مروری بر تاریخچه ساخت کوپه های موتور وسط فراری

مروری بر تاریخچه ساخت کوپه های موتور وسط فراری

فراری همواره در کنار محصولات پرچمدار، تولید محدود و البته بسیار گران قیمت خود، چند مدل تولید انبوه جذاب را نیز در سبد محصولاتش ارائه می دهد تا ثروتمندان قشر متوسط نیز شانسی برای چشیدن طعم یک فراری مدرن داشته باشند.

پیشینه این رویه به دهه ۷۰ میلادی قرن بیستم باز می گردد، پس از مدل ۳۰۸ که در میانه های سال ۱۹۷۰ معرفی شده بود این برای دهمین بار است که فراری دست به ساخت یک خودرو موتور وسط می زند.

3ferarri-1

اگر بخواهیم کمی عقب تر به فلسفه تولید چنین محصولی نگاه کنیم باید به سراغ مدل معروف دینو برویم که اساسا قرار نبود یکی از خودروهای فراری باشد، بلکه انزو فراری کبیر میخواست تا مدل دینو را به عنوان یک خودرو اقتصادی و ارزان قیمت تر نسبت به سایر محصولاتش با برند اختصاصی دینو (نام فرزند انزو فراری) معرفی کند.

3fer-1

البته دینو از نظر مشخصات فنی خودرو چندان شاخصی نبود و با یک پیشرانه V6 نصب شده در وسط شاسی به حجم ۲٫۴ لیتر یارای تولید ۱۷۵ الی ۱۹۵ اسب بخار قدرت را در مدل های آمریکایی و اروپایی داشت که حتی در مقیاس آن دوران نیز اعداد شگفت انگیز به حساب نمی آمدند اما در نهایت دینو تبدیل به اولین فراری تولید انبوه تاریخ شد و درآمد هنگفتی را برای این شرکت به ارمغان آورد.

3fer-2

پس از این مدل نوبت به ۳۰۸ رسید که به لطف طراحی خشن ظاهری و موتور V8 بیشتر به معیارهای اصیل فراری نزدیک بود، این خودرو نیز قدرتی بین ۲۴۰ تا ۲۵۵ اسب بخار تولید می کرد.

3fer-3

در اواسط دهه ۸۰ نوبت به مدل ۳٫۲ لیتری ۳۲۸ GTB رسید که با قدرت حداقلی ۲۷۰ اسب بخار بلاخره صفر تا صدی کمتر از ۶ ثانیه را برای اسپرت های موتور وسط فراری به ارمغان آورد.

3fer-4

در آستانه دهه ۹۰ فراری تصمیم گرفت تا دستی به سروگوش ۳۲۸ بکشد، ماحصل کار افزایش حجم پیشرانه به ۳٫۴ لیتر و معرفی مدل ۳۴۸ بود که با قدرت ۳۰۰ اسب بخار در زمره خودروهای جذاب دوران خود قرار می گرفت، همچنین فراری مدل اسپایدر ۳۴۸ را نیز به بازار فرستاد و تکنولوژی های الکترونیکی و کامپیوتری متعددی را برای بهبود مشخصات ۳۴۸ به کار گرفت.

3fer-5

گام بعدی فراری در سال ۱۹۹۴، معرفی مدل معروف و زیبای F355 بود که بازهم توسط استدیو پنین فارینا شکل گرفته بود و به پیشرانه ای قدرتمند تر از همیشه مجهز بود. فراری در این مدل تکنولوژی ۵ سوپاپ به ازای هر سیلندر را بکار بست و موفق به استخراج ۳۸۰ اسب بخار قدرت از موتور ۳٫۵ لیتری شد.

مهندسان فراری ۱۳۰۰ ساعت وقت را در تونل باد صرف بررسی و شکل دهی به بدنه F355 کردند و انقلابی را در علم آیرودینامیک خودروهای تولید انبوه ایجاد کردند که نتایج آن هنوز نیز در جهان خودرو تاثیر گذار است.

در پایان سال ۱۹۹۹ فراری با فروش ۱۱۲۷۳ دستگاه از انواع مختلف F355 رکود فروش خود را شکست.

3fer-6

اما با شروع قرن ۲۱ فراری تصمیم گرفت تا ریسک بیشتری را بپذیرد و محصولی کاملا جدید را جایگزین ۳۵۵ کند، فرزندی از شهر مودنا که با نام ۳۶۰ مودنا معرفی شد و به خصوص در زمینه طراحی با اسلاف خود کاملا متفاوت بود، عیلرغم ادعای فراری مبنی بر کاهش وزن و افزایش قدرت موتور ۳٫۶ لیتری به ۴۰۰ اسب بخار، کارشناسان چندان از این مدل رضایت خاطر نداشتند و حتی نشریه کار اند درایور آزمایشی ترتیب داد تا ثابت کند ۳۶۰ در عمل پیشرفتی نسبت به ۳۵۵ نداشته است.

به هرحال فروش این مدل با درخشش و رکورد شکنی فراری در مسابقات فرمول یک همزمان شده بود و از این رو فراری توانست موفقیت زیادی را با ۳۶۰ مودنا در بازار فروش تجربه کند.

3fer-7

تنها ۴ سال بعد نوبت به مدل معروف F430 رسید، فراری تبلیغات گسترده ای را مبنی بر نظارت و مشاوره شوماخر برای توسعه این خودرو به راه انداخت و در عمل هم F430 بدل به یکی از جذاب ترین فراری های مدرن ساخته شده از دید نشریات بین المللی شد.

افزوده شدن حالات مختلف کنترل رانندگی، باز طراحی پیشرانه و مدیریت بهتر گشتاور ۴۶۳ نیوتن متر در طیف وسیعی از دور موتور و استخراج قدرت ۵۰۰ اسب بخار از پیشرانه ای ۴٫۳ لیتری باعث شد تا شتاب گیری صفر تا صد به یکباره ۰٫۶ ثانیه بهبود یابد و ۳٫۹ ثانیه برسد.

در مدل مسابقه اسکودریا بازهم پیشرفت های بیشتری حاصل شد و شتاب صفر تا صد به ۳٫۶ ثانیه کاهش یافت که این رقم تفاوت چندانی با سریعترین خودروهای پرچمدار حاضر در بازار نداشت.

3fer-8

در نهایت در نمایشگاه ژنو سال ۲۰۰۹ اف ۴۳۰ همیشه پیروز جای خود را به ۴۵۸ ایتالیا مدرن داد، بازهم افزایش حجم موتور به ۴٫۵ لیتر زمینه ساز تولید قدرت بیشتر شده بود و حالا کوپه موتور وسط ایتالیایی یارای تولید ۵۷۰ اسب بخار قدرت را داشت.

فراری در سال ۲۰۱۳ مدل اسپیشیاله از ۴۵۸ را با حدود ۶۰۰ اسب بخار توان راهی بازار کرد، سوپر اسپرت ریز نقشی با توانایی شتاب گیری صفر تا صد ۳٫۰ ثانیه که دل بسیاری از کلکسیونرهای فراری را بُرد و جوایز زیادی را در جشنواره های معتبر درو کرد.

3fer-10

3fer-9

اما سال گذشته فراری ناچار شد تا رویه سایر خودروسازان جهان را در پیش بگیرد و با خداحافظی از موتورهای اتمسفریک معروف خود برای تولید مدل های مجهز به توربوچارجر چراغ سبز نشان دهد.

the-front-end-was-also-slightly-made-over-to-be-a-bit-less-fine-lined-than-the-458-and-a-bit-more-in-tune-with-the-fascia-on-the-laferrari_crop_600x400

نتیجه این تغییرات تولید مدل ۴۸۸ GTB بود که از برخی جهات شباهت زیادی به ۴۵۸ ایتالیا دارد و از برخی زوایای دیگر هم خودرویی کاملا متفاوت است.

کارشناسان ۴۸۸ را اینگونه توصیف می کنند: صدایی که می شنوید، فقط یک صدای وحشی نیست بلکه اهنگ نوع خاصی از ترس و افتخار است که درست در پشت سرتان در حال نواخته شدن است. این دقیقا کاری است که فراری در آن فوق‌العاده است.

این خودرو آنقدر خوب است کهمن حاضرم پشت فرمان آن بمیرم.
۴۸۸ GTB با موتور ۶۶۱ اسب بخاری V8 توربو شارژ خود در حدود ۹۰ اسب بخار بیشتر از نسخه اولیه فراری ۴۵۸ قدرت دارد و بازگشت شکوهمندفراری به تکنولوژی پیشرانه های توربو محسوب می شود.

the-color-the-color-is-new-rosso-corsa-metallizzato-which-is-ferrari-red-with-what-appears-to-be-a-touch-of-orange-its-a-12500-option_crop_600x400

رنگ جدید: Rosso Corsa Metallizzato رنگ قرمز مخصوص فراری که قیمتی برابر ۱۲۵۰۰ دلار دارد.

the-488-isnt-a-major-departure-from-the-458-seen-here-but-ferraris-in-house-designers-made-a-few-tweaks_crop_600x400

فراری ۴۸۸ شباهت بسیاری به ۴۵۸ دارد. اما تفاوت های آشکاری نیز دارند.

the-family-of-mid-engine-ferrari-sports-cars-starting-with-the-308-gtb-on-the-far-left-and-moving-through-the-348-the-360-and-the-458_crop_600x400

سری خانواده فراری های اسپرت موتور میانی با ۳۰۸GTB خیلی وقته پیش آغاز شده بود و با ۳۴۸، ۳۶۰ و مدل ۴۵۸ ادامه پیدا کرد.

ferrari-debuted-the-488-for-north-america-in-new-york-last-year_crop_600x400

فروش ۴۸۸ برای اولین بار از شمال آمریکا و شهر نیویورک سال پیش آغاز شد. موتور میانی ۳٫۹ لیتری توربو شارژ V8 به لطف تویین توربو های بزرگ نیاز به فضای بیشتر در قسمت موتور دارد که این امر تاثیر مستقیمی روی اتاق ۴۸۸ به جا گذاشته است.

the-main-design-challenge-related-to-the-new-39-liter-turbocharged-v8-which-required-some-additional-ducting-and-space-for-the-twin-turbos_crop_600x400

درست پشت درب ها دو مجرای بزرگ برای تامین هوای پیشرانه ایجاد شده است، همچنین اگرچه وجوددفیوزر فیبر کربن در جاده چندان به دردتان نمی خورد اما درون پیست باعث افزایش فوق‌ العاده پایداری خودرو می شود.

در نمای جلو تفاوت های میان ۴۵۸ و ۴۸۸ چندان قابل توجه نیست اما به لطف وجود دو خط برجسته، نمای این قسمت در ۴۸۸ به پرچمدار فعلی محصولات فراری (لفراری) نزدیک تر شده است.

the-front-end-the-front-aligns-the-488-visually-with-ferraris-laferrari-hypercar_crop_600x400

قطعات آیرودینامیک فعال سال هاست که در خودروهای مسابقه ای مورد استفاده قرار می گیرند اما فراری یکی از اولین خودروسازانی است که چنین قطعات جالبی را در خودروهای جاده ای و تولید انبوه خود نیز بکار گرفته است.

hood-scoops-a-pair-of-modest-scoops-was-added-to-the-hood-which-conceals-not-an-engine-but-rather-the-488s-frunk-theres-enough-room-in-there-for-an-overnight-bag-and-maybe-a-cooler-of-campari_crop_600

با توجه به قرار گرفتن پیشرانه در قسمت عقبی خودرو، در زیر کاپوت جلو فضای کوچکی برای حمل وسایل سرنشینان نظیر یک چمدان کوچک و کیف دستی محیا شده است.

heres-the-feature-up-close_crop_600x400

می توان گفت بیشترین جزئیات و تغییرات مربوط به این ناحیه است که انحنا موجود درون در وجود یک ورودی هوا و یک باد شکن فیبر کربن کی درون آن قرار دارد شباهت بسیار زیادی به ۳۰۸ دارد.

just-look-at-it_crop_600x400

موتور شکوهمند ۸ سیلندر با حجم کلی ۳٫۹ لیتر و حجم هر سیلندر ۴۸۸ سانتی متر مکعب که برای ۴۸۸ طراحی شده است، تاکنون به چند جایزه را از جشنواره های مربوط به طراحی موتور دریافت کرده است.

the-twin-turbo-v8-cranks-out-661-horsepower-a-huge-increase-over-the-458s-570-but-the-488-doesnt-substantially-better-the-458s-zero-to-60-mph-time-both-cars-can-do-a-ferrari-claimed-three-seconds

جالب آنکه علیرغم افزایش قدرت پیشرانه نسبت به مدل ۴۵۸، نمونه جدید (۴۸۸)صفر تا صد بهتری نسبت به ۴۵۸ ندارد و شتاب گیری هر دوخودرو ظرف سه ثانیه حاصل می شود.

a-ferrari-is-supposed-to-be-automotive-sculpture-as-is-a-ferrari-engine_crop_600x400

فراری معروف به مجسمه ساز دنیا خودرو است و این شاهکار دیگری از آنها است.

the-hatch-lifts-for-pure-viewing-of-the-488s-throbbing-heart_crop_600x400

پنجره ای بسیار کوچک برای دید عقب وقتی دارید همه را پشت سر می گذارید تعبیه شده است.

the-brakes-big-brembo-carbon-ceramic-brakes-all-the-way-around-keep-a-car-with-a-205-mph-top-speed-under-control-they-are-astonishingly-effective_crop_600x400

ترمز های سرامیکی کربنی که قادر هستند خودرویی با حداکثر سرعت ۳۳۰ کیلومتربر ساعت را در هر شرایطی کنترل کنند.

the-details-the-car-knows-its-name-and-theres-no-lack-of-carbon-fiber-topstitching-and-supple-red-and-black-leather_crop_600x400

جزئیات درون اتاق به گونه ای به کار رفته است که در هر ثانیه به شما می گوید سوار یک فراری هستید بخصوص اسم خودرو و ترکیب رنگ مخصوص قرمز و مشکی فراری نقش عمده ای در القای این احساس دارند.

the-instrument-panel-it-combines-analog-and-digital-features-the-two-small-screens-on-the-le_crop_600x400

شاخص دور موتور که توسط دو صفحه نمایش احاطه شده است وظیفه این را دارد تا دقیقا به شما نشان دهد در حال رانندگی با چه خودرو تند و تیز و چابکی هستید.

the-steering-wheel-the-ferrari-prancing-stallion-is-front-and-center-on-the-famous-ferrari-s_crop_600x400

فرمان ۴۸۸ همان فرمان معروف فراری است که از فرمان ماشین های فرمول یک الهام گرفته شده است. فرمان به گونه ای طراحی شده است کهضمن تامین بیشترین ارگونومی بالاترین کنترل را در اختیار شما قرار دهد.

the-manettino-this-little-red-switch-controls-all-the-driving-modes_crop_600x400

همچنین دکمه چرخان موسوم بهMANETTINO به رنگقرمزی که روی فرمان قرار داده شده است تا ۴۸۸ راآنگونه که می خواهید کنترل کند.

the-transmission-r-for-reverse-auto-to-switch-off-the-full-manual-mode-on-the-dual-clutch-gearbox-and-ps-partenza-sportiva-a-performance-start-mode-that-prevents-wheelspin-on-quick-launches_crop_600x4

این دکمه ها نیز به عملگرهای جعبه دنده اختصاص دارند، R برای دنده عقب، Auto برای خاموش کردن همه حالت های دستی و کلاج دوبل و حالت PS که مخفف Partenza Sportiva است، حالتی پر قدرت برای شتاب گیری های سریع و کاهش دادن میزان هرزگردی است و به نوعی در نقش لانچ کنترل عمل می کند.

the-seats-ferrari-branded-and-racing-derived-but-exceptionally-comfortable-they-were-a-real-standout-feature-of-the-488_crop_600x400

یکی از خصوصیات ویژه ۴۸۸ صندلی اسپرت و فوق‌العاده راحت آن است که اصلا به ظاهر اسپرتی که دارد نمی خورد.

the-paddle-shifters-in-carbon-fiber-natch-are-impeccable-you-can-rip-through-the-gears-with-ease_crop_600x400

پدال های تعویض دنده فیبر کربنی آن قدر بی نظیر است که حتی صدم ثانیه در تعویض دنده تان وقفه ایجاد نمی کند. ۴۸۸ GTB واقعا ماشین فوق‌العاده ای است.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *