آزمایش دراز مدت پژو 207i

آزمایش دراز مدت پژو 207i

پژو 206 بدون شک با رکورد فروش جهانی بیش از شش میلیون دستگاه در 10 سال تولید خود در کشورهای مختلف و ایران ثابت کرده که باید آن را در کنار برخى از جاودانه ترین خودروهاى تولیدى همچون فولکس واگن گلف ، اپل کورسا و… حداقل به لحاظ محبوبیت قرار داد. طراحى تا حدودى اسپرت و جوان پسند ، مصرف سوخت مناسب و پیشرانه هاى گوناگون قدرتمند همگى دست به دست یکدیگر داده اند تا این خودرو حتى در گذر زمان نیز همچنان از کار افتاده نشود! ولى به هر حال در بازارهاى رقابتى امروز ، چرخه عمر محصولات ، بسیار کوتاه تر از قبل شده و این موضوع در بازار داخلى کشورمان نیز ملموس تر از پیش احساس مى شود. با توجه به موارد گفته شده ، از اوایل سال گذشته نمونه ارتقا یافته و فیس لیفت شده 206 تحت نام 207i در فهرست محصولات سازنده قرار گرفت تا شاهد حضور خودروهاى به روزتر در سطح کشور باشیم. در ادامه نگاهى اجمالى خواهیم داشت به حضور بیش از یک ساله پژو 207i در بازار داخلى است.

peugeot 207i
peugeot 207i

به طور حتم آن چه موجب متمایز شدن 207i در برابر برادرتنى خود یعنى 206 شده نه ظاهر کاملا متمایز و نه اضافه کردن برخى تجهیزات ایمنى و رفاهى جدیدتر به آن است بلکه یدک کشیدن نام نسل جدید پژو 206 به اندازه کافى خود اهرم محرکى براى خریدارى این خودر به حساب مى آید. در 207i همان گونه که اشاره شد تنها به دلیل تغییر برخى قطعات و استفاده از پلتفرم کاملا یکسان با 206 به هیچ وجه نباید به دنبال یک خودروى کاملا جدید و در واقع همان پژو 207 فرانسه بود. پژو 206 پلاس که در ایران به نام 207i عرضه مى شود با فیس لیفت کامل به خصوص در نماى جلو به نوعى همان چهره مهیج و خشن مدل هاى به روز این شرکت فرانسوى را به معرض نمایش مى گذارد ولى در نماى جانبى و البته نماى انتهایى خودرو به جز برخى تغییرات خاص همانند استفاده از سپر با طراحى جدید و چیدمان متفاوت و بسیار زیباى چراغ هاى عقب نکته قابل توجه دیگرى باقى نمى ماند.

peugeot 207i
peugeot 207i

در نماى جلو ، لوگوى بسیار بزرگ پژو در کنار جلو پنجره یک تکه عظیم که عملا تنها در سپر جاسازى شده چهره خودرو را در این بخش کاملا متفاوت با طرح ساده 206 نشان مى دهد.
با کمى دقت به خوبى وجه تشابه 207i با سدان متوسط ​​پژو یعنى 407 هاى عرضه شده در داخل کشور را مى توان دریافت. چراغهاى بسیار بزرگ و کشیده جلو که عملا تا وسط گلگیرها نیز پیشروى کرده اند با طرح شفاف خود در روز نور بسیار زیادى را از خود انعکاس مى دهند که همین موضوع باعث مى شود تا این گونه تصور شود که چراغ ها روشن هستند!

peugeot 207i
peugeot 207i

با ورود به داخل کابین یکى دیگر از بخشهاى متفاوت و جدید خودرو به چشم مى آید. داشبورد با طراحى جدید ، غربیلک فرمان ، اهرم تعویض دنده ، نشانگرهاى پشت فرمان ، کلید ها و… در این قسمت فضایى بسیار به روزتر از 206 را ایجاد کرده اند. پس اگر به دنبال خودرویى با طراحى به روز و قابلیت هاى خودرویى همچون 206 باشید بدون شک تنها کابین متفاوت 207i و حس مدرن بودن آن خود یکى از تاثیر گذارترین پارامترها در انتخاب آن به حساب مى آید.
در بخش فنی داستان پژو 206 تیپ پنج و یا شش بسته به انتخاب مدل دستى یا اتوماتیک 207i دقیقا قابل مشاهده است. پیشرانه TU5 به کار گرفته شده در این خودرو توانایى تولید بیشینه قدرتى برابر با 110 اسب بخار را دارد که همانند 206 براى جثه کوچک یک تنى این خودروى شهرى نه تنها کافى بلکه بیش از اندازه نیز به نظر مى رسد (البته در مدل مجهز به جعبه دنده دستى). هر اسب بخار در پژو 207i وظیفه حمل 9،57 کیلوگرم از وزن خالص آن را بدون سرنشینان بر عهده دارد که در یک رانندگى معمولى درون شهرى به طور حتم تمام نیازهاى سرنشینان خود را برآورده مى کند و عملا نمى توان خودرویى در محدوده قیمتى آن با چنین توانایى هاى حرکتى پیدا کرد!

peugeot 207i
peugeot 207i

207i در نمونه مجهز به جعبه دنده پنج سرعته دستی ، همچون هر 206 دیگرى از تعویض هاى نرم و قابل قبولى سود مى برد که البته ترکیب آن با پیشرانه 110 اسب بخارى عملا تعویضهاى معکوس کمترى را حتى براى عبور از سربالاییهاى با شیب زیاد مى طلبد و این همان موضوعى است که باعث برترى آن در مقابل خودروهایى حتى به مراتب گران قیمت تر از خود شده است. در طرف مقابل پژو 207i با گیربکس چهار سرعته اتوماتیک درست مانند تیپ شش از عملکرد نرم و قابل قبولى بهره مى برد ،
در واقع حداقل به نظر نگارنده با توجه به نوع خودرو که یک رده لوکس تر و البته گران قیمت تر از 206 به بازار عرضه شده و قیمت زیر 20 میلیونى آن حتى در مجهزترین مدل ، بهترین انتخاب نمونه اتوماتیک این خودرو به نظر مى رسد.
بزرگ ترین مزیت پژو 207i در برابر 206 هاى تیپ پنج و یا شش ، طرح فیس لیفت شده آن در داخل کابین و نماى ظاهرى آن است ولى پیشرانه قدرتمند آن نیز موجب برترى بى چون و چرا در میان خودروهاى هم رده قیمتى به خصوص در بزرگراه ها و جاده هاى بین شهرى مى شود ، جایى که پیشرانه TU5 آن با بیشینه قدرت 110 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه و گشتاور قابل قبول 142 نیوتن متر که در چهار هزار دور در دقیقه تولید مى شود حکم شتاب گیرى سریع و برترى آن را به خصوص در سبقت ها امضا مى کند تا همان چابکى و سریع بودن 206 را به راحتى بتوان در 207i مشاهده کرد.

peugeot 207i
peugeot 207i

هماهنگى جعبه دنده با پیشرانه خودرو بسیار خوب بوده و اگر تمایل به تند راندن از خود نشان دهید به راحتى مى توانید با تعویض لول فنرها با نمونه هاى کم ارتفاع تر و خشک تر حتى در مسیرهاى پر پیچ و خم نیز با آن تند برانید. البته در مجموع باید پایدارى مدل هاى صندوق دار را بهتر از انواع هاچ بک دانست و هرگز نیز نباید فراموش کرد که با وجود در اختیار داشتن یک پیشرانه 110 اسب بخارى قدرتمند ولى هنوز هم سوار بر یک خودروى کوچک شهرى هستید!

peugeot 207i
peugeot 207i

در مورد میزان مصرف سوخت هم باید عنوان داشت با توجه به اینکه عوامل مختلفى در این مورد تاثیر گذارهستند ، از شرایط مسیر گرفته تا تعداد سرنشینان ، نحوه راندن و… ولى در مجموع پژو 207i کمتر از خودروهاى سدان خانوادگى هم رده بنزین مى سوزاند. طبق اعلام سازنده میزان مصرف سوخت ترکیبى آن در بهترین حالت 6،6 لیتر در هر 100 کیلومتر است (5.4 لیتر در هر 100 کیلومتر براى خارج شهر و 8،8 لیتر در ترافیک شهری). البته باید به این نکته نیز توجه کرد که با توجه به قواى زیاد پیشرانه بیشتر افراد اقدام به تند راندن با این خودرو مى کنند که طبیعتا باعث افزایش تصاعدى مصرف سوخت آن مى شود!

پژو 207 فرانسوی
پژو 207 فرانسوی

مشخصات فنى پژو 207i :
پیشرانه
نوع موتور : N6A – TU5
حجم موتور : 1587 سى سى
تعداد سیلندر : چهار سیلندر
1 / 10 ، 5 : تراکم نسبت
5800 دور در دقیقه HP110 : موتور قدرت
دور در دقیقه 4000 NM 142 : گشتاور بیشینه
سیستم انژکتورى : چند نقطه ای با پاشش الکترونیکى
نوع سوخت : بنزین با اکتان 91
تعداد سوپاپ : 16
سیستم احتراق : داخلی (جرقه اى)
استاندارد حد آلایندگى : یورو IV
سیستم سوخت : انژکتورى

عملکرد
سرعت بیشینه: 193km/h
شتاب صفرتا 100 کیلومتر : 11,4 ثانیه
مصرف سوخت و آلایندگى
(KM 100/Lit) 5،4 : شهر خارج مصرف میانگین
میانگین مصرف داخل شهر : 100km/Lit) 8،8)

ایمنى :
سیستم ترمز ABS + سیستم
توزیع الکترونیکى نیروی ترمز EBD
کیسه هواى ایمنى راننده و سرنشین جلو
سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر
کمربند هاى ایمنى سه نقطه اى جلو و عقب داراى ساز و کار
پیش کشنده براى جلو
تنظیم ارتفاع کمربند هاى جلو
چراغ مه شکن جلو وعقب
قفل مرکزى با کنترل از راه دور رادیویى
گرم کن شیشه عقب و آیینه هاى جانبى
برف پاک کن عقب
قفل شدن اتوماتیک درها پس از آغاز حرکت
ترمز هاى دیسکى عقب و جلو
هشدار دهنده صوتى باز ماندن درها و صندوق عقب ، جا ماندن
سوییچ در خودرو ، روشن ماندن چراغ ها ، کم شدن روغن موتور ،
کم شدن بنزین و بروز اشکال در موتور

رفاهى :
تنظیم سرعت برف پاک کن با سرعت خودرو
چراغ همراهى تا در منزل در محیط تاریک
رادیو پخش سی دی + MP3 خوان
چهار بلندگوى جلو و عقب به همراه تیونر جلو
تنظیم ارتفاع نور چراغ از داخل
قابلیت تا کردن صندلى عقب براى فضاى بیش تر
صندلى عقب دو تکه تا شونده
کنترل سیستم صوتى از روى فرمان
تنظیم نور صفحه نمایش خودرو (پشت آمپر)
سیستم فرمان هیدرولیک
آیینه هاى جانبى برقى
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
شیشه بالابر برقى درهاى جلو و عقب
پشت سرى هاى جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه پشت
سرى عقب
قابلیت تنظیم ارتفاع صندلى راننده
قابلیت تنظیم ارتفاع غربیلک فرمان
دماسنج روى داشبورد
سیستم روشنایى موقت داخل اتاق
چراغ نقشه خوان
رینگ اسپرت آلومینیومى
قطعاتهمرنگبدنه (زهها ، دستگیرهها ، سپروپشتآیینه)
چراغ هاى کریستالى جلو
طرح زیباى سپر ، جلوپنجره ، درموتور و گلگیر
روکش صندلى طرح ناتیس (صادراتى)
طرح فلز بر روى دریچه هاى تهویه
پشت آمپر هلالى با قاب نقره اى
بادگیر شیشه عقب با چراغ ترمز سوم
جا لیوانى ، جا عینکى و جا خودکارى

نویسنده: آیدین وحید محمدی

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *