پژو ۲۰۶ در مقابل MVM 315؛ مقایسه هاچ بک های ۴۰ میلیون تومانی

پژو ۲۰۶ در مقابل MVM 315؛ مقایسه هاچ بک های ۴۰ میلیون تومانی

در پی فراگیر شدن خودروهای چینی در بازار، بسیاری بر این عقیده بودند زمینه لازم برای رقابت خودروهای چینی و ایرانی ایجاد می شود و مدیران خودروساز وطنی برای عقب نماندن در بازار به ناچار! باید دستی به سر و روی محصولات از رده خارج خود بکشند.

اما بر خلاف این گمانه زنی امید بخش، تاکنون هیچگونه تحولی در صنعت خودروسازی کشور روی نداد و حتی افت کیفیت برخی محصولات به مراتب تشدید شده است.

dsc_1752

در مقابل چینی ها رو به روز در حال کاستن از فاصله خود با خودروسازان بین المللی هستند و هر ساله چند محصول تازه و ارتقاء یافته را به خیابان های کشور می فرستند.

برای مثال کافی است تا نگاهی به سیر تحول خودروهای چری در ۱۰ سال گذشته بیاندازید که از مدل بسیار زشت و ضعفیت چری ویانا (A15) تا سدان زیبا روی چری آریزو را شامل می شود.

dsc_1829

به هر حال فارغ از مباحث تئوری تصمیم گرفتیم که به سراغ یکی از محبوب ترین و پر فروش ترین بخش های بازار برویم و مقایسه ای ایرانی- چینی را ترتیب دهیم تا مشخص شود در دنیای واقعی و بر روی آسفالت خیابان، تفاوت بین یه شیر پاستوریزه ایرانیزه شده با هاچ بک چینی به روز رسانی شده چری (MVM 315) به چه میزان است.

dsc_1794

طراحی ظاهری

با نگاهی به پژو ۲۰۶ به راحتی می توان دریافت گرد و غبار پیری روی آن نقش بسته است اما با این حال یکی از محبوب ترین خودروها برای قشر کارمند و جوان در بازار کشور است و جوانانی که میزان پولشان از پراید بیشتر است، معمولا سراغ ۲۰۶ می روند، علاوه بر اینکه اکثر افرادی که سوار برخودروهای لوکس می شوند خودروی کاری آن ها که در طول هفته از آن استفاده می کنند پژو ۲۰۶ است.

از آن جایی که بارها به طراحی ۲۰۶ پرداخته ایم از تکرار مکررات صرف نظر می کنیم و یک راست به سراغ MVM 315 می رویم.

dsc_1746

۳۱۵ خودرو زشتی نیست و علاوه بر طراحی به روزتر، حدود دو سال قبل مورد فیس لیفتی مختصر قرار گرفت و مُدرن تر از چهره ۱۰ – ۱۵ ساله پژو ۲۰۶ جلوه می کند، با این حال هماهنگ و تناسب ابعادی ظریفی که با هنرمندی در طراحی ۲۰۶ لحاظ شده است در قد و قواره ۳۱۵ دیده نمی شود.

dsc_1749

چراغ های اصلی با طرحی زیبا،جلوپنجره ای ظریف و کوچک،سپری با ورودی بزرگ مشکی رنگ و کاپوت با خطوطی دلنشین مواردی است که از نمای جلو ام وی ام ۳۱۵ با آن برخورد می کنید، در قسمت عقب نیز چراغ های اصلی که با دو رنگ قرمز و سفید تزئین شده اند، در ارتفاعی بالاتر از پژو ۲۰۶ قرار گرفته اند و در نزدیکی شیشه عقب نصب شده اند، چراغ های مه شکن نیز در پایین سپر و دو طرف آن دیده می شوند.

dsc_1793

فضای داخلی و امکانات رفاهی

با مقایسه بغل به بغل دو خودرو کاملا مشخص است که ام وی ام ۳۱۵ اندکی حجیم تر و مرتفع تر از ۲۰۶ طراحی شده و در تمامی ابعاد اندکی از ۲۰۶ بزرگتر و طویل تر است و همین نکته در فضای داخلی بیشتر ام وی ام هم نقش موثری داشته است.

dsc_1774

جلو داشبورد پژو ۲۰۶ از ارگونومی نسبتا خوبی برخوردار است و راحتی و دسترسی به ادوات کابین بسیار عالی است، کیفیت کابین چنگی به دل نمی زند و تمامی مواد استفاده شده در کابین از پلاستیک خشک شکل گرفته اند، البته خودرو مورد آزمایش مدل ۹۱ است و در نمونه های ۹۴ و ۹۵ حتی شاهد تضعیف مضاعف جنس پلاستیک به کار رفته در کابین هستیم.

dsc_1827

با این حال طراحی داخلی داشبورد حتی علیرغم حذف قطعات پارچه ای که در مدل های فرانسوی ۲۰۶ وجود داشت از تو دری ها و … هنوز چشم نواز و متناسب جلوه می کند و از بسیاری از خودروهای هم کلاس و هم قیمت خود که این روزها در بازار کشورمان عرضه می شوند، بهتر به نظر می رسد.

از ۲۰۶ پیاده شده و سوار بر ام وی ام می شویم فضای کابین همانند نمای بیرونی به روزتر از ۲۰۶ ارزیابی می شود، از نظر دسترسی به ادوات هم ام وی ام ۳۱۵ نمره ی قبولی را کسب می کند اما همچنان برتری از آن ۲۰۶ است که با دقت و ظرافت بیشتری مهندسی شده است.

dsc_1779

اما فضای داخلی ام وی ام ۳۱۵ علی الخصوص در ردیف عقب بسیار مناسب است و در مقابل پژو ۲۰۶ که عملا فضایی برای پا در نظر گرفته نشده است، از فضای بیشتری برخوردار است.

در قسمت صندوق بار نیز چنین تفاوتی دیده می شود و برتری از آن ۳۱۵ خواهد بود.

dsc_1826

dsc_1783

از نظر امکانات رفاهی نیز ام وی ام ۳۱۵ و پژو ۲۰۶ در یک جایگاه قرار می گیرند با این تفاوت که سیستم تهویه مطبوع ۲۰۶ اتوماتیک بوده در حالی که این سیستم در ام وی ام دستی است، اما به پاشنه آشیل خودروهای چینی ارزان یعنی کیفیت متریال داخل کابین می رسیم که بی هیچ شک و تردید کابین ۲۰۶ مدل ۹۱ بهتر است اما در مورد مدل های ۹۴ و ۹۵ باید گفت که تفاوت بارزی بین دو خودرو دیده نمی شود و داشبورد هر دو خودرو از جنس ضعیفی شکل گرفته است.

dsc_1813

dsc_1780

dsc_1803

dsc_1771

مشخصات فنی و تجربه رانندگی

پژو ۲۰۶ در تیپ ۵ به موتوری ۱٫۶ لیتری با حجم دقیق ۱۵۸۷ سی سی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ مجهز است و قادر خواهد بود ۱۱۰ اسب بخار قدرت تولید کند. همچنین گشتاور آن ۱۴۲ نیوتن متر است و با توجه به هماهنگی موتور و گیربکس، می توان این مدل را به عنوان سریع ترین ۲۰۶ تولیدی ارزیابی کرد.

dsc_1802

صفر تا صد کیلومتر با پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در حدود ۱۱٫۵ – ۱۲٫۵ ثانیه (شرایط واقعی) حاصل می شود که از بسیاری از خودروهای تولید داخل دیگر و به خصوص دیگر محصولات ایران خودرو سریعتر است، اما در چند سال اخیر با ایرانیزه شدن ECU ها در این زمینه نیز مشکلاتی پیش آمده و ظاهرا ۲۰۶ های جدید از نظر شتاب، کشش و مصرف سوخت نسبت به مدل های قدیمی تضعیف شده اند.

dsc_1756

در مقابل، ام وی ام ۳۱۵ از پیشرانه ای ۱۵۰۰ سی سی ۴ سیلندر برخوردار است. این موتور کوچک بنا بر مشخصات رسمی، ۱۰۷ اسب بخار توان خروجی دارد و حداکثر گشتاور آن ۱۴۰ نیوتن متر بود، اما آنچه پشت فرمان احساس می شود با این مشخصات هم خوانی چندانی ندارد، در واقع بنا به آزمایشات انجام شده ۳۱۵ برای رسیدن به صد کیلومتر به حدود ۱۵ ثانیه زمان نیاز دارد که به شکل قابل توجهی کُند تر از ۲۰۶ ظاهر می شود.

dsc_1807

شتاب گیری خوب پژو ۲۰۶ در تیپ ۵ کاملا محسوس است، هر چند دنده ها با مقداری تاخیر و در مواقعی به سختی جا می روند و تعویض می شوند، سیستم تعلیق نیز نسبتا خشک است و دست اندازهای بی شمار پایتخت را به کابین منتقل می کنند، اما عملکرد ترمز های ۲۰۶ تیپ پنج یکی از بهترین های این کلاس است و رضایت راننده را جلب می کند.

dsc_1795

dsc_1777

dsc_1766

در نقطه مقابل هندلینگ این مدل به عنوان یک هاچ بک نسبتا اسپرت چندان جالب نیست و همواره شاهد بروز حوادث متعددی به دلیل از دست رفتن چسبندگی چرخ های عقب به سطح مسیر هستیم.

dsc_1809

dsc_1761

شتاب گیری ام وی ام به هیچ عنوان در حد پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیست و در برخی نمونه ها مشکل سخت جا رفتن دنده ها به شکل جدی وجود دارد، با این وجود شتاب گیری برای استفاده درون شهری به شرطی که تنها سرنشین این کوچولوی چینی باشید کافی به نظر می رسد و مشکل داغ کردن سریع دیسک و صفحه که در نمونه های پیش از فیس لیفت ام وی ام ۳۱۵ فراگیر بود نیز در مورد این مدل تازه رفع شده است.

dsc_1781

سیستم تعلیق MVM 315 کاملا نرم تر از ۲۰۶ بوده و در شهر و دست اندازهای آن کمتر شما را آزار می دهد، دید اطراف به لطف آینه ها از پژو ۲۰۶ مناسب تر است و به دلیل بزرگ تر بودن شیشه، نسبت به پژو ۲۰۶ دید بهتری وجود دارد، به همین دلیل در هنگام پارک کردن آسوده تر خواهید بود.

کروز کنترل توسط مالک 206 به خودرو اضافه شده است.
کروز کنترل توسط مالک ۲۰۶ به خودرو اضافه شده است.

dsc_1776

دو خودرو را کنار یکدیگر قرار داده تا درگی از جنس چینی و فرانسوی ایرانی انجام دهیم،حرکت آغاز می شود،در حرکت اولیه این پژو ۲۰۶ است که به راحتی از ام وی ام ۳۱۵ پیشی می گیرد و با شتاب گیری بهتر خود یاد آور می شود که هنوزم که هنوز است دود از کنده بلند می شود، جلوتر بودن پژو ۲۰۶ تا انتهای مسیر ادامه دارد تا بتوان با قطعیت عنوان کرد برنده ی شتاب گیری بین پژو ۲۰۶ و ام وی ام ۳۱۵،در هر شرایطی پژو ۲۰۶ است.

dsc_1811

اما از نظر هندلینگ و سواری باید گفت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در جایگاه بالاتری قرار می گیرد و ۳۱۵ با سیستم تعلیق نرم خود در مانورها از ۲۰۶ جا می ماند ولی چسبندگی ۳۱۵ نیز به سطح مسیر مناسب است و علیرغم حرکت گهواره ای زیاد بدنه، راننده را در مانور ها نا امید نمی کند.

dsc_1831

قیمت و شرایط بازار

در نهایت اگر قرار به تعیین برنده و بازنده بین این دو خودرو باشد، باید گفت که ما هر دو را بازنده می دانیم و برنده ای در این مقایسه وجود نخواهد داشت. پژو ۲۰۶ به عنوان یک هاچ بک ۱۵ ساله نه تنها جذابیت های ظاهری و فنی خود را از دست داده است، بلکه از منظر کیفیت و خدمات پس از فروش نیز گزینه ای ترسناک به نظر می رسد و ام وی ام ۳۱۵ علیرغم ایمنی نسبتا مناسب (۴ ستاره موسسه چینی C NCAP) و اتاق نسبتا جا دارش، با توجه به قیمت ۴۵ میلیونی مدل ساده و ۴۷ میلیونی مدل اسپرت از نظر قابلیت های حرکتی و فنی خودرو چندان جذابی نیست و تنها برای استفاده درون شهری کاربرد دارد و نسبت به ۲۰۶ دچار افت قیمت زیادی در زمان فروش دست دوم می شود.

dsc_1832

در واقع با چنین بودجه ای به راحتی می توانید یک رنو ساندرو دنده ای را خریداری کنید و امکاناتی نظیر دوربین دنده عقب و ..را نیز به آن بیافزایید و یا به سراغ نمونه های دست دوم کم کارکرد از تندر ۹۰ و رنو ساندرو اتوماتیک بروید.

DSC_1151

با این اوصاف توصیه می کنیم که اگر قصد انتخاب یکی از این دو خودرو را دارید، نمونه های دست دوم و کم کارکرد MVM 315 را نیز بررسی کنید تا بلکه دچار ضرر و زیان ناشی از خرید این خودرو نشوید.

در مورد پژو ۲۰۶ هم خرید نمونه های نسبتا سالم مربوط به قبل از سال ۹۱، با بودجه ای در حدود ۲۹ میلیون تومان امکان پذیر است و چنین انتخابی نسبت به خرید ۲۰۶ های صفر کیلومتر بی کیفیت و ۳۸ میلیونی ارجحیت دارد.

dsc_1799

[این مطلب توسط نویسنده مهمان، یاسین مشکوری، به رشته تحریر در آمده است.]

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *