آشنایی با PDK یا سیستم کلاچ دوبل پورشه

آشنایی با PDK یا سیستم کلاچ دوبل پورشه

PDK یک سیستم انتقال نیروی دو کلاچ است که جابجایی دنده را در کسری از ثانیه و بدون انقطاع نیرو (که معمولا توسط کلاچ گیری انجام می گیرد) امکانپذیر می سازد. این سیستم اولین بار در گروه 911 ها جهت بهبود کارایی به کار برده شد.

PDK (Porsche Doppelkupplung)
PDK (Porsche Doppelkupplung)

PDK دارای 7 دنده قابل تعویض است دنده های 1 تا 6 که دنده های اسپورت و سرعتی هستند و دنده هفتم با نسبت بالا که برای کنترل سرعت های زیاد با کاهش مصرف سوخت همراه است.

در حقیقت PDK تلفیق دو گیرباکس در یکی است و به همین دلیل هم دارای دو کلاچ تلفیقی متناوب به طوری که یک اتصال غیر مستقیم بین شفت و موتور (شفت اول درون شفت دوم) وجود دارد که در هر لحظه جریان انتقال نیرو فقط به یک کلاچ وارد میشود و با تعویض دنده بعدی کلاچ دوم شروع به کار می کند این عمل باعث می شود که نیرو به طور کامل از گیرباکس گرفته نشده تا باعث اتلاف نیرو، هدر رفت زمان و همچنین مصرف سوخت بالاتر شود و در نهایت یک کلاچ باز شده و به سرعت انتقال نیرو را بر عهده می گیرد و کلاچ دوم در همان زمان و در کسری از ثانیه بسته می شود.

PDK (Porsche Doppelkupplung)
PDK (Porsche Doppelkupplung)

مزایا: سرعت بالا و بهبود فرماندهی ، کاهش مصرف سوخت، نهایت راحتی، تعویض دنده بسیار سریع و زمان پاسخ دهی کم

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *