معرفی MVM X33 S؛ بهبود مشخصات فنی در دومین فیس لیفت کراس اوور چینی

معرفی MVM X33 S؛ بهبود مشخصات فنی در دومین فیس لیفت کراس اوور چینی

فروش فوق العاده خوب ام وی ام X33 سری نخست در سال ۸۹ را می توان سرآغازی برای فراگیر شدن خودروهای چینی در بازار ایران دانست.

X33 اولیه، کراس اوور تک دیفرانسیل نسبتا ارزان قیمتی بود که با قیمت اولیه ۱۹٫۵ میلیون تومان به گزینه ای جذاب و متفاوت در بازار ماتم زده و بی تنوع اواخر دهه ۸۰ تبدیل شده بود و به ازای کمی ریسک، حس تنوع طلبی مشتریان را سیراب می کرد.

DSC_6254-w600

اما خودروسازان ایرانی نه تنها از فروش خوب X33 درس نگرفتند، بلکه حتی با جنبش شاسی بلند سواری جهانی نیز همراه نشدند و حالاپس از گذشت قریب به ۶ سال از عرضه اولیه X33 ، تاکنون شاهدمعرفی یک کراس اوور شاخص توسط ایران خودرو و سایپا نبوده ایم.

جالب تر آنکه دو خودروساز بزرگ کشورمان به جای تلاش برای رقابت با خودروسازان چینی، خود نیز به جمع مونتاژگران محصولات سرزمین اژدهای زرد پیوسته اندو در یکی دوسال اخیر با سرعتی لاکپشت وار محصولاتی نظیر هایما S7 و چانگان CS35 را به بازار معرفی کرده اند.

X33- 2016

در مقابل اما کمپانی چری چین و نماینده ایرانی اش (مدیران خودرو)، تحولاتی برق آسا را تجربه می کنند و هفته گذشته دومین فیس لیفت از X33 را در بازار ایران قیمت گذاری کردند.

67896789-w600

X33 S نسبت به فیس لیفت قبلی، برخی تغییرات در چراغ های جلو، جلوپنجره، رینگ و اضافه شدن نوارهای کرومی در نمای جانبی را تجربه می کند و در داخل اتاق نیز به داشبوردی کاملا جدید و آپشن های رفاهی بیشتر نظیر مانیتور ۸ اینچی لمسی و دوربین دنده عقب و …مجهز شده است.

X33-5

نمونه فول این خودرو علاوه بر این موارد احتمالا با رنگ متضاد بدنه (سقف و بدنه دو رنگ) عرضه خواهد شد.

اما جالب ترین تغییرات X33 S به مسائل فنی مربوط می شود، جایی که مهندسان چری مجددا تلاش کرده اند تا به وسیله تست در اتاق صدا، عایق کاری بدنه را اصلاح کنند تا نفوذ صدای پیشرانه به داخل کابین در حدود ۶ دسیبل کاهش یابد.

DSC_6215-w600

همچنین برای اصلاح مصرف سوخت، مُد رانندگی ECO به بخش های نرم افزاری موتور و گیربکس افزوده شده که با کاهش دور موتور در مواقع غیر الزامی، زمینه کاهش مصرف سوخت و افزایش عمر قطعات فنی را به وجود می آورد.

DSC_6287-w600

مسئولین فنی مدیران خودرو معتقدند که به لطف اصلاحات نرم افزاری، شتاب گیری اولیه این مدل بهبود یافته و لمس سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در حدود ۱۳٫۰ ثانیه پس از آغاز حرکت ممکن می شود.

از طرف دیگر کیفیت متریال استفاده شده در داخل کابین نیز بهبود یافته و با توجه به قیمت حدود ۷۵ الی ۷۷ میلیونی خودرو (بسته به تیپ و آپشن) و سایر خودروهای موجود در بازار، می توان کیفیت کابین X33 S را قابل ملاحظه دانست.

X33_new_back

در شرایط فعلی بازار، مهمترین رقبای فنی این مدل از ام وی ام X33، نمونه تازه معرفی شده از لیفان X60 اتوماتیک و هایما S7 ایران خودرو به حساب می آیند.

البته اگر تاکیدی بر استفاده از گیربکس اتوماتیک نداشته باشد، با پرداخت۸۱ میلیون تومان، جک S5 دنده دستی نیز قابل گزینش خواهد بود.

DSC_6231-w600

اما لیفان به شکل محسوسی از X33 جدید ارزان قیمت تر است و هایما S7 نیز از نظر تعداد تولید و خدمات پس از فروش هنوز به شرایط مطلوبی نرسیده و در مجموع با قیمتی بیشتر از X33 عرضه می شود.

DSC_6217-w600

از طرف دیگر مشکل هایما در شتاب گیری صفر تا صد که توسط نشریات در حدود ۲۰ ثانیه اندازه گیری شده است، مزید بر علت می شود تا کفه ترازو به سمت X33 سنگین شود.

DSC_6237-w600

جالب است بدانید که رکورد تولید خودروهای ام وی ام در کشورمان اخیرا از مرز ۲۰۰ هزار دستگاه عبور کرده و از این میان، حدود ۵۰ هزار دستگاه سهم خانواده X33 بوده است.

DSC_6219-w600

از طرف دیگر در طول یک دهه گذشته سهم خودروهای چینی در بازار از حدود ۱ درصد به حدود ۱۰ درصد افزایش یافته که البته در بازار انحصاری و کم رقابت ایران، رقم قابل توجهی به حساب نمی آید اما از طرف دیگر این رشد ۱۰ برابری، حکایت از تلاش و پیشرفت دائمی چینی ها و افزایش رضایتمندی مشتریان ایرانی از خودروهای چینی دارد.

DSC_6240-w600

ام وی ام X33 S مانند نسل های گذشته خود به یک موتور ۲٫۰ لیتری ۱۳۹ اسب بخاری مجهز است که نیروی خود را از طریق یک گیربکس تعویض متوالی (CVT) به چرخ های جلو می رساند.

DSC_6278-w600

مشابه همین مجموعه فنی علاوه بر مدل های X33 در سدان MVM 550 و چری تیگو ۵ نیز به کار گرفته شده است و براساس شواهد از دوام مناسبی برخودار است.

DSC_6245-w600

هرچند گیربکس های CVT معمولا از نظر شتاب گیری اولیه کمی کُند عمل می کند و به نظر بسیاری افراد، لذت رانندگی بالایی را ارائه نمی دهد اما در این کلاس قیمتی، استفاده از گیربکس CVT کاملا رایج شده است و مهمترین رقیب X33 S، یعنی لیفان X60 نیز به چنین گیربکسی مجهز است.

DSC_6211-w600

به هرحال آنچه مسلم است اینکه، خودروسازان چینی علیرغم تمام محدودیت ها و سختی رقابت در یک بازار انحصاری، در حال پیشرفت هستند و ایران خودرو و سایپا تنها به لطف قوانین حمایتی گمرکی، بازار خود را در برابر این رقبای سخت کوش حفظ کرده اند.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *