط خودروهای تسلا و توسعه نرم افزاری تسلا بر مبنای دانش یادگیری ماشین است.

باید اذعان کرد که احتمالا این روش ارائه تکنولوژی های نصفه نیمه و تکمیل نشده، احتمالا به مذاق بسیاری از کارشناسان و خودروسازان سنتی خوش نمی آید، چرا که اغلب آن ها معتقدند تنها تکنولوژی های تست شده و کامل باید راهی جاده ها شوند و روش تسلا تا حدی غیر شفاف، اغراق آمیز و حتی خطر آفرین است.

Tesla Taxi (10)

اما ایلان ماسک تمام قد از مجموعه زیر سلطه خود دفاع می کند و معتقد است که حتی علیرغم وقوع چند تصادف سخت و منجر به مرگ، ساخته های تسلا هنوز به مراتب از خودروهای دیگر ایمن تر هستند و مشکلی در استراتژی این شرکت در رابطه با تولید انبوه زود هنگام تکنولوژی ها وجود ندارد.

با این حال ایلان ماسک به خوبی می داند که محصولاتش تا چه حد با رانندگی تمام خودرو در هر شرایطی فاصله دارند و زمان ثبت رکورد رانندگی هوشمند از غرب به شرق آمریکا (لس آنجلس تا نیویورک) را اواخر سال 2017 اعلام کرده است، بنابراین حتی با وجود تمام بلند پروازی ها و خوش بینی های ماسک، این شرکت حداقل یک سال دیگر تا ثبت چنین رکوردی فاصله دارد.

Tesla-Supercharger

از سوی دیگر تحلیل گران معتقدند که قدم اصلی در زمینه انقلاب خودروهای خود ران به فعال شدن خودروسازان قدیمی و سنتی در این بازار بستگی دارد، چرا که شرکت هایی مانند گوگل و اپل علیرغم تمام مهارت و ثروت خود از تجربه کافی برای ساخت خودرو برخوردار نیستند و نمی توانند به بازیگران جدی ای در صنعت خودرو مبدل شود.

اپل که طی روزهای گذشته توقف پروژه ساخت خودرو را اعلام کرد، اما گوگل نیز شرایط چندان امیدوار کننده ای ندارد، برای مثال اگر بودجه بخش مربوط به توسعه خودرو گوگل را که کمتر از 3.6 میلیارد دلار است با بودجه 15.3 میلیارد دلاری بخش تحقیق و توسعه فولکس واگن مقایسه کنید، خواهید دید که کمپانی های تکنولوژی و IT نظیر گوگل تا چه حد از واقعیت های صنعت خودرو فاصله دارند.

Tesla Taxi (2)

با این وجود نقش چنین کمپانی هایی تنها تحریک خودروسازان سنتی برای توسعه سریعتر خودروهای خود ران خواهد بود، اما تسلا به عنوان یگانه بازیگر بسیار جدی این عرصه، قصد ندارد تا مجموعه رانندگی خودکارخود را به شکل کیت در اختیار سایر شرکت ها قرار دهد.

احتمالا اگر شما هم خودرویی را در اختیار داشتید که 2 برابر بیشتر از مرسدس بنز S CLASSدر بازار سدان های لوکس می فروخت، حاضر به همکاری با رقبا نمی شدید.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *