نقش غافلگیر کننده ترمز اضطراری اسکانیا در حمله تروریستی برلین

نقش غافلگیر کننده ترمز اضطراری اسکانیا در حمله تروریستی برلین

چندی پیش در حمله ای تروریستی در برلین، راننده مهاجم با استفاده از یک کشنده اسکانیا وارد بازار کریسمس شده و عابرین را زیر گرفت که باعث جان باختن و زخمی شدن عده زیادی از شهروندان آلمانی شد.

scania-truck-in-berlin-1

خودرویی که در این حمله مورد استفاده قرار گرفت، یک دستگاه کشندهمدل R450 بود. این مدل از چند سال پیش به سامانه ترمز اضطراری پیشرفته (Advanced Emergency Braking System) مجهز شده؛ سامانه ای که استفاده از آن در خودروهای تجاری اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۲ اجباری شده است.

scania-truck-in-berlin-7

به گزارش خبرگزاری دویچه وله، محققان دریافته اند که کشنده مورد نظر پس از طی مسافتی در حدود ۲۵۰ فوت (۷۶ متر) به واسطه وارد عمل شدن سیستم ترمز اضطراری پیشرفته، بصورت خودکارمتوقف شده است.

البته این سیستم می توانست بسیار زودتر کشنده اسکانیا را متوقف کند، اما واکنش های راننده عملکرد آن را به تعویق انداختهو برداشت سیستم های الکترونیکی این بوده که کشنده تحت کنترل راننده بوده است.

scania-truck-in-berlin-2

سامانه ترمز اضطراری پیشرفته برای این منظور طراحی شده که اگر راننده هوشیاری خود را از دست داد و یا تمرکز کافی به مسیر پیش رو نداشت، از برخورد خودرو با وسیله نقلیه جلویی پیشگیریکند.

چنانچه اجزای سیستم وجود مانعی را در جلو تشخیص دهند، از طریق پخش اخطارهای صوتی و تصویری به راننده هشدارهایی خواهند داد.

aebs

در این شرایط اگر راننده واکنشی از خود نشان ندهد و سرعت خودرو بیش از ۱۴ کیلومتر در ساعت باشد، سیستم با درگیر کردن ترمزها بصورت خودکار باعث توقف کامل آنخواهد شد.

daf-aebs-advanced-emergency-braking-system-620

با این حال در شرایط بحرانی اگر راننده از فرمان، پدال های ترمز یا گاز استفاده کند، سیستم ترمز اضطراری با محول کردن وظیفه کنترل خودرو به راننده هیچ واکنشی از خود نشان نمی دهد.

در حادثه برلین، راننده تروریست به احتمال بسیار در حین حمله از پدال گاز و فرمان بصورت مداوم استفاده نموده و همین مساله باعث عدم دخالتسیستم ترمز اضطراری شده است. اما این سیستم طوری طراحی شده که پس از برخورد با مانع نیز فعال می شود.

scania-truck-in-berlin-6

به عبارت دیگر سامانه ترمز اضطراری پیشرفته پس از وقوع تصادف نیز برخورد را تشخیص داده و چنانچه وسیله نقلیه سرعت زیادی داشته باشد، با درگیر کردن ترمزها آن را سرانجام متوقف خواهد کرد؛ اتفاقی که در حادثه برلین رخ داده و کشنده ۴۵۰ اسب بخاری به واسطه این سیستم متوقف شده است.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *