هاچ‌بک آتشین، تجربهٔ رانندگی با فولکس‌واگن گلف R مدل ۲۰۱۷

هاچ‌بک آتشین، تجربهٔ رانندگی با فولکس‌واگن گلف R مدل ۲۰۱۷

فولکس‌واگن گلف R یک هاچ‌بک داغ عالی، توانا و بسیار سریع است اما خودروی ارزانی نیست

به‌تازگی فولکس‌واگن خانوادهٔ گستردهٔ هاچ‌بک همیشه محبوب گلف خود را مورد به‌روزرسانی و فیس‌لیفت قرار داده است که پرچم‌دار این خانواده یعنی نسخهٔ داغ گلف R نیز مشمول این به‌روزرسانی شده است. البته ازآنجایی‌که این یک خودروی عملکردی است، افزایش قدرت آن واجب بوده و به همین دلیل در حال حاضر پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربوشارژ آن ۳۱۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که افزایش ۱۰ اسب بخاری را نسبت به قبل نشان می‌دهد.

golf_r_12_1

در نمونهٔ مورد آزمایش ما، این نیرو توسط گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچۀ DSG به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند و گلف R را قادر می‌سازد که در زمان سریع‌تری برابر با تنها ۴٫۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست یابد؛ اما برای درک این اعداد فقط باید گلف R را به جاده‌های واقعی بُرد. این ماشین با پیشرانهٔ توربوشارژ پرتوان و سامانهٔ چهارچرخ محرک، بسیار سریع است تا جایی که شاید بتوان گفت حتی برای جاده‌های انگلستان بیش‌ازحد سریع است. گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک DSG آن نیز در چشم بر هم زدنی دنده‌ها را تعویض می‌کند و موجب می‌شود لذت شتاب گیری این هاچ‌بک اسطوره‌ای آلمانی دوچندان شود.

golf_r_13_1

گلف R مانند فورد فوکوس RS، خودرویی وحشی و عصبانی احساس نمی‌شود و خصوصاً در جاده‌های پردست‌انداز عملکرد آرام و نرمی دارد. فرمان آن اما می‌توانست واضح‌تر عمل کند ولی هنوز هم آن‌قدر سریع هست که گلف R را با سرعتی باورنکردنی هدایت کند. این خودرو در پیچ‌ها هم عملکرد بسیار چشمگیری دارد به‌گونه‌ای که با چسبندگی عالی و ترمزهای قدرتمند، به راننده اعتمادبه‌نفس می‌دهد. اما خروجی پیشرانهٔ مگا هاچ‌بک بروز شدۀ فولکس‌واگن هنوز هم به رقبایی چون فورد فوکوس RS و هوندا سیویک تایپ R نمی‌رسد و بعلاوه این موتور به هیجان‌انگیزی موتور سیویک تایپ R و به سرزندگی پیشرانهٔ فوکوس RS هم احساس نمی‌شود؛ اما بااین‌وجود پرچم‌دار خانوادهٔ گلف هنوز هم یکی از چشمگیرترین هاچ‌بک‌های داغ قابل خریداری بوده و مهم‌تر از آن، این یک گلف است که در نسخه‌های غیر عملکردی در تمامی زمینه‌ها درخشان عمل می‌کند.

golf_r_11_1

سواری این ماشین راحت است به‌گونه‌ای که راحت‌تر از فورد احساس می‌شود و موقعیت رانندگی آن نیز خوب است درحالی‌که طراحی داخلی گلف طوری صورت گرفته که استفاده از آن برای رانندگی روزانه را آسان می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی گلف R حدود ۷ لیتر در هر صد کیلومتر است که با توجه به عملکردی که ارائه می‌کند مصرف خوبی محسوب می‌شود درحالی‌که وجود گیربکس DSG بدین معنا است که رانندگی با آن در شهرها و در ترافیک بدون هیچ زحمتی انجام می‌گیرد. هرچند گیربکس دستی در مسیرهای مستقیم رضایت بسیار بیشتری را برای راننده به ارمغان می‌آورد اما هنوز هم اکثر افراد گیربکس دوکلاچهٔ DSG را به نمونهٔ دستی ترجیح می‌دهند.

golf_r_15_1

همان‌طور که گفته شد، خانوادهٔ گلف به‌تازگی فیس‌لیفتی را تجربه کرده است که گلف R هم از آن بی‌نصیب نمانده است. ظاهر گلف R مدل ۲۰۱۷ دستخوش تغییرات ظریفی شده است که عبارت‌اند از ارائهٔ چراغ‌های جلوی LED و ورودی‌های هوای بازطراحی شدهٔ درون سپر جلو. البته فولکس‌واگن در این فیس‌لیفت تغییراتی اساسی را در گلف ایجاد نکرده است تا جایی که ممکن است متوجه بسیاری از تغییرات جزئی آن نشوید اما ارائهٔ صفحه‌نمایش ۹٫۲ اینچی جدید در داخل، ارتقاء قابل‌توجهی محسوب می‌شود.

golf_r_17_1

golf_r_24

ابن سیستم نمایی عالی داشته و مانند یک تبلت کار می‌کند درحالی‌که سرعت پاسخگویی آن بسیار بیشتر از نمونه‌های قدیمی است. بااین‌حال در داخل گلف ۲۰۱۷ به‌اندازهٔ کافی دکمه‌های فیزیکی وجود نداشته و به‌عنوان‌مثال تغییر موج رادیو یا زوم روی نقشه‌های ناوبری با استفاده از صفحه‌نمایش لمسی در هنگام حرکت آزاردهنده است؛ اما علاوه بر این، می‌توان یک صفحه‌نمایش اطلاعات فعال را هم در صفحه آمپر خودرو در اختیار داشت که ناوبری را هم به نمایش درمی‌آورد. این ویژگی، همان صفحه آمپر تمام دیجیتالی است که فولکس‌واگن در نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ گلف ارائه کرده و هرچند بسیار عالی است اما به‌صورت یک آپشن سفارشی ارائه می‌شود.

golf_r_28

فولکس‌واگن گلف R درعین‌حالی که یک هاچ‌بک اسپرت و عملکردی است، کاربردی و روزمره هم هست به‌گونه‌ای که صندوق بار آن ۳۴۳ لیتر حجم داشته و حتی می‌توان با خواباندن صندلی‌های عقب، این فضا را افزایش داده و اشیاء بزرگ‌تری را هم در آن بارگیری کرد. همچنین نمونۀ مورد آزمایش ما یعنی نسخهٔ پنج‌در گلف، با دسترسی آسان‌تر به صندلی‌های عقب که حتی برای بزرگ‌سالان هم کاملاً راحت و جادار هستند، انتخاب معقول‌تری محسوب می‌شود.

golf_r_27

golf_r_37

golf_r_38

تجهیزات و امکانات گلف R نیز خیلی خوب است به‌نحوی‌که از رینگ‌های آلیاژی ۱۸ اینچی، تریم کربنی داخلی، صندلی‌های اسپرت، صفحه‌نمایش لمسی بزرگ، تهویه دیجیتال و قابلیت اتصال گوشی‌های هوشمند با پشتیبانی از اندروید اتو گوگل و کارپلی اپل سود می‌برد؛ اما فولکس‌واگن در برابر تمامی این موارد قیمت بالای ۳۳,۹۳۵ پوند را مطالبه می‌کند و به همین دلیل این یک گلف گران‌قیمت محسوب می‌شود. درواقع گلف R قیمت بسیار بالایی دارد بنابراین ما بجای آن، گلف GTI عالی را با قیمت پایهٔ ۲۷,۸۶۵ پوند توصیه می‌کنیم که با وجود قدرت کمتر، رانندگی سرگرم‌کننده‌ای داشته و از تمامی چیزهای خوب و ویژگی‌هایی معقول برخوردار است. البته اگر خواهان یک هاچ‌بک اسپرت با قدرتی بیش از ۳۰۰ اسب بخار و سامانهٔ چهارچرخ محرک هستید، می‌توانید فورد فوکوس RS را هم به‌عنوان یک گزینه در نظر بگیرید.

golf_r_32

golf_r_26

نتیجه

فولکس‌واگن گلف R یکی از بهترین خودروهای عملکردی بازار است که ترکیبی باورنکردنی از عملکرد و کارایی روزمره را ارائه می‌کند؛ اما بااین‌حال، قیمت گرانی دارد و به همین دلیل فورد فوکوس RS هنوز هم برای طرفداران هاچ‌بک‌های داغ ارزش بالاتری دارد؛ اما اگر خواهان یک گلف داغ هستید، سراغ نسخهٔ GTI بروید که به‌طور قابل‌توجهی ارزان‌تر است درحالی‌که هنوز هم خودروی سرگرم‌کننده‌ای است.

golf_r_23

golf_r_20_1

مشخصات فنی

Volkswagen Golf R 2017
قیمت ۳۳,۹۳۵ پوند
پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۳۱۰ اسب بخار
گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک DSG
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۴٫۶ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ۷ لیتر

منبع: AutoExpress

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *